Miten mahdollista hoitaa lapset kotona kouluikään saakka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotimutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotimutsi

Vieras
Kun nuorin lapsi täyttää 3, on minun pakko ilmeisesti mennä työkkärin kirjoille? Ja sitten pelätä että joutuu töihin tai kurssille.
Mä niin kovasti haluaisin hoitaa lapset kouluikäiseksi kotona, meillä on niin ihanaa aikaa olla kotona, nautin lasten kanssa touhuamisesta mutta onkohan tämä sittenkään mahdollista?

En mitään mielipiteitä kaipaa siitä onko lapsille hyväksi mennä päiväkotiin, tiedän kyllä itsekin mitä lapset tarvii ja kaikki on ihan kohdillaan meidän perheessä. Sääli vain jos joutuu pakon edestä viemään hoitoon ja itse töihin tai kurssille :(

Minä oon kotona mutta en saa mistään rahaakaan. Miehen palkka on noin 3500 nettona. Lapsia 6 ja mies tekee todella pitkää päivää kun on yrittäjä. Eli itellä on vaihtoehdot aika vähissä.

[QUOTE="vieras";22377206]Ei ole pakko mennä työkkärin kirjoille mutta silloin et saa muuta rahaa kuin lapsilisät.[/QUOTE]

Aivan!
Aika surkeaa kyllä tämä, mutta näin kai on mentävä! Eikö tosiaan ole mitään tukea joka mahdollistaa lasten kasvamisen kotioloissa? :( No toivoa vaan että miehellä työtä riittää..
Itsehän sitä kerkeää työelämään astua kyllä myöhemminkin, lapset on vain sen pienen hetken pieniä...

[QUOTE="Vieras";22377225]Minä oon kotona mutta en saa mistään rahaakaan. Miehen palkka on noin 3500 nettona. Lapsia 6 ja mies tekee todella pitkää päivää kun on yrittäjä. Eli itellä on vaihtoehdot aika vähissä.[/QUOTE]

Tuleehan sinulle lapsilisiä..ööö.. kuinka paljon?
Tietty iso katras kasvatettavana siinä niin rahalle käyttöä olisi.

Kouluttaudu perhepäivähoitajaksi... sit voit olla kotona ja tehdä työtä samalla. :)

Itseasiassa kyllä mä olen tätäkin miettinyt, mutta ei se taida meille sopia :/ me mennään ja kuljetaan tosi paljon lasten kanssa, viiletetään aika paljon omia teitä niin se sitoisi meitä liikaa kotiin...
Ollaan vähän erätyylisiä ihmisiä, hmm, saikohan kukaan tästäkään selvyyttä :)
No tuo ilta/viikonloppuhomma olisi ehkä lähin mitä voisin ajatella lapsia ajatellen.

Voisiko joku joka on tuollaisessa tilanteessa, että haluaa olla kotona lasten kanssa, vastata ja kertoa miten pärjää taloudellisesti, eihän tässä mistään muusta olekaan kyse!
Todella surkeaa ettei tämmöistä asiaa tueta ollenkaan, onhan se todella tärkeää että lapset saisivat kasvaa vanhempien kanssa ensimmäiset ikävuodet!

Voisiko joku joka on tuollaisessa tilanteessa, että haluaa olla kotona lasten kanssa, vastata ja kertoa miten pärjää taloudellisesti, eihän tässä mistään muusta olekaan kyse!
Todella surkeaa ettei tämmöistä asiaa tueta ollenkaan, onhan se todella tärkeää että lapset saisivat kasvaa vanhempien kanssa ensimmäiset ikävuodet!

No, minä voin kertoa sen verran, että oma äitini hoisi meitä kotona aikuisiksi saakka. Niin se vaan on, että kotiäitiydelle ei osata antaa arvoa. Kyllä naiset ajavat naisten asioita muuten, mutta useita feministejä ei kiinnosta ajaa tällaista asiaa, sillä tällaiset äidit ovat heille susia, sillä sehän on kamalaa takapakkia, että äidit hoitaisi kotona lapsensa! Siis huhhuh! Yhteiskunnalla tulisi halvemmaksi maksaa äideille pientä rahaa, että hoitaisivat mieluummin lapsensa kotona, mutta eihän se käy päinsä, kun hoitoon kuuluu lapset sysätä. Lapsuudenkodissani tämän siis mahdollisti se, että isällä oli ihan ok tulot. Äiti hoisi kaiken ja meitä oli enemmän lapsia kuin keskiverto perheessä. Koen itseni todella onnekkaaksi, että äiti oli aina kotona. Siitä on kyllä tosi hyvä mieli. Sellainen, joka ei sitä ole kokenut, ei sitä mitä luultavimmin voi osata arvostaakaan. Sitä ei todellakaan voi rahassa mitata. Yhteiskunnan pitäisi todella tukea tätä asiaa jollain lailla. Ei taida eduskunnasta löytyä ketään sellaista, joka tätä asiaa viitsisi ajaa eteenpäin. Kaikki naisetkin kun siellä ovat näitä uraohjuksia. Ehkä joku mies sitten? Feministit tosin varmaan hyökkäisi tällaisen miehen kimppuun! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä...;22377628:
No, minä voin kertoa sen verran, että oma äitini hoisi meitä kotona aikuisiksi saakka. Niin se vaan on, että kotiäitiydelle ei osata antaa arvoa. Kyllä naiset ajavat naisten asioita muuten, mutta useita feministejä ei kiinnosta ajaa tällaista asiaa, sillä tällaiset äidit ovat heille susia, sillä sehän on kamalaa takapakkia, että äidit hoitaisi kotona lapsensa! Siis huhhuh! Yhteiskunnalla tulisi halvemmaksi maksaa äideille pientä rahaa, että hoitaisivat mieluummin lapsensa kotona, mutta eihän se käy päinsä, kun hoitoon kuuluu lapset sysätä. Lapsuudenkodissani tämän siis mahdollisti se, että isällä oli ihan ok tulot. Äiti hoisi kaiken ja meitä oli enemmän lapsia kuin keskiverto perheessä. Koen itseni todella onnekkaaksi, että äiti oli aina kotona. Siitä on kyllä tosi hyvä mieli. Sellainen, joka ei sitä ole kokenut, ei sitä mitä luultavimmin voi osata arvostaakaan. Sitä ei todellakaan voi rahassa mitata. Yhteiskunnan pitäisi todella tukea tätä asiaa jollain lailla. Ei taida eduskunnasta löytyä ketään sellaista, joka tätä asiaa viitsisi ajaa eteenpäin. Kaikki naisetkin kun siellä ovat näitä uraohjuksia. Ehkä joku mies sitten? Feministit tosin varmaan hyökkäisi tällaisen miehen kimppuun! :D

Itse asiassa se, että Suomessa on äitiysloma, lapsilisät ja kotihoidontuki ovat kaikki feministien ja naisasialiikkeen ansiota. Miehiä ja osaansa tyytyväisiä naisia ei tollaiset asiat silloin aikoinaan kiinnostaneet, kun elämä oli hyvää muutenkin.

Oletko ihan tosissasi siitä, että yhteiskunnan pitäisi elättää ihmiset, jotka haluavat pitää lasten kanssa hauskaa kotona?!

En ole tuollaisessa tilanteessa, mutta pari tuttuani on. Heillä mies on suhteellisen hyväpalkkaisessa työssä ja nämä naiset taas kouluttautuneet matalapalkka-aloille. Ovat laskeneet, että työssäkäynnistä - kun kerran joutuisivat maksamaan lapsista täydet päivähoitomaksut - ei olisi niin suurta taloudellista hyötyä, että olisi välttämätöntä mennä töihin. Miehen palkalla ja lapsilisillä siis elävät.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä...;22377628:

Ihanaa :) aivan ihanaa että olette saaneet noin hyvän lapsuuden!!
Itse toivois että kun äidiksi ryhtynyt, niin hoitaisi sen työn "viimeisen päälle" :) 3-vuotias on vielä pieni ja tarvii vanhempaa arjessa, säälittäisi viedä joka päivä hoitoon.
Ja se joka tätä asiaa alkaisi ajamaan eteenpäin, olisin ehdottomasti taustajoukoissa:):)
Työpaikkojakin riittäisi enemmän ihmisille, kun ei pakotettaisi äitejä kotoa työelämään. Kuinka moni minunkin tuttavista samaa asiaa suree, kun ei voi kotona lapset olla vaikka on maailman parhain paikka kasvaa.

[QUOTE="suski";22377646]Oletko ihan tosissasi siitä, että yhteiskunnan pitäisi elättää ihmiset, jotka haluavat pitää lasten kanssa hauskaa kotona?![/QUOTE]

Miksi ei? Noh, hauskaakin kyllä (välillä vähemmän hauskaa ;)), mutta kotiäidin työ on raskasta hommaa jos et satu tietämään? Raskaimpia töitä. Ja TÄRKEIMPIÄ ennenkaikkea.
Koti on lapsille tärkein paikka, ja kun olen lapsia hankkinut, haluan ne myös kotona hoitaa. Lapset nauttii lapsuudesta ja minä nautin, mitä väärää siinä on mielestäsi?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22377651:
En ole tuollaisessa tilanteessa, mutta pari tuttuani on. Heillä mies on suhteellisen hyväpalkkaisessa työssä ja nämä naiset taas kouluttautuneet matalapalkka-aloille. Ovat laskeneet, että työssäkäynnistä - kun kerran joutuisivat maksamaan lapsista täydet päivähoitomaksut - ei olisi niin suurta taloudellista hyötyä, että olisi välttämätöntä mennä töihin. Miehen palkalla ja lapsilisillä siis elävät.

Aivan, se on myös totta.

Aivan, se on myös totta.
On myös yksinhuoltajia, jotka eivät saa muita yhteiskunnan tukia kuin lapsilisän. Silti he pystyvät elättämään itsensä ja lapsensa, maksamaan asuntolainansa, lastensa harrastukset, matkustelemaan jne. Paljonkohan se toisen, kotona olevan aikuisen eläminen maksaa, jos huomioidaan se, että lapsista ei mene silloin päivähoitomaksua? Kyllä se taitaa olla niin, että tuo mahdollisuus hoitaa lapset kouluikään asti kotona riippuu ihan sen työssäkäyvän palkasta sekä siitä, millaisen elintason perheelleen haluaa tuona aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22377688:
On myös yksinhuoltajia, jotka eivät saa muita yhteiskunnan tukia kuin lapsilisän. Silti he pystyvät elättämään itsensä ja lapsensa, maksamaan asuntolainansa, lastensa harrastukset, matkustelemaan jne. Paljonkohan se toisen, kotona olevan aikuisen eläminen maksaa, jos huomioidaan se, että lapsista ei mene silloin päivähoitomaksua? Kyllä se taitaa olla niin, että tuo mahdollisuus hoitaa lapset kouluikään asti kotona riippuu ihan sen työssäkäyvän palkasta sekä siitä, millaisen elintason perheelleen haluaa tuona aikana.

Miehellä keskivertopalkka, ei päätä huimaava, muttei ihan matalakaan. Ja ollaan..heh.. totuttu melko niukkaan elintasoon aina, vaatteet aina mahdollisuuksien mukaan ostetaan käytettynä ja tuunailen niitä, ruoan teen itse alusta loppuun, ruokalaskukaan ei ole kuin ehkä 250e/kk (4hlöä). Olen tarkka rahankäytöstä. Joskus harvoin repäisen ja ostan itselleni jonkun uuden koltun, ja heti perään harmittaa :D osamaksulla ei ole tällä hetkellä mitään (muutakuin talo, hah). Sellaista.. pitää miettiä, on tässä vielä aikaa funtsia eri vaihtoehtoja.

Miehellä keskivertopalkka, ei päätä huimaava, muttei ihan matalakaan. Ja ollaan..heh.. totuttu melko niukkaan elintasoon aina, vaatteet aina mahdollisuuksien mukaan ostetaan käytettynä ja tuunailen niitä, ruoan teen itse alusta loppuun, ruokalaskukaan ei ole kuin ehkä 250e/kk (4hlöä). Olen tarkka rahankäytöstä. Joskus harvoin repäisen ja ostan itselleni jonkun uuden koltun, ja heti perään harmittaa :D osamaksulla ei ole tällä hetkellä mitään (muutakuin talo, hah). Sellaista.. pitää miettiä, on tässä vielä aikaa funtsia eri vaihtoehtoja.

Niinpä :) Mun kotona lapsiaan hoitavilla tutuillani on melko maltillinen määrä asuntolainaa ja pitkä laina-aika. Kerrostaloasunnot lähiössä ilman mitään ihmeellisyyksiä. Yksi auto perheessä. Myöskin moni suht hyvin toimeentuleva yh-tuttuni asuu maltillisesti ja elää säästäväisesti, jolloin sitä rahaa jää sitten mm matkusteluun, vaikkei palkka mikään toimitusjohtajan palkka olekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22377723:
Niinpä :) Mun kotona lapsiaan hoitavilla tutuillani on melko maltillinen määrä asuntolainaa ja pitkä laina-aika. Kerrostaloasunnot lähiössä ilman mitään ihmeellisyyksiä. Yksi auto perheessä. Myöskin moni suht hyvin toimeentuleva yh-tuttuni asuu maltillisesti ja elää säästäväisesti, jolloin sitä rahaa jää sitten mm matkusteluun, vaikkei palkka mikään toimitusjohtajan palkka olekaan.

Meillä on vanha auto, yksi sellainen. Ja ihana pienoinen kuvaputkiteevee. :D ollaan monet kerrat mietitty ostettaisko osamaksulla kunnon taulu-teevee, mutta ja paskat, me kyllä tuosta nähdään sen verran mitä katsotaan! Ja tutut naureskelee kun meillä aatamin aikainen töllö suht uudessa talossa :D
Nyt meille on tulossa muutama tonni ylimääräistä rahaa, mietittiin ostetaanko isompi auto, vai repästäänkö. No me päätettiin elää ja repästä; lähdetään koko perhe 2 viikkoa ulkomaille ;) että tarpeen tullen osataan myös ottaa ilosta irti jos tulee mahdollisuus!

Miksihän ei kotihoidontukea voida maksaa lapsen kouluikään saakka? Mikä se 3 vuoden ikä on siinä?

Meillä on vanha auto, yksi sellainen. Ja ihana pienoinen kuvaputkiteevee. :D ollaan monet kerrat mietitty ostettaisko osamaksulla kunnon taulu-teevee, mutta ja paskat, me kyllä tuosta nähdään sen verran mitä katsotaan! Ja tutut naureskelee kun meillä aatamin aikainen töllö suht uudessa talossa :D
Nyt meille on tulossa muutama tonni ylimääräistä rahaa, mietittiin ostetaanko isompi auto, vai repästäänkö. No me päätettiin elää ja repästä; lähdetään koko perhe 2 viikkoa ulkomaille ;) että tarpeen tullen osataan myös ottaa ilosta irti jos tulee mahdollisuus!

Miksihän ei kotihoidontukea voida maksaa lapsen kouluikään saakka? Mikä se 3 vuoden ikä on siinä?

Kuullostaa mukavalta :)

Kai se suurin syy on yksinkertaisesti vaan raha. Jos kotihoidontukea maksettaisiin kouluikään asti, se olisi jostain pois. Jos ei muuta niin niiltä työssäkäyviltä. Vaikka periaatteessa kannatankin lasten kotihoitoa - olenhan itsekin kotiäidin kasvattama - niin kyllä mullakin jossain vaiheessa tulee raja vastaan, miten pitkää työviikkoa jaksan tehdä. Teen jo nyt paljon töitä ( yli 60 tuntista työviikkoa) ja siten maksan myös paljon veroja, mutta esim tuo lukiolaiseni ei ole oikeutettu opintotukeen, koska Kelan mukaan tienaan liikaa. Mun palkallani elää siis kaksi aikuista ja välillä tarvitsee avittaa kolmatta jo omilleen muuttanuttakin, niin eipä tässä asuntovelkaisena veronkiristyksistä kamalasti riemusta kiljuisi, vaikka ne veroeurot hyvään tarkoitukseen menisivätkin. Mutta en kuitenkaan haluaisi olla päättämässä, keneltä otetaan pois, jos jollekin toiselle annetaan lisää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22377741:
Kai se suurin syy on yksinkertaisesti vaan raha. Jos kotihoidontukea maksettaisiin kouluikään asti, se olisi jostain pois. Jos ei muuta niin niiltä työssäkäyviltä.

Itseasiassa tämä ei pidä paikkaansa. Ne summat, mitä vanhemmat maksaa nyt lastensa hoidosta ei edes oikeasti läheskään kata sitä lapsensa hoitoa. Yhteiskunta joutuu maksaa vielä siihen päälle lisää, että nämä lapset saadaan hoidettua. Täten siis ne HOIDOSSA OLEVAT LAPSET VEROTTAVAT ENEMMÄN yhteiskunnalta. Minusta se summa, jonka yhteiskunta joutuu nyt lisäämään jokaista hoidossa olevaa lasta kohden, pitäisi vähintään sitten maksaa sille perheelle, joka itse hoitaa lapsensa. Minä myös uskon, että isosta osasta niistä lapsista, joilla on jompikumpi vanhempi kotona, voi kasvaa sellaisessa ympäristössä paljon tasapainoisemmaksi. Tällaiset asiat säästävät yhteiskunnan varoja, kun ongelmat tällä tavalla ennaltaehkäistään, eikä tarvitse jäklkikäteen alkaa korjaamaan jo aiheutuneita vaurioita. Olikos se nyt että MLL saa 60000 yhteydenottoa yksinäisiltä lapsilta vuosittain, kun lapset vaan kaipaavat jotain seuraa ja turvaa. Ajatelkaa, että nämä lapset, jotka omatoimisesti soittavat ovat sitä paitsi jo ihan kouluikäisiä, mutta todellisuudessahan he ovat vielä ihan pieniä. Niin monelta vanhemmalta menee vaan niin paljon ohi.

Itse olen ihan oikeistolainen, mutta jos johonkin tulisi rahaa laittaa, niin tähän. Minä ainakin keksin vaikka kuinka monta paikkaa, mihin turhaan veroeuroja levitellään.

[QUOTE="suski";22377646]Oletko ihan tosissasi siitä, että yhteiskunnan pitäisi elättää ihmiset, jotka haluavat pitää lasten kanssa hauskaa kotona?![/QUOTE]

Olen samaa mieltä että yhteiskunnan ei tarvitse elättää kotiäitejä. Mutta vähän kalskahtaa toi sun kommenttisi, että kotiäidit haluaa pitää hauskaa kotona lastensa kanssa.
Ihan kun olisi jotain pahaa siinä, että äiti haluaa hoitaa ITSE omat alle kouluikäiset lapsensa.
Toisaalta mun mielestä kotihoidontuella tulisi jokaisen hoitaa ne muksunsa 3 -vuotiaiksi kotona, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

Yhteiskunnalle tulee kylläkin kallimmaksi hoitaa sinun lapsesi kotisi ulkopuolella, kun sinä et heitä itse jaksa kotona hoitaa. Summa, jonka maksat hoidosta on oikeasti pieni verrattuna siihen summaan, mitä lapsesi hoito yhteiskunnalle oikeasti maksaa. Verorahoista menee koko ajan siivu lastenhoitoon kattamaan sen loppuosan hoitokustannuksista.

Yhteistyössä