Vahtikaapa lastenne perään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sakemanni uros
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sakemanni uros

Vieras
Tänään koirani oli omalla aidatulla pihallaan. Aidassa on kyltti varoituksena pihalla olevasta koirasta jonka taatusti lukutaitoiset vanhemmat osaavat lukea. Naapurin neljä vuotias pikku kaveri karkasi äidin sanojen mukaan "vahingossa" omalta pihaltaan, ja ilmeisesti työnsi sormensa aidan raosta sisään ja koirani nappasi sormesta. Tottakai vastuullisena koiran omistajana soitin viranomaisille ja kysyin että kuka maksaa lääkäri kulut. Noh, pojan omat vanhemmat tietenkin koska koira saa olla irti omalla aidatulla pihallaan. Minä en tässä tapauksessa ole vastuussa koska koira on yksityisellä piha-alueella, joka on aidattu ja asianmukaisilla varoituskylteillä varustettu. Pojan äiti teki myös virheen koska jätti lapsensa ilman valvontaa. Järjetöntä touhua. Nyt sitten poika äidin kanssa nuolee haavojaan ja oppii äiti taatusti tästä jotakin. Koira saa vahtia jatkossakin pihaamme ja joka sormensa aidan raosta työntää, niin tekee sen ihan omalla vastuulla.

Onneksi sopu säilyi äidin kanssa. Tottakai kävin poikaa katsomassa ja vein pojalle leikkejä varten kuorma -auto lelun. Onneksi ei käynyt yhtään pahemmin. Pari hampaan jälkeä joihin ei tikkejä tarvittu.

Niin vahdin kyllä lapsiani ja opetan että vieraan koiran luo ei mennä missään tilanteessa ilman omistajan lupaa. Mutta en tajua miksi koira puri? Jotain uhkaavaa pienessä lapsessa, sormessa aidan sisäpuolella? Ai jai jai.

Ikävää lapsen kannalta, koska se tuskin on ymmärtänyt mihin sormensa laittaa. Mutta koirassa tai koiran omistajassa ei mun mielestä tässä tapauksessa oo mitään vikaa. Koira puolusti omaa reviiriään ja varoitukset ja aidat on kyllä mun mielestä aika selkeä merkki olla sinne tunkematta.

Eihän tuossa pahaa jälkeä ole tullut, hanskat kädessä ja koira vain napannut, ei purrut. Meillä kans sakutyttö nappas yhtä poikaa hanskasta, kun poika heitteli lumipalloja. Kai koira luuli lumista hanskaa palloksi, kun nappasi hanskaan. Onneksi sormet ei olleet välissä vaan puhtaasti lapaseen nappas, eikä edes kovasti. Poika ei itkenyt, lähinnä häntä nauratti. Olin aiemmin kieltänyt palloleikin parikin kertaa, kun tiedän miten koira on pallo ja keppihullu. Äitikään ei leikkiin puuttunut, vaikka itse kieltelin ja varoittelin.

no mun mielestä kyllä ei saa tossa tilanteessa purra. asia on täysin eri jos joku käy omistajan kimppuun.. mut pieni lapsi ei yhdellä sormella aidan raosta saa pahaa aikaan =)

ei olisi tätä sattunut jos äiti olisi pitänyt lapsestaan parempaa huolta. Lapsi äidin mukaan karkasi sillä välin kun äiti vain käväisi sisällä. Äidin huolimattomuuttahan tämä oli kun jättää normaalia vilkkaamman lapsen yksin ulos.

koira puolustaa reviiriään eikä välttämättä siinä vaiheessa mieti onko kyseessä aikuisen sormet vai pienen lapsen. Koira on kuitenkin koira! Minusta aivan poikein toimittu ja täytyy vaan ihmetellä, että 4v lapselle ei ole opetettu että koiria ei mennä lääppimään tai aidanraosta kurkkimaan. Meillä on oma koira, leppoisa labbis, mutta ei meidän 4v ja 5v lapsella tulisi mieleenkään mennä kenenkään muun kuin oman koiramme lähelle. Tämä on opetettu jo ihan taaperosta ja heti se on mennyt perille, vaikka oma koira onkin hyvin leppoisa. tietävät kyllä, että muut koirat eivät välttämättä ole. Toisten pihoille meneminen ilman lupaa on opetettu myös ihan taaperosta ja en tiedä mitä ihmelapsia meillä on kun sekin on mennyt erittäin hyvin perille eikä ongelmaa ole, vaikka ei ole aitojakaan pihassa. Tiet ja toisten pihat on kiellettyä aluetta eivätkä koskaan niille mene.

Niin, kyllä se on vanhempien asia vahtia pieniä lapsiaan ja opettaa isommille, miten koirien kanssa tulee käyttäytyä.
Koiran käytöksestä ei tosiaankaan voi mennä takuuseen. Sama yksilö, joka omistajansa läsnäollessa ja hallinnassa ollessa on täysin rauhallinen ja luoksepäästävä, saattaa reviiriään puolustaessaan käyttäytyä täysin eri tavalla.

Koira puolusti omaa reviiriään,mie puolestani ihmettelen,kun lapselle ei oo opetettu,ettei saa mennä vieraiden koirien luokse,saati tunkea sormiaan jostain aidanraosta vieraiden pihaan.

Vieraan koiran lähelle ei pidä koskaan mennä, on koira sitten omalla pihallaan irti tai julkisella paikalla kiinni. Jos tuttu koira on yksin kiinni vaikka kaupan edessä, ei siihenkään pidä mennä. Koskaan ei pidä mennä yhtäkään koiraa lääppimään ilman että omistaja on paikalla ja antaa luvan. Muuten saa syyttää itseään jos koira nappaa. Koiran nappaminen ja pureminen on myös kaksi eri asiaa.

Jos syyllistä pitää etsiä niin mä osoittaisin tätä lapsen äitiä. Eiköhän se ole vanhempien vastuulla vahtia että lapset eivät työnnä sormiaan tai mitään muutakaan naapurin aidan sisäpuolelle..
Ja kuten joku jo mainitsikin, mistä me tiedämme kävikö koira suoraan sormiin kiinni vai varoittiko ensin esim murinalla tai haukkumisella? Ja mistä me tiedämme kuinka kauan lapsi ehti siinä aidan raossa koiraa "härräämään"?

[QUOTE="poikia3";22433578]Mun mielestä tossa tilanteessa sai purrakin. Ja saa purra myös tilanteessa, jossa omistajaa uhataan väkivallalla.[/QUOTE]

Eli 4- vuotias lapsi on UHKA koiralle joka vahtii taloa? Ei muuta kun puremaan.....

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;22434319:
Eli 4- vuotias lapsi on UHKA koiralle joka vahtii taloa? Ei muuta kun puremaan.....

Ei se koira osaa ajatella, minkä ikäinen se uhka on. Koira ei yksinkertaisesti osaa ajatella niin monimutkaisia asioita. Uhka mikä uhka. Ihan sama onko se naapurin nelivuotias vai talitintti.

Yhteistyössä