Onko tämä mielestänne vakavaa/lasta vahingoittavaa vai olenko turhaan huolissaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .piia.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos ollaan sisällä, ei kulutus ole hurjaa ja jos kuitenkin syödään normaalia ruokaa niin lihominen on se riskijuttu.

HEH, kannattais tulla katsomaan miten lapset pystyy liikkumaan sisätiloissa. Kyllä se kulutus on aika kovaa, jos aamusta iltaan kiipeilee sisällä, juoksee ja leikkii aktiivisia liikunnallisia leikkejä. Näin syksyllä omat muksuni varmasti kuluttaa pihalla vähemmän, mitä sisällä. Jos nyt ei kävelylenkkejä lasketa mukaan.

Nii, entäs pyöräily esimerkiks? Mahtuuko teillä sisälläolijat myös harjoittelemaan pyöräilyä sisällä? Entä luistelu? Uiminen? Lumessa leikkiminen? :O Hienoa, jos pystyy, taidatte itse olla melkoisia supermammoja :D Kiva meinaan mennä kouluun sitten ekalle, kun ei osaa pyöräillä!! Tai oo ikinä ollu luistimia jalassa tai ollu uimahallissa! Eipä varmaan kiusata tällästä lasta koulussa, ei... :/

Alkuperäinen kirjoittaja niimpä niin...;22372014:
Nii, entäs pyöräily esimerkiks? Mahtuuko teillä sisälläolijat myös harjoittelemaan pyöräilyä sisällä? Entä luistelu? Uiminen? Lumessa leikkiminen? :O Hienoa, jos pystyy, taidatte itse olla melkoisia supermammoja :D Kiva meinaan mennä kouluun sitten ekalle, kun ei osaa pyöräillä!! Tai oo ikinä ollu luistimia jalassa tai ollu uimahallissa! Eipä varmaan kiusata tällästä lasta koulussa, ei... :/

Oih kuinka ihanan mustavalkoista :D

Mä veikkaan vaikka lapset ei ulkoilis päivittäin, niin se ei estä niitä opettelemaan ajamaan pyörällä, touhuamaan lumessa, käymään uimassa yms.
Omat muksuni ajelivat edellisessä asunnossa pyörällä siällä, että revi siitä :)
Mun lapset osaa ajaa pyörällä, uida ne ei kyllä vielä osaa vaikka kesäsin viihtyvätkin rannalla. Me ei kyllä kuuluta tähän ei ulkoilevien joukkoon, koska arkisin on pakko kävelyttää noita muksuja pihalla. Mutta jos ei oo pakko eikä lapset halua niin sitten ollaan sisällä.

Kyllähän sitä varmaan tarttis jottan tehrä asian hyväks juu, mutta perheillä on erilaisia tapoja edelleen. Meillä on päiviä jolloin pidetään ns. kotipäivä, puuhaillaan sisäjuttuja ja maataan ja köllötellään, ei siis meidän 1v aina pääse ulos päivittäin ja ne ulkoilutkin on aikas useasti sellaisia että kävellään hänen kanssaan korttelin ympäri kun tykkää kävellä mutta sitten väsyy ja haluaa kotiin.

Yhden lapsen perheessä ehkä helposti onnistuu se 2 h ulkona seisomista, mutta useamman kanssa aina EI. Kotityötkin pitää tehdä, ruoka laittaa, vaatehuolto ja yleensäkin. Lasten päiväuniajat myös vaikuttaa, ja se jos perheessä on vauva. Jos joku lapsista on kuumeessa ei aina pääse muidenkaan kanssa ulos (kuka hoitais sairasta sisällä). Äitiydessä on NIIN paljon kaikkea muuta, että turha luoda itselleen paineita pakkoulkoilusta. Joinain päivinä voi sitten olla ulkona vaikka 3 tuntia, jos siltä tuntuu! ja sitten kun ne lapset on isompia, osaavat ulkoilla itsenäisestikin jo.

Mun mielestä jokaisen lapsen pitää päästä ulkoilemaan. Ihan perusasia. Ei tarvitse joka päivä käydä mutta useasti viikossa. Parasta on, jos ulkoilu kuuluu joka päivä rutiineihin. Ei sisällä kehity kaikki taidotkaan samaan tapaan kuin ulkona. Ulkoilu on oikeasti tärkeää.

[QUOTE="Horuksen silmä";22372086]Oih kuinka ihanan mustavalkoista :D

Mä veikkaan vaikka lapset ei ulkoilis päivittäin, niin se ei estä niitä opettelemaan ajamaan pyörällä, touhuamaan lumessa, käymään uimassa yms.
Omat muksuni ajelivat edellisessä asunnossa pyörällä siällä, että revi siitä :)
Mun lapset osaa ajaa pyörällä, uida ne ei kyllä vielä osaa vaikka kesäsin viihtyvätkin rannalla. Me ei kyllä kuuluta tähän ei ulkoilevien joukkoon, koska arkisin on pakko kävelyttää noita muksuja pihalla. Mutta jos ei oo pakko eikä lapset halua niin sitten ollaan sisällä.[/QUOTE]

Mitäs mustavalkosta tossa oli? :) Enkai mä oo väittänykkään, että jos ei ulkoile PÄIVITTÄIN, että se vaikuttais motoriseen kehitykseen kovinkaan paljon?? Mutta jos viikko-kolme viikkoa yhteen menoon sisällä on normi, niin eikö siitä voi päätellä, ettei kovin paljon ulkoilla KOSKAAN? Ja mitäs mä sitten siitä revin, jos sun muksut ajelee pyörällä sisällä, hyvä että sitten edes siellä! :D :D Itse en kyllä antais pyörällä sisällä ajaa, koska musta pyöräillä kuuluu ulkona, mut jokainen tyylillään, hyvä että osaavat kuitenki :)

Asianvierestä. Mä saan kuulla marinaa anopilta, että otan lapsen mukaan kauppaan :D Jos hän käyttäisi tietokonetta, niin hän voisi tulla natisemaan tänne siitä, että niitä lapsia otetaan mukaan joka paikkaan..

Mun mielestä ymmärrettävää jos ei joka päivä käy ulkona, mutta jos ei IKINÄ niin onhan se hieman outoa.:D
En mäkään joka päivä ehtinyt ulos jos piti tehdä ruokaa, siivota tai pestä pyykkiä. Sitä ihmettelen ettei edes kaupassa käy lasten kanssa. Miten tuo hoituu käytännössä, että käykö se viikonloppuisin (yksin tietysti) kaupassa ostamassa kaikki ruoat viikon varalle ettei tarvitse asunnosta poistua? Pitäähän ruoka olla kuitenkin valmiina kun mies tulee töistä.:D Joten ei se voi sen jälkeen lähteä kauppaan kun mies tullut töistä. Tai jos menee, niin siihen kuluu kamalasti aikaa kun joutuu tekemään ruoan vielä, miesparka on sit ihan nälissään jo.:rolleyes:

Alkuperäinen kirjoittaja niimpä niin...;22372275:
Mitäs mustavalkosta tossa oli? :) Enkai mä oo väittänykkään, että jos ei ulkoile PÄIVITTÄIN, että se vaikuttais motoriseen kehitykseen kovinkaan paljon?? Mutta jos viikko-kolme viikkoa yhteen menoon sisällä on normi, niin eikö siitä voi päätellä, ettei kovin paljon ulkoilla KOSKAAN? Ja mitäs mä sitten siitä revin, jos sun muksut ajelee pyörällä sisällä, hyvä että sitten edes siellä! :D :D Itse en kyllä antais pyörällä sisällä ajaa, koska musta pyöräillä kuuluu ulkona, mut jokainen tyylillään, hyvä että osaavat kuitenki :)

Pikaisesti vastaan; kyse ei siis ollut täsmälleen PÄIVITTÄISESTÄ ulkoilusta, vaan siitä kun sinne ulos ei pääse KOSKAAN/TODELLAKIN LIIAN HARVOIN. Eikä liioin muuallekaan (kauppa,kaverit). Kerhossa käy toinen mutta sekin kerran viikkoon, toisinaan ei sinnekään. Siis päivät sisällä. Kerran sain heidät meidän mukaan pyöräilemään ja se oli niin ihmeellinen asia että tää kaverini kuvasi koko ajan kamerallaan lapsensa pyöräilyä, sama homma kun kerran sain heidän ulos mukaan, kameran kanssa heilumista kun on niin ainutlaatuinen hetki. Ja meille ihan normaalia kuitenkin.. Ja hänen lapset on ihan onnesta soikeana jos pääsevät pihalle, taistelun kautta sisälle raahata sitten. Anteeksi alkoi jo sapettamaan kun ajattelee.

Pidetään mekin sisäpäiviä jos on pakko (jos lapsi sairas/huono ilma) mutta me keksitään sisällä mukavaa tekemistä, kuten askartelua, piirtämistä, jumppaa jne... Tai ulkoilun sijasta mennään kylään jossa saa leikkiä. Mutta kyllä lapsista huomaa ainakin meillä jos ei ole päässyt ulos tai mitään toimintaa ei ole ollut (näin jos olen itse sairaana ollut).
Että sillälailla.

Pikaisesti vastaan; kyse ei siis ollut täsmälleen PÄIVITTÄISESTÄ ulkoilusta, vaan siitä kun sinne ulos ei pääse KOSKAAN/TODELLAKIN LIIAN HARVOIN. Eikä liioin muuallekaan (kauppa,kaverit). Kerhossa käy toinen mutta sekin kerran viikkoon, toisinaan ei sinnekään. Siis päivät sisällä. Kerran sain heidät meidän mukaan pyöräilemään ja se oli niin ihmeellinen asia että tää kaverini kuvasi koko ajan kamerallaan lapsensa pyöräilyä, sama homma kun kerran sain heidän ulos mukaan, kameran kanssa heilumista kun on niin ainutlaatuinen hetki. Ja meille ihan normaalia kuitenkin.. Ja hänen lapset on ihan onnesta soikeana jos pääsevät pihalle, taistelun kautta sisälle raahata sitten. Anteeksi alkoi jo sapettamaan kun ajattelee.

Pidetään mekin sisäpäiviä jos on pakko (jos lapsi sairas/huono ilma) mutta me keksitään sisällä mukavaa tekemistä, kuten askartelua, piirtämistä, jumppaa jne... Tai ulkoilun sijasta mennään kylään jossa saa leikkiä. Mutta kyllä lapsista huomaa ainakin meillä jos ei ole päässyt ulos tai mitään toimintaa ei ole ollut (näin jos olen itse sairaana ollut).
Että sillälailla.

Peesailen sua ap. Musta on käsittämätöntä että on aikuisia vanhempia jotka on sitä mieltä että lapselle ei ole haitaksi että pääsee ulos/ihmisten ilmoille korkeintaan kerran viikossa, ja joskus menee jopa kolme viikkoa että ei pääse mihinkään. Kokeilkaapas te samaa, kuinka kauan jaksaisitte..? Niinpä...

Ei ole pakko käydä joka päivä pihalla jos ei halua. Mutta se että lapsia pidetään yli 90% ajasta neljän seinän sisällä ei ole oikein!!

Käsittämätöntä ja surullista, että niin moni tässäkin ketjussa on sitä mieltä, että on ihan ok pitää lapsia päiväkausia sisällä ilman leikkiseuraa. Kyllä ihan pienetkin lapset nauttivat, kun pääsevät seuraamaan liikennettä, työkoneita, lintuja, oravia ym. ulkona olevia juttuja ja tottuvat pienestä pitäen erilaisiin tilanteisiin, ihmisiin ja ääniin kun kulkevat mukana kaupoissa, leikkipuistoissa, lenkeillä ym. Miettikää mikä kulttuurishokki on aikanaan lähteä eskariin ja kouluun, jos ihan kaikki perusjututkin on uutta, esim. että ulkona juostessa hengästyy ja sydän alkaa hakata nopeammin kun syke kiihtyy. Tai että ulkona on talvella kylmä ja pitää pukeutua riittävästi, että välitunnillakin tarkenee ulkoilla.

Mites olisi jos täällä tietäväiset ihmiset kirjoittaisivat päivä tai viikkorytmin, jonka noudattamatta jättäminen oikeuttaa lastensuojeluilmoitukseen ja huostaanottoon ?

Eri rytmi vaikka hoidossa oleville ?
Ja kotona hoidettaville ?

Herätys kello 07-08
Aaamupala sisältäen kokojyväleipä, kokokojyväpuuro, rasvaton maito ?? Luomuvihanneksia ja Reilun kaupan hedelmiä ?

Kello 10 - 1145 Ulkoilua - vaatekertana merkki XYX, jalkineet X - eri säännöt eri vuodenajoille ja lämpötiloille ?
Askelmittari mukaan - askelmäärän oltava XYZ - lapsella/äidillä - sykkeen on noustava XYZ, keskisyke oltava XYZ.

kello 12 - lounas - taas tarkat määreet mikä on hyvä ruoka .
kello 1245 - 1315 sisäleikkejä - sopiviksi määritellyillä leluilla - eri määritteet eri ikäisille . Tietokonepelit ja muovilelut kiellettyjä. Samoin DVD:t .
1315 Päiväunet - oikeanlaisessa valaistuksessa, patjalla, vaatteissa
1430-1445 Herätys
1500 Välipala - taas tarkat määreet
1615-1730 Ulkoilu
1730 Ilallinen
jne ......
Toki nukkumaanmenokin pitää määrittää ja naapurin/ystävän sitä seurata tarkkaan - jos vaikka on liian paljon kädestä pitämistä tai liian vähän - se voi myös traumatisoida lasta.
Myös neppareita tai vetoketjuja sisältävä yöpuku on kielletty , se voi yöllä painaa lapsen ihoa.

Mikäli vanhemmalla on vaikkapa kauppa tai muita asioita tai kyläilyjä hoidettavana - niistä on nyt vaan luovuttava.
Ensisijaisesti on hoidettava omaa lastaan niin, että se naapureita ja ystäviä miellyttää, tapahtuu heidän toivomallaan tavalla, välineillä, vaatteilla, ravinnolla , eikä näinollen aiheuta niitä elämää suuresti helpottavia lastensuojeluilmoituksia.

en mäkää ulkoile lasteni kans juuri ikinä,tosin saavat pvä kodissa ja koulussa ulkoilua..tosin viikonloppuisin mennää johki eikä siis himas kökitä aina..mut mä en ole sellanen joka viihtyy leikkipuistoissa yms..jos ulkoillaan mennään kävelylle.

Alkuperäinen kirjoittaja 4näiti;22373965:
en mäkää ulkoile lasteni kans juuri ikinä,tosin saavat pvä kodissa ja koulussa ulkoilua..tosin viikonloppuisin mennää johki eikä siis himas kökitä aina..mut mä en ole sellanen joka viihtyy leikkipuistoissa yms..jos ulkoillaan mennään kävelylle.

No eihän lapsesi sitten neljän seinän sisällä joudu olemaan, mikä on hyvä juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihannerytmi ja elämäntapa;22373888:
Mites olisi jos täällä tietäväiset ihmiset kirjoittaisivat päivä tai viikkorytmin, jonka noudattamatta jättäminen oikeuttaa lastensuojeluilmoitukseen ja huostaanottoon ?

Eri rytmi vaikka hoidossa oleville ?
Ja kotona hoidettaville ?

Herätys kello 07-08
Aaamupala sisältäen kokojyväleipä, kokokojyväpuuro, rasvaton maito ?? Luomuvihanneksia ja Reilun kaupan hedelmiä ?

Kello 10 - 1145 Ulkoilua - vaatekertana merkki XYX, jalkineet X - eri säännöt eri vuodenajoille ja lämpötiloille ?
Askelmittari mukaan - askelmäärän oltava XYZ - lapsella/äidillä - sykkeen on noustava XYZ, keskisyke oltava XYZ.

kello 12 - lounas - taas tarkat määreet mikä on hyvä ruoka .
kello 1245 - 1315 sisäleikkejä - sopiviksi määritellyillä leluilla - eri määritteet eri ikäisille . Tietokonepelit ja muovilelut kiellettyjä. Samoin DVD:t .
1315 Päiväunet - oikeanlaisessa valaistuksessa, patjalla, vaatteissa
1430-1445 Herätys
1500 Välipala - taas tarkat määreet
1615-1730 Ulkoilu
1730 Ilallinen
jne ......
Toki nukkumaanmenokin pitää määrittää ja naapurin/ystävän sitä seurata tarkkaan - jos vaikka on liian paljon kädestä pitämistä tai liian vähän - se voi myös traumatisoida lasta.
Myös neppareita tai vetoketjuja sisältävä yöpuku on kielletty , se voi yöllä painaa lapsen ihoa.

Mikäli vanhemmalla on vaikkapa kauppa tai muita asioita tai kyläilyjä hoidettavana - niistä on nyt vaan luovuttava.
Ensisijaisesti on hoidettava omaa lastaan niin, että se naapureita ja ystäviä miellyttää, tapahtuu heidän toivomallaan tavalla, välineillä, vaatteilla, ravinnolla , eikä näinollen aiheuta niitä elämää suuresti helpottavia lastensuojeluilmoituksia.

Ja tällä haet mitä?

Että sillälailla.

minusta kuulostaa kyllä sille, että äitillä olisi masennus tai sitten sosiaalisten tilanteiden pelko tms.

Kiva jos jotkut viisaat ymmärsi mun pointin tässä. Kiitos teille vastauksista.

Käsittämätöntä mun mielestä oli, kuinka moni alkoi vääntämään asiasta... Välillä ollaan sisällä, välillä ulkona, välillä käydään kaupassa ja välillä jäädään isän kanssa sisälle. Sellaista normaali elämä on, ei mitään jatkuvaa 24/7 sisällä kotona oloa. :)

minusta kuulostaa kyllä sille, että äitillä olisi masennus tai sitten sosiaalisten tilanteiden pelko tms.

Sosiaalisten tilanteiden pelkoa ei ainakaan ole.masennus, ehkä voi olla mahdollista, mutta aika monta vuotta on tätä ollut, niin kauan kun olen tuntenut. Ja tosiaan kun on sanonut ettei hällä kiinnosta mitkään ulkoilut ku ei jaksa seistä ja kattoo... laiskuudesta mun mielestä kyse enemmänkin...

On kyllä ainakin aika itsekäs äiti, kun pitää huolen, että pääsee itse ulos mutta lapset eivät pääse. Kannattaa miettiä omalta kohdalta miltä tuntuisi olla viikkokausia pelkästään neljän seinän sisällä vaikka siellä voisi riehua miten paljon tahansa? Kuinka moni kestäisi? Itse en aikanaan kestäisi eikä meillä lapsetkaan, koska ovat tottuneet ulkoilemaan ja itse pidän mieluummin liiallisesta ulkoilusta kuin liialisesta sisällä olemisesta. Luulisi, että tuollainen sisällä möllöttäminen pidemmän päälle aiheuttaa lapsen aivoissa rappeutumista, koska sisällä on paljon vähemmän virikkeitä ja ne ovat pysyvämpiä kuin ulkona.

Sosiaalisten tilanteiden pelkoa ei ainakaan ole.masennus, ehkä voi olla mahdollista, mutta aika monta vuotta on tätä ollut, niin kauan kun olen tuntenut. Ja tosiaan kun on sanonut ettei hällä kiinnosta mitkään ulkoilut ku ei jaksa seistä ja kattoo... laiskuudesta mun mielestä kyse enemmänkin...

Sanoin tuon siksi, että mulla itselläni oli masennus pari vuotta takaperin. Ei ulkoiltu ollenkaan tuolloin. Mieheni onneksi otti asian vakavasti ja hankki minulle apua. Jouduin ottamaan itseäni niskasta kiinni, että enää sinne ulos lähtisin ja päivärytmi normaaliintuisi taas. Nykyään ulkoillaankin sitten senkin edestä :)

Toki laiskuudestakin voi olla kysymys, mutta en usko että kukaan laiskottelisi lasten kustannuksella.

[QUOTE="minä";22374180]Käsittämätöntä mun mielestä oli, kuinka moni alkoi vääntämään asiasta... Välillä ollaan sisällä, välillä ulkona, välillä käydään kaupassa ja välillä jäädään isän kanssa sisälle. Sellaista normaali elämä on, ei mitään jatkuvaa 24/7 sisällä kotona oloa. :)[/QUOTE]

Niin samaa mieltä.

Halusin vaan kuulla mitä mieltä te muut olette, olenko turhaan huolissaan..
Noh,toisten mielestä joo ja toisten mielestä en, ihmeen paljon näitäkin vastauksia jossa selvästi sama meininki kotona kun tällä kaverillani.
Jos valitsee sen että kotona kasvattaa ja hoitaa lapset, niin pitäisi sen mukaisesti sitten hoitaa eikä pitää niinkuin vankikopissa, kun ei itse viitsi tehdä lasten kanssa mitään. Enkä minäkään mikään täydellisyys ole, vaikka moni sitäkin tässä vihjannut. Ihan normaalia lapsiperheen elämää me vietämme ja lapset on meidän kanssa monessa mukana, sitten välillä mennään yksinkin..
No voinko mä vielä jotain tässä tilanteessa tehdä, tai auttaa kaveria? Olen kysynyt kymmeniä kertoja heitä mukaan, ole myös joskus kysynyt voiko hän pukea lapset ja ottaisin mukaan että äidin ei tarvitse lähteä, ei sekään aina (ehkä pari krt), ehdottanut jos minkälaista kivaa juttua esim nuotioretkiä, ei ole lähtenyt (aina joku hyvä syy löytyy miksei). Muuten kyllä ollaan paljon tekemisissä, mä käyn siellä ja se joskus käy meillä kahvilla, yksin tietty.. Käydään shoppailemassa ja juoksemassa yhdessä.. ettei siitä ole kiinni että hän ei pitäisi minusta ja siksi ei lähtisi. Helppo vaan ilmeisesti antaa lasten olla sisällä koko ajan ja antaa pelata koko päivän.