Pelastaisitko palavasta talosta vieraan lapsen vai oman lemmikkisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja min vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22425059:
Esimerkissä ei kyllä puhuttu pienestä lapsesta mitään. Se vieras lapsihan saattaisi hyvin olla kuriton 15 v kloppi, joka diilaa hassista ala-asteen nurkilla ja potkii mummoja aikansa kuluksi.

Juuri näin, lapsiakin on monenlaisia.. ei ne mitään hellantelttuja ole kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22425097:
Esimerkissä ei kyllä sanottu sitäkään, että itse pelastuisit. Voisihan käydä niinkin, että saisit toisen pelastettua, mutta kuolisit itse.

Oman henkenikin uhalla pelastaisin ihmisen. En tosiaan voisi elää (olettaen siis etten itse kuolisi) sen tiedon kanssa, että olisin jättänyt jonkun muun äidin lapsen kuolemaan.

Mitä helvettiä sä nyt väännät? Tanan pelle.
Väännän sitä, että minä en pelastaisi vierasta ihmistä oman henkeni riskeeraten. Aikoinaan yks naapuri poltti kännipäissään kämppänsä eikä mulla käynyt edes mielessä, että olisin ottanut riskin, että tuolloin 4-vuotias tyttäreni jäisi äidittömäksi. Soitin palokunnan ja opastin paikalle, mutta se sai riittää.

Lapsen ilman muuta. Vaikka kuinka kissani on minulle rakas, en pystyisi elämään sen kanssa, että minä omalla valinnallani aiheutan toiselle perheelle suuren tuskan. Oman tuskan ja ikävän kanssa pystyn elämään, mutta en sen, että joku muu kärsii suunnattomasti minun valinnastani. Joka tässä tapauksessa siis olisi valinta.

Minusta on kamala ajatus se, että katsoisin jonkun tulevan palavasta talosta lemmikkinsä kanssa ja minun lapseni olisi jäänyt liekkeihin. En haluaisi tätä kenenkään kohtaavan.

C tietysti. Omat rakkaat menee edelle. Mulla ei automaattisesti mene ihmiset aina eläinten edelle. Monessakin asiassa menee omat eläimet vieraiden ihmisen edelle (ja vieraatkin eläimet vieraiden ihmisten edelle). Mulla ei vaan riitä sympatiaa useimmille ihmisille, ihmiset ne on tän maailman syöpä.

Mitenköhän muuten tämmöisessä tapauksessa menee toi laki? Siis tilannehan on kyllä tosi harvinainen, että tulisi edes mahdollisuus valita, mutta tulisiko syyte esim. heitteillejätöstä, kuolemantuottamuksesta yms. jos tietoisesti jättää ihmisen palavaan taloon?

A) vieras lapsi!

En voi ymmärtää ihmisiä jotka valitsisivat toisin. En vain siedä, enkä hyväksy niin naurettavaa ja naiivia arvomaailmaa. Ymmärrän jos ajattelija on lapsi, mutta että aikuinen ihminen, toivottavasti en tällaisia henkilöitä tunne.

[QUOTE="herkkis";22425292]Mitenköhän muuten tämmöisessä tapauksessa menee toi laki? Siis tilannehan on kyllä tosi harvinainen, että tulisi edes mahdollisuus valita, mutta tulisiko syyte esim. heitteillejätöstä, kuolemantuottamuksesta yms. jos tietoisesti jättää ihmisen palavaan taloon?[/QUOTE]
Se riippuu ihan tilanteesta. Itseään ei saa vaarantaa. Jos toisen pelastaminen edellyttäisi sitä, että vaarannat itsesikin, niin ei tule mitään syytettä heitteillejätöstä.

[QUOTE="vieras";22425312]A) vieras lapsi!

En voi ymmärtää ihmisiä jotka valitsisivat toisin. En vain siedä, enkä hyväksy niin naurettavaa ja naiivia arvomaailmaa. Ymmärrän jos ajattelija on lapsi, mutta että aikuinen ihminen, toivottavasti en tällaisia henkilöitä tunne.[/QUOTE]

Mitä naiivia ja naurettavaa on sellaisessa arvomaailmassa jos ei vaan arvosta sitä kuinka paljon kaikkea paskaa ihmiset tässä maailmassa aiheuttaa?

Ompas keittiönoita yllättävän itsekäs ja omahyväinen. Rieputarallaalla on taas sydän paikallaan. Olen saanut sinusta positiivisen kuvan, joka vavhistuu koko ajan.
En voi ymmärtää, että vielä 2000- luvulla joku voisi laittaa eläimen ihmisen edelle, kenenkä tahansa ihmisen. Ja itse omistan koiran ja kissoja, ja rakastan niitä, mutta että eläin ihmisen edelle jos henki on kyseessä, ei apua, ette voi olla tosissanne!

Pelastaisin sen jonka saisin ensiksi kiinni. Oman henkeni uhalla en pelastaisi kuin omat lapseni ja mieheni. Jos naapurin muksu nököttää siinä oviaukon lähellä niin tottakai sieppaan sen siitä kainaloon painellessani ulos,mutta en lähtisi enää takaisin sisälle vartavasten etsimään.

[QUOTE="vieras";22425382]Mieti sitä. En jaksaisi tästä aiheesta nyt enempää spekuloida, kun tappeluksi ei pitänyt ketjua päästää. Mun mielestäni asia vaan on noin kuten yllä kirjoitin, hyväksy se.[/QUOTE]

Ja hyväksy sinä se, että jotkut ovat eri mieltä sinun kanssasi.

Ompas keittiönoita yllättävän itsekäs ja omahyväinen. Rieputarallaalla on taas sydän paikallaan. Olen saanut sinusta positiivisen kuvan, joka vavhistuu koko ajan.
En voi ymmärtää, että vielä 2000- luvulla joku voisi laittaa eläimen ihmisen edelle, kenenkä tahansa ihmisen. Ja itse omistan koiran ja kissoja, ja rakastan niitä, mutta että eläin ihmisen edelle jos henki on kyseessä, ei apua, ette voi olla tosissanne!

Jos olisit lukenut kirjoitukseni, olisit huomannut, etten ole missään vaiheessa laittanut eläintä ihmisen edelle. Sen sijaan noudattaisin jo aikoinaan sairaanhoito-opistossakin annettua ohjetta, että auttaja ei saa asettaa itseään hengenvaaraan. Ja varmistin vielä juuri äsken kuopuksen kaverilta, että sivullisten ei todellakaan pidä mennä palavaan rakennukseen vaarantamaan itseään vaan hälyttää apua paikalle.

[QUOTE="vieras";22425395]Ja hyväksy sinä se, että jotkut ovat eri mieltä sinun kanssasi.[/QUOTE]

En hyväksy , koskaan. :) Ethän sinäkään minun mielipidettäni hyväksy, riittää että ymmärrät että olen erimieltä ja pysyn kannassani, joten asiasta on turha keskustella. Kaikki olennainen on ensimmäisessä viestissäni enkä taivu mielipiteessäni piirun vertaa.

Yhteistyössä