Onko oikein uhkailla lasta sillä että jää ilman joululahjoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wwiieerraass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi pitää pelotella? Pitääkö olla oikeasti jotain pelotteita, että lapset uskoo?

Ja onko siis joulu sellainen juhla, jossa ikäänkuin palkitaan tai jätetään palkitsematta lapsen koko vuoden onnistuminen?

Mitä se lahja-sanana tarkottaa? ootteko ikinä miettineet?

Älä sitten vietä joulua jos se lahjojen antaminen ja saaminen noin sua korpeaa.

Älä sitten vietä joulua jos se lahjojen antaminen ja saaminen noin sua korpeaa.

Sä et vissiin kauheesti lukenut, mitä mä kirjoitin? Viitsitkö sä miettiä sitä edes sekunnin ajan?

Kyseessä ei ole lahja, jos se annetaan joksikin palkinnoksi jostain, vaan se on lahjus. Lahjojen saaminen ja antaminen on kivaa. Oikeiden lahjojen, niiden, jotka annetaan antamisen halusta, eikä sen manipuloimisen takia.

Miksi pitää pelotella? Pitääkö olla oikeasti jotain pelotteita, että lapset uskoo?

Ja onko siis joulu sellainen juhla, jossa ikäänkuin palkitaan tai jätetään palkitsematta lapsen koko vuoden onnistuminen?

Mitä se lahja-sanana tarkottaa? ootteko ikinä miettineet?

No nyt meni vähän syvälliseksi :D. Lahja (kun ei puhuta ihmisen ominaisuuksista) on musta jotain, mitä annetaan ilahduttaakseen jotain toista. Lahjalla voidaan myös palkita (tosin silloin se on ehkä kuitenkin enemmän palkinto kuin lahja...). Mutta jos pysytään tuossa toisen ilahduttamisessa, niin jos käyttäytyy todella huonosti, haluaisiko joku ilahduttaa tällaista ihmistä lahjalla? Eikö ihmisen pitäisi olla silloin joko tosi mukava ja kiltti jne, tai sitten niin surullinen, että lahja voisi ilahduttaa? Miksi tuhmaa pitäisi ilahduttaa?

No nyt meni vähän syvälliseksi :D. Lahja (kun ei puhuta ihmisen ominaisuuksista) on musta jotain, mitä annetaan ilahduttaakseen jotain toista. Lahjalla voidaan myös palkita (tosin silloin se on ehkä kuitenkin enemmän palkinto kuin lahja...). Mutta jos pysytään tuossa toisen ilahduttamisessa, niin jos käyttäytyy todella huonosti, haluaisiko joku ilahduttaa tällaista ihmistä lahjalla? Eikö ihmisen pitäisi olla silloin joko tosi mukava ja kiltti jne, tai sitten niin surullinen, että lahja voisi ilahduttaa? Miksi tuhmaa pitäisi ilahduttaa?

Koska lahja ei ole palkinto, eikä lahjaa anneta vastalahjaksi hyvästä käytöksestä, vaan koska halutaan antaa.

Lapsille kerrotaan satuja, että lapsilla olisi kivaa. Sen sijaan mä en ainakaan viitsi valehdella, että lahjat tulee joltain ihan vieraalta ukolta, joka kyttää onko lapset kiltisti. Mä kerron, että lahjat tulee multa ja muilta ihmisiltä, jotka haluaa hyvästä sydämestään lahjoja antaa.

Jos mä annan lahjan jonain tuiki tavallisena päivänä tai jos tyttö saa sen jouluna joulupukilta... musta siinä on aikamoinen ero :). Ja hei, se on osa sitä joulun taikaa! Anteeksi, kaupallisen joulun taikaa ;). Meillä ei lueta evankeliumeja jouluisin, vaan nautitaan kiireettömästä yhdessäolosta perheen kanssa. Siksi meidän joulu perustuu ehkä enemmän kaupalliseen malliin kuin kristilliseen.

Lahja tarkoittaa asiaa, joka annetaan vastineetta.

Voittehan te tehdä miten haluatte, mutta silloin kyse on lahjonnasta, ei lahjan antamisesta. Perustelen tässä vain, miksi en itse uhkaile jouluahjoilla lapsia.

Mä ymmärrän, mitä ajat takaa tuolla, että lahja annetaan vastineetta. Mutta jos joku käyttäytyy huonosti, kuka haluaa sellaista ilahduttaa lahjalla? Vähän sama kuin joku löis mua nyrkillä ja mä antaisin pusun, kun haluan häntä ilahduttaa.

Pakko sanoa että nyt menee kyllä tää nykyajan kasvatusmuoti multa jo ihan yli hilseen. Komentaa ei saa, huutaa ei saa, ei saa laittaa arestiin, ei saa ottaa etuuksia pois, ei saa koskea lapseen, ei saa korottaa ääntään eikä laittaa nurkkaan seisomaan eikä yhtään mitään... ja nyt ei saa enää edes sanoa, että joulupukki tuo lahjoja kilteille lapsille??
Kyl näitä vapaan kasvatuksen tuloksia sitten taas nähdään, ja tänne jaksetaan kuitenkin kirjotella juttuja, että ai kun taas prismassa joku kiljui ja vinkui eikä vanhemmat tehneet mitään! Mitä ne tekis, jos kaikki on nykyään kielletty ja lapset pidetään pumpulissa ettei tuu paha mieli...

Enkä mäkään lahjo lastani lahjoilla. (Tulipa järkevä lause...) Mä annan niitä koska haluan häntä ilahduttaa. Ja annan myös palkintoja, kun on käyttäytynyt hienosti. Jos lapsi on käyttäytynyt kuin sika pellossa, en halua häntä ilahduttaa.

Pakko sanoa että nyt menee kyllä tää nykyajan kasvatusmuoti multa jo ihan yli hilseen. Komentaa ei saa, huutaa ei saa, ei saa laittaa arestiin, ei saa ottaa etuuksia pois, ei saa koskea lapseen, ei saa korottaa ääntään eikä laittaa nurkkaan seisomaan eikä yhtään mitään... ja nyt ei saa enää edes sanoa, että joulupukki tuo lahjoja kilteille lapsille??
Kyl näitä vapaan kasvatuksen tuloksia sitten taas nähdään, ja tänne jaksetaan kuitenkin kirjotella juttuja, että ai kun taas prismassa joku kiljui ja vinkui eikä vanhemmat tehneet mitään! Mitä ne tekis, jos kaikki on nykyään kielletty ja lapset pidetään pumpulissa ettei tuu paha mieli...

Mutta eikö sitten muuta keksitä siihen kasvatukseen, kuin se lahjoilla kiristys? Oikkesti? Koko vuosi aikaa kasvattaa, mutta ei, Jouluna sitten uhkaillaan, kun ei muu tepsi. Ei kuulosta kovin hyvältä.

Meillä on muutenkin käytössä "sinulta lähtee etuudet" -kasvatusperiaate, joten sitä vaan vähän muokataan joulua varten. Ja tiedoksi, että Turussa on tontut jo lähteneet liikkeelle ;).

[QUOTE="vieras";22327588]Voihan niillä lahjoilla kiristää koko vuodenkin.[/QUOTE]

Eiks joku muu asia vois olla semmonen, millä kiristetään? Lahjan merkitys katoaa, kun siitä tulee palkinto tai kiristyksen väline.

tylsäksi ois menny mun joulut jos äiti ois sanonu että joulupukkia ja tonttuja ei oo olemassa ollenkaa. kyllähän ne lahjat joskus aina varastosta säkistä bongasi, mutta silti halus uskoa joulupukkiin. mielikuvitusta ja satuolentoja saa olla. Meillä sanottiinkin niin että vanhemmat on joulupukin apulaisia, hän kun ei millään kerkeä ihan kaikkia lahjoja hommaamaan.
ja joo, on kiristetty myös, sanottu että tontut kurkkii ym., mutta enpä joulua kauhulla odottanu.

[QUOTE="vieras";22327627]Mikä asia se sit olis? Ruuallakaan ei vissiin oikeen sais kiristää...[/QUOTE]

Siis oikeesti, tossako on sun taidot noin lastenkasvatusta ajatellen?:O

höh ja pöh, tämä nykyaika!
mun mielestä oli ihanaa, kun lapsena oli joulu ja kaikki se oheishässäkkä. yhtä ihanan kutkuttavaa musta oli myös kaikki tontut ja se koko jouluntaika <3
mä en todellakaan kokenut sitä kiristyksenä vaan asiana joka oli itsestäänselvyys.
edelleenkin mä rakastan joulua, ja musta on ihan huippua että on omia lapsia joiden kanssa, voidaan hössöttää ja pohtia näitä tonttu-juttuja :)

mun mielestä on jonkinverran itsekästä vanhemmilta, viedä lapsilta tämä satu pois, vain sen takia että haluaa mainostaa että, "hei, oikeesti me hommataan nämä lahjat, kun ollaan niin kivoja".
lapset on lapsia, heille kuuluu oikeus uskoa satuihin ja niistä niitä ihania muistoja syntyy. Ei ne kovin kauaa siihen usko kuitenkaan ja tuskin joulupukkiin uskominen ketään pilaa?!

Ihan oikein, ei se lapsi siitä rikki mene. Enpä mäkään anna lahjoja vittumaisille kavereille vaan sellaisille jotka ns. käyttäytyy hyvin mua kohtaan ja ansaitsee ne tosiystävinä. Löpöttäkää te mitä vaan "lahjan merkityksistä..." bullshit kyllä ne lahjatkin ansaitaan.

Uhkailu toimii vain silloin jos myös toteutat tarvittaessa uhkauksen. Tuskinpa kuitenkaan olet niin julma että lapsi oikeasti jää ilman joululahjoja. Mä sorrun joskus myös uhkailuun, mutta meillä uhkaukset ovat tasoa "et saa viikkon katsoa tv:tä" tai vastaavaa ja se yleensä toimii koska toteutan aina uhkaukseni jos ei totella.

Mä ymmärrän, mitä ajat takaa tuolla, että lahja annetaan vastineetta. Mutta jos joku käyttäytyy huonosti, kuka haluaa sellaista ilahduttaa lahjalla? Vähän sama kuin joku löis mua nyrkillä ja mä antaisin pusun, kun haluan häntä ilahduttaa.

Kuka lapsi on oikeasti koko vuoden tuhma ja käyttäytyy huonosti? Voiko uhmaikäistä uhkailla lahjatta jäämisellä? Se uhma kun on yksi lapsen kehitysvaihe. Saako siitä rangaista uhkailemalla, että jää lahjoitta ja saa vain risuja? MInä en tunne niin tuhmia ihmisiä, etteikö heille voisi lahjoja antaa.

Ja joku otti puheeksi sen, että lapsena peloteltu eikä jäänyt traumoja. Minulle sanottiin aina, että pukki tuo vain risuja jos et ole kunnolla. Sitten siinä vaiheessa kun pukki tuli ja kysyi onko kilttejä lapsia, olin melkein itku kurkussa, että mitäs jos äiti tai isä sanoo, että ei ole. Se oli oikeastaan aika kamala tunne kun vieläkin sen muistan.

Olen myös niillä linjoilla, että lahja on lahja. Se ei edellytä minkäänlaista käytöstä vaan lahjan annan koska niin haluan tehdä. Etuuksia meilläkin lähtee huonosta käytöksestä pois, mutta joululahjat ei kuulu niihin etuuksiin, sillä ne on ihan vain lahjoja.

Ja joo, kysymys kumpusi siitä kun kuuntelin miehen uhkailua 4 vuotiaalle uhmaikäiselle...

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22328737:
Kuka lapsi on oikeasti koko vuoden tuhma ja käyttäytyy huonosti? Voiko uhmaikäistä uhkailla lahjatta jäämisellä? Se uhma kun on yksi lapsen kehitysvaihe. Saako siitä rangaista uhkailemalla, että jää lahjoitta ja saa vain risuja? MInä en tunne niin tuhmia ihmisiä, etteikö heille voisi lahjoja antaa.

Olen myös niillä linjoilla, että lahja on lahja. Se ei edellytä minkäänlaista käytöstä vaan lahjan annan koska niin haluan tehdä. Etuuksia meilläkin lähtee huonosta käytöksestä pois, mutta joululahjat ei kuulu niihin etuuksiin, sillä ne on ihan vain lahjoja.

Tuskin kukaan uhkailee lasta joulupukilla pitkin vuotta. Tai että aatonaattona äiti ja isi pitäisi luennon lapselle, että "vappuna sä olit sitte ihan mahdoton, etkä sä juhannuksenakaan käyttäytynyt siellä mökillä yhtään niin kuin sovittiin, heinäkuussa löit pikkuveljeä....". Ainakin meille se mahdollinen kiristäminen on kiristämistä ajankohtaisilla asioilla. Perjantaina voin sanoa, että jos ei meno muutu, jää lauantaikarkit saamatta. Eihän tuolla lauseella olisi mitään tehoa maanantaina, mutta perjantaina se toimii.

Lahja (tai tässä tapauksessa palkinto) liittyy meillä aika useinkin siihen, miten ollan käyttäydytty. Jos lapsi kinuaa jotain tavaraa kaupassa, voin sanoa, että riippuu ihan siitä, miten kauppareissu menee. Jos se menee hyvin, tullaan hakemaan lelu. Jos ei mene hyvin, lelu jää hyllylle. Ja edelleen, vaikkei lahja olisikaan palkinto hyvästä käytöksestä, niin en siltikään ilahduttaisi lasta lahjalla, jos on ollut tuhma. Musta kuulostais aika absurdilta, että ensin ollaan lapselle kiukkuisia huonosta käytöksestä ja rikkoutuneesta ikkunasta, ja seuraavassa käänteessä annettaisiinkin lapselle joku kiva pikku paketti.

Siinäkin on rajansa, miten tuota joulupukkiuhkailua voi mun mielestäni käyttää. Jos uhkaa, ettei tule ainuttakaan lahjaa, niin kannattaa miettiä, voisiko tuollaista uhkausta toteuttaa. Mutta jos sanoo, että lahjavuori voipi pienentyä merkittävästi, niin silläkin on aika lailla tehoa (ainakin meillä).

Yhteistyössä