Onko Twilight-kirjat sopimattomia 10-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eP

Vieras
En ole ehtinyt lukea vielä yhtäkään, mutta 13-v isosisko väittää etteivät kirjat sovi 10-vuotiaalle pikkusiskolle. Onko väitteessä perää, ja miksi vai onko syy jokin muu?

Riippuu kai lapsesta... Minä luin tuon ikäisenä kirjoja jottka olivat paljon ''pahempia'' kuin mormonin kirjoittamat Twilightit, niissä oli raiskauksia, murhia, seksiä etc.

No ei todellakaan sovi 10 vuotiaalle, Eikä 13 vuotiaallekaan. Mä antaisin noin 15 vuotiaalle. Niissä on väkivaltaa ja pelottavia kohtauksia. Saattaa tulla pelot sitten lapselle, ettei öisin esim uskalla nukkua, ku pelkää, että vampyyrit tulee.

Itse olen lukenut kirjat varmaan kymmenen kertaa ja voin sanoa, ett viimeinen osa on sen verran järkyttävä, ett EI!

Pienen lapsen mieli ei pysty käsittämään verenhimoa, vampyyreja, ihmissusia, rakkautta, jättämisen tuskaa, vampyyrien hyökkäystä..yms. Minusta kirjasarja ei todellakaan sovi noin pienelle. Mielikuvitus ottaa helposti vallan.

Itse koen, ett alle 13- tai 14-vuotias ei saisi lukea sarjaa, vaikka olisi kuinka mormonin kirjoittama, niin kirjassa on paljon surua, ahdistusta, tuskaa ja ennenkaikkea asioita joita mielestäni 10-vuotiaan ei vielä tarvitse murehtia tai käsitellä.

...Ja kaikista pahin: siihen jää erittäin pahasti koukkuun............. :)

No ei todellakaan sovi 10 vuotiaalle, Eikä 13 vuotiaallekaan. Mä antaisin noin 15 vuotiaalle. Niissä on väkivaltaa ja pelottavia kohtauksia. Saattaa tulla pelot sitten lapselle, ettei öisin esim uskalla nukkua, ku pelkää, että vampyyrit tulee.

10-vuotias pelkää että vampyyrit tulee? No joo... Ehkä ap voisi ekana antaa lapsensa lukea Pikku Vampyyri-sarjaa, mä tykkäsin siitä ekalla ja tokalla :)

Mun mielestä eivät ole raakoja. Joku voi väittää ettei vampyyri-teema sovi lapsille. Seksiähän niissä ei ole, koska Meyer on mormoni. Pari kihkeää pusua muistaakseni :D Jotain tappelukohtauksia löytyy.

Breaking dawnissa on seksiä, Bellan järkyttävä synnytys ja verinen kuolema, kuolema joka ei normaalielämässä ole edes mahdollista. Ei missään nimessä. Onhan leffakin kielletty alle 13-vuotiailta!!!!!!!!!!!!

Tää taitaa olla tv-sarjan pohjalta tehty rahastuskirjasarja. Jos näin on, en antaisi vielä 10-vuotiaan luettavaksi. Periaatteessa lukiessa menee niin, että lapsi suodattaa asiat omalla tavallaan. Eli ei välttämättä ymmärrä tai koe kaikkia hirveyksiä siten kuin aikuiset. Silti en suosittele.

[QUOTE="vieras";22381052]Tää taitaa olla tv-sarjan pohjalta tehty rahastuskirjasarja. Jos näin on, en antaisi vielä 10-vuotiaan luettavaksi. Periaatteessa lukiessa menee niin, että lapsi suodattaa asiat omalla tavallaan. Eli ei välttämättä ymmärrä tai koe kaikkia hirveyksiä siten kuin aikuiset. Silti en suosittele.[/QUOTE]

Tarkoitat varmaan true bloodia, joka on kyllä tehty kirjasarjana ensin, kuten twilightkin. Yleensä ensin tulee kirjat, sitten elokuvat, sarjat...

Mä olen varmaan sitten yksittäistapaus, mutta mun mielestä lapsi saa lukea mitä kiinnostaa. Kyllä mulle 10-vuotiaana oli jo lasten kirjat liian kesyjä, luin Stephen Kingiä ym. Tykkäsin kyllä myös Tuija Lehtisen Mirka-kirjoista. Kirja on kuitenkin eri kuin leffat tai tv.

Tarkoitat varmaan true bloodia, joka on kyllä tehty kirjasarjana ensin, kuten twilightkin. Yleensä ensin tulee kirjat, sitten elokuvat, sarjat...

En tiedä mitä true blood tähän kuuluu, mutta olen sen verran vanha, että luulin, että kirjoissakin olisi kyse tästä twilightista :laugh: Ja kyllä, oikeassa olet, yleensä leffat ja sarjat tehdään kirjojen tai käsikirjoitusten pohjalta, niinhän sen kuuluisi mennäkin, mutta nykyään on myös päin vastoin, etenkin teineille myydään suosittujen sarjojen mukaan tehtyjä kirjoja.

Hämärän rajamailla – Wikipedia

Mä olen varmaan sitten yksittäistapaus, mutta mun mielestä lapsi saa lukea mitä kiinnostaa. Kyllä mulle 10-vuotiaana oli jo lasten kirjat liian kesyjä, luin Stephen Kingiä ym. Tykkäsin kyllä myös Tuija Lehtisen Mirka-kirjoista. Kirja on kuitenkin eri kuin leffat tai tv.

Hui, luit 10-veenä Stephen Kingiä, kun mä en uskalla lukea vieläkään ja oon 32-vee! :/

[QUOTE="juu";22381123]Hui, luit 10-veenä Stephen Kingiä, kun mä en uskalla lukea vieläkään ja oon 32-vee! :/[/QUOTE]

Ihan turhaan pelkäät, useimmat niistä ovat aika pitkäveteisiä :D Hohtoa en uskaltanut leffana katsoa kuin sormien takaa tirkistellen, mutta luin sen kirjan lapsena.

Ihan turhaan pelkäät, useimmat niistä ovat aika pitkäveteisiä :D Hohtoa en uskaltanut leffana katsoa kuin sormien takaa tirkistellen, mutta luin sen kirjan lapsena.

No, en ole itsekään hohtoa uskaltanut katsoa kuin silmät kiinni ja Jack Nicholson ahdistaa mua näytterlijänä edelleen sen leffan takia. Oli niin kamalaa katsottavaa ja olin teini-ikäinen, kun leffan katoin. Tosin en pysty katsomaan mitään kauhua. Twilight taitaa olla yksi karseimpia! :) Ja, joo oon tosissani!

Millä tavalla kirjat ovat raakoja? Väkivaltaa ja seksiäkö?

Kyllä niissä on väkivaltaa ja seksiä. Seksi on sen verran rajua että talokin hajoaa ja tyynyt repeilee. Väkivaltaa on todella paljon. Kirjoissa vampyyrin voi tuhota vain repimällä pieniksi palasiksi ja polttamalla kokossa. Ja siis suurin osa kirjan hahmoista on vampyyreja. He joutuvat tuhoamaan tällä tavoin muistaakseni myös lapsivampyyreja, sillä ne uhkaavat ihmisyhteisöä. Lisäksi mm. turistiperheitä tuodaan vampyyreille ruuaksi ja aloitetaan teurastuspippalot.

Että en kyllä ainakaan 10-vuotiaan antaisi lukea, enkä ehkä 13-vuotiaankaan.

Miten te valvotte mitä lapsenne lukevat ja ettekö itse lukeneet lapsena aikuisten kirjoja? Tai teinien? Minä muistan vain yhden kerran, kun lapsena jompi kumpi vanhemmistani puuttui lukemisiini, ja se oli kun joskus 13-v lainasin kirjan joka liittyi spiritualismiin ja isäni kielsi mua lukemasta sitä :D Luin sen sitten kirjastossa...

Ei näy mun viestiä vieläkään, taisi jäädä sensuurin kouriin, kun siinä oli huima linkki wikipediaan :laugh:
Mut joo, en tiedä miksi true bloodin yrität tähän ympätä? Mä olen niin vanha, että tosiaan kuvittelin, että kyse olisi vanhasta Twilight- hämärän rajamailla sarjasta. Tällä "uudella2 leffallako ei ole mitään tekemistä ton kanssa?

Oikeassa olet siinä, että yleensä ensin on kirja tai käsikirjoitus ja vasta sitten leffa tai tv-sarja. Niin sen kuuluisikin mennä, mutta nykyisin tehdään paljon etenkin nuorten suosikkisarjoista myös kirjoja, jotka ovat melkoista höttöä, koska sarjan tapahtumat on vain suoraan kohtaus kohtaukselta siirretty paperille. Silloin kirjat kuuluvat samaan kategoriaan muiden fanituotteiden kuten t-paitojen kanssa.

[QUOTE="vieras";22381454]Ei näy mun viestiä vieläkään, taisi jäädä sensuurin kouriin, kun siinä oli huima linkki wikipediaan :laugh:
Mut joo, en tiedä miksi true bloodin yrität tähän ympätä? Mä olen niin vanha, että tosiaan kuvittelin, että kyse olisi vanhasta Twilight- hämärän rajamailla sarjasta. Tällä "uudella2 leffallako ei ole mitään tekemistä ton kanssa?

Oikeassa olet siinä, että yleensä ensin on kirja tai käsikirjoitus ja vasta sitten leffa tai tv-sarja. Niin sen kuuluisikin mennä, mutta nykyisin tehdään paljon etenkin nuorten suosikkisarjoista myös kirjoja, jotka ovat melkoista höttöä, koska sarjan tapahtumat on vain suoraan kohtaus kohtaukselta siirretty paperille. Silloin kirjat kuuluvat samaan kategoriaan muiden fanituotteiden kuten t-paitojen kanssa.[/QUOTE]

Juu ei tällä ole tietääkseni mitään tekemistä tuon Hämärän rajamailla -sarjan kanssa. Ja tämä mainittu "uusi leffa" on neljäosainen kirjasarja josta on tehty myös leffoja. Tuo true blood on mainittu varmaan sen vuoksi että kun se alkoi tässä hetki sitten pyöriä telkkarissa niin monet teinit olivat sitä mieltä että se on matkittu näistä Meyerin kirjoista, kopska niissä oli sen verran yhtäläisyyksiä. Tosiasia on kuitenkin se, että tuo True blood televisiosarja ja ainakin ne kirjat joihin se perustuu, ovat paljon vanhempia kuin Meyerin Twilight -kirjasarja.

Tämän vuoksi varmaankin oli oletettavaa, että puhuessasi jostain vanhemmasta telkkarisarjasta olisit puhunut tästä True bloodista.

ja tosiaan vastauksena kysymykseen, ei minun mielestä sovi ainakaan 10-vuotiaalle eikä ehkä 13-vuotiaallekaan, riippuu 13-vuotiaasta. Minusta tuntuu että kirjojen lukeminen voi olla ahdistavampaa kuin leffan katsominen, sillä kirjassa saa oma mielikuvitus tehdä enemmän työtä ja asiat selitetään ja kuvaillaan tarkemmin. Kuten muut ovatkin jo kertoneet, kirjoissa on rajua seksiä, raakaa väkivaltaa, karmiva "raskaus ja synnytys", jossa tyttö tulee raskaaksi vampyyrille, mikä jo sinällään on ihme että jäi henkiin seksistä vampyyrin kanssa. Toinen ihme on, että selvisi hengissä raskauden läpi. Ongelmana mm. se, että tytön syömä ruoka ei kelpaa ravinnoksi sikiölle, joten tyttö joutuu juomaan verta ravitakseen sikiötä. Synnytyksestä tyttö ei olisi enää selvinnyt hengissä, joten hänetkin päätettiin muuttaa vampyyriksi kun muita keinoja hänen "pelastamisekseen" ei enää ole.

Kauheimpia kohtia oli tuo jo aiemmin mainittu turistien teurastus juhla Italiassa. Vampyyrit asuttavat Italiassa jotain historiallista rakennusta, johon ohjataan turisteja "ohjatuille kierroksille". Heidän sitten ihastellessa arkkitehtuuria rupeavat vampyyrit heitä tappamaan. Kirjassa myös kuvataan näitä turisteja joita teurastettaviksi tuodaan, mukana mm. lapsiperheitä...

Yhteistyössä