Mistä raha elämiseen? Ainoa vaihtoehto nostaa miehen opintolainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huik
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22404954]Ohhoh, viiden päivän karenssi siinä on. Ja kyllä minä sitä saan ja oon just valmistunut korkeakoulusta..[/QUOTE]

No, todennäköisesti tuo työttömyyspäiväraha on kuitenkin korkeampi kui työmarkkinatuki, ainakin verrattuna siihen mitä sain ennen opintoja.

meillä oli tilanne aikanaan ettei tullut rahaa kun lapsilisä,elatusmaksu sekä miehen opintotuki. jäin itse pitkälle sairauslomalle,josta odotin kelasta kuukausia päätöstä. asumistukeakaan ei myönnetty ennen tuota päätöstä.
eli me saatiin rahaa yhteensä n.500€ kuussa 4kk ajan. vuokra meillä oli 550€... mieheni vanhemmat auttoivat meitä ja maksoivat vuokrasta 300€ että jäi meille sitten pari sataa kuukautta kohden käyttöön. sillä ei paljon laskuja maksellut kun syödäkkin piti. onneksi lapsi oli 2vuotias ni ei paljoa syönyt.
tottakai oltais voitu ottaa opintolainaa,mutta mies ei halunnu. ja nythän se oli ihan oikee ratkasu ettei sitä tehty. kamalaa kituuttamista se oli kyllä eikä mitään voinu tehdä. kelasta tuli aikanaan päätös ja rupes saamaan rahaa niin että pärjättiin. ei me silti saatu ees tonnia rahaa kuussa. nyt asiat on onneks ihan päinvastoin,mutta ainakin osaan samaistua vastaavassa tilanteessa oleviin ja mielelläni myös autan.

ja sossuun ei menty,kerran olin jo laittamassa lappuja sisään,mut en sitten laittanu. autot ois pitäny myydä (mun auto oli seisonnassa kun ei olu varaa maksella mitään ja mies tarvi koulumatkoihin autoo ) ja ottaa opintolainaa. ja tilannetta ei tietty auttanu mun velat mitä olin tehny ennen miestä..hävettää,mutta nyt on nekin maksettu.

onko sinulla käyttämättömiä opintotukikuukausia? siinä tapauksessa suosittelen ehdottomasti: ÄLÄ VALMISTU joulukuussa, vaan vasta toukokuuussa. Opintojahan voi suorittaa enemmän kuin välttämättömän :)

meillä oli tilanne aikanaan ettei tullut rahaa kun lapsilisä,elatusmaksu sekä miehen opintotuki. jäin itse pitkälle sairauslomalle,josta odotin kelasta kuukausia päätöstä. asumistukeakaan ei myönnetty ennen tuota päätöstä.
eli me saatiin rahaa yhteensä n.500€ kuussa 4kk ajan. vuokra meillä oli 550€... mieheni vanhemmat auttoivat meitä ja maksoivat vuokrasta 300€ että jäi meille sitten pari sataa kuukautta kohden käyttöön. sillä ei paljon laskuja maksellut kun syödäkkin piti. onneksi lapsi oli 2vuotias ni ei paljoa syönyt.
tottakai oltais voitu ottaa opintolainaa,mutta mies ei halunnu. ja nythän se oli ihan oikee ratkasu ettei sitä tehty. kamalaa kituuttamista se oli kyllä eikä mitään voinu tehdä. kelasta tuli aikanaan päätös ja rupes saamaan rahaa niin että pärjättiin. ei me silti saatu ees tonnia rahaa kuussa. nyt asiat on onneks ihan päinvastoin,mutta ainakin osaan samaistua vastaavassa tilanteessa oleviin ja mielelläni myös autan.

ja sossuun ei menty,kerran olin jo laittamassa lappuja sisään,mut en sitten laittanu. autot ois pitäny myydä (mun auto oli seisonnassa kun ei olu varaa maksella mitään ja mies tarvi koulumatkoihin autoo ) ja ottaa opintolainaa. ja tilannetta ei tietty auttanu mun velat mitä olin tehny ennen miestä..hävettää,mutta nyt on nekin maksettu.

autoa ei ole pakko myydä, eikä ottaa opintolainaa. Ainoastaan se, että opintolaina lasketaan tuloiksi, vaikka sitä ei nostaisikaan.

Oisittekohan te edes saaneet mitään sossusta? Minä kun tiedän useamman tapauksen, jossa sossusta on sanotut, että ette täytä vaatimuksia, kun opintolainaa on nostamatta ja se katsotaan tuloksi.

Oisittekohan te edes saaneet mitään sossusta? Minä kun tiedän useamman tapauksen, jossa sossusta on sanotut, että ette täytä vaatimuksia, kun opintolainaa on nostamatta ja se katsotaan tuloksi.

ei sitä opintolainaa vaadita nostamaan, se lasketaan automaattisesti tuloiksi. Mutta se nostaa sitten tuloja sen verran, että me ei ainakaan saatu sossusta mitään, kun molemmat oltiin opiskelijoita ja tuli sellainen tilanne, että ruokaan ei ollut rahaa.

[QUOTE="vieras";22405058]ei sitä opintolainaa vaadita nostamaan, se lasketaan automaattisesti tuloiksi. Mutta se nostaa sitten tuloja sen verran, että me ei ainakaan saatu sossusta mitään, kun molemmat oltiin opiskelijoita ja tuli sellainen tilanne, että ruokaan ei ollut rahaa.[/QUOTE]

TEillä ei ollut rahaa ruokaan ettekä nostaneet opintolainaa?! MIKSI ihmeessä? mitä pahaa siinä opintolainassa on? äkkiä sen takaisin maksaa sitten kun on työelämässä.

[QUOTE="vieras";22405058]ei sitä opintolainaa vaadita nostamaan, se lasketaan automaattisesti tuloiksi. Mutta se nostaa sitten tuloja sen verran, että me ei ainakaan saatu sossusta mitään, kun molemmat oltiin opiskelijoita ja tuli sellainen tilanne, että ruokaan ei ollut rahaa.[/QUOTE]

No nimenomaan näin. Eli käytännössä jo opintolainaa on nostamatta, niin ei voi saada tukea sossusta. Jo yksinelävällä lapsettomalla juuri valmistuneella raja ylittyy.

Jos sinulla on opintotukikuukausia jäljellä, niin älä valmistu vielä ja lisäksi mies osa-aikatöihin. Ne menot kun ei lopu siihen että jäät äitiyslomalle eikä minimiäitiyspäiväraha niitä juuri nosta.

[QUOTE="vieras";22405069]
Jos sinulla on opintotukikuukausia jäljellä, niin älä valmistu vielä ja lisäksi mies osa-aikatöihin. Ne menot kun ei lopu siihen että jäät äitiyslomalle eikä minimiäitiyspäiväraha niitä juuri nosta.[/QUOTE]

Opintotuki on naurettavat 200e/kk, minimiäitiysraha mitä tulen saamaan, on lähes tuplasti tuon verran, joten kun tällä on opittu kituuttamaan, äitiysraha tuntuu jo ruhtinaalliselta.
Valmistumista en aio lykätä neljän kuukauden vuoksi.

Mikä ongelma siinä opintolainassa muuten on? Silloin kun itse opiskelin niin melkein kaikki otti lainaa ja silloin korkotasokin oli korkeampi kuin nykyään. Mullekin kerty 100 000 mummunmarkkaa eikä siitä ole kauaakaan kun maksoin viimesein erän. Lainanhoitokulut oli noin 100€ kuussa.

Opintotuki on naurettavat 200e/kk, minimiäitiysraha mitä tulen saamaan, on lähes tuplasti tuon verran, joten kun tällä on opittu kituuttamaan, äitiysraha tuntuu jo ruhtinaalliselta.
Valmistumista en aio lykätä neljän kuukauden vuoksi.

Ihan miten vain, mutta huomioi, että
A) tammi-maaliskuussa et saa äitiysrahaa
B) minimiäitiyspäivärahaa/vanhempainrahaa ja opintorahaa VOI NOSTAA YHTÄ AIKAA

Työttömyysrahaa saadakseen pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä, joten älä sitten työkkärissä möläytä, ettet hae töitä. Äläkä varsinkaan sano mitään siitä ilmaisprojektista, mitä teet.

[QUOTE="vieras";22405142]mutta tuolta ajalta saa työttömyysrahaa[/QUOTE]

Heh, kyllä minä ainakin itse henkilökohtaisesti haluaisin ansioluettelooni mahdollisimman vähän työttömyysjaksoja. "Valmistuin juuri synnytettyäni lapsen" kuulostaa paljon paremmalta kuin "lepäilin työttömänä kotona 4kk lapsen syntymää odotellen".

Heh, kyllä minä ainakin itse henkilökohtaisesti haluaisin ansioluettelooni mahdollisimman vähän työttömyysjaksoja. "Valmistuin juuri synnytettyäni lapsen" kuulostaa paljon paremmalta kuin "lepäilin työttömänä kotona 4kk lapsen syntymää odotellen".

Paitsi että unohdat nyt sen projektin, se on iso juttu ja saan siitä tosi paljon krediittiä eli en makaile työttömänä kotona.

Työttömyysrahaa saadakseen pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä, joten älä sitten työkkärissä möläytä, ettet hae töitä. Äläkä varsinkaan sano mitään siitä ilmaisprojektista, mitä teet.

Ei ne kyllä työkkärissä sano yhtään mitään siihen ettei hae töitä kun on raskaana. Päinvastoin, naureskelivat, että ainakaan sun takia ei tarvi ryhtyä mihinkään erityistoimiin ja olet lyhyen aikaa listoilla.

Mutta sitä en ymmärrä miksi mies ei voisi mennä töihin.

No miksei siitä projektista saa rahaa? mihin se liittyy?

Minusta tässä on nyt mukana vähän asenneongelmaakin, jos eivät ehdotukset kelpaa ja opintolainan nostaminen on ihan kamala ajatus.

No tässä on menossa sellainen pioneeriprojekti joka yhdistää monen alan ammattilaisia ja minä olen niistä yksi. Toiveissa on että projekti ottaa tuulta siipiensä alle ja se vakiinnuttaa paikkansa sosiaali/nuorisotoiminnassa. Vihreää valoa ainakin näytetään päättäjien suunnalta eli toiveita työllistymisestä tämän projektin parissa on ja tämä on juuri se mitä tulevaisuudessa tahdonkin tehdä.
Lainaa nostetaan pakkotilanteessa mutta tietenkin selvitän ensin muut mahdollisuudet.
Asennetta löytyy, ei siitä tarvitse olla huolissaan ;)

Onko siinä projektissa mukana jokin yritys, yhdistys tai jokin vastaava taho? Sittenhän ko. projektia voisi tehdä työelämävalmennuksena, eli saisit korotettua työmarkkinatukea.

Yhteistyössä