HUOM. missä vaiheessa keskenmeno on päivystysasia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surku....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surku....

Vieras
soitin päivystykseen tuossa joku aika sitten , siellä tympeä nainen sanoi vain että he eivät asialle mitään voi, varaa omalle lääkärille aika tarkastukseen. Ota lääkettä ja lepää.
Joo, tiedän etteivät mitään asialle vois jos kesken menee, mutta asia on nyt niin että nää kivut on todella kovia. Otin 1g paramaxin ja vielä suuhun liukenevan Pamolin 500mg, yli tunti sitten eikä auta.
Viime keskenmenossa (rv7+0) kivut oli aika pienehköt, en tarvinnut edes särkylääkettä.
Nyt piti olla rv 9+5. Varhaisultrassa tarkistettu kaksi viikkoa sitten.

Teille joilla ollut km, minkalaisia kipuja oli? Onko kuinkakin kauheat, polttavat kivut normaaleja tai "pakko sietää" kipuja?

Mulla siis mielessä vain se että sieltä sairaalasta saisin jotain tujumpaa lääkettä :'(
Vuoto ei ole alkanut kunnolla, pientä tuhruilua.

Kun kotona ei voi olla. Sitten päivystykseen. Mulla on ollut tuskaisia keskenmenoja. En voinut soittaa itse lääkäriin, inisin vain sängyn pohjalla. Päivystyksestä neuvottiin ottamaan kipulääkettä ja seuraamaan tilannetta. Mulla on ollut 4 keskenmenoa.

Jos vuoto on rajua, hakeudu lääkäriin heti tai jos et kivuiltasi voi olla kotona kipulääkkeistä huolimatta. :hug:

Ota jotaki tulehduskipulääkettä kovempi annos vaikka buranaa. Oot ottanu parasetamolia liian suuren satsin jos oot siis 1g ja 500mg ottanu niitä samaan aikaan.
Ota siis lisäksi jotaki tujumpaa käsikauppalääkettä mitä kotona on tai hae apteekista.
Jos sekään ei auta niin sitte soitat uudestaan sinne ensiapuun.

jos vuoto on niin runsasta että alkaa pyörryttää/heikottaa tai kivut niin kovia ettei lääkkeellä pärjää niin toki päivystykseen. mutta oletko varma että kyseessä keskenmeno?!

mä vuosin niin kovin että olin yön ja päivän päivystyksessä tarkkailussa. kivun kanssa olisin kyllä pärjännyt mutta kun aamulla aloin veren hukan takia pyörtyillä... menin sinne vain, ei ne mitään estelleet ottivat sisään ja antoivat suuria vaippoja. parin päivän päästä jouduin uudestaan menemään kun tuli niin kammottavat kivut, jalat lakosivat alta kun teki kipeää... eikä siinäkään mitään ottivat sisäään ja antoivat lääkettä,, päästivät kotiin parin tunnin päästä kun kivut helpottivat, mukaan sain lääkettä ja lähetteen naisten gynelle seuraavana päivänä tarkastuttamaan tilanteen.

Joo, otin siis yhtä aikaa paramaxin ja sen pamolin : / En yhtään ajatellut , että olis liian suuri annos. Mulla ei ole muuta...
Oon kyllä aika varma että tämä raskaus oli tässä :'( Tuntuu ihan synnytyspoltoilta selässä ja nivusissa. Sellainen kunnon kipuaalto tulee noin kymmenen minuutin välein, silloin henki salpaantuu ja joko pitää puuhkuttaa tai koittaa olla ihan paikallaan hengittämättä.
Olen synnyttänyt kolme vuotta sitten mutta muistan kyllä elävästi nyt mihin tätä kipua voi verrata... Päivystykseen pääsen heti ku mies tulee, lähti töistä ajamaan vartti sitten. Mutta en haluais sinne jonottamaan :( Kun puhelimessakin niin tympee akka, jos se käännyttääkin mut takas koska ei vuoto ole alkanut kunnolla?

Joo, otin siis yhtä aikaa paramaxin ja sen pamolin : / En yhtään ajatellut , että olis liian suuri annos. Mulla ei ole muuta...
Oon kyllä aika varma että tämä raskaus oli tässä :'( Tuntuu ihan synnytyspoltoilta selässä ja nivusissa. Sellainen kunnon kipuaalto tulee noin kymmenen minuutin välein, silloin henki salpaantuu ja joko pitää puuhkuttaa tai koittaa olla ihan paikallaan hengittämättä.
Olen synnyttänyt kolme vuotta sitten mutta muistan kyllä elävästi nyt mihin tätä kipua voi verrata... Päivystykseen pääsen heti ku mies tulee, lähti töistä ajamaan vartti sitten. Mutta en haluais sinne jonottamaan :( Kun puhelimessakin niin tympee akka, jos se käännyttääkin mut takas koska ei vuoto ole alkanut kunnolla?

pyydät sieltä lääkettä, että helpottaa. onko mies kanssasi yön kotona? jos niin voinet jos kivut saadaan hallintaan ihan hyvin olla kotonakin, kun on joku joka vähän katsoo perääsi.

Mutta ei se välttämättä ole vielä siinä..

Kivut voi olla koviakin, vuotoakin voi tulla (punaista) ja melko reippaastikin. Silti meilläkin tuhisee tuolla sängyssä nukkumassa tuosta huolimatta syntynyt.

Mulle sanottiin, että päivystykseen, jos vuoto yltyy todella runsaasti.

jännää että löytyi kohtalotoveri! :( Itse eilen kävin illalla päivystyksessä kun vuoto alkoi ja kipu vei jalat alta. Sain kipulääkettä siellä ja lepäilin sängyllä muutaman tunnin. Kun alkoi lääke vaikuttamaan niin pääsin kotiin. Tänään kävin omalla gynelläni ja todettiin siis km, ei vielä muuta, odotellaan että kaikki tarpeellinen tulee pois, ja tää on aivan kauheeta odottelua vaan... Aika kovasti saat niitä lääkkeitä ottaa ellet mene päivystykseen :( Halaus!

Mutta jos sulla on tosi kovat kivut, pitäs niiden ultrata, että mikä on tilanne. ...älä kerro, että oot käyny ultrassa, joutuvat ultraamaan, ettei ole kohdunulkoinen..

Päivystysasia on mulla ollut isolla vuodolla, tai myös sillä perusteella, että jos vuoto yltyy ja olen yksin lapsen kanssa kotona, en pääse sitten mihinkään.

Mulla on takana 4 keskenmenoa, joista kolmessa olen ollut päivystyksessä. Pahimmalla kerralla housut olivat polviin asti veressä, vuosin todella rajusti ja sainkin 2 pussia verta. Toisella kerralla vuoto ja kipu olivat rajuja muttei noin hurjaa - tuolloin kyseessä oli samana päivänä diagnosoitu keskeytynyt keskenmeno, joka sitten käynnistyi - ja jota varten oli jo suunniteltu kaavinta. Se kaavinta tehtiin sitten joka tapauksessa. Ja kolmas kerta alkoi niukemmalla vuodolla, mutta seuraavana päivänä olisin joutunut olemaan kahden lapsen kanssa kaksin kotona, riitti perusteluksi.

on mies kotosalla. Täytynee tilata kohta puolin taksia pihaan ja käydä siellä...

Olisikin niin ihana tuuri ja onni että kaikki olisikin hyvin! Nyt alkoi pieni toive heräämään... Mutta ei, ei näillä kivuilla... miten pieni pysysisi elossa kun on näin kipeä :(

Minulla kun tuli keskenmeno, menin päivystykseen. Antoivat tujua särkylääkettä ja kotiin.. Tuolloin mies oli työmatkalla, ja itse tärisin lattian rajassa itkin,huusin, verta valui niin paljon että side ei auttanut.. Soitin hätäkeskukseen ja kysyin ( yöaikana ) pystyisikö sairasauto hakea, sillä en pääse millään täältä rahattomana, eikä ole mies kotona. Lähettivät ambulanssin ja antoi jo lanssissa lääkettä vei sairaalaan ja siellä olin yön lääkkeissä ja aamulla kaavittiin. Jos sun kivut yltyy niin sietämättömäks niin mene vaan suoraan päivystykseen jos pääset. Olen pahoillani keskenmenostasi :/

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22427131:
Mutta jos sulla on tosi kovat kivut, pitäs niiden ultrata, että mikä on tilanne. ...älä kerro, että oot käyny ultrassa, joutuvat ultraamaan, ettei ole kohdunulkoinen..

Hyvä pointti... ! Toivottavasti ultraavat!

hehe, niin juurikin. Jollei sit pyydä lupa-suostumus lappua, jota ei toki kannata allekirjottaa :)
Mut kyllähän ne muutenki jos on veristävuotoja ja noin kovatkivut alkuaraskaudes, niin ne tekee päivystyksessä gyne-tutkimuksen ja huomaa siinä et onks raskausmateriaalia tulossa. Onks AP:lla lähettyvil synnytyssairaalaa, jossa päivystys. Esim tässä pk:seudulla kättäri,naistenklin. mihi vois mennä, siel ne ultraa heti..

Parasetamolia saa ottaa päivässä maksimissaan neljä kertaa kaksi tablettia. Et ole liikaa ottanut. Minulle on annettu sairaalassa kerralla neljä 500mg:n tablettia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ota vielä yksi tabletti;22427395:
Parasetamolia saa ottaa päivässä maksimissaan neljä kertaa kaksi tablettia. Et ole liikaa ottanut. Minulle on annettu sairaalassa kerralla neljä 500mg:n tablettia.

4x2 200mg:n tablettia?
4x2 500mg:n tablettia?
4x2 1g:n tablettia?

hieman eroa vaihtoehdoissa...

Yhteistyössä