Hohhoijaa (itse tyytyväinen elämääni mutta lastemme isovanhemmat eivät)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Olen opiskellut korkeakoulututkinnon ja töitä piti tällä alalla olla ja paljon, kun aikoinani menin opiskelemaan. No, eipä sitten olekaan ja aika pienillä tuloilla ja pätkätöillä tultu toimeen.

Itse olen sopeutunut elämään ja meidän perhe on onnellinen. Ei matkustella, eikä törsätä, mutta luomuruokaan, ja lasten harrastuksiin on varaa. Tienaan sen verran, että maksan omat menot ja lasten kaikki menot ja ostelemme molemmat ruokaa, kuka nyt sattuu kauppaan ehtimään. Mies maksaa palkastaan asuntolainat ja kaikki muut asumiskulut ja laskutkin, paitsi minä siis henkilökohtaiset laskut, sekä lasten harrastukset, lehdet ym. lasten aiheuttamat laskut.
Mies ei ole isotuloinen. Keskituloinen kai.
Olemme tottuneet ja onnellisia. Ja varsinkin kun itseäni ei ole koskaan shoppailu kiinnostanut ja törsääminen ja tuhlaaminen aiheuttaa lähinnä pahoinvointia. Tyydytystä tuottaa se, että jää lapsillekin luonnonvaroja, tuleville sukupolville. Tykkään olla säästäväinen.

Mutta ongelma tämä on lastemme isovanhemmille, jotka miettivät minun eläkertymää ja minä kuulemma tuhlaan elämääni ym. kun en ole 8-16 töissä (kun töitä ei ole). Minun pitäisi kai heidän mielestään mennä vaan jonnekin töihin, siis että kävellään vaan sisään ja mennään ja sanotaan, että tulin töihin, kokopäivätöihin.

Emme näe usein, mutta pitkän aikaa paha mieli kun tapaan. Kohtalotovereita? Olen koulussa menestynyt hyvin ja lapsena ja nuorena toivoin uraa, nyt sillä ei ole enää merkitystä. Tottakai haluaisin hyvin palkatun työn, jos olisi mielekästä palkallista työtä tarjolla. Ainahan sitä rahalle olisi käyttöä. Mutta miksi piehtaroisin itsesäälissä ja haluaisin jotain jota ei ole?

Mä oon miettinyt tuota, että ei ole töitä. Siis miten niin ei ole? Mun yksi kaveri on työtön ja hokee koko ajan että töitä ei ole, mutta samalla paikkakunnalla minä olen kyllä työllistynyt aina. Nytkin on vaik mitä paikkoja auki, mut ne ei kiinnosta kun ei ole omaa alaa... Tai yleensäkään työt ei kiinnosta. Mikäs siinä, jos itse on tyytyväinen.

Mä oon miettinyt tuota, että ei ole töitä. Siis miten niin ei ole? Mun yksi kaveri on työtön ja hokee koko ajan että töitä ei ole, mutta samalla paikkakunnalla minä olen kyllä työllistynyt aina. Nytkin on vaik mitä paikkoja auki, mut ne ei kiinnosta kun ei ole omaa alaa... Tai yleensäkään työt ei kiinnosta. Mikäs siinä, jos itse on tyytyväinen.

Oletko ajatellut, että jos joku paikka ei ole sitä omaa alaa, ei välttämättä ole kovin helppoa saada sitä paikkaa? Kun hakijoina voi olla paljonkin sellaisia, joiden omaa alaa se on. Tilanne on ihan oikeasti hankala, ole tyytyväinen että sinä olet pärjännyt työmarkkinoilla.

Mullakin korkeakoulututkinto ja tällä hetkellä huonot työllistymismahdollisuudet, mutta en mäkään suostu tekemään kun omaa koulutusta vastaavia hommia. Tosin nyt olen äitiyslomalla ja ei niin välix vaikka noita töitä ei ole. Sen verran kuitenkin ehdin oman alan töitä tehdä että sain liitonpäivät täyteen, joten ennemmin olen kotona ihan ok rahalla, kuin jossain kaupankassalla.

Mun äiti myös samanlaisessa tilanteessa on jättänyt aikoinaan vakituisentyöpaikan, jotta isäni voi luoda uraansa. Nykyisellä paikkakunnalla mutsilla (joka on myös akateemisesti koulutettu) ei vakiduunia ole ollut 20 vuoteen, pätkätöitä tehnyt sen mikä on saanut oman alan töitä. Hänkin on ollut työttömänä, jos ei oman alan duunia ole ollut tarjolla... Ja ihan hyvin ovat pärjänneet. Tän vuoksi eivät minuakaan onnex "hanttihommiin" patista.

Oletko ajatellut, että jos joku paikka ei ole sitä omaa alaa, ei välttämättä ole kovin helppoa saada sitä paikkaa? Kun hakijoina voi olla paljonkin sellaisia, joiden omaa alaa se on. Tilanne on ihan oikeasti hankala, ole tyytyväinen että sinä olet pärjännyt työmarkkinoilla.

Luuletko, että jokainen ala vaatii jonkun erikoisen koulutuksen?! Miten muka luulet, että nuoret saa mistään kesätöitä, kun heillähän ei ole vielä mitään koulutusta? Kyllä sitä kuule saa töitä ihan peruskoulun käytyäänkin, jos oikeasti töitä haluaa tehdä, eikä se korkeakoulututkintoa vaadi. Se vaatii vaan aidon halun tehdä töitä!

Luuletko, että jokainen ala vaatii jonkun erikoisen koulutuksen?! Miten muka luulet, että nuoret saa mistään kesätöitä, kun heillähän ei ole vielä mitään koulutusta? Kyllä sitä kuule saa töitä ihan peruskoulun käytyäänkin, jos oikeasti töitä haluaa tehdä, eikä se korkeakoulututkintoa vaadi. Se vaatii vaan aidon halun tehdä töitä!

No eipä ne nuoret kyllä niin vaan niitä kesätöitä nykyään saakaan. Joku harva ehkä suhteilla. Missähän maailmassa sinäkin elät. Elämän realiteetit on hakusassa. Taidat olla sellainen, jolle mamma japappa löytää työpaikat.

Yhteistyössä