Onko naurettavaa ulkoiluttaa kissaa valjaissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kissan omistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Elämään kuuluu tietyt riskit. Meinaatko pitää lapsesikin valjaissa/sisällä siihen saakka, kun ovat täysi-ikäisiä ja vapaita lähtemään kotoa? Yhtä hyvin he voivat jäädä auton alle, joten parempi panna liekaan vain, ihan varmuuden vuoksi.

kissa vrt. lapset... nice!

Järjestyslaki nyt vaan on sama kissoille kuin koirillekkin, pitää olla kytkettynä.
oli sitten maalla tai kaupungissa.

kissa vrt. lapset... nice!

Järjestyslaki nyt vaan on sama kissoille kuin koirillekkin, pitää olla kytkettynä.
oli sitten maalla tai kaupungissa.

Ensinnäkin tuo koiran kytkettynä pito koskee vain taajamia, ja kissan osalta ko. laista sovelletaan VAIN 2 kohtaa, eli :
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai
muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten
leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön
kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;

Vähän outo logiikka sinulla, kun rinnastat itsesi kissaan, mutta yhtäkaikki, pointti on siinä, että ihan sama onko siellä pihalla käynyt kissa kikkaroimassa vai ei, jonkun eläimen kakkaa siellä on kuitenkin, eli ei kannata kieli pitkällä mullassa möyriä.

Jos sinusta on ihan sama mitä paskaa siellä pihalla on niin eikö se ihmisen paskakin käy?

Anopin mielestä on... Mun mielestä ei.. Asuttiin aiemmin 2 vuotta rivitalossa keskustassa, joten kissat tottuivat valjaissa ulkoiluun. Nyt muutettiin maalle, mutta tässä menee tie vieressä ja on aika monta kissaa jäänyt aikojen saatossa auton alle...Joten olen vielä ainakin toistaiseksi ulkoiluttanut kissojani valjaissa..Mitä mieltä te ootte, onko se tosiaan niin naurettavaa?

On se naurettavaa.

Ensinnäkin tuo koiran kytkettynä pito koskee vain taajamia, ja kissan osalta ko. laista sovelletaan VAIN 2 kohtaa, eli :
muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten

no miten sinä kissan omistajana sitten pidät huolen tuosta että sinun kisusi osaa nuo säännöt kun vapaana juoksee.
Kyllä on aika monessa lasten leikkipaikassa kissan kakkaa ja pururadat ja uimarannatkin varmaan kissan reviiriä. Toisin sanoen laistat omasta vastuustasi kun päästät kissan vapaaksi ulos.
Ja on mulla kissakin ollut, että ei se kissan sielun elämä ole mulle mitenkään vierasta.

Ihme juttu mikä puolustelu täällä on kissan kusesta ja paskasta vetoamalla siihen että siellä on muidenkin elukoiden jätöksiä. Mutta kauhea häly nousee heti jos koiran ulkoiluttaja antaa koiran kusta vaikkapa postilaatikon viereen. Jos koiran omistaja toimisi kuten kissojen niin koirahan vietäisiin sinne lasten hiekkalaatikolle paskalle.

Kissan ulkoiluttaminen valjaissa EI ole naurettavaa, vaan VASTUULLISTA! Kissojen ei mitenkään KUULU ulkoilla vapaana, eikä sisäkissa kärsi elämästään ollenkaan, jos sille järjestetään tarpeeksi virikkeitä.
Meillä on kolme sisäkissaa (maatiaisia), joilla on ulkotarha, jonne pääsevät halutessaan. Ja toisinaan ulkoillaan valjaissa. Sisällä niillä on useita kiipeilypaikkoja ja kissoja leikitetään, jolloin saavat toteutettua saalistusviettiään. Kaikki kolme ovat onnellisia ja tyytyväisiä kissoja, joilla ei ole pelkoa esim. auton alle jäämisestä tai joutumisesta ketun tai suden hampaisiin.
On todella vanhanaikainen käsitys, että kissan kuuluu olla vapaana luonnossa ja että sisäkissana pitäminen on eläinrääkkäystä. Ja maatiaiskissoilla ja rotukissoilla ei ole tässä mitään eroa, samanlaiset vietit niillä on ja viettejään pystyvät toteuttamaan, jos omistajat vähän näkevät vaivaa. Helppoahan se toki on tuupata kissa ovesta pihalle, ei tarvi ihmisten itse kissaansa leikittää.
Meillä kissat saavat nauttia myöskin oikeiden hiirien saalistamisesta, niitä kun tuppaa näin metsän reunassa, vanhassa ok-talossa sisällekin.

Ihme juttu mikä puolustelu täällä on kissan kusesta ja paskasta vetoamalla siihen että siellä on muidenkin elukoiden jätöksiä. Mutta kauhea häly nousee heti jos koiran ulkoiluttaja antaa koiran kusta vaikkapa postilaatikon viereen. Jos koiran omistaja toimisi kuten kissojen niin koirahan vietäisiin sinne lasten hiekkalaatikolle paskalle.

just niin. Heti tullaan huutamaan että siihen ojaanko se sun koira nyt paskoo, vaikka mulla olisi jo kakkapussi kädessä ja korjaamassa sitä pois.
Kissat saa, ja niiden KUULUU paskoa lasten hiekkalaatikoihin, se on niiden luonne ja jos se estetään niille tulee traumoja, kissa parat.

No sehän siinä niin ihmeellistä onkin, että kun ihmiset ovat täällä aivan tohkeissaan ja hysteerisenä, kun on kerran nähty kissan kikkare pihamaalla, vaikka kaikki kadunvierustat ovat täynnä koiranpaskaa.

No sehän siinä niin ihmeellistä onkin, että kun ihmiset ovat täällä aivan tohkeissaan ja hysteerisenä, kun on kerran nähty kissan kikkare pihamaalla, vaikka kaikki kadunvierustat ovat täynnä koiranpaskaa.

Siinä on se vinha ero että koiran paska on tienpielessä mutta kissan kusi ja paska lapsen hiekkalaatikossa. Tai sitten on sen katin kuset talon seinässä, rappusilla tai auton konepellillä.

Miten ihmiset voivat olla näin vieraantuneita normaalista elämästä. Kissan kuuluu hyvinkin olla vapaana, ja kissan pitäminen esim. pelkästään sisäkissana on eläinrääkkäystä. Kissan luontoon kuuluu mm. metsästäminen, mikä kyllä aika tehokkaasti estyy, jos emäntä roikkuu koko ajan langan päässä. Jos kissalle ei voi tarjota mahdollisuutta vapaaseen ulkoiluun, on mielestäni turhaa eläimen kiusaamista ottaa silti kissa.

Mihis ne kaikki kissanpennut sitten laitetaan jos ketkään kaupunkilaiset ei niitä saa pitää(koska kaupungissa kissa ei voi olla vapaana ulkona)??Että ennemmin se on eläinrääkkäystä että kodittomia kissoja kuljeksisi ympäri kaupunkeja.Ja tottakai se on ihanaa jos asuu maalla tms. missä kissa voi olla vapaana niin myös antaa kissan liikkua vapaana...Mutta jos mä nyt päästäisin meidän kuvitellun kissan tosta alaovesta ulos niin vois elämä päättyä 2 metrin päästä tolle nelikaistaiselle autotielle..:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22331427:
Voi. Jos omistaa tarpeeks lääniä ja karkaamattoman koiran. Ei täällä korvessa koiriaan kukaan pidä kiinni muuten kuin lenkillä.

Ei koiraa saa pitää vapaana silloin, kun luonnonvaraisilla eläimillä on poikaset. Ei edes omalla maalla. Mutta ilmeisesti laki ei kiinnosta koiranomistajia.

Mihis ne kaikki kissanpennut sitten laitetaan jos ketkään kaupunkilaiset ei niitä saa pitää(koska kaupungissa kissa ei voi olla vapaana ulkona)??Että ennemmin se on eläinrääkkäystä että kodittomia kissoja kuljeksisi ympäri kaupunkeja.Ja tottakai se on ihanaa jos asuu maalla tms. missä kissa voi olla vapaana niin myös antaa kissan liikkua vapaana...Mutta jos mä nyt päästäisin meidän kuvitellun kissan tosta alaovesta ulos niin vois elämä päättyä 2 metrin päästä tolle nelikaistaiselle autotielle..:whistle:

Ihmisen vastuulla olisi ensisijaisesti, että "ne kaikki kissanpennut" eivät syntyisi ellei niille ole tarjolla kunnon olosuhteita.

Muuten olen sitä mieltä, että kissan paikka on ehdottomasti valjaissa.

Juu, järjestyslaki koskee taajamia. Koirie irtipito taajamien ulkopuolella metsästysajan ulkopuolella on kielletty metsästyslaissa.

Kiva talonpaikka sulla. Luulisi melun vähän häiritsevän asumisviihtyvyyttä. En muuten tajua yhtään, mistä kissanpennuista puhut. Siis mistä niitä kodittomia kissanpentuja oikein sikiää kaupunkeihin, jos niissä ei alunperinkään ole kissoja? Jostain rinnakkaistodellisuudesta vai?

Mun mielestä se on aika hölmön näköistä, mutta mä oonki tottunu näkemään kissoja lähinnä vapaana (niinku mun mielestä kissan kuuluuki olla, ja riittävästi tilaa).

Ei koiraa saa pitää vapaana silloin, kun luonnonvaraisilla eläimillä on poikaset. Ei edes omalla maalla. Mutta ilmeisesti laki ei kiinnosta koiranomistajia.

Oma piha on eri ku oma mettä. Luonnonvaraiset elukat ei täällä pihalla pesi kun kaikkialla ympärillä on kilometritolkulla metsää. Myyriä ja hiiriä saa listiä vapaasti vuoden ympäri. Paitsi kontiaisia.

Kylläpäs, maatiaiskissan KUULUU olla vapaana :D Silkkaa rääkkäystä, jos se ei saa juosta hiirien sun muiden perässä, vaan joutuu olemaan hihnassa kiinni.

Oikea kissa ei juokse hiiren perässä. Minun tyttökissani on saanut monet kymmenet hiiripaistit hihnassa kiinni ollessaan. Metsästyksen juju on siinä että asettuu paikkaan josta hiiret kulkevat ja sitten vaan odotetaan sopivaa hetkeä. Vaaniminen ja kärsivällisyys ovat se taito jolla pärjää.