Onko tämä mielestänne vakavaa/lasta vahingoittavaa vai olenko turhaan huolissaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .piia.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä aika outoja vastauksia osa, sori vaan!
Meillä ei ulkoilla joka päivä, jos kamala keli, mutta sitten lapsilla tuleekin jo tylsää.
Ja eikö luulisi että kaikki jo tietävät, että pari tuntia liikuntaa per päivä pitää lapset kunnossa ja ehkäisee ylipainoa ja sitä kautta monia eri ongelmia ja sairauksia.

Mä en tajua, miten lapsilla saa ajan kulumaan ellei kolmeen viikkoon käy ulkona tai yleensä missään???

joillain on varmaan parempi mielikuvitus kuin sulla. meillä lapset pitävät toisilleen voimistelukerhoa, askartelevat, tekevät käsitöitä, soittavat huilua, pianoa, viulua, pelaavat tietokoneella...jne jne jne. Mulla ei ole ikinä elämässä ollut tylsää. ajattele, kotona voi opiskella vaikka kiinaa. vaikka olen pienituloinen ja en harrasta maksullista ja viihdyn kotona niin aina on kiire. katsos kun maailmassa on niin hirveästi asioita joissa voin kehittyä ja oppia.

joku tykkää olla ulkona, seistä pällistellä, toiset lapset eivät. se siitä. joskus on kausia, että viihdytään jos oon kavereita, joskus ei.

Outoa toi ainakin on. Johan lapsen aivotkin tarvitsevat happea kehittyäkseen. Ja kyllä muita ihmisiäkin pitää tavata muuten ei kehity sosiaalisetkaan taidot mitenkään....
toki et voi tietää nököttääkö ne nyt oikeesti aina sisällä vai käyvätkö kuitenin jossain.

Alkuperäinen kirjoittaja niimpä niin...;22372014:
Nii, entäs pyöräily esimerkiks? Mahtuuko teillä sisälläolijat myös harjoittelemaan pyöräilyä sisällä? Entä luistelu? Uiminen? Lumessa leikkiminen? :O Hienoa, jos pystyy, taidatte itse olla melkoisia supermammoja :D Kiva meinaan mennä kouluun sitten ekalle, kun ei osaa pyöräillä!! Tai oo ikinä ollu luistimia jalassa tai ollu uimahallissa! Eipä varmaan kiusata tällästä lasta koulussa, ei... :/

tuota, meillä on aina nuo pyöräilyt ja uimiset opeteltu kesällä. ei tähän aikaan vuodesta enää. luntakaan enää. ja mopoiltu on kyllä paljon sisällä, kun olivat pieniä.

Outoa toi ainakin on. Johan lapsen aivotkin tarvitsevat happea kehittyäkseen. Ja kyllä muita ihmisiäkin pitää tavata muuten ei kehity sosiaalisetkaan taidot mitenkään....
toki et voi tietää nököttääkö ne nyt oikeesti aina sisällä vai käyvätkö kuitenin jossain.

mitä tarkoitat tuolla happijutulla? tiettääkseni maailman älykkäimmät aivot tai ainakin varmasti älykkäimpiä aivoja ovat soittajien ja shakinpelaajien aivot. tuskin he ulkoievat paljonkaan. siis nämä jotka pienestä saakka pelaavat ja soittavat paljon.
meillä pelataan paljon shakkia. myös.

Jos ajattelen omaa esikoistani, niin hänelle olisi ollut kärsimystä lähteä lenkille istumaan rattaisiin. Hän oli pienenä sellainen touho, että tuo olisi ollut suorastaan kidutusta. Siis minäkin olisin mieluummin jättänyt lapsen kotiin ja lähtenyt lenkille yksin.

Hohhoijaa. Missään muualla kuin Suomessa ei ole tällaista vouhkaamista siitä, että ihmisen on oltava ulkona. Vaikka lapsi keksisi sisällä trapetsitaitelua (meidän sängyn päädyssä joka päivä), päällä seisomista, voimistelukerhon, sokkoa, jne jne jne, niin eihän se ole mitään. Pakko on seistä ulkona, niin aivot kehittyvät ja saa happea.
Ja paskat! Lapsi ei ole tippaakaan tyhmempi tai sairaampi vaikka ei käy koko lapsuutensa aikana ulkonja.

Vielä kerran; kyse ei pelkästä ULKOILUSTA, siitäkin vahvasti, mutta että sisällä pääsemättä minnekään. Kyllä mä vaan tiedän eikä mun tarvii siitä enempää selitellä. Ja näen ihan selvästi että nää lapset tarvis muutakin kuin sisällä nököttämistä ja tietsikan peluuta.

Mutta selväksi tuli, teidän mammojen (suurimman osan) mielestä on ihan ok pitää leikki-ikäistä "vankilassa".

Antaahan jo olla, kyllä mä tiedän jo mitä teen.

[QUOTE="jep";22369786]on. kyllä ihmisen pitää päästä ulos ainakin kerran päivässä. huh 3 viikkoa vain sisällä,,kuullostaa kidutukselta jo.[/QUOTE]

ehdottomasti samaa mieltä. me ollaan oltu tää viikko kotona kun esikoinen on ollut korkeassa kuumeessa. vihdoin näyttää helpottavan. meillä ainaki päät hajonnu täälä sisällä kun normaalisti ei koskaan olla kokonaista päivää sisällä. huh.. kolme viikkoa :o lapsi-parat.
tohon on puututtava ehdottomasti.

En muuten puutu asiaan, mutta toivon, etten pidä ketään kaltaistasi ihmistä ystävänäni.

Kuulostat perinteiseltä minä-tiedän-paremmin-kaiken-elämästäsi-sekäänpuukottajalta. Jos haluat hänen olevan ystäväsi, lopeta kyylääminen ja hänestä keskustelupalstalla selän takana jauhaminen.

Elä omaa elämääsi, hanki siihen muutakin sisältöä. Ja jos sinulla on oikeasti jotain sanottavaa, sano se hänelle jolle se kuuluu.

[QUOTE="zenn";22386028]En muuten puutu asiaan, mutta toivon, etten pidä ketään kaltaistasi ihmistä ystävänäni.

Kuulostat perinteiseltä minä-tiedän-paremmin-kaiken-elämästäsi-sekäänpuukottajalta. Jos haluat hänen olevan ystäväsi, lopeta kyylääminen ja hänestä keskustelupalstalla selän takana jauhaminen.

Elä omaa elämääsi, hanki siihen muutakin sisältöä. Ja jos sinulla on oikeasti jotain sanottavaa, sano se hänelle jolle se kuuluu.[/QUOTE]

Älä kuvittele että nokkiin ottaisin tuosta kirjoituksestasi, tiedät varmaan itsekin mitä tällä aloituksella haen. (jos vaivauduit edes kaikkea lukemaan)
Nää haukkujat pitää varmaan omia lapsiaan sisällä kun noin hyökätään. Eikö enää nykypäivänä saa olla huolissaan vaan ollaan sitten selkäänpuukottajia jos neuvoja kysytään?

Ei nokkiin ole tarkoitus ottaa, haluaisin sinun miettivän suhtautumista toisiin ihmisiin ja kunnioitusta. Ja ei, en jaksanut kaikkea lukea ja annan mielelläni mielipiteitä, mutta en halua puuttua kun kyse ei kuitenkaan ole sinun asiastasi ja parhaimmillaankin on vain toisen käden tietoa. Huolissaan saa olla, mutta kerro se ensin ystävällesi, äläkä oleta tietäväsi hänen asioitaan paremmin kuin hän itse. Itse pidän kaksinaamaisuutta yhtenä halveksuttavimmista luonteenpiirteistä, eikä muiden aliarvioiminen saa minua uskomaan älykkyyteensä.

En nyt osaa sanoa että onko lasta vahingoittavaa tuollainen ettei pääse mihinkään, mutta ei se varmasti hyvääkään tee. Ja mä kyllä pidän tosi outona sitä ettei lapsia oteta mihinkään mukaan, meillä ainakin lapset kulkee mukana kaupoissa, kyläilemässä, juhlissa (ei tietenkään alko-pitoisissa) ja ulkoilemassa, joko puistossa tai sitten koiran kanssa lenkillä mun mukana. Ja aina ovat innolla lähdössä, nytkin kovasti odottavat iltaa kun pääsevät mummolaan yökylään :)

Aloin nyt vielä miettiä... Jos he siis kotona jatkuvasti katselevat vain telkkaria tai pelaavat tietokoneella, niin kyllähän se silloin jo alkaa olla vahingollista, sekä fyysiselle että henkiselle kehitykselle. Onhan tästä tehty viimeaikoina paljon tutkimuksiakin.

Ehkä olis tosiaan hyvä idea että pyydät joku kerta näitä lapsia ulkoilemaan sinun kanssasi?

[QUOTE="zenn";22386222]Ei nokkiin ole tarkoitus ottaa, haluaisin sinun miettivän suhtautumista toisiin ihmisiin ja kunnioitusta. Ja ei, en jaksanut kaikkea lukea ja annan mielelläni mielipiteitä, mutta en halua puuttua kun kyse ei kuitenkaan ole sinun asiastasi ja parhaimmillaankin on vain toisen käden tietoa. Huolissaan saa olla, mutta kerro se ensin ystävällesi, äläkä oleta tietäväsi hänen asioitaan paremmin kuin hän itse. Itse pidän kaksinaamaisuutta yhtenä halveksuttavimmista luonteenpiirteistä, eikä muiden aliarvioiminen saa minua uskomaan älykkyyteensä.[/QUOTE]

et selvästi tiedä mistä puhut. en tänne kirjoittelisi asiasta jos ei olisi syytä huoleen.

Ne äidit, jotka ei koe tarpeelliseksi, että lapsi saa ulkoilla, on harvemmin myöskään niitä, jotka päivät pitkät kehittävät lapsilleen sisällä erilaisia temppuratoja ja opettavat kiinaa. Monesti äidit, jotka ei jaksa viedä lasta ulos, ovat sisälläkin aika apaattisia. Kyllä ne oikeasti aktiiviset ja virikkeitä tarjoavat äidit vie lapsensa uloskin useammin kuin kerran kuukaudessa.

Eikö sen jo maalaisjärkikin muuten sano, että ulkoilma tekee hyvää lapsen keuhkoille ja aivoille? Aikuisellekin tulee virkeämpi ja parempi olo kun ulkoilee. Sisäilma ei koskaan ole ulkoilman veroista normaalioloissa.

et selvästi tiedä mistä puhut. en tänne kirjoittelisi asiasta jos ei olisi syytä huoleen.

No mutta, jos tiedät, että on syytä huoleen, niin mitä ihmettä tänne sitä kirjoitat ja kyselet? On olemassa toista ihmistä kunnioittavampiakin ratkaisuja.

On hyvä asia, jollet ole ilkeämielinen, kyräilevä, naapuruston asiat aina parhaiten tietävä ihminen. Ja totta tosiaan, tiedän kyllä tässä asiassa mistä puhun. Näitä ihania kaikkitietäviä tapauksia, joiden elämän tarkoitus tuntuu olevan muiden elämän moittiminen ja oman arvon nosto siinä samalla, on melkoisen paljon.

[QUOTE="zenn";22386481]No mutta, jos tiedät, että on syytä huoleen, niin mitä ihmettä tänne sitä kirjoitat ja kyselet? On olemassa toista ihmistä kunnioittavampiakin ratkaisuja.

On hyvä asia, jollet ole ilkeämielinen, kyräilevä, naapuruston asiat aina parhaiten tietävä ihminen. Ja totta tosiaan, tiedän kyllä tässä asiassa mistä puhun. Näitä ihania kaikkitietäviä tapauksia, joiden elämän tarkoitus tuntuu olevan muiden elämän moittiminen ja oman arvon nosto siinä samalla, on melkoisen paljon.[/QUOTE]

Ainoat asiat joita olen ko. henkilöistä kertonut, on että asuvat kerrostalossa, toinen ainakin tyttö ja lapset alle kouluikäisiä. Että siitä arvuuttelemaan kenestä kyse. Joten ketään en tässä loukkaa kun aika mahdoton tunnistaa kenestä ihmisestä kyse.
Ja edelleen (kymmenennen kerran?) halusin tietää mitä voisin tehdä ja tässä sainkin vastauksia ja nyt kyllä tiedänkin.

Muihin kirjoittamiisi asioihin en kommentoi mitään.

Mä lastenhoitajana sanoisin et lapsia on erillaisia, toisia on tosi vaikea saada ulos ja toiset ihan innoissaan pukevat ja tekevät lähtöä...Mun omat kuuluvat jälkimmäiseen porukkaan mutta tosiaan ammatin puolesta olen nähnyt lapsia joita on ei saisi ulos millään )

[QUOTE="hAH";22386381]Ne äidit, jotka ei koe tarpeelliseksi, että lapsi saa ulkoilla, on harvemmin myöskään niitä, jotka päivät pitkät kehittävät lapsilleen sisällä erilaisia temppuratoja ja opettavat kiinaa. Monesti äidit, jotka ei jaksa viedä lasta ulos, ovat sisälläkin aika apaattisia. Kyllä ne oikeasti aktiiviset ja virikkeitä tarjoavat äidit vie lapsensa uloskin useammin kuin kerran kuukaudessa.

Eikö sen jo maalaisjärkikin muuten sano, että ulkoilma tekee hyvää lapsen keuhkoille ja aivoille? Aikuisellekin tulee virkeämpi ja parempi olo kun ulkoilee. Sisäilma ei koskaan ole ulkoilman veroista normaalioloissa.[/QUOTE]

Minä peesailen tätä todella vahvasti.

sanoista tekoihin, älä nillitä täällä vaan juttele ystäväsi kanssa ja mene hakemaan ne lapset ulos!

nehän varmaan sieltä vaan haetaan ja napataan mukaan.tuntuiskos susta oudolle jos joku kaveris tulis ja hakis muksus ? vois toki eka kysyy lähtiskö tää mutsi mukaan ja jos ei niin sit kysyy saatko ottaa hään lapset...jos se alkais raksuttaa sitten