G: minkä ikäinen käyttää saksia vain aikuisen valvonnassa eli sakset on aina jemmassa?

• Viestiketjun aloittaja "hankey"
  • Ensimmäinen viesti
"hankey"
Minusta 5v:ltä ei enää tarvitsisi jemmata saksia, mutta nyt kun tämä hölmöili, sukulaiset ovat sitä mieltä että saksia ei alunperinkään olisi pitänyt olla esillä. Miten teillä?

Ei ole saksia esillä,meidän 6v keksii vielä välillä saksien kanssa mielenkiintoisia juttuja,leikkasi nimittäin pari kuukautta sitten omaa tukkaansa itse..Sakset pysyvät siis jonkun tovin vielä mun takana.

"mä"
kouluikäisenä. Monet saa kuitenkin niitä päähänpistoja, leikellään verhoja, vaatteita, hiuksia. Ei se saksien käytön osaaminen ole musta se pointti, vaan se mitä leikataan:)

"vieras"
Esikoisen aikaan niitä jemmattiin kauan, mutta kun hän oli koululainen, niin jäi pienempien käsiinkin. Meillä on paljon leikeltyjä lakanoita ja verhoja :headwall:

Meillä on nyt 5-v ja ei koskaan ole leikannut mitään muuta kuin paperia. Ihmettelee esim. kirpparilla, miksi joku on leikannut barbin tai ponyn tukkaa.

Aluksi pidin jemmassa, mutta varmaan pari vuotta olleet jo samassa telineessä kynien kanssa.

Mutta jos olisi epäilyksiä, niin kunnes voisin luottaa.

Kuopus täyttää vuodenvaihteessa 5 v, ja sakset on ainakin 1½-2 v ajan saaneet olla lasten askartelulaatikossa ihan vapaasti.

Sitten, jos alkavat leikkaamaan hiuksia tms, niin asiaa harkitaan uudelleen. Toistaiseksi on silputtu vain sallittuja papereita, ja pikkuriikkisen pehmomarsun turkkia :)

Meillä sakset ovat aina olleet vapaasti käytettävissä, ja ainoastaan kuopus on keksinyt leikata niillä hiuksiaan (viime kesänä kun oli 2v9kk). 5- ja 7-vuotiaat askartelevat omatoimisesti joka päivä, joten sakset ovat kuopuksenkin saatavilla.

Non compos mentis
Meillä ei ole koskaan uskottu lapsilukkoihin tai muihin hössötyksiin. Ennemmin uskottu lapsen kasvattamiseen opetuksen ja esimerkin kautta. Ei ole mikään koskaan rikkoutunut, tv ja tietokone ovat saaneet olla paikoillaan ilman sormenjälkiä ruuduissa ja veitset eivät ole kiinnostaneet.

bb
Meillä ei ole ollut sakset varsinaisesti jemmassa koskaan, lapsi kyllä yltäisi ne halutessaan ottamaan. Ei ole toistaiseksi ollut kiinnostusta leikellä mitään kuin silloin kun askarrellaan ja erikseen otetaan sakset esiin. Tympii vain, kun lastensaksissakin on puolet (siis omat sakset vasen- ja oikeakätisille, kun eihän se kätisyys muodostu kuin vasta 4-5- vuotiaana) ja tuo 2- vuotias haluaisi välillä vaihtaa kättä.

"heh"
Eipä ole meilläkään varsinaisesti piiloteltu saksia. Ihan ovat keittiön laatikossa ja kyllä sinne halutessaan yltää meidän 3-vuotiaskin. 5-vuotiaalla on askartelusakset omassa huoneessa vapaasti käytettävissä ja toistaiseksi ei ole mitään vahinkoja käynyt, ilmoittaa aina kun rupeaa leikkelemään. Samoin värikynät on molemmilla omissa huoneissa eikä ole seiniinkään vielä piirretty.

2vuotiaana ne oli "jemmassa". Näkösällä, mutta periaatteessa paikassa mistä lapsi ei saa itse ottaa tavaraa. 3vuotiaana ne olivat lapsen vapaasti otettavana (oma huone tms) aika pitkään kunnes tuli ne perinteiset "silputaan jotain kiellettyä" 4-veenä. Mä en ees kyllä tiedä missä ne ovat nyt, kai mun huoneessa muiden askartelutarvikkeiden kanssa. Lapsi yleensä kysyy luvan ihan mihin tahansa, hakee sakset sitten luvan saatuaan.

---
Kyllä meillä on vajaa kolmivuotiaasta asti ollut sakset valvomatta esillä. LAsten sakset siis, aikuisten sakset pidän kyllä jemmassa vielä. Kuusivuotias kun askartelee koko ajan, niin en niitä saksia edes joutaisi piilotella koko ajan. Kiltisti tuo kuopus on leikannut paperisilppua tähän asti. Saa nähdä, meneekö hiukset jossain vaiheessa... mutta ei se pojalla niin haittaa :)

Yhteistyössä