Naimisissa olevat tai eronneet! Osallistukaas tämmöseen pienehköön kyselyyn. Vastatkaa huolella :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PinkLily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oletteko naimisissa vai eronnut? Naimisissa.

Naimisissa olevat:

Miksi menit naimisiin? Oli käynyt siinä seurustelun ja yhdessä asumisen aikana selville, että tämä on tässä ja muuta ei tarvita. Ajateltiin, että tässä halutaan olla vaikka loppu elämä jos niikseen tulee. Rakkaus, luottamus ja ystävyys oli vahvaa. Oli selvää, että tämän ihmisen kanssa se perhekin sitten joskus perustetaan

Mikä on avioliiton merkitys sinulle? Se on kumppanuutta, myötäelämistä ja kanssakulkemista. Aina välillä se rakkaus tahtoo jäädä taka-alalle, kun on muuta härdelliä elämässä (työstressi, vauva-aika jne.), mutta silloin pysytään yhdessä noista em. syistä ja jatketaan eteenpäin, kunnes taas on sitä kahdenkeskistäkin aikaa. ;) Avioliitto on minulle instituutio, jonka varaan meidän parisuhde ja perhe rakentuu. Yhtä hyvin se rakentuisi avoliitossakin, jos tarvittavia paperitöitä (keskinäiset testamentit, asunnon omistussuhteet jne.) olisi jaksanut väsätä.

Kauanko olette olleet naimisissa? 5 vuotta.

Onko teillä avioehto? Miksi? Ei ole. Ei ole rahaa eikä omaisuutta, mitä se avioehto voisi koskea. Ollaan oltu yhdessä 18-vuotiaasta asti, joten kaikki on yhteistä, yhdessä hankittua ja mahdollisen eron koittaessa puoliksi jaettavaa. Mikäli olisi jotain omaisuutta toisella, vaikka perintöä, niin ehkä oltais tehty avioehto sitä koskemaan.

Mitä mieltä olette siitä että tosi nuoret menevät naimisiin ja voisiko olla, että syvimmät syyt avioliittoon on "trendi"? Enpä usko, että se naimisiinmeno kovin trendikästä on. me mentiin naimisiin 21-vuotiana ja ihan maistraatissa, ei ollut mitään hääjuhlia tms. Meille avioliitto oli ehkä vain järkipäätös. ;) Mutta ennen kaikkea sitä toivoisi, että ennen naimisiinmenoa MOLEMMAT olisivat keränneet jotain elämänkokemusta tahoillaan, seurustelleet muiden ihmisten kanssa jne., jotta tajuaisivat, että ihmisiä on muunlaisiakin. Monesti nuorilla ehkä käy niin, että jos ekaan seurustelukumppaniin vakiinnutaan, niin ihmetellään kolmekymppisinä, että tuollainenko se olikin ja onko miehiä/naisia siis muunlaisiakin?

Oletteko naimisissa vai eronnut? Naimisissa

Naimisissa olevat:
Miksi menit naimisiin? Hetken mielijohteesta
Mikä on avioliiton merkitys sinulle? Sitoudutaan rakastamaan yhtä ihmistä loppuelämän ajan
Kauanko olette olleet naimisissa? 9ttä vuotta
Onko teillä avioehto? Miksi? ei, ei käynyt mielessäkään

Vimmeiseksi kaikille yhteinen kysymys:
Mitä mieltä olette siitä että tosi nuoret menevät naimisiin ja voisiko olla, että syvimmät syyt avioliittoon on "trendi"? Luulen että avioliiton merkitys on vähentynyt, eron saa niin helposti nykyään ja se on yleisesti hyväksyttyä, ei ole enää niin suurta kynnystä mennä naimisiin kevyin perustein ja ottaa eroa jos ei homma toimikkaan.

Naimisissa olevat:

Miksi menit naimisiin? Mikä on avioliiton merkitys sinulle?
Haluttiin sitoutua toisiimme vielä enemmän. Lisäksi mieheni haluaa tehdä asiat tietyssä järjestyksessä ja halusi mennä naimisiin ennen kuin tehdään lapsia. Avioliitto osoittaa meille, että ollaan oikeasti tosissamme toistemme suhteen. Lisäksi ihan juridisistakin syistä on parempi virallistaa suhde, varsinkin sitten kun on lapsia.

Kauanko olette olleet naimisissa?
Vasta n. puoli vuotta.

Onko teillä avioehto? Miksi?
Kyllä. Ollaan taloudellisesti aivan erilaisissa pisteissä ja jos joskus erotaan, ei olisi todellakaan reilua, että toinen saisi toisen omaisuudesta puolet.

Miksi menit naimisiin?
Rakkaudesta ja halusta jakaa koko elämä puolisoni kanssa. Mieheni on toinen puoliskoni, en osaa kuvitella elämää ilman häntä.

Mikä on avioliiton merkitys sinulle?
Jumalan siunaama kahden ihmisen liitto. Sanoin tahdon loppuelämäni ajaksi. Myötä- ja vastamäet helpompia yhdessä. Uskollisuutta, rakkautta ja koko elämän jakamista.

Viisi vuotta.

Ei. Minkä ihmeen takia pitäisi olla, on päällimmäinen ajatukseni. Se on toki myönnettävä, että naimisiin mennessämme olimme kaksi yhtä tasan vähävaraista opiskelijaa, joten tämä päätös oli helppo tehdä. Ja mitä tästä eteenpäin ansaitsemme, niin se, mikä on sinun on myös minun. Yhteiset tilit jne.

Mitä mieltä olette siitä että tosi nuoret menevät naimisiin ja voisiko olla, että syvimmät syyt avioliittoon on "trendi"?
Aviolitto ei kyllä mielestäni ole enää Suomessa mitenkään trendikäs asia, vaan enemmänkin se on tainnut menettää merkitystään. Toivottavasti kukaan ei naimisiin mene vain siksi "kun muutkin menee".
Itse olin avioon mennessäni 24-vuotias. Olinko sitten nuori? Varmasti =), mutta en niin nuori kuin olisin voinut olla. Omasta mielestäni olin tuolloin jo tarpeeksi kypsä sitoutumaan loppuiäksi, mutta kyllä omien sisarusten kohdalla ajatteli heidän ollessaan samanikäisiä, että onpas tuo vielä melkoinen kakara :).

Oletteko naimisissa vai eronnut?
Molempia.

Miksi menit naimisiin?
Kyse oli oikeantuntuisen kumppanin löytymisestä, halusta sitoutua uusperheeseemme ja turvata myös yhteinen omaisuus ja lasten asema. En uskonut enää tapaavani ihmistä joka oikeasti saisi minut haluamaan uutta avioliittoa.
Olemme olleet reilu 2v naimisissa, ei avioehtoa.

Miksi menitte naimisiin aikoinaan?
Mikä oli eron syy?
Mikä on avioliiton merkitys?
Kuinka heloposti saitte eron?
Koska kosittiin, kai se oli niin nuorena jotenkin olevinaan "siistiä". Olin myös raskaana, joten se rauhoitti mieltäni tulevan suhteen..
Ero tuli 9v jälkeen miehen päihde-, mielenterveys- ja väkivaltaisuusongelmien vuoksi.
Ero venähti koska haastetta ei saatu toimitettua exälle, joka ei halunnut tulla löydetyksi.

Mitä mieltä olette siitä että tosi nuoret menevät naimisiin ja voisiko olla, että syvimmät syyt avioliittoon on "trendi"?
Mikä on nuorena? Me olimme exän kanssa liian nuoria, 18 ja 21. Ei ole mitenkään positiivinen asia avioitua jos sen tekee trendin tai ylipäätään muiden ihmisten vuoksi, oli minkä ikäinen hyvänsä.

- naimisissa

Naimisissa olevat:
Miksi menit naimisiin?
-halusimme olla naimisissa ennen lasten syntymää, ja halusimme avioliittoon.

-yhteinen tulevaisuus, ns. turvasatama elämän varrella, lupaus rakkaudesta

-8 vuotta

-ei. ei näissä lusikoissa menisi kauaa jakaa :laugh:

Eronneet:
Mikä oli eron syy?

-en usko että avioliitto on mikään trendi. Luulen että nuoret eivät ihan hahmota mitä se avioliitto on ja mitä se tuo tullessaan ja että se ei tee yhteiselosta autuutta. luulen myös että avioliittoon mennään hieman liian nopeasti, pitää tutustua toiseen kunnolla ennenkuin päättää avioliitosta.

[QUOTE="Mily";22393892]Oletteko naimisissa vai eronnut?
- Naimisissa

Naimisissa olevat:
Miksi menit naimisiin?
- Koska olimme siinä tilanteessa parisuhdetta että halusimme syventää sen muotoa, olimme rakastuneita, mutta emme vastarakastuneita vaan olimme eläneet yhdessä jo muutaman vuotta ennen sitä. Halusimme lapsillemme myös lain tuomaa turvaa. Halusimme näyttää perheelle ja suvulle sekä ystäville miten onnellisia olemme yhdessä ja juhlistaa yhteistä rakkauttamme.
- Yhdistää kaksi ihmistä toisiinsa tasavertaisiksi. Näyttää puolisolleen kunnioitusta ja rakkautta joka päivä.
- 3 vuotta.
- Ei ole. Ei ole varsinaista varallisuutta kummallakaan ylitse toisen jota "turvata", esimerkiksi.

- Itse olin nuori kun menin naimisiin. En tehnyt sitä toisten takia - näyttääkseni mitään, pikemminkin sain puolustella kaikille päätöstäni, että se tosiaankin on minun ja puolisoni päätös, ei mikään pakonomainen tarve (esim. raskaus).
Mielestäni myös nuoret saavat mennä naimisiin, mutta kunnon kihlausaika olisi hyvä olla, vuosi on sellainen perinteinen - siinä ajassa ehtii säästää vähän juhlia varten, suunnitella häät ja valmistautua siihen ajatukseen että kohta on lainmukaisesti sidottuna toiseen ihmiseen eikä siitä pääse vain sormuksen jokeen heittämällä eroon... (avioerossa on puolen vuoden miettimisaika ennen II hakua.)
En usko että on varsinaisesti trendikästä mennä naimisiin, sillä koko avioliiton ideahan on rapistunut sukupolvesta toiseen... nykyään se ei enää olekaan "kunnes kuolema meidät erottaa" vaan pikemminkin "niin kauan kun tuntuu kivalta eikä tule ryppyjä rakkauteen".
Siinä lyhyesti mielipiteeni - olen myös kirjoittanut aiheesta useaan otteeseen, joten tätä juttua riittäisi vaikka koko ainekirjoituksesi verran... ;)

Kiitos isosti etukäteen :)
- Ole hyvä vaan, voikos tän sun aineen lukea sitten jostain myöhemmin? :D[/QUOTE]

Mä voin sitä esitellä sitten kun mä saan sen valmiiksi ja se on opettajalla käynyt :D

Naimisissa olen, vastaan siis niihin =)

Menin naimisiin rakkaudesta ja halusta sitoutua toiseen sillä perinteiselläkin tavalla.
Avioliiton merkitys itsessään on aika pieni, karkeasta sanoen ehkä liittyy sen tuomaan turvaan. Mutta tunteilla kun ajattelee, sen merkitys on paljon suurempi sitten. Avioliitto on minulle tärkeä, lupasin sen ihan todella toiselle rakastaa aina kuolemaan asti.
Ei ole avioehtoa, paitsi miehen yritykseen liittyvä erillinen juttu.

*

Onko nuorten avioitumien trendi? Enpä tiedä. Osalle trendikästä voi olla se itse hääjuhla, mutta toisaalta taas jos kuvaan kuuluu uskonto niin kyse on jostain muusta. En tiedä ketään nuorena naimisiin mennyttä (siis ihan nuorena, 20v. tai alle) joten en osaa siihenkään sanoa mitään.

Naimisissa.

Naimisissa olevat:
Miksi menit naimisiin?

Rakkaudesta

Perheen perusta

22 vuotta

Ei. Ei ole tarvetta.

Eronneet:
Mikä oli eron syy?

Toivottavasti syvin syy ei ole "trendi" vaan perheen perustaminen ja aito rakkaus toista kohtaan.

Naimisissa olevat:
Miksi menit naimisiin? -Rakkaudesta menin ja halusta jakaa loppuelämäni tuon kultani kanssa.
Mikä on avioliiton merkitys sinulle? -Sillä on suuri merkitys, olen mennyt naimisiin sillä mielellä että vain kerran elämässä ja ero ei ole vaihtoehto.
Kauanko olette olleet naimisissa? - Seuraavaksi on 10 v hääpäivä
Onko teillä avioehto? Miksi? -Ei ole, suurinpiirtein samanarvoiset perinnöt yms. aikoinaan tulossa, joten ei ole iso merkitystä meille.

-Minusta kovin nuorena ei kannata mennä naimisiin, usein naisilla voi olla syynä vain se halu olla prinsessana. Itse olin 32 v.

Naimisissa olevat:
Miksi menit naimisiin?
- Se tuntui oikealta ja itsestäänselvältä ihan suhteen alusta asti.
- Sitoutumista, turvaa, oikeat puitteet perheen perustamiselle.
- 8½ vuotta.
- Ei ole. Sen tekeminen oli suunnitteilla, mutta olisi mennyt ihan liian hankalaksi (avioiduimme ulkomailla, asuimme ulkomailla, kaikki paperit olisi pitänyt käännättää, kumman maan lakia sitäpaitsi noudatettaisiin?). Ollaan kyllä puhuttu että voisi sen jossain vaiheessa vielä tehdäkin nyt, kun asutaan Suomessa.

- Ensimmäinen ajatukseni on, että pitäisi ehtiä elää ja aikuistua ensin, ja solmia avioliitto vasta sitten. En usko, että kovinkaan moni tosi nuorena naimisiin mennyt todella tiedostaa miten suuri asia se on, tai miten suuri asia sen ainakin minusta pitäisi olla. Moni on lapsuudenkodissaan kokenut erot, uudet isä/äitipuolet, taas erot, ja heillä kynnys avioitua on ehkä pienempi.

Eronneet:

-En tiedä, se vaan oli joku kuningasajatus...

Mikä oli eron syy?

-En rakastanut miestä

-Sitoutua toiseen loppuelämäksi (Juu, tiedän etten ole elänyt ihan näkemysteni mukaan..)

-Ihan helposti, ei vaikeuksia

-Mä en usko sen olevan mikään trendi kuin ehkä ihan pienelle murto-osalle aivottomista pennuista. Uskon että oikeastikin suurin osa nuorista(kin) menee ihan oikeasti sen rakkauden takia naimisiin ja haluavat todella sillä hetkellä sitoutua toiseen.

Naimisissa olevat:
Miksi menit naimisiin?

Mentiin naimisiin koska haluttiin. Vähä semmone itsestään selvä juttu että sitoudutaan toisiimme avioliiton kautta, kun kerran hyvä suhde ja toistemme kanssa halutaan elää. Eli vähä semmone että ku yleensä mennään naimisiin kun aiotaan elää loppuikä yhdessä ni mentiin sitte meki. :D

Periaatteessa avioliitto ei meille oo muuta ku lakijuttu (sama sukunimi, oikeudet ja velvollisuudet toisiamme kohtaan yms), mitään uskonnollista tms merkitystä sillä ei ole. Parisuhde sinänsä ei ois sen kummempi avoliitossa kuin avioliitossakaan. Kuitenkin tuntuu että se on pikkusen vahvempi sitoutuminen kuin pelkästään avoliitossa asuminen, ehkä se tulee siitä ku joskus ennen vanhaan avioliitto on merkinny paljo enempi ku nykyään.

Naimisissa on oltu reilu 4 vuotta. Naimisiin mennessä olin vasta täyttänyt 19v ja mies oli hieman vajaa 25v.
Ei ole avioehtoa, ei ole nähty mitenkään tarpeelliseksi, koska olemme yhtä perhettä jossa yhteiset rahat.

En osaa vastata viimeiseen kysymykseen, en oo juuri mitään mieltä. Kunhan on täysi-ikäinen, niin menkööt naimisiin jos haluaa. En sanois että siinä on mitään trendiä, rakkaudesta kai sitä naimisiin mennään. :)

Miksi menit naimisiin? Sama sukunimi, halu sitoutua ja elää yhdessä aina.

Mikä on avioliiton merkitys sinulle? Sitoutuminen, yhdessäolo ja rakkaus.

Kauanko olette olleet naimisissa? 13 vuotta

Onko teillä avioehto? Miksi? Ei. Emme näe sitä tarpeelliseksi.

Viimeiseksi kaikille yhteinen kysymys:

Joku hääbuumi voi olla valloillaan. Saadaan kivat bileet, lahjoja ja huomiota. Ehkä tiedostetaan, että puolet eroaa kuitenkin, mutta päätetään nauttia, kun vielä voi nauttia. Tai jotain. Tiedetään, että kohta saatetaank yllästyä, että monelle käy niin, mutta uusia miehiä ja naisia tulee ja ero on hyväksyttyä. Tavallaan ajattelen nykyparisuhteista niin, että on hienoa mennä naimisiin ja hienoa erota. Kaikkihan niin tekee.

Joku arvottomuus, pinnallisuus ja kyllästyminen on nyt in ja hot. Se on hyväksyttyä ja siitä on tullut normi-ilmiö. Aika ikävää, että näin on.
Tosin tämä koskee kaikenikäisten solmimia liittoja.

- Naimisissa.

Naimisissa olevat:
Miksi menit naimisiin?
- Olin varma siitä, että haluan olla yhdessä tämän kyseisen miehen kanssa loppuelämäni.

- Mulle avioliitto merkitsee parisuhteessa sitä syvimmän tason sitoutumista ja se on mulle sellainen once in the lifetime -juttu. Eli jos joskus eroaisin, en koskaan menisi enää uusiin naimisiin. Toki avioliitolla on merkitystä myös juridisessa mielessä.

- Olemme olleet aviossa nyt reilut 10 vuotta. Menimme naimisiin kesällä 2000, minä olin silloin 22-vuotias ja mies 26-vuotias. Olimme seurustelleet kolmisen vuotta ennen avioon menoa.

- Ei. Olemme varallisuudeltamme ns. samaa luokkaa. Jos toinen olisi huomattavasti varakkaampi kuin toinen, niin silloin olisimme tehneet avioehdon. Eikä ole mitään huikeita perintöjäkään odotettavissa.

- Mikä on tosi nuori? Ehkä itsekin olen ollut nuori (22v) avioon mennessäni nykymittapuun mukaan, mutta itse olin ainakin hyvin tietoinen siitä, mihin olin ryhtymässä. Joillekin nuorille se voi olla trendi, jotkut toiset taas voivat olla hyvinkin syvällisesti selvillä siitä, mitä ovat tekemässä.

Miksi menit naimisiin? Olin asunut mieheni kanssa avoliitossa jo jonkin aikaa ja yhteinen lapsi oli tulossa.

Mikä on avioliiton merkitys sinulle? Taloudellisesti turvatumpi asema eron tai puolison kuoleman kohdalla kuin avoliiitossa, tietysti myös merkitys sitoutumisena elämään toisen kanssa.

Kauanko olette olleet naimisissa? Kohta 18 vuotta.

Onko teillä avioehto? Miksi? Ei ole. Naimisiin mentäessä ei kummallakaan ollut sellaista merkittävää omaisuutta, jota olisi tarvinnut avioehdolla suojata. Ei ole edelleenkään mitään jommankumman "omaa", vaan yhteistä omaisuutta.

Mitä mieltä olette siitä että tosi nuoret menevät naimisiin ja voisiko olla, että syvimmät syyt avioliittoon on "trendi"? Mikä on "tosi nuori"? 18-20-vuotiasko? Itse olin naimisiin mennessäni himpun vaille 25-vuotias ja mies 23-vuotias. Jälkeenpäin tuntuu, että silloin monet menivät naimisiin jo opiskeluaikana tai heti opintojen loputtua, mutta nyt moni työkavereistani on vielä 35-vuotiaanakin lapseton sinkku. En ole huomannut mitään tosi nuorten naimisiinmenobuumia!

-Naimisissa

Naimisissa olevat:
Miksi menit naimisiin?
-Etuuksien takia eli perintövero, leskeneläke, mahdollisuus adoptoida pariskuntana

-Toimeentulon ja omaisuuden takaaminen yhteiskunnan silmissä. Rakkaus ja sitoutuminen ei ole tekemisissä virallisten papereiden kanssa, ne eivät ole muuttuneet miksikään avoliiton vaihtuessa avioliitoksi.

-4v

-On. Koska toisella on huomattavasti enemmän omaisuutta kuin toisella, ja mahdollisen eron sattuessa suvun yhteisiä kesämökkejä ym ei tarvitse sitten myydä ja jakaa vaikkapa pettäjälle

-En ole koskaan kuullut tällaisesta muutoin kuin lestadiolaisten kohdalla. Enemmänkin tuntuu että ihmiset odottavat kunnes lapset on tehty, ja sitten vasta alkavat ajatella tulevaisuuden turvaamista ja menevät naimisiin.

- Ensimmäinen ajatukseni on, että pitäisi ehtiä elää ja aikuistua ensin, ja solmia avioliitto vasta sitten. En usko, että kovinkaan moni tosi nuorena naimisiin mennyt todella tiedostaa miten suuri asia se on, tai miten suuri asia sen ainakin minusta pitäisi olla. Moni on lapsuudenkodissaan kokenut erot, uudet isä/äitipuolet, taas erot, ja heillä kynnys avioitua on ehkä pienempi.

LOL...ite taisit mennä parikymppisen nuoren miehen kanssa naimisiin. Monesti olet kertonut, että miehesi on 30 niin ollut noin 21 kun menitte naimisiin...

Miksi menit naimisiin? Rakkaudesta ja tahdosta sitoutua. Halusimme myös että koko perhe tulee olemaan saman niminen.

Mikä on avioliiton merkitys sinulle? Avioliitto on lupautuminen rakastaa ja olla uskollinen, lupaus tehtiin Jumalan edessä. Tahdon rakastaa miestäni ja olla hänelle uskollinen, samoin kuin mies tahtoo minulle.

Kauanko olette olleet naimisissa? Kuusi vuotta, tarkkoja jos ollaan niin 6.5v.

Onko teillä avioehto? Miksi? Ei. Kaikki on yhteistä eikä mahdollista eroamista ole sovittu etukäteen.

Itse olin 19v, mies muutaman vuoden vanhempi. Eikä todellakaan kyse ollut trendistä, vaan aidosta rakkaudesta ja tahdosta olla aina yhdessä. Muiden puolesta en voi vastata mitään.

Ihmettelen vielä tuota viimeistä kysymystä. Onko tosiaan niin että varhain naimisiinmeno on lisääntynyt? Aiemminhan naiset sai avioitua 17-vuotiaana ilman erikoislupaa, joka nykyään täytyy erikseen pyytää. Uskoisin että avioliittojen solmimisikä on nimenomaan vain noussut eikä laskenut.

Eronneet:
- Suuresta rakkaudesta ja aika nopeasti. Molemmat oli aivan varmoja.
Mikä oli eron syy?
-Toinen nainen oli se viimeinen niitti. Salasuhde kesti n6kk ennen kuin mies kertoi humalassa totuuden.
-yhteiselo, perhe, lapset. Rakkaus, kunnioitus ja luottamus. Yhteiset päämäärät.
- oikeudessa tällä hetkellä. asumuserossa jo 2 vuotta

-iällä ei ole merkitystä, eikä sillä onko suhde kestänyt vain kuukauden tai vuosia. Rakastuminen saa tavallaan sokeaksi ja useimmat menee rakkaudesta naimisiin. Eroja on niin vanhoina kuin nuorinakin. Avioliitto ei ole trendi mutta suosittelen aina avioehtoa vaikka omaisuutta ei olisikaan VIELÄ.

Olen naimisissa.
Menin naimisiin koska halusin elää mieheni kanssa, mutten avoliitossa.
Avioliitto on erittäin tärkeä instituutio. Uskollisuus ja rakkaus puolisoon ovat vaalimisen arvoisia asioita, joiden eteen teemme töitä.
Olemme olleet 7,5 vuotta aviossa.
Meillä ei ole avioehtoa. Omaisuus on yhteistä ja yhteisen liton aikana hankittua.

Osasyynä avioeroihin voi olla, että naimisiin mennän vääristä syistä. Pohjana liitolle ei välttämätä tällöin ole keskinäinen rakkaus ja toisen kunnioitus vaan esim. itsekkäät halut ja ns. trendi. Myös nuorena solmitut liitot voivat kestää, jos parilla on samat arvot ja tavoitteet elämässä. Toisen kunnioitus on keskeisellä sijalla. Avioliitto on niin tärkeä asia, että se tulee ottaa vakavasti joka kantilta.

- Naimisiin mentiin nuorena. Itse olin lähes 23v ja ex lähes 21v. Yhteinen lapsi oli muutaman kuukauden vanha ja avioliittoon astuminen tuntui olevan hyvä ajatus.
- Avioeron syynä oli liiton parin viimeisen vuoden suuret vaikeudet (miehen alkoholismi ja väkivaltaisuus) ja viimeisenä niittinä se, että rakastuin vanhaan ihastukseeni.
- Itselleni se merkitsee myös sitoutumista toiseen, mutta avioliitto ei ole onnen tae. Sitoutua voi ilman avioitumistakin. Koen, että nykyisen mieheni kanssa avioituminen sitten joskus tavallaan sitoo meidät, koko perheen yhteen entistä tiiviimmin.
- Eroaminen prosessina oli sinänsä helppo, kun siihen ryhtyi.

- Nuoret menevät ehkä naimisiin pitääkseen kiinni toisistaan tiukemmin, uskovat, että avioliitto on kuin pikaliima, joka pitää parin yhdessä.

Yhteistyössä