Mitä mieltä olette, saako 11-10 vuotiaat auttaa kotityössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eräs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eräs"

Vieras
Olin kavereiden kanssa viettämässä vapaa-aikaa. Keskusteltiin lapseista. Mainitsin, että olen onnellinen kun lapset silloin tällöin auttavat kotona, siivoavat omat huoneet, täyttävät ja tyhjentävät tiskikoneen, imuroivat ja vievät roskat.

Yksi kavereistä rupesi "raivoamaan", kun käytän lapsityövoiman ja uhkaili lsilmoituksella. Lapsen täytyy olla lapsi. Kaikki kotityöt kuuluu vanhemmille.

Muut kaverit oli samaa mieltä kanssani, että lasten täytyy auttaa kotona. Raivoava kaveri uhkaili heidät myös lsilmoituksella ja lähti pois.

Mitäs mieltä te olette? Saako lapsi auttaa kotityössä?

:D lapsi saa ja lapsen täytyy auttaa kotitöissä :D ja opettajana täytyy sanoa, että sellaiset lapset osaavat tehdä läksyjään, ja muitakin töitään, jotka ovat kotona tottuneet omaan ikätasoonsa sovitetuista vaatimuksista kotitöissä.... =)

Minusta lasten kuuluukin auttaa.

Mun mukelot on himpun verran alle 7 v ja vähän alle 5 v, ja heilläkin on velvollisuutensa; vievät mm. roskapussin roskikseen, siivoavat oman huoneensa, pyyhkivät pölyjä.

Lasten pitää auttaa. Lapsen täytyy jo pienenä oppia tämä. Turhaa sitä aletaan enää 17v ikäselle opettaan. Otetaan huomioon aina lapsen ikä. 2v ikänen voi jo auttaa ottamaan pyykit pois koneesta ja antaa niitä kun niitä laitetaan narulle. 4v ikänen osaa tyhjentää jo yksin sen (päältä täytettävää ei välttämät ylety). 10-11v taatusti täytyy jo osata tyhjentää tai täyttää tiskikone, mutta se ei tarkoita sitä, että sen ikänen laitetaan tekemään se joka ikinen kerta. Vaan omalla esimerkillä hoitaen kotia ja ottaen lapsen siihen mukaan. Oman huoneen siivous (lelut ja tavarat järjestykseen) on itsestään selvyys jo pienemmällekin ja tuon ikäselle imurointikin jo on kuuluvaa.

Joten ihan vapaasti ilmottakaa lastensuojeluun, minun 6v ikänen vie roskapussin, isot kerää lelunsa, pyyhkivät pölyjä jne. Ja useimmiten vielä oikein mielellään vielä tässä iässä. Vauvalta en oo vielä mitään vaatinu ;)

Kyllä elämistä pitää opettaa. Elämiseen kuuluu myös se, että kodista pidetään huolta. Mun lapset ei saa viikkorahaa, rahaa saa ainoastaan tehdyistä kotitöistä. Meillä on semmonen lista.

Tuon ikäisen jo PITÄÄ tehdä kotitöitä. Meillä 11v siivoaa oman huoneensa ja huolehtii hamsteristansa, pesee "oman" vessansa (meillä kaks vessaa ja tuo pienempi on pojan huoneen vieressä niin sitä pääasiassa käyttää) ja siihen siis kuuluu peilin ja lavuaarin ja wc-pöntön pesu. Roskat meillä pääsääntöisesti vie poika. Myös tiskikoneen täyttäminen/tyhjentäminen kuuluu jokaiselle perheenjäsenelle.
Ennen oli imurointivuorot, eli vuoroviikoin imuroi mies, minä ja lapsi. Mutta lapselta se oli melkoista hutilointia eikä tullut kunnolla imuroiduksi, niin teemme toistaiseksi niin että hän imuroi vain oman huoneensa ja aluetta sen edustalla ja pesee vessan, aikuinen sitten imuroi muualta.

Silloin kun on isompi siivous niin imuroinnin lisäksi pesee huoneensa lattiat ja pyyhkii pölyt.

Kotitöistä ei meillä erikseen makseta, rahaa annetaan silloin vitonen tai muutama euro kun tarvii johonkin, yleensä aku ankan taskukirjaan :) Ei paljon rahaa pyytele vielä ainakaan.

Mummollaan myös tekee hommia, mutta mummu maksaa niistä yleensä jonkun pienen summan. Siellä on puiden kantoa, takan lämmitystä, ruohon ajoa, räystäiden puhdistusta jne.

Ahkera äiti/ isä kasvattaa laiskoja tyttäriä/ poikia.

Kyllä. Meillä jo 6-vuotiaskin auttelee mielellään.
Huoneensa siivoamiseen 3-vuotiaskin osallistuu.
Lienen sadistinen orjapiiskuri tuttusi mielestä :D

Millaisia tuleekaan hieman hajamielisen äidin lapsista? Pyöristin lasteni ikää vuodella ylöspäin. Vuosia he täyttävät vasta ensi kuussa...

Viimeksi muokattu:
aika erikoinen ihminen se kaveri, joka raivostui. mun mielestä on vanhempien velvollisuus opettaa lasta tekemään kotitöitä ja osallistumaan kaikkiin hommiin, joihin kyvyt riittävät. aina ei tietty lapsia huvita, mutta kyllä 5-vuotiaskin siivoaa huoneen kun hieman houkuttelee ja tuntee sitten iloa siitä, kun ihan itse sai kaiken paikoilleen. 10-vuotias jo imuroi jne.

millainen se kaverinne oikein on? onko hänellä lapsia?

lisään vielä, kun tuli tuosta aiemman vastaajan viestistä mieleen, että meilläkin kaksi vessaa ja toista käyttää pääasiassa vain 10.v ja hän pesee sen itse. minä kyllä sitten olen apuna, mutta se on silti lapsen vastuulla.

Viimeksi muokattu:
Meillä jaetaan työt joka päivälle eli lapsilla ja kouluikäisillä lapsilla on JOKA PÄIVÄ joko:alakerran imurointi, roskien vienti(normi, bio ja pahvit),tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, koiran lenkitys tai pöydän kattaus.
Huoneen siivous ja lakanoiden vaihto /lakanoiden vaihtoon osallistuminen kuuluu tietysti lapsille myös, ilman erillistä listaa. Ja nuorin koululainen täytti just 8v.
Anna tehdä ilmoitus, ei kyllä johda mihinkään.

Meidän 1,5 v. auttaa täyttämään pyykinpesukoneen, on erittäin keskittynyt ja tärkeätä poikaa. Pitäiskö ruveta estelemään, ettei vaan kukaan tee lsilmoitusta? Jeesus! Mikä ihmisiä vaivaa?

Minusta on ihan normaalia, että lapset auttavat kotitöissä. Miten ne muutenkaan oppivat vastaavia asioita, kuin siinä sivussa? Kotityöt kuuluvat jokaiselle perheenjäsenelle, jotka niitä kykenee tekemään.

Meillä on 6-vuotias tyttö, 8-vuotias poika, sekä 11-vuotias tyttö. Jokainen heistä auttelee ihan mielellään, vaikka myönnettäköön, että oman huoneen siivous ei heistä niin kivaa aina ole. Mutta kerronpa vähän siitä, miten he meillä auttelevat kotitöissä. En ala tässä nyt erittelemään, kuka mitäkin tekee, mutta sanottakoon että 6-vuotias ei tietenkään tee kaikkia samoja asioita, kuin 11-vuotias.

- Oman huoneen siivous & järjestely & sängyn petaaminen
- Koiran ulkona käyttäminen (11-vuotias on ainut, joka tämän lapsista voi tehdä, koska koiramme on sellaista "vetävää" sorttia.)
- Osallistuu muuten lemmikin hoitamiseen; esim. ruokkii yms.
- Astianpesukoneen tyhjentäminen & täyttäminen
- Siivousapua pyyhkimällä pölyjä niistä paikoista, mihin yltää
- Pöydän kattaminen
- Omien vaatteiden viikkaaminen ja kaappiin laitto
- 11-vuotias käy joskus läheisessä kaupassa hakemassa jotain kevyitä ostoksia, mitään hirveitä kauppakasseja ei tietenkään laiteta kantamaan
- Omien jälkien siivous. Esim. ruuan jälkeen vievät omat astiansa pois ja siivoavat jälkensä.

Meillä ei kotitöistä lapsille erikseen makseta, eiväthän he tulevaisuudessa omassa kodissaankaan saa noista asioista palkkaa. Ne tulee vain normaalina osana elämää.

Ps. Joissakin kulttuureissa kotitöiden tekeminen ehdottomasti kuuluu lapsille, etenkin tyttölapsille. Jo nuorestsa/pienestä asti.

Kyllä elämistä pitää opettaa. Elämiseen kuuluu myös se, että kodista pidetään huolta. Mun lapset ei saa viikkorahaa, rahaa saa ainoastaan tehdyistä kotitöistä. Meillä on semmonen lista.

Miun kotona oli samalla tavalla. Äiti listas mistä kotityöstä sai minkäkin verran rahaa. Ei se hirveitä summia ollu mut sen verran että ku jaksoi olla ees vähän ahkera niin sai jotain itelleen ostaa.

Lasten pitää - ja ehdottomasti - auttaa kotitöissä. Se kuuluu ihan normaaliin yhdessäoloon ja -eloon. Ja jo pienestä pitäen. Mun mielestä kotitöissä auttaminen ja niihin osallistuminen on lapselta suurinta kunnioituksen, arvostuksen sekä välittämisen osoittamista omia vanhempiaan kohtaan.

Minusta lasten pitää osallistua kodin töihin ikänsä ja taitojensa mukaan.

Olen samaa mieltä kuin ziziliskokin.

Tuosta kotitöistä maksamisesta sen verran, että vähän on kaksijakoinen juttu kyseessä. Periaatteessa olen sitä mieltä, että lasten pitäisi oppia sekin, ettei raha tule niin sanotusti itsestään. Mutta ei toki heidän pidä käsittää asiaa niinkään, että aina tehtyäsi jonkin kotityön saat rahaa - tuleehan jossain vaiheessa sellainenkin aika, että asuvat omillaan, eikä siellä ole kukaan tyrkyttämässä rahaa, että "Kuules nyt (lapsen nimi), jos imuroit asunnon niin saat siitä sitten viisi euroa."

Joku otti esille kulttuurit. Sanon tästäkin vielä sanan. Meidän kulttuurissa (jos siis perinteiden mukaan menee ja niitä mukailee) kotityöt kuuluvat tyttölapsille jo aika nuoresta lähtien, riippuen tietysti vähän vanhemmista... Mutta ei ole ollenkaan harvinaista, että 11-vuotias pyykkäilee omia tai muiden perheenjäsenten pyykkejä. Eikä siinä minusta mitään pahaa ole; minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Tosin ennen kuin tuon ikäistä päästää ihan itsekseen pyykille, pitää tietysti katsoa, että lapsi pyykkikoneen käytön hallitsee ja tietää, mikä pestään missäkin asteessa yms.

Miun kotona oli samalla tavalla. Äiti listas mistä kotityöstä sai minkäkin verran rahaa. Ei se hirveitä summia ollu mut sen verran että ku jaksoi olla ees vähän ahkera niin sai jotain itelleen ostaa.

Joo, ihan pikkusummat kyseessä meillä.

Sitten sellaiset, kuin oman huoneen siivous on vähän niinkuin velvollisuuksia, joista ei makseta. Mutta lattian pesu, astianpesukoneen tyhjennys, koiran harjaus, vessan pesu yms on ylimääräisiä, maksullisia hommia.

Pojan tehtävä on viedä koira aina koulusta tullessaan, mutta siinä on sitten kannusteeksi myös pieni maksu, mikäli hän muistaa merkitä aina sinne listaan, että on vienyt.

[QUOTE="mammma";22349624]Meidän 1,5 v. auttaa täyttämään pyykinpesukoneen, on erittäin keskittynyt ja tärkeätä poikaa. Pitäiskö ruveta estelemään, ettei vaan kukaan tee lsilmoitusta? Jeesus! Mikä ihmisiä vaivaa?[/QUOTE]

:) meilläkin samanikäinen hihkuu innoissaan "auttaa minua" ja ryykää oma-aloitteisesti tiskikonetta tyhjentämään, eikä auta äidin kuin nostaa persiinsä sohvalta ja tulla varmistamaan, että homma menee turvallisesti, ja laittamaan lapsen antaumuksella kiikuttamat astiat kaappeihin :). Tietysti voisin ilmoittaa hänelle, että hän on lapsi ja hänen kuuluu leikkiä, ja eristää hänet omaan huoneeseensa duplopalikoineen. Siinähän sitten parikymppisenä kotoa muuttaessaan ihmettelisi, kun ruoanlaittotaidot rajoittuisivat hintavan pizzan tilaamiseen, ja pyykkivuori alkaisi kertyä.

Nimenomaan haluan lapsen oppivan alusta asti, että kotityöt kuuluvat kaikille ja ovat osa normaalia elämää. Lisäksi kun ne tehdään yhdessä, jää vanhemmillakin aikaa ja energiaa johonkin mukavaan lasten kanssa.

Onneksi äidin pikkuapulaisista ei voi tehdä ls-ilmoitusta enää jälkikäteen :D

12_pieni.jpg

Saa ja pitääkin. On aika hupaisa väite tuo lapsityövoima. Olen nähnyt niitä lapsia, joilla kodinhoitaja/vanhemmat hoitavat kaikki kotityöt - ei tarvitse lasten vaivautua ja ovatkin sitten myös myöhemmin osoittautuneet useimmiten melko nirsoiksi kotihommissa ja sitten niitä, jotka joutuvat suunnilleen kasvattamaan omat pikkusisaruksensakin - melkoinen katkeruushan siitä syntyy, kun esikoinen tekee monet kotityöt ja vielä vahtii pikkusisaruksiaan.

Eli sellainen keskitie on hyvä, mitä useimmat vanhemmat noudattavatkin. Lapset vaan lähes heti mukaan kotihommiin. Meillä ainakin likka ollut noin vuotiaasta mukana tiskaamassa ja pyykkihuollossa. Imuria aiemmin pelkäsi, mutta nykyään tulee ratsastamaan sen päälle. Eli lapsi näkee, että näitä hommia tehdään ja niihin myös lapset ovat tervetulleita. Ainakin näin nuorena on niin into piukeena kuin olla ja voi, kun pääsee mukaan "aikuisten hommiin". Sitten myöhemmin varmasti pitää teroittaa, että kotihommiin osallistutaan ja oma huone siivotaan. :)

Yhteistyössä