Opettajat ovat ainoa ammattiryhmä jotka ovat ottamassa muilta pois

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anni ananas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anni ananas

Vieras
Tuli vain mieleen kun siitä kuuluisasta palkankorotuksesta riideltiin, OAJ:n mielestä sairaanhoitajat eivät tarvitsisi palkankorotusta ja olivat valmiita lakkoilemaan jos sairaanhoitajat saavat palkankorotuksen ja he eivät.
Näin juuri opettajaystäväni palkkakuitin, 2500 euroa nettona, musta se on aika paljon, mikäs se sairaanhoitajien palkka olikaan siihen verrattuna?
Lisäksi palkallinen kesäloma ja muuta. Aina pitäisi olla surkuttelemassa sitä kun opettajat saavat niiiiin huonoa palkkaa ymym. Eikä kyse ole siitä ettenkö arvostaisi opettajia, sillä arvostan, he tekevät arvokasta työtä ja raskastakin, mutta olen vain niiin väsynyt siihen että he marttyyreina kuvittelevat tekevänsä kaikista raskainta ja huonostipalkatuinta työtä, ilman mitään etuuksia.
Ugh, olen puhunut.

Näytä minulle opettaja jolla on palkallinen kesäloma tai sairaanhoitaja jolla ei olisi palkallinen kesäloma. Opettajan saa palkkaa 9 kuukaudelta mutta sitä maksetaan 12 erässä, eli palkkaa eivät saa lomilta. Sairaanhoitaja taas saa palkkaa jokaiselta 12 kk plus lomakorvaukset. Lisäksi sairaanhoitaja pystyy vaikuttamaan lomiensa ajankohtaan, toisin kuin opettaja. Ja onhan siinäkin pieni ero, että opettajalla on noin 6 vuoden yliopistotutkinto ja sairaanhoitajalla 3 vuoden amk- tutkinto.

joo ja sairaanhoitsu painaa toisen työpäivän kotona sitten ja korjaa tenttejä ja vaikkapa ainekirjoituksia sekä laatii kokeita )juu ei kannata kommentoida että voi käyttää samoja kokeita, aina ei voi )

Millä ammattiryhmällä EI ole palkallinen kesäloma? Keneltä opettajat ovat ottamassa pois ja mitä? En tiedä minkä alan opettajasta on kyse, mutta vastavalmistuneen kasvatustieteen maisterin keskipalkka on noin 2500€/kk, BRUTTO. Ja siihen sisältyy kaikki. Äläkä vaan tule urputtamaan, että kun päiväkin on niin lyhyitä. Opettajan työpäivä EI ole opetustuntien määrä. Ja jos sinun kaverisi, tai naapurisi, tai oman lapsesi opettaja on laiska paska joka ei työmaalla viitsi kuin mukuloita haukkua, niin älä sitä ainakaan ala yleistämään, ja tule kertomaan että kaikki opettajat ovat samanlaisia.
Minun lapsillani on erinomaiset opettajat, jotka ovat palkkansa ansainneet, riippumatta siitä ovatko naapurikaupan myyjät kateellisia heille tai ei.

[QUOTE="kuoppa";22402870]joo ja sairaanhoitsu painaa toisen työpäivän kotona sitten ja korjaa tenttejä ja vaikkapa ainekirjoituksia sekä laatii kokeita [/QUOTE]

Ei, vaan sh tekee nykyään useinkin tuplavuoroja (klo 07-21.30) ja vapaapäiviksikin tulee kutsu töihin sijaispulan takia. Oma saldo viime kuussa 12 päivää putkeen töitä, 1 vapaapäivä ja taas 5 päivää putkeen. Vaihdetaanko osia?

Jos olisi pakko valita, kummalle antaisin lisää palkkaa niin kyllä se olisi sairaanhoitajat. Mitään järkiperäistä perustelua minulla ei tälle ole, en ole tutustunut kummankaan ammatin saloihin, kyse on siitä kummasta minulla on parempia kokemuksia... no sairaanhoitajista. Heidän työnsä sujuu kun taas opettajatuttuni keskittyvät syyttelemään vanhempia kaikesta.

Näytä minulle opettaja jolla on palkallinen kesäloma tai sairaanhoitaja jolla ei olisi palkallinen kesäloma. Opettajan saa palkkaa 9 kuukaudelta mutta sitä maksetaan 12 erässä, eli palkkaa eivät saa lomilta. Sairaanhoitaja taas saa palkkaa jokaiselta 12 kk plus lomakorvaukset. Lisäksi sairaanhoitaja pystyy vaikuttamaan lomiensa ajankohtaan, toisin kuin opettaja. Ja onhan siinäkin pieni ero, että opettajalla on noin 6 vuoden yliopistotutkinto ja sairaanhoitajalla 3 vuoden amk- tutkinto.

ahaa, eli heillä on sitäkin suurempi palkka... Ja joo, sairaanhoitajat saavat palkkaa lomalla, mutta eivät enää lomaa seuraavaassa kuussa... Toisekseen opettajat hoitovapaalla palaavat kesälomalla, anteeksi kesän ajaksi "töihin" jotta saavat enemmän rahaa vaikka eivät mitään teekään, ja taas syksyllä hoitovapaalle.
Ja jos minulla olisi kahden kuukauden vapaa kesällä, niin en viitsisi nurkua siitä että en saa itse valita ajankohtaa :)

Harkitsen alan vaihtoa, koska työ on todella kuluttavaa. Joutuu olla läsnä koko ajan ja työn mielekkyys on katoamassa. Mitä mieltä on opettaa ihmisiä, joita ei kiinnosta oppia?

Niin on sairaanhoitajankin työ henkisesti JA fyysisestikin raskasta.
Eikä ollut tarkoitus mollata opettajia, ovat varmasti ansainneet palkkansa, mutta kun tuntuu että mikään ei riitä, aina nuristaan pienestä palkasta ym ym

Niin on sairaanhoitajankin työ henkisesti JA fyysisestikin raskasta.
Eikä ollut tarkoitus mollata opettajia, ovat varmasti ansainneet palkkansa, mutta kun tuntuu että mikään ei riitä, aina nuristaan pienestä palkasta ym ym

Mutta palkkaha on todella surkea koulutukseen nähden ja työn vaativuuteen nähden. Ei jokaisesta ole pitämään nykylapsia ojennuksessa edes kahta tuntia, kun ne synttäritkin halutaan viettää jossain muualla.

[QUOTE="vieras";22402990]Paras kommentti, että opettajat eivät saa valita lomansa ajankohtaa, no ei niin ku ovat kaikki lomakuukaudet lomilla..[/QUOTE]

Kyllä opettajilla on mahdollisuus ottaa muuna ajankohtana palkatonta eli lomaa saa jos sitä tarvitsee. Millä muulla ammattiryhmällä on viikon tai vajaa syysloma, kahden ja puolen viikon joululoma, viikon talviloma, pääsiäisenä lomaa, kesälomaa kesäkuun alusta elokuun puoliväliin. Ai mutta se onkiin "opetuksetonta aikaa" eikä lomaa.

Työpäivät lyhyitä esim 1-2 luokkalaisilla noin 4 tuntia. Millä matematiikalla saat siihen keksittyä 3-4 tuntia jotain taustatöitä?

Täytyy ihmetellä mistä opettajat oikein palkkauksensa suhteen valittavat.

[QUOTE="vieras";22403041]Kyllä opettajilla on mahdollisuus ottaa muuna ajankohtana palkatonta eli lomaa saa jos sitä tarvitsee. Millä muulla ammattiryhmällä on viikon tai vajaa syysloma, kahden ja puolen viikon joululoma, viikon talviloma, pääsiäisenä lomaa, kesälomaa kesäkuun alusta elokuun puoliväliin. Ai mutta se onkiin "opetuksetonta aikaa" eikä lomaa.

Työpäivät lyhyitä esim 1-2 luokkalaisilla noin 4 tuntia. Millä matematiikalla saat siihen keksittyä 3-4 tuntia jotain taustatöitä?

Täytyy ihmetellä mistä opettajat oikein palkkauksensa suhteen valittavat.[/QUOTE]

Minusta 1700 euroa on surkea palkka 6 vuoden yliopistokoulutuksen jälkeen.

Ala sinä opettajaksi niin pääset nauttimaan siitä ja muutenkin helposta työstä, jos se sinulle on sitä. Minä todennäköisesti vaihdan alaa.

Turha sitä on kahta naisvaltaista alaa asettaa vastakkain. Taas vaan akat kinaa keskenään.

Sekä sairaanhoitajat että opettajat tekevät oikeasti tärkeää, konkreettista työtä ja saavat siitä koulutukseen ja työn raskauteen nähden melko vähän palkkaa. Molemmilla aloilla on myös käsittääkseni kyse siitä, ettei enemmistö työn tekijöistä halua niinkään rikastua, vaan tehdä työnsä hyvin. Eli opettajat eivät ole niinkään vinkumassa lisää palkkaa vaan heille riittää esim. pienemmät ryhmäkoot ja hoitajat haluaisivat ennen kaikkea tarpeeksi väkeä töihin jne.

Eivät opettajat ole hoitajia vastaan. Tuossa tilanteessa, johon ap viittasi, puhuttiin välillä sellaisista palkoista hoitajille, että opettajat olisivat jääneet kakkosiksi. Ja se taas on vähäsen väärin, sillä opettajilla on lähinnä samantyyppinen koulutus kuin lääkäreillä, ei niin kuin hoitajilla. Kyllä koulutuksen pituus ja monipuolisuus pitäisi vähän näkyä palkassa.

[QUOTE="vieras";22403041]Kyllä opettajilla on mahdollisuus ottaa muuna ajankohtana palkatonta eli lomaa saa jos sitä tarvitsee. Millä muulla ammattiryhmällä on viikon tai vajaa syysloma, kahden ja puolen viikon joululoma, viikon talviloma, pääsiäisenä lomaa, kesälomaa kesäkuun alusta elokuun puoliväliin. Ai mutta se onkiin "opetuksetonta aikaa" eikä lomaa.

Täytyy ihmetellä mistä opettajat oikein palkkauksensa suhteen valittavat.[/QUOTE]

Esimerkiksi meidän tuttavapiirissä (akateemisia nelikymppisiä) liki kaikilla on saman verran tai enemmän lomaa kuin opettajalla. Samoin vanhemmillamme (kohta eläkkeellä) on lomaoikeutta kasassa samanverran kuin opettajalla.

Opettajien lomista ja lyhyistä päivästä kitistään aina, mutta tiesittekö että
- oppilaiden riitojen selvittämiseen (soitot kotiin jne.) menee oikeasti aikaa
- tuntien valmisteluun ja kokeiden korjaamiseen menee oikeasti aikaa
- alaluokilla osa opetuksesta on limittäistä: toiset ovat koulussa 8-12 ja toiset 10-14: ope on siis töissä 8-14
- opettajat eivät käytännössä koskaan voi siirtää lomiaan sairauden takia - tutut soittavat töihin, että olen kipeä, en olekaan lomalla - ope ei voi näin tehdä
- epävirallisen käytännön mukaan opettajat eivät saa päivärahoja koulutuspäiviltä
- opettajat usein lisäkouluttautuvat omin rahoin omalla lomalla
- opettajat ostavat usein lyijykynätkin itse: harvalta koululta saa mitään varusteita
- opettajat ovat kaikkien silmätikkuja ja aina vastuussa kaikesta
- opettajalla ei saisi pienellä paikkakunnalla olla mitään elämää: jokaisen kaljapullon ostamista kytätään

Viimeksi muokattu:
Ei, vaan sh tekee nykyään useinkin tuplavuoroja (klo 07-21.30) ja vapaapäiviksikin tulee kutsu töihin sijaispulan takia. Oma saldo viime kuussa 12 päivää putkeen töitä, 1 vapaapäivä ja taas 5 päivää putkeen. Vaihdetaanko osia?

Joo, vaihdetaan vaan osia. Oletko muuten ihan varma, että työtä kannattaa ottaa vastaan vapaapäivänäkin?
Minä teen jatkuvasti vähintään 12 yötä putkeen, ja siis teen pelkkää yötyötä. Mutta en usko, että sinulle on kannattavaa vaihtaa osia, olen logistiiikka-alalla, ja palkkaani on nyt laskettu niin monta kertaa, että enää ei tämä työ tuo muuta kuin isoja murheita. TEen kyllä pitempiäkin putkia kuin tuo 12, siis öitä pelkästään :) Mutta vapaita tässä ei kerry oikeastaan, mutta itse olen ollut noin 10 pv /kk vapaalla.
Täytynee harkita open töihin palaamista.
Juuri palkan takia en ole tehnyt sitä työtä moneen vuoteen.
Tietäähän kaikki, että osassa kuntia on systeeminä se, että kesäkuukausiksi joutuu työttömäksi, tietyissä tapauksissa.
Uskon tuohon, joka sanoo että palkka on 1700 netto. Se ei ole noussut ollenkaan kymmenessä vuodessa sitten käytännössä. Ja aineenopelle tuo on surkea palkka kyllä, täytyy sanoa.
Mutta koittakaa nyt erottaa ne luokanopet ja aineenopeet, selvä asia, että heidän työnsä eroavat toisistaan ja työpäivän pituus myös.

Ja myös se vaikuttaa tietenkin, missä on töissä, onko virassa vai tuntiope, ja kuinka paljon sitten on niitä tunteja.

[QUOTE="vieras";22403041]
Työpäivät lyhyitä esim 1-2 luokkalaisilla noin 4 tuntia. Millä matematiikalla saat siihen keksittyä 3-4 tuntia jotain taustatöitä.[/QUOTE]

Ihanko tosissasi kuvittelet, että 1-2 luokan opettajilla on 3-4h töitä päivässä?!?
Luokanopettajan minimituntimäärä opetustunteina on 24h, siihen kaikki suunnittelutyö päälle, yhteistyö eritahojen kanssa, palaverit, kokoukset töissä, yhteistyö erit.opettajien/muiden opettajien kanssa, rinnakkaisluokkakohtaiset suunnittelutyöt oman opetussuunnittelun rinnalla.. tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.

En ymmärrä kuinka kaikki mahdolliset ihmiset kuvittelevat tietävänsä mistä opettajan työ koostuu. Se mitä oppilas näkee, tai äiti lukee lukujärjestyksestä, ei ole se lopullinen totuus.

Ihan sama, kun itse yrittäisin väittää että tiedän tarkalleen mitä sairaanhoitajan päivään kuuluu, paperin pyörittelyä kansliassa, juoruilua työkavereiden kanssa siinä akvaariokopissa, potilaiden kaltoinkohtelua, ja hoitamattajättämistä... mitä vielä. Ja tämä vaan sen takia, että olen nähnyt joskus ohikulkiessani, kun sh:t seisovat siinä kopissaan ja puhuvat. Kai minä nyt järkevänä ihmisenä ymmärrän ETTEI se ole koko totuus. Opettajien kohdalla se vaan ei mene jakeluun. Ikinä.

Eiväthän opettajat olleet kieltämässä sairaanhoitajilta palkankorotusta... Kyse oli siitä, että sairaanhoitajat vaativat tiettyä korotusta (johon työnanataja ei edes ollut suostumassa) ja OAJ totesi tulevansa vaatimaan yhtä suurta prosentuaalista korotusta lakonkin uhalla.
Ystäväsi 2500€:n nettopalkka vaatii ylitunteja (=ylityötä), jos kyse on nuorehkosta luokan- tai aineenopettajasta peruskoulussa tai lukiossa. Kyllähän sairaanhoitajatkin pääsevät oikein hyville palkoille, jos tekevät ylitöitä.
Ja erään kirjoittajan kommentteihin siitä, että opettajatutut valittavat vanhemmista... Niinhän se vaan nykyään on, vanhempien kanssa yhteistyö tulee kokoajan vaikeammaksi ja vanhemmuus on pahasti hukassa. Tämän asian opettajatuttusi vaan näkevät päivittäin työssään. Kyllä ne hoitsutkin potilaistaan "kauhistelevat", olen kuullut mm. EA-osaston hoitajien moralisoivan rattijuoppoja... kaipa se on ihan normaalia sekin.
Omasta mielestäni opettajien palkka on kohtuullinen, mutta työolosuhteet eivät. Ryhmäkokoja tulisi pienentää ja erityisopetukselle keksiä jotain muitakin vaihtoehtoja kuin integrointi. valtiovalta syytää uusia vastuita opettajille, mutta palkkaus ei vastaa työn uusia vaatimuksia eikä täydennyskoulutusta ole tarjolla riittävästi, juhlapuheista huolimatta. Esimerkkinä se, että aineenopettajillakin pitäisi olla taidot opettaa erilaisista oppimisvaikeuksista kärsiviä oppilaita integroituna "tavallisiin" ryhmiin, vaikka koulutuksessa ei tähän anneta MITÄÄN valmiuksia.

[QUOTE="kuoppa";22403199]
Mutta koittakaa nyt erottaa ne luokanopet ja aineenopeet, selvä asia, että heidän työnsä eroavat toisistaan ja työpäivän pituus myös.[/QUOTE]

Kerropa miten?

Yhteistyössä