Nyt kaikki vinkit tänne, 3 viikkoisen vauvan nukkumisesta ja iltaitkuista kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Illat on raskaita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Illat on raskaita

Vieras
Eli päivisin nukkuu ulkona hyvin. Senkun vie ulos niin silmät menee kiinni. Ei itke kesken unien tms.
Illat onkin sitten oma kuvionsa. En saa vauvaa millään rauhoittumaan ja nukahtamaan. Ei nukahda rinnalle, ei väsy kylvetyksessä, syliin nukahtaa joskus, yleensä itkee ja riuhtoo siinäkin. Hakee selvästi unta muttei osaa nukahtaa, sitten onkin jo ihan yliväsynyt. Kapalointi ei auta. Ei jää yksin omaan sänkyyn. Tuttia syö, ei nukahta senkään imemiseen. Illalla saattaa mennä 2-3 tuntia saada vauva nukkumaan. Välillä on silmät kiinni ja käy unessa, sitten herää taas heilumaan rauhottomasti. Ei itke koko aikaa, väsymystä itkee mielestäni sitten.Itse en enää keksi mitään keinoja mitä koettaa. Itsellä jo 2 edellistä lastakin, joten ihan "uusavuton" en mielestäni ole. Mutta en ole tällasta vauvaa ennen nähnyt joka ei nuku sitten millään...Lopulta saan illalla nukahtamaan aina jotenkin. Joko heulutan tarpeeksi sylissä tai imetän ja imetän niin että lopulta oksentaakin jo liikaa maitoa pois ja uuvahtaa sitten...
Mutta tosiaan nuo illat on aika onnettomia, kun on noita muitakin lapsia huollettavana ja nyt vauva vie kaiken ajan. Ja kun ei tyydy olemaan missään muualla kuin sylissä.

mihin aikaan aloitat nukuttamisen? Vauvoilla usein on myöhäisempi rytmi kuin mitä vanhemmat välttämättä haluaisi :D Ajattele sitä, miten vauva vielä mahassa ollessaan myllää aina kun äiti yrittää käydä nukkumaan. Ei se rytmi siitä niin nopeasti unohdu.

[QUOTE="sondersson";22346178]mihin aikaan aloitat nukuttamisen? Vauvoilla usein on myöhäisempi rytmi kuin mitä vanhemmat välttämättä haluaisi :D Ajattele sitä, miten vauva vielä mahassa ollessaan myllää aina kun äiti yrittää käydä nukkumaan. Ei se rytmi siitä niin nopeasti unohdu.[/QUOTE]

No meillä toimi just päinvastainen, alettiin laittaa vauvaa nukkumaan jo seiskalta (iltasyöttö) niin johan helpotti. Tosin edelleenkin taistelua unta vastaan, joten tutulta kuulostaa :) Vauva on nyt 6 vkoa, aika tuntuu auttavan. Tsemiä ap:lle huutoihin! On välillä aika raastavaa, kun toinen vaan taistelee vaikka jo puoliunessa.

No meillä toimi just päinvastainen, alettiin laittaa vauvaa nukkumaan jo seiskalta (iltasyöttö) niin johan helpotti. Tosin edelleenkin taistelua unta vastaan, joten tutulta kuulostaa :) Vauva on nyt 6 vkoa, aika tuntuu auttavan. Tsemiä ap:lle huutoihin! On välillä aika raastavaa, kun toinen vaan taistelee vaikka jo puoliunessa.

Meillä taas ei olla nukutettu ollenkaan, vaan vauvat on saanu nukkua milloin haluavat. Aina ovat kukkuneet illasta, niinkuin mahassakin tekivät. Mut jos nukuttaa, niin kannattaa just kokeilla eri aikoja. Jotkut nukahtaa aikaisin ja jotkut myöhään. Mut se on hassua, että jotkut vaan väenvängällä nukuttaa lasta tuntitolkulla.

[QUOTE="sondersson";22346208]Meillä taas ei olla nukutettu ollenkaan, vaan vauvat on saanu nukkua milloin haluavat. Aina ovat kukkuneet illasta, niinkuin mahassakin tekivät. Mut jos nukuttaa, niin kannattaa just kokeilla eri aikoja. Jotkut nukahtaa aikaisin ja jotkut myöhään. Mut se on hassua, että jotkut vaan väenvängällä nukuttaa lasta tuntitolkulla.[/QUOTE]

Niin se kuulostaa ehkä hassulta, mutta meillä ei osattu nukahtaa ollenkaan, jos ei "nukutettu" ts. aloitettu iltarutiineja ja muutenkin hiljennytty ja hämärretty. Muuten vaan huudettiin yliväsyneenä tunnista toiseen. Mutta vauvat on erilaisia ja toisilla toimii jokin muu.

Meillä kuopus oli sellainen, että noin 3-12 viikon iässä itki joka ikinen ilta. Lujaa. Haki ihan selvästi unta, muttei osannut nukahtaa. Itkua kesti 20 min-1,5 h ja kun vauva sitten sai unen päästä kiinni niin nukkui ihan hyvin (heräsi tissille, muttei itkenyt juurikaan öisin).

Heiluttelin uneen kantokopassa tai vaunuissa (sisällä siis).

Se oli rassaavaa. Itse asiassa se oli kaikkein rankinta mitä on äitiydessä vastaan tullut. Juuri 2 v täyttänyt esikoinen jäi sillä hetkellä väkisinkin paitsioon. Aloin sitten tekemään niin, että siirsin esikoisen nukkumaanmenoa: hän sai katsoa dvd:tä sillä aikaa kun minä heiluttelin huutavaa vauvaa, ja kun vauva sitten simahti niin esikoinen sai iltasatunsa, pelattiin pari erää Choco-peliä tms, ja sitten oli hänen nukkumaanmenonsa vuoro.

[QUOTE="sondersson";22346208]Meillä taas ei olla nukutettu ollenkaan, vaan vauvat on saanu nukkua milloin haluavat. Aina ovat kukkuneet illasta, niinkuin mahassakin tekivät. Mut jos nukuttaa, niin kannattaa just kokeilla eri aikoja. Jotkut nukahtaa aikaisin ja jotkut myöhään. Mut se on hassua, että jotkut vaan väenvängällä nukuttaa lasta tuntitolkulla.[/QUOTE]

Näin minäki oon jo neljä vauvaa hoidellu :D
Ihmisillä on varmaan joku sellanen luulo, et lapset käy nukkuu illalla klo 7 ;) se ei koske ihan pieniä vauvoja joilla ei ole vielä unirytmi kehittynyt. Kyllä se siitä ap. Väkisin nukuttamalla saat vaan kiukkuisen vauvan ja itsellesi pahanmielen kun ne vauva ei käskemällä nukahda kuitenkaan.

Mä oon yrittäny olla nukuttamatta ja oon nukuttanu. Ja tosiaan edellisten muksujen kohdalla on toiminut nukuttamatta jättäminen ja toista taas piti nukuttaa.
Eilenkin vauva nukahti tissille, nukkui sitten 15 minuuttia kun siirsin sänkyyn. Sinne heräsi huutamaan ja sitä valvomista ja hutoa kesti sitten 3 tuntia. Välillä yritin nukutella jotenkin, annoin tissiä yms. Mutta ei, torkahti ja heräsi taas taistelemaan. En minäkään haluaisi opettaa vauvaa siihen, että nukutetaan. Mutta jotain on pakko yrittää. Kun vauva herää viimeisiltä päiviunilta n. klo 17 ja sen jälkeen en saa nukkumaan enää ulos, huutelee sielläkin. Ja mun mielestä valvoo aika kauan kun nukahtaa lopulta joskus klo 21-22. Ja tässä välissä yritän siis saada ýöunille, mutta torkahtelee vaan ja huutelee loppuajan.

Mun ystävällä on 5 lasta.

Vielä neljännen lapsen jälkeen hän oli sitä mieltä, että lapsia ei tarvitse nukuttaa, ne nukahtaa kyllä itsestäänkin. Hän oli myös sitä mieltä, että lapsi nukkuu metelissäkin jos sitä ei opeta päinvastaiseen. Viimeistään 6 kk ikäisestä nukutaan yöt heräämättä, jos vauvaa ei opeta siihen että saa palvelua yölläkin. Jne.

Sitten syntyi viides lapsi, ja hän totesi että asiat ei olekaan ihan siten kuin hän luuli :D

• Tykkää
Reactions: jaassi
Mun ystävällä on 5 lasta.

Vielä neljännen lapsen jälkeen hän oli sitä mieltä, että lapsia ei tarvitse nukuttaa, ne nukahtaa kyllä itsestäänkin. Hän oli myös sitä mieltä, että lapsi nukkuu metelissäkin jos sitä ei opeta päinvastaiseen. Viimeistään 6 kk ikäisestä nukutaan yöt heräämättä, jos vauvaa ei opeta siihen että saa palvelua yölläkin. Jne.

Sitten syntyi viides lapsi, ja hän totesi että asiat ei olekaan ihan siten kuin hän luuli :D

Voi tottakai olemme kaikki väärässä koska sun ystävän viides lapsi oli erilainen :headwall: se olis varmaan ollu kolmas tai neljäs lapsi jos ei olis jo ollu ketjussa olis jo tota lukua mainittu ;) tai jos mulla olis viis ni sillä sun esimerkki ystävällä olis ollu se kuudes lapsi poikkeus. Ihmettelen oikeesti miten jaksat itseäsi? :D

[QUOTE="myy";22346289]Voi tottakai olemme kaikki väärässä koska sun ystävän viides lapsi oli erilainen :headwall: se olis varmaan ollu kolmas tai neljäs lapsi jos ei olis jo ollu ketjussa olis jo tota lukua mainittu ;) tai jos mulla olis viis ni sillä sun esimerkki ystävällä olis ollu se kuudes lapsi poikkeus. Ihmettelen oikeesti miten jaksat itseäsi? :D[/QUOTE]

Mä oon ennenkin kertonut tästä samasta ystävästä, jolla on viisi lasta, ja jolle vasta se viides opetti että asiat ei olekaan aina ihan yksinkertaisia. Mulle sama asia selvisi jo tokan lapsen kohdalla, hänellä 4 ekaa oli tosi helppoja vauvoja.

Mutta en mä sulle mitään kirjoittanut, tai väittänyt sinun tai kenenkään muun olleen väärässä, joten rauhoitu ihmeessä.

[QUOTE="myy";22346289]Voi tottakai olemme kaikki väärässä koska sun ystävän viides lapsi oli erilainen :headwall: se olis varmaan ollu kolmas tai neljäs lapsi jos ei olis jo ollu ketjussa olis jo tota lukua mainittu ;) tai jos mulla olis viis ni sillä sun esimerkki ystävällä olis ollu se kuudes lapsi poikkeus. Ihmettelen oikeesti miten jaksat itseäsi? :D[/QUOTE]

No hyvänen aika! Onko nyt pieni pää jollain? Eiköhän ko nimimerkki enemmänkin tarkoittanut, että ihmisillä ja vauvoilla toimii eri jutut... Ei kukaan sanonut sinun olevan väärässä... Eihän tässä asiassa edes ole oikeaa tai väärää.

Meillä on 3 lasta, nuorin 3,5kk. meillä illat menee niin, et eka tehdään isompien iltahommat ja laitetaan nukkumaan n klo21.Valot sammutetaan ja kämppä hiljenee ja mä annan vauvalle tissiä.Menen siis sänkyyn maate ja otan vauvan tissille. Se syö joskus jopa kaks tuntia putkeen, eli klo23 asti ja nukahtaa siihen. Meillä tää toimii hyvin näin. Mä en tiedä monelta ap yrittää vauvaa nukkumaan mut jos mä yrittäisin esim klo 20 nii ei onnistuis sit millää.

Meillä kakkonen oli juuri tuollainen sieltä parin viikon iästä alkaen. Päivät meni hyvin, iltaisin huusi pää punaisena ja hikisenä 2-3 tuntia, kunnes sitten väsyi jo niin, että simahti hetkessä. Mikään ei auttanut, hetken aikaa saattoi tyytyväinen olla kun riisuttiin vaatteet tai tehtiin jotain muuta poikkeavaa. En tiedä, mikä vaivasi, mutta onneksi tuota ei montaa viikkoa kestänyt. Tosin uhmiksena olikin taas uusi taistelu tuon nukkumisen kanssa... Nykyään 6-vuotiaana nukahtaa ja nukkuu tosi rauhallisesti!

Uusimmat

Yhteistyössä