Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22328737:
Kuka lapsi on oikeasti koko vuoden tuhma ja käyttäytyy huonosti? Voiko uhmaikäistä uhkailla lahjatta jäämisellä? Se uhma kun on yksi lapsen kehitysvaihe. Saako siitä rangaista uhkailemalla, että jää lahjoitta ja saa vain risuja? MInä en tunne niin tuhmia ihmisiä, etteikö heille voisi lahjoja antaa.
Olen myös niillä linjoilla, että lahja on lahja. Se ei edellytä minkäänlaista käytöstä vaan lahjan annan koska niin haluan tehdä. Etuuksia meilläkin lähtee huonosta käytöksestä pois, mutta joululahjat ei kuulu niihin etuuksiin, sillä ne on ihan vain lahjoja.
Tuskin kukaan uhkailee lasta joulupukilla pitkin vuotta. Tai että aatonaattona äiti ja isi pitäisi luennon lapselle, että "vappuna sä olit sitte ihan mahdoton, etkä sä juhannuksenakaan käyttäytynyt siellä mökillä yhtään niin kuin sovittiin, heinäkuussa löit pikkuveljeä....". Ainakin meille se mahdollinen kiristäminen on kiristämistä ajankohtaisilla asioilla. Perjantaina voin sanoa, että jos ei meno muutu, jää lauantaikarkit saamatta. Eihän tuolla lauseella olisi mitään tehoa maanantaina, mutta perjantaina se toimii.
Lahja (tai tässä tapauksessa palkinto) liittyy meillä aika useinkin siihen, miten ollan käyttäydytty. Jos lapsi kinuaa jotain tavaraa kaupassa, voin sanoa, että riippuu ihan siitä, miten kauppareissu menee. Jos se menee hyvin, tullaan hakemaan lelu. Jos ei mene hyvin, lelu jää hyllylle. Ja edelleen, vaikkei lahja olisikaan palkinto hyvästä käytöksestä, niin en siltikään ilahduttaisi lasta lahjalla, jos on ollut tuhma. Musta kuulostais aika absurdilta, että ensin ollaan lapselle kiukkuisia huonosta käytöksestä ja rikkoutuneesta ikkunasta, ja seuraavassa käänteessä annettaisiinkin lapselle joku kiva pikku paketti.
Siinäkin on rajansa, miten tuota joulupukkiuhkailua voi mun mielestäni käyttää. Jos uhkaa, ettei tule ainuttakaan lahjaa, niin kannattaa miettiä, voisiko tuollaista uhkausta toteuttaa. Mutta jos sanoo, että lahjavuori voipi pienentyä merkittävästi, niin silläkin on aika lailla tehoa (ainakin meillä).