uskis
Ok, pystyn jotenkin tavoittamaan nuo ajatukset. Mulle kans on tullut useita kertoja sellaisia kohtia, joita en ole oikein voinut selittää järjelle. Eräiden Raamattuun perehtyneiden ihmisten kautta olen sitten tavoittanut sen punaisen langan. Uskohan ei sillä tavalla ole kuitenkaan järjellä selitettävässä. Se ydin kristinuskossa on Rakkaus, jota Jumala osoitti Jeesuksessa. Ja se ei mene järkeen, mutta se kyllä murtaa sydämen, kun saa kohdata Jumalan, Hänen suuruutensa ja viisautensa. Mä ajattelen, että Jumalaa ja Hänen tekojaan on aivan mahdoton koskaan ymmärtää, kuin pikku hippunen. Niinkuin Raamattu sanoo, että Jumalan tyhmyys on paljon ylempi meidän viisauttamme. Mutta nyt heräsi uteliaisuus, että millaisena sä Jumalan näet. Siis, kun kristinusko ei sitä jumalakuvaa pysty täyttämään?Se oli prosessi, johon vaikutti useampikin asia varmasti jollain tavalla. Ei kuitenkaan mitään megaluokan henkilökohtaista kriisiä ollut taustalla. Pikkuhiljaa ajatukset kulkivat tosiaan siihen, ettei fundamentalistinen uskonnäkemys vaikuttanut oikealta. Monet asiat siinä olivat ehkä jotenkin selitettävissä (verrattuna esim. tieteelliseen maailmankuvaan), mutta sitten kun alkoi ynnäilemään, kuinka paljon selitettävää oikeastaan onkaan ja kuinka kirjava tilkkutäkki siitä oikein syntyykään, niin se muun muassa vaikutti uskon horjumiseen. Eli yksi yksittäinen epäloogisuus Raamatussa / uskossa ei varsinaisesti haitannut, mutta sitten kun huomasi, että niitä saa vähän väliä olla selittelemässä vähintäänkin itselleen, niin se alkoi haitata.
Sitten tosiaan valuin noihin muihin suuntiin, mutta huomasin, etteivät niitäkään voi pitää oikein totena. Olisin ehkä halunnut uskoa (tai välillä halusin, välillä en), mutta en yksinkertaisesti saattanut pitää kristinuskon oppia totena. Tämä tuntuu olevan ainakin joillekin uskoville vaikea ymmärtää. Eli että en ole jotenkin "vihainen Jumalalle" tai jotain, vaan että yksinkertaisesti en vain pidä uskottavana, että Jumala olisi, tai ainakaan lähellekään sellainen kuin kristinusko kuvaa. Pidän itseäni agnostikkona, joidenkin jumalien suhteen (kristittyjen ja muslimien ainakin) ateistina.