Meillä oli vasu tällä viikolla ja juteltiinkin lton kanssa pitkään. 4,5-vuotias olisi kognitiivisilta taidoiltaan kuulemma valmis vaikka kouluun. Osaa jotenkin lukea ja kirjoittaa, toimii ohjeiden mukaan ja tekee hyvin pikkutarkkaa jälkeä ja vaatii itseltään täydellisyyttä. Mikä ei kyllä musta ole ollenkaan hyvä asia, koska se tuo mukanaan turhautumista ja kynnyksen yrittää asioita. Epäonnistuminen on kova paikka.
Tästä päästääkin toiseen asiaan eli sosiaalisiin taitoihin. Lapsen on kuulemma vaikea sietää pettymyksiä ja kaikki pitäisi tehdä oman tahdon mukaan. Hän ei kiusaa fyysisesti muita, mutta saattaa hermostua helposti ja rikkoa esim. leikit. Aina pitäisi myös voittaa. Oli homma mikä vaan. Moitteiden vastaanottaminen on myös vaikeaa. Meillä on kotona ihan normaali kuri, mutta vähän konflikteja, koska lapsi on kiltti ja tottelevainen.
Lto sanoi, että sosiaalisia taitoja pitäisi kehittää. Meillä ei naapurustossa asu samanikäisiä poikia joten kaverit ovat niitä joita hoidossa on. Yksi ystävä kauempaa käy meillä joskus ja serkusten kanssa lapsi leikkii mielellään eikä ongelmia ole. Miten hoidosta voisi kysyä kavereita kylään? Ei kai tuon ikäiset vielä voi keskenään näitä juttuja sopia? Näen tosi harvoin muiden lasten äitejä hoidossa.
Lisäksi lto sanoi, että kognitiivisia taitoja ei saisi enää vahvistaa. Tätä vähän ihmettelin. Onko kyse vain siitä, että lapsi turhautuu, jos oppii liian nopeasti vai mikä? Meillä ei ole sen kummemmin koskaan panostettu lukemiseen, kirjoittamiseen tai laskemiseen, mutta poikaa vain kiinnostaa kirjaimet ja numerot.
Miten muissa perheissä on käsitelty vastaavia "uutisia"?
Tästä päästääkin toiseen asiaan eli sosiaalisiin taitoihin. Lapsen on kuulemma vaikea sietää pettymyksiä ja kaikki pitäisi tehdä oman tahdon mukaan. Hän ei kiusaa fyysisesti muita, mutta saattaa hermostua helposti ja rikkoa esim. leikit. Aina pitäisi myös voittaa. Oli homma mikä vaan. Moitteiden vastaanottaminen on myös vaikeaa. Meillä on kotona ihan normaali kuri, mutta vähän konflikteja, koska lapsi on kiltti ja tottelevainen.
Lto sanoi, että sosiaalisia taitoja pitäisi kehittää. Meillä ei naapurustossa asu samanikäisiä poikia joten kaverit ovat niitä joita hoidossa on. Yksi ystävä kauempaa käy meillä joskus ja serkusten kanssa lapsi leikkii mielellään eikä ongelmia ole. Miten hoidosta voisi kysyä kavereita kylään? Ei kai tuon ikäiset vielä voi keskenään näitä juttuja sopia? Näen tosi harvoin muiden lasten äitejä hoidossa.
Lisäksi lto sanoi, että kognitiivisia taitoja ei saisi enää vahvistaa. Tätä vähän ihmettelin. Onko kyse vain siitä, että lapsi turhautuu, jos oppii liian nopeasti vai mikä? Meillä ei ole sen kummemmin koskaan panostettu lukemiseen, kirjoittamiseen tai laskemiseen, mutta poikaa vain kiinnostaa kirjaimet ja numerot.
Miten muissa perheissä on käsitelty vastaavia "uutisia"?
Viimeksi muokattu: