Löytäjäkö saa aina pitää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitiliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitiliini"

Vieras
Meillä oli pojan kaveri kylässä,
ihmettelin mitä noukki eteisen lattialta kunnes menin itse katsomaan ja huomasin hänen noukkineen muutaman kolikon kun nuorempi lapsistani tiputti ne siihen juostessaan vessaan.
Sanoin pojan kaverille että ne on kylläkin XXX
kun hän juoksi vessaan,
jolloin pojan kaveri vaan tuumasi että nehän oli lattialla ja hänelle on opetettu että löytäjä saa pitää :O
Olin vähän että "täh?"
Koetin siinä sitten selittää tuolle vieraalle lapselle että eihän nyt toisen kodista saa ottaa vaikka sen "löytääkin" lattialta,
ei sellainen sovi,
eri asia jos ulkoota jotakin löytää eikä oikeasti edes nähnyt keneltä on tipppunut niin sitten mutta jos löytää rahapussin niin se on silloin vietävä löytötavaroihin eikä sitä itse saa mennä tutkimaan vaikka olisi täynnä rahaa.
Vaan ei :/
Keskustelin ja keskustelin
samalla kun lohdutin nuorempaa lastani (2v)
kuinka pojan kaveri vei hänen kaksi kolikkoaan (40centti)
Lopulta tämä kaveri antoi ne rahat mutta valitti vieläkin että hän löyti ne ja ne kuuluu hänelle.

Eipä aikaakaan kun soikin minulla puhelin,
kyseinen poika oli mennyt kotiin ja itkenyt että kaverin äiti otti hänen rahansa :O
Selitin tälle äidille mitä meillä kävi ja hänestä nyt tein väärin kun pakotin hänen poikansa antamaan ne rahat mitkä hän kuitenkin ihan itse oli löytänyt.
Puhelusta jäi hiukan omituinen maku,
pitääkö minun nyt mennä heille ja palauttaa se 40centtiä?

Kysymys siis kuuluu, olisiko minun nyt pitänyt antaa tuon pojan pitää se 40centtiä?
Tässä on kyse meidän puolelta enemmänkin periaatteesta kuin tuosta pikkusummasta.

Ihan OT, mutta kyllä on ottanut päähän kun tänäkin syksynä ensin hukkuivat vauvan tumput ja sen jälkeen kaulaliina ja molemmat hävisivät viidessä minutissa tieltä. En ole lapsille opettanut että löytäjä saa pitää vaan tilanteen mukaan kamoja on ripustettu puskiin tms. näkyville.

No yleensähän se on, että löytäjä saa pitää, jos lattialta löytyy kolikoita, jos ei kenenkään näe niitä tiputtavan. Tosin kyläpaikassa on kohteliasta kysyä, kenen nämä mahtaa olla.

Juridisestihan vasta 20€ on niin suuri raha, että se pitää viedä löytötavaratoimistoon, sitä pienemmät saa pitää.

[QUOTE="vieras";22423878]Ihan OT, mutta kyllä on ottanut päähän kun tänäkin syksynä ensin hukkuivat vauvan tumput ja sen jälkeen kaulaliina ja molemmat hävisivät viidessä minutissa tieltä. En ole lapsille opettanut että löytäjä saa pitää vaan tilanteen mukaan kamoja on ripustettu puskiin tms. näkyville.[/QUOTE]

Niin minäkin jos kyse jostakin vaatteesta mutta tosiaan jos nyt 5centin kolikon löytää maasta ja ei näe keneltä tippuu niin toki annan lapsen pitää sen ;)

[QUOTE="vieras";22423892]No yleensähän se on, että löytäjä saa pitää, jos lattialta löytyy kolikoita, jos ei kenenkään näe niitä tiputtavan. Tosin kyläpaikassa on kohteliasta kysyä, kenen nämä mahtaa olla.

Juridisestihan vasta 20€ on niin suuri raha, että se pitää viedä löytötavaratoimistoon, sitä pienemmät saa pitää.[/QUOTE]

No minä olen opettanut lapsilleni että kylässä ei koskaan "löydetä" mitään, ei sieltä aleta noukkimaan lattialta rahaa vaikka sen näkee se vaan ei ole soveliasta :)

No eihän löytäjä saa aina pitää!!?? Eihän lapselleen niin voi opettaa. Eli sinä teit oikein. Ja et mene palauttamaan sitä 40c vaan anna olla ja koita unohtaa koko juttu. Noin juuri ajattelen minäkin, että jos lyötää kadulta lompakon, ei sitäkään voi pitää vain siksi että löysi! Herramunjee mitä vanhempia

Pidä vaan periaatteestasi kiinni. Ei todellakaan olisi poika saanut niitä rahoja ottaa, koska ne oli TEIDÄN kodin lattialla ja tiedossa oli kenelle ne rahat kuuluu. Ja olis kyllä pitänyt tämän pojan vanhempien asia käsittää ilman soitteluita.

[QUOTE="vieras";22423892]No yleensähän se on, että löytäjä saa pitää, jos lattialta löytyy kolikoita, jos ei kenenkään näe niitä tiputtavan. [/QUOTE]

Mun mielestä ei todellakaan ole yleensä näin.

No ei todellakaan tarvii palauttaa niitä tavaroita mitä omasta kodista löytyy!!!
Tai omalta pihaltakaan.
Meillä kans kyläilly samajoa arvoja ajatteleva lapsi. Ja ei auttanut kuin yksinkertaisesti selittää että TÄMÄN ON MEIDÄN KOTI; MEIDÄN TAVARAT. Ja jos jotain löytyy lattialta tai maasta, NIIN SE EI OLE LÖYTÄJÄN! VAAN SE PALAUTETAAN OMISTAJALLEEN:
Kyllä silloin pikkuhiljaa poika ymmärsi asian. :)

Niin, ulkoa maasta löydetty raha on ok pitää, mutta jonkun kotoa ei. Ethän sä vie kaverin kännykkääkään jos hän on hetkeksi laskenut sen lattialle, periaatteella löytäjä saa pitää!

Ei kai nyt "löytäjä saa pitää" -systeemiä voi millään muotoa toteuttaa kekenkään kotona. Muuten olis meidänki lattioilla vaikka mitä löydettävää. Vaikkei rahaa siellä olekkaan, joskus olis kyllä kiva löytää vaikka parikymppiä sohvanalta... Enivei tuolla systeemillähän meidän pojan huone olis aika pian tyhjä. Meinaan lelut on useammin lattialla kuin hyllyssä ja laatikoissa.

Minusta kyl löytäjä ei sais pitää miten vaan. Just vastikään poika löys kaupalta lelun ja jätettiin se korkeammalle odottamaan omistajaa eikä pidetty löytöä. Samaten jos löytyy pipoa tms ni ripustan johonkin. Puhumattakaan siitä että toisen kotona löytyy jotain tippuneena. Minusta ap oli oikeassa siinä että hänen lapselleen raha kuului vaikka kaveri ne tippuneena löysi.

[QUOTE="vieras";22423892]No yleensähän se on, että löytäjä saa pitää, jos lattialta löytyy kolikoita, jos ei kenenkään näe niitä tiputtavan. Tosin kyläpaikassa on kohteliasta kysyä, kenen nämä mahtaa olla.

Juridisestihan vasta 20€ on niin suuri raha, että se pitää viedä löytötavaratoimistoon, sitä pienemmät saa pitää.[/QUOTE]

Eli jos kaverillasi näät lattialle pudonneen 10e setelin, laitat pokkana taskuun?

No ei todellakaan sinun pidä palauttaa rahoja. Tämän pojan äiti olisi voinut yrittää opettaa vähän tilannetajua, mutta taitaa hältä itseltääkin puuttua sellainen. Saanko minä kaupassa ottaa maahan pudonneet kolikot omaan taskuuni kun jonossa edessäni oleva ne vahingossa tiputtaa? No en saa.

Mä en antais tollasen "löytäjän" enää kotiini tulla, jos säännöt ei tunnu selkiytyvän..

Ei toisen kodista "löydetä" mitään, jos toisen kodista vie, niin se on varastamista.

Minusta kyl löytäjä ei sais pitää miten vaan. Just vastikään poika löys kaupalta lelun ja jätettiin se korkeammalle odottamaan omistajaa eikä pidetty löytöä. Samaten jos löytyy pipoa tms ni ripustan johonkin. Puhumattakaan siitä että toisen kotona löytyy jotain tippuneena. Minusta ap oli oikeassa siinä että hänen lapselleen raha kuului vaikka kaveri ne tippuneena löysi.

Minä olen kiitollinen sinunlaisistasi ihmisistä jotka nostavat kaupoissa ym. pudonneet tavarat näkyville =) Itse löysin pojan rakkaan lelun kauppakeskuksesta kun sen joku ihana oli nostanut näkyville.

a010.gif

Mä olen opettanut tuolle meidän eskarille että jos jotain löytyy niin sitä ei oteta kun se ei ole meidän. Pitääkin vaihtaa tyyliä ja opettaa sille että löytäjä saa pitää niin ehkä tässä pikkuhiljaa alkaa omaisuuskin karttua :D

Ihana huomata että en siis itse ole omituisten arvojen ajattelija,
sillä se kuva tuosta puhelusta jäi :/
Annamme siis asian olla
ja vastaisuudessa
meilläkin nuorin kaveri kun juokseee vessaan muistaa toivottavasti pikku kolikkonsa laittaa vaikkapa pöydälle :)

No, tuolla logiikalla kuka vaan voi ottaa keneltä vaan tavaraa mukaansa... :headwall: Kyllä se nyt vaan on niin, että jonkun KODIN SISÄPUOLELLA ( tai ulkopuolellakaan tontin rajojen sisäpuolella ) tuo ei päde, sillä onhan se luultavimmin jonkun talossa asuvan perheenjäsenen, jos se kerran sieltä löytyy. Joten varastamiseksi mun mielestä menee, jos sen sieltä ottaa. Eri asia on, jos ulkoa kadulta ( "ei kenenkään maa" ) löytää jotakin, niin sitten omantunnon mukaan vie sen löytötavaroihin tai pitää itsellään. Eli ap on aivan oikeassa opettaessaan penskalle tapoja.

No ei todellakaan päde tuollaiset "löytäjä saa pitää" säännöt toisen kotona! Jos näkee vaikka lipaston päällä pari euroa, ni eihän sitä voi mennä siitä ottamaan, ihan samoin ku ei voi ottaa leluja, avaimia, kännykkää...oli ne lattialla tai pöydällä, ihan sama. Varastamistahan se on.

Kadulla ja muualla ei kenenkään-maalla sitte saa pitää jos kyse jostain ei niin arvokkaasta tavarasta.

Omassa kodissa oman perheen kesken vois olla sillai löytäjä saa pitää sääntöä, että jos vaikka lapsi löytää jostain kaapin alta kolikon, eikä ole tietoa kenen se on, niin pitäkööt.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22423986]No en, vaan kysyn kenen se mahtaa olla. Mutta jos rappukäytävästä sellaisen löydän, niin pistän kyllä taskuuni.[/QUOTE]

Ihanko oikeasti kysyt siellä kaverisi kodissa että kenenköhän tämä seteli teidän lattialla mahtaa olla?
Mulla ei tulis mieleenkään muuta kuin sanoa että tällainen löyty lattialta ja ojentaa asukkaalle/laittaa pöydälle näkösälle.

Rappukäytävä on eri asia kuin jonkun koti.

Yhteistyössä