Vahtikaapa lastenne perään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sakemanni uros
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei se koira osaa ajatella, minkä ikäinen se uhka on. Koira ei yksinkertaisesti osaa ajatella niin monimutkaisia asioita. Uhka mikä uhka. Ihan sama onko se naapurin nelivuotias vai talitintti.

Minä olen tästä kyllä eri mieltä. Oma koira ainakin kohtelee lapsia aivan eri tavalla kuin aikuisia. Lapset saavat tehdä melkein mitä hyvänsä, omat ja vieraat, ja vieraat lapset ovat meille tervetulleita, mutta annapa olla jos joku vieras aikuinen yrittää samaa, silloin ei hyvä heilu.
Joten luottaisin kyllä koiran älykkyyteen ja huomiokykyyn siinä, että se erottaa lapsen ja aikuisen (ja talitintin) toisistaan.

Ei se koira osaa ajatella, minkä ikäinen se uhka on. Koira ei yksinkertaisesti osaa ajatella niin monimutkaisia asioita. Uhka mikä uhka. Ihan sama onko se naapurin nelivuotias vai talitintti.

Joo mutta se on koiran omistajan tehtävä kouluttaa koiransa niin että se ei pure jokaista joka sitä lähestyy. Katos kun kaikki ihmiset ei ole UHKIA ei vaikka ne kulkis siinä aidan vieressä.

Minusta on ihan luonnollista, että koira puree, jos työntää sormet aidanraosta. Ihan pienestä pitäen minulle on opetettu, että häkissä olevaa koiraa (vaikka olisi tuttu) ei pidä mennä häkin raoista lääppimään. Ihan sama kaikkien elukoiden kohdalla. Eipä tule mieleen työntää sormia omien rottien häkkiinkään, tai hamsterin, vaikka kaikki ovatkin kesyjä.

Eikö ihmisillä ole oikeasti ole tietoa ja kokemusta koirista?

taas tätä... lapset saa tehdä mitä vain.
kuka sanoo, että se koira purisi lasta jos näkisi sen kunnolla, lapsi tulisi esim. ihan kokonaan sinne pihalle tms. jos napero työntää sormensa aidan välistä ja "härnää" koiraa, niin ei siinä voi koiraa tai kouluttajaa syyttää. koira saattoi luulla leikiksi tai ruuaksi tai miksi vain.
heti ollaan koiraa lopettamassa, vaikka lapsi toimi väärin. olisko tilanne sama, jos lapsi syöttäisi vaikka hevosta ja se vahingossa raapaisisi lasta kädestä?
opettakaa lapsillenne, ettei vieraita tai ylipäätään muiden koiria lähestytä, ilman omistajan lupaa, ei härnätä jne.

Toki vahdin lapsiani ja vanhempien syytä jos noin pääsee käymään. Koiranomistajana itse kyllä olisin harmissani ja huolissanikin jos oma koirani toimisi vastaavassa tilanteessa noin, tosin meillä ei koskaan ole ollutkaan koiraa jonka olisi tarkoitus vartioida taloa tai pihaa.

hm. Minä kun luulin, että koira puree vaan, jos omistaja käskee sen puolustaa tätä. tai joku uhkaa.

taitaa olla sekopäisiä piskejä nykyään sen rodunjalostuksen tuloksena, mitä nää koirabisnestä harrastavat touhuavat. ampua tuollainen pitäisi.

ymmärrän, että kakaransa saa jokainen vahtia ihan itse ja pitää omana ilonaan omalla pihallaan ja omien korviensa ulottuvilla, mutta outoa että koira puree vaikka sitä ei uhata..

[QUOTE="vieras";22434523]Minusta on ihan luonnollista, että koira puree, jos työntää sormet aidanraosta. Ihan pienestä pitäen minulle on opetettu, että häkissä olevaa koiraa (vaikka olisi tuttu) ei pidä mennä häkin raoista lääppimään. Ihan sama kaikkien elukoiden kohdalla. Eipä tule mieleen työntää sormia omien rottien häkkiinkään, tai hamsterin, vaikka kaikki ovatkin kesyjä.

Eikö ihmisillä ole oikeasti ole tietoa ja kokemusta koirista?[/QUOTE]

ei mulle ainakaan kukaan ole tuota kertonut. ja koiria oli paljonkin sukulaisilla.

mun mielestä ei ole normaalia et koira puree lasta/aikuista heti jos yrittää pihaan tulla..
meillä on laumanvartija rotunen koira ja lapsia,olisi hyvin huolissani jos koira pitäisi jokaista varsinkin lasta uhkana purisi samantein.

mielenkiintoisia vastauksia.. koirasta tehdään syyllistä ja ihmetellään miksi puree lasta/ käy kiinni. tuntuu että tässä on nyt unohdettu se että lapsi EI yrittänyt tulla pihaan, EI ollut kokonaan näkyvissä (aidan takana) vaan työnsi sormiaan aidan raosta. eli koira ei nähnyt muuta kun sen heiluvan hanskan. minusta on ihan luonnollista että koira joka puollustaa reviiriään saattaa käydä kiinni johonkin joka tunkee aidan raosta sen reviirille. tuntuu että tällä palstalla oletetaan että koira (siis eläin!!) kykenee käyttäytymään ja ajattelemaan kuin ihminen: erottaa milloin lapsi käyttäytyy uhkaavasti (tulee esim lyömis tarkoituksessa kohti), milloin taas lähestyy koiraa juosten ja huutaen leikkimielessä. oletetaan että koira osaa erottaa oikean ja väärän ja ymmärtää että esim aidan raosta työnnettyjä sormia ei saa näykkiä mutta aidan raosta työnnettyä keppiä voi purra. muistakaa nyt että se koira on kuitenkin eläin, eikä kykene samanlaiseen loogiseen ajatteluun kuin ihminen.

ilmestyikö koira, aita ja varoituskyltti lapsen naapuriin ihan ykskaks.. tuskin.

Lapsen äidin olisi pitänyt selvittää lapselle jo aijemmin, miksi koira on aidattu ja mitä kyltissä lukee. ja tosiaan, että sinne ei mennä työntämään sormia.

kyllä 4-v jo tuon ymmärtää.

Laki kyllä taitaa mennä niin että vaikka koira on omalla pihalla niin se saa olla vapaana siten että sen on omistajan valvonnan alla. Eli kyllä ihan oikeesti sinä taitaisit olla maksumies jos naapurisi siitä jutun päättäisi nostaa.

Kyllä hermorakenteeltaan normaali vartioiva koira ymmärtää eron lapsessa ja aikuisessa. Minulla on ollut saksanpaimenkoiria 3kpl 15vuotta ja nyt laumanvartijoita vielä pidempään. Eli ihan käytännössä koettua on se että saku on vitipää kotona ja koulutuskentillä loistaa.

Kannattaa sun opettaa nyt sitten sitä koiraasi. Joskus lenkkeillessa saattaa tulla tilanne että joudut ohittamaan lapsen läheltä. Kun tapana sillä on näykkiä niin tod.näk. koittaa napata silloinkin. Vakavan koulutuksen paikka, ap!!

Kannattaa sun opettaa nyt sitten sitä koiraasi. Joskus lenkkeillessa saattaa tulla tilanne että joudut ohittamaan lapsen läheltä. Kun tapana sillä on näykkiä niin tod.näk. koittaa napata silloinkin. Vakavan koulutuksen paikka, ap!!

-lapsi on aidan takana ja työntää sormensa aidan raosta koiran reviirille jota koira puollustaa.

-koira on lenkillä ja joutuu ohittamaan lapsen.

minusta näitä kahta tilannetta ei voi verrata keskenään. johan sen järkikin sanoo että omaa reviiriään puollustava koira käyttäytyy eri tavalla tuossa pihatilanteessa kun kiinni ollessa lenkkipolulla.

En kyllä minäkään mitään alkaisi maksamaan. Voisin jopa piruuttani lähettää puhelinkuluista erittelylaskun kyseisen nillittäjälapsen vanhemmille. Eivätköhän ne ala ymmärtää kun lyöt oven naaman edestä kiinni, josko edes uskaltavat tulla tontille :) Ja poliisille et myönnä mitään jos tulevat kyselemään. Tässä maassa kun vielä toistaiseksi tarvitaan faktat jotta voidaan tuomita jostakin ja voin sinulle kertoa ettei poliisilla ole aikaa tutkia tämänlaisia höpöhöpö juttuja kun on oikeitakin asioita hoidettavana. Tuskimpa siellä on mitään dna :ta otettu sen lapsen kädestä jotta koira voidaan tunnistaa. Ja kyllä noi dna hommat ovay lähinnä oikeiden rikollisten etsintään, eivät koirien :x

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä