Mistä raha elämiseen? Ainoa vaihtoehto nostaa miehen opintolainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huik
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huik

Vieras
Tilanne: Valmistun joulukuussa mutta minulla ei ole töitä enkä niitä aio hakea koska jään äitiyslomalle toukokuun alussa. Mies opiskelee.
Tähän mennessä ollaan eletty miehen opintorahalla ja minun opintotuellani ja saatu nippa nappa maksettua vuokran ja laskut ja ruoka mutta kun opintotukeni jää pois, raha riittää vain vuokraan.
Saako kelasta jotain rahaa? En ole ikinä saanut mitään työttömyysrahoja koska jouduin joskus työkkärissä johonkin karenssiin en tiedä miten pitkäksi aikaa.

Jos olet työkkäristä joskus saanut karessin, niin siinä on silloin kyllä ollut maininta miten pitkä se karenssi on ollut.

Kyllä niitä töitä silti voi ja kannattaakin hakea vaikka jäät äitiyslomalle toukokuun alussa.

Ala jolle valmistuin on sellainen että en neljäksi kuukaudeksi töitä tule saamaan. Lisäksi olen sitoutunut yhteen projektiin joka kestää toukokuulle asti, en saa siitä rahaa mutta se hyödyttää minua suuresti tulevaisuuden työtilannetta ajatellen.
Asumistuen voisi tosiaan tarkistaa, miten tuo työkkäriin ilmoittautuminen, tehdäänkö se paikanpäällä vai voiko tehdä puhelimitse?

Ala jolle valmistuin on sellainen että en neljäksi kuukaudeksi töitä tule saamaan. Lisäksi olen sitoutunut yhteen projektiin joka kestää toukokuulle asti, en saa siitä rahaa mutta se hyödyttää minua suuresti tulevaisuuden työtilannetta ajatellen.
Asumistuen voisi tosiaan tarkistaa, miten tuo työkkäriin ilmoittautuminen, tehdäänkö se paikanpäällä vai voiko tehdä puhelimitse?

Tee jonkun muun alan töitä osa-aikatyönä? Paikan päällä ilmottaudut työnhakijaksi. Asumistuen voi tarkistuttaa netissä.

Olethan oikeutettu saamaan KELAn päivärahaa valmistumisen jälkeen, mikäli et kieltäydy tarjotusta työstä.

Voit ilmoittautua netissä pankkitunnuksiesi avulla mutta paikan päällekin on mebtävä jossain vaiheessa

netissä voi ilmoittautua, mutta viikon sisään pitää käydä paikalla henk. kohtaisesti näyttämässä koulu- ja työtodistukset.

[QUOTE="vieras";22404908]ei työkkäristä mitään rahaa saa. Kassan työttömyyspäivärahaa, tai kelan päivärahaa tai työmarkkinatukea voit saada, riippuen sun tilanteesta.[/QUOTE]

Okei kiitos. Olen näistä ihan pihalla kun mitään tukia koskaan saanut, paitsi asumistukea.

Kyllähän tuossa tilanteessa järkevin vaihtoehto on miehen tehdä osa-aikatöitä. Hemmetin vaikea saada 4 kuukaudeksi töitä kun on jo valmiiksi raskaana ja jos kerran olet johonkin projektiin sitoutunut.

[QUOTE="vieras";22404930]Aivan, mutta korkeakoulusta valmistunut sitä saa.[/QUOTE]

Multa nimenomaan evättiin, kun olen valmistunut korkeakoulusta, kun se kuulemma on vain alle 25- vuotiaille koulutuksettomille. Niin ja siihen liittyy aina muutaman kuukauden karenssi. Mutta toisaalta eipä olisi ensimmäinen kerta kun saa väärää tietoa :)

Multa nimenomaan evättiin, kun olen valmistunut korkeakoulusta, kun se kuulemma on vain alle 25- vuotiaille koulutuksettomille. Niin ja siihen liittyy aina muutaman kuukauden karenssi. Mutta toisaalta eipä olisi ensimmäinen kerta kun saa väärää tietoa :)

Ohhoh, viiden päivän karenssi siinä on. Ja kyllä minä sitä saan ja oon just valmistunut korkeakoulusta..

Yhteistyössä