Maanantaina käynnistys - pelottaa

• Viestiketjun aloittaja Kohta käynnistykseen
  • Ensimmäinen viesti
Kohta käynnistykseen
Ehkä tää kuuluisi tonne synnytyspuolelle, mutta täällä saa varmaan nopeempaan vastauksia. ;) Mulla on maanantaina rv 41+0 ja edessä käynnistys kalvojenpuhkaisulla. Pelottaa ihan hemmetisti, olin käynnistysyrityksessä jo rv 38+5 ja silloin oksitosiinitippa ei vaikuttanut mitenkään. Kalvoja en antanut puhkaista, yritän vältää sektioon joutumista. (Yksi huono kokemus takana). Nyt kalvot puhkaistaan, koska vauvan on synnyttävä joka tapuksessa. Miten teillä muilla on lähtenyt synnytys etenemään, kun käynnistys on aloitettu la:n jälkeen kalvojen puhkaisulla?

"tina"
Sulla on varmaan jo paikat pehmenneet synnytystä varten, siks' puhkaisevat kalvot suoraan. Synnytyskin sujunee nopsaan tahtiin.
Itsellä käynnisteltiin cytoteceillä (miten lie kirjoitetaankaan) pari päivää, jonka jälkeen kalvot puhkaistiin, koska vauva oli saatava maailmaan sydänäänten epätasaisuuden vuoksi. Kalvojen puhkaisusta odoteltiin reilu tunti supistusten alkua (ei vaan alkaneet) ja pistettiin sitten oksitosiinitippa vauhdittamaan supistuksia. Supistusten alkamisesta meni sitten 1h 45 min. kun vauva oli maailmassa. Mullakin oli vaarana koko ajan joutua sektioon, mutta onneksi vältyin siltä. Synnytys eteni tosi rivakasti ja positiivinen kokemus oli. Lähinnä ihmettelin, että tässäkö tämä nyt oli.

viimeks
Käynnistettiin mulla juurikin kalvojen puhkasulla. Viikkoja oli kylläkin vasta 39+5, tilanne kohdunsuulla oli 2cm auki, kanavaa 3cm.
11 aikaan puhkastiin, aluksi ei ihmeempiä tapahtunu, 13 aikaan juili melkoisesti, kävin suihkussa, kello 14 olin 5cm auki, 14.30 pyysin epiduraalin, anestesialääkäri oli 14.50 paikalla, silloin 10cm auki, reunaa aavistus jäljellä, ei epiduraalia vaan ponnistamaan, poika syntyi 15.38.

Mulla kakkonen käynnistettiin tipalla ja kalvojen puhkaisulla rv 41+6. Tippa laitettiin ja kalvot puhkaistiin klo 12 ja poika syntyi maailmaan klo 16 minuutin ponnistusvaiheen jälkeen. Positiivinen kuva jäi koko hommasta :)

kätilö
hei ap! älä suotta jännitä, helppohan se on tietty sanoa...
itselläni on myös omakohtaista kokemusta, menin käynnistykseen rv 41+4 vähien vesien takia. silloin ei voida antaa ilman oksitosiinirasitusta cytotecia ja menin siis saliin oksitosiinitippaan niinkuin sinäkin olet jo käynyt. kun tilanne edistyi vähän, puhkaistiin kalvot. sen jälkeen supistukset alkoivat ensin kivuttomina ja siitä sitten voimistuivat, oksitosiinitippa voitiin ihan sulkea ja omilla supistuksilla kohdunsuu sitten avautui :)

tsemppiä maanantaille koko perheelle, teillä on ikimuistoiset hetket käsillä! :)

varo vaan
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö;22341156:
silloin itä kuule vaarassa on, jos liikkuu tuollaisella asenteella kuin sinä. lopeta nyt ihmeessä moiset puheet.

tuo on sitä tietämättömyyttä.
Haist asinä "kätilö"! vit.... Minulta kuoli lapsi käynnistyksen johdota eli tiedän tasan tarkkaan mistä puhun. Tämä on ihan todettu myös ylemmällä taholla :)
Eli ap varo tosiaankin sitä käynnistystä ja jos mitenkän mahdollista niin odota että lähtee itsekeseen käyntiin. Sinulla ei ole viikkojen suhteen vielä hätää.

"marrasmamma"
Mulla maanataina myös käynnistys. Mulle lääkäri sanoi et jos puhkaistaan kalvot,ni vauva on samana päivänä maailmassa.
Itse saan vasta maanataina tietää et miten mulla ruvetaan käynnistelemään.
Mulla on kaksi normi synnytystä takana,ja molemmissa annettiin oksitosiinia kun omat supparit ei ollu tarpeeksi voimakkaita,hyvin auttoi ja voimisti supistuksia.
Tsemppiä!

"juuhuu"
Haist asinä "kätilö"! vit.... Minulta kuoli lapsi käynnistyksen johdota eli tiedän tasan tarkkaan mistä puhun. Tämä on ihan todettu myös ylemmällä taholla :)
Eli ap varo tosiaankin sitä käynnistystä ja jos mitenkän mahdollista niin odota että lähtee itsekeseen käyntiin. Sinulla ei ole viikkojen suhteen vielä hätää.
Silloin varmaan tiedät et lapsesi kuolemalla tuskin oli mitään tekemistä käynnistyksen kanssa. Otappa asioista selvää ennekuin puhut mitä sattuu.. ei ap ole eka eikä viimeinen jolla on synnytys käynnistetty+ nämä joilla on vedet menny mut ei ole supparit alkaneet,tällöinkin ns käynnistetään.

kätilö
kyllä minä ihan ammatti-ihminen olen. ja olen pahoillani puolestasi. mutta tilanteet ovat erilaisia ja käynnistykseen ei ryhdytä ilman hyvää syytä.

Itse en menisi käynnistykseen minkäänlaiseen koskaan. Ihan kamalaa touhua ja siinä on lapsikin vaarassa, äidistä puhumattakaan
Kyllä vaan menisit jos tilanne sen vaatii. Vai annatko vauvan mielummin kuolla tai vammautua tai äidin mahdollisesti kuolla. No, jokainen meistä tekee omat valintansa.

Itseltäni on käynnistetty 3 synnytystä oksitosiinilla ja kalvojen puhkaisulla ja kaikissa meni synnytys hyvin. Vaihtoehtona olisi ollut mahdollisesti kahden vauvan kuolema ja yhden vammautuminen.

kyllä
vaan voi lapsi käynnistykseen kuolla. esim cytotec: eja ei käytetä muualla maailmassa, koska aiheuttavat "epäluonnolliset", eli erittäin kovia supistuksia, joita kohtu ei välttämättä kestä. Puhkaisussa sen sijaan mennään omilla hormooneilla, ne kun voivat itsekseenkin puhjeta...

"vieras"
Pitäiskö sun mennä purkamaan traumojas jonnekin ammattilaiselle eikä pelotella täällä viattomia ihmisiä? Mulla on kaikki kolme synnytystä käynnistetty ja terveitä,ihania lapsia kaikki. Synnytykset nopeita ja helppoja,keskimmäisestä tuli kolme tikkiä,muut selvisin ilman. Että jos nyt oikein otat järjen käteen ja mietit,niin se vitun haistattelu tuskin tuo lastas takasin. Ihmisiä kuolee kolareissa joka päivä,mutta silti autot liikkuu ja maailma pyörii.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;22341252:
vaan voi lapsi käynnistykseen kuolla. esim cytotec: eja ei käytetä muualla maailmassa, koska aiheuttavat "epäluonnolliset", eli erittäin kovia supistuksia, joita kohtu ei välttämättä kestä. Puhkaisussa sen sijaan mennään omilla hormooneilla, ne kun voivat itsekseenkin puhjeta...
se voi kuolla myös siihen jos synnytystä ei käynnistetä tai se tehdään liian myöhään.

varo vaan
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;22341238:
Kyllä vaan menisit jos tilanne sen vaatii. Vai annatko vauvan mielummin kuolla tai vammautua tai äidin mahdollisesti kuolla. No, jokainen meistä tekee omat valintansa.

Itseltäni on käynnistetty 3 synnytystä oksitosiinilla ja kalvojen puhkaisulla ja kaikissa meni synnytys hyvin. Vaihtoehtona olisi ollut mahdollisesti kahden vauvan kuolema ja yhden vammautuminen.
Huom, en todellakaan menisi ja en todellakaan ole menossa nytkään. Itse oli kuolla viime käynnistyksessä ja vauva kuoli. Eli revi siitä. Älä sä puhu mitää tuollaista jos et kerta mistään mitään tiedä tai osaa lukea.

"vieras"
Huom, en todellakaan menisi ja en todellakaan ole menossa nytkään. Itse oli kuolla viime käynnistyksessä ja vauva kuoli. Eli revi siitä. Älä sä puhu mitää tuollaista jos et kerta mistään mitään tiedä tai osaa lukea.
Ai miten niin ei mistään mitään tiedä? Justhan se sano että kolme synnytystä käynnistetty ja hyvin on menny. Eli enemmän kokemusta kuin sulla ja vielä positiivisia kaikki. Että älä sä jauha paskaa kun et mistään mitään tiedä.

kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;22341252:
kyllä misoprostolia käytetään ihan maailmanlaajuisesti, sen kauppanimi vain vaihtelee. täällä meillä valmisteen nimi on cytotec. ja cytotecillahan ei ole tarkoitus saada kohdunsuuta avautumaan, vaan kypsymään niin että synnytys voi käynnistyä tai se voidaan käynnistää. monesti se lähtee käyntiin ihan itsekseen kun ensin on kypsytelty cytotecilla.

varo vaan
[QUOTE="vieras";22341254]Pitäiskö sun mennä purkamaan traumojas jonnekin ammattilaiselle eikä pelotella täällä viattomia ihmisiä? Mulla on kaikki kolme synnytystä käynnistetty ja terveitä,ihania lapsia kaikki. Synnytykset nopeita ja helppoja,keskimmäisestä tuli kolme tikkiä,muut selvisin ilman. Että jos nyt oikein otat järjen käteen ja mietit,niin se vitun haistattelu tuskin tuo lastas takasin. Ihmisiä kuolee kolareissa joka päivä,mutta silti autot liikkuu ja maailma pyörii.[/QUOTE]

Kyllä ihmisiä varottaa saa koska oikeasti naiveja ihmisiä tämän asian suhteen köytyy vielä valtava pino. Varotan ihan taatusti kaikkia ketä käynnistykseen on menossa. Missään ei koskaan kerrota käynnistyksen vaaroista. Ei neuvolassa, ei ä.polilla, ei missään. Ei ole vain pelottelua vaan on ihan faktaa. Jos sä et sitä ymmärrä niin sille en voi yhtään mitään. Pidä oma pini puhdas maailmasi missä ei tapahdu mitään kamalaa. Se on tosi että ei tuo lastani takaisin,mutta toivon että estäisi turhat käynnistyskuolemat kuitenkin.

varo vaan
[QUOTE="vieras";22341294]Ai miten niin ei mistään mitään tiedä? Justhan se sano että kolme synnytystä käynnistetty ja hyvin on menny. Eli enemmän kokemusta kuin sulla ja vielä positiivisia kaikki. Että älä sä jauha paskaa kun et mistään mitään tiedä.[/QUOTE]

No jos sä kaikki tietävänä voisit sit kertoa minun kokemukseni? Mistä helvetistä sä tiedät montako synnytys kokemusta mulla on ja millaisia ne on? Ole hyvä, sana on vapaa. Kerroppa nyt.

kertoisitko
kertoisiko kuitenkin "varo vaan" millä koktaililla sulla käynnistetiin? ja kätilö, todellakin cytotec:iä, eikä muitakaan käytetä maailmalla samassa mittakaavassa mitä meillä, tutkimuksia tuosta on tehty...

"vieras"
Kyllä ihmisiä varottaa saa koska oikeasti naiveja ihmisiä tämän asian suhteen köytyy vielä valtava pino. Varotan ihan taatusti kaikkia ketä käynnistykseen on menossa. Missään ei koskaan kerrota käynnistyksen vaaroista. Ei neuvolassa, ei ä.polilla, ei missään. Ei ole vain pelottelua vaan on ihan faktaa. Jos sä et sitä ymmärrä niin sille en voi yhtään mitään. Pidä oma pini puhdas maailmasi missä ei tapahdu mitään kamalaa. Se on tosi että ei tuo lastani takaisin,mutta toivon että estäisi turhat käynnistyskuolemat kuitenkin.
Se on ikävää että sun lapsi kuoli käynnistettyyn synnytykseen,mutta ihanko oikeesti sä nyt olet sitä mieltä,että sen takia käynnistys on vaarallista KAIKILLE? Synnytykseen kuolee vauvoja ja äitejä,se on ikävä fakta,mutta niitä kuolemantapauksia sattuu kyllä ihan kaikenlaisissa synnytyksissä. Minkäköhän takia ei missään niistä vaaroista ole kerrottu? No varmaan ihan sen takia,että tilastollisesti se ei ole sen vaarallisempaa kuin luomuna käynnistyvä synnytyskään. Sä olet vetänyt sen ehkä vähän liian henkilökohtaiseksi nyt..se että sulle sattui tuo valitettava tapahtuma ei tosiaan tee siitä käynnistyksestä yleisesti vaarallista,ymmärrätkö? Joskus ei vaan laskuvarjo aukee,näin tylysti sanottuna.

Yhteistyössä