Cipralex pahentaa oloa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamutuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aamutuska

Vieras
Eli viikon olen nyt syönyt tätä lääkettä 5mg. Tänään pitäisi nostaa 10mg. Aika hurjia oloja tähän viikkoon mahtuu..välillä olen todella ahdistunut ja sitten taas väsynyt ja apaattinen. Mutta yksi asia minua vaivaa erityisesti. Aamut ovat nykyään todella vaikeita!! Tuntuu että olo kertakaikkisen kurja, kun saa silmät auki, ja vaikea nousta sängystä ylös, kun olo on niin synkkä ja tuskainen.Monesti itkettääkin kun herään. Tämä siis alkanut cipralexin myötä.
Meneeköhän tämä ohi käytön jatkuessa?! Jos aamut jäävät tällaisiksi, niin ei tule mitään :(

Mun käsittääkseni noissa lääkkeissä oireet saattavat ensin paheta. Jos ei parin kolmen viikon sisällä näy mitään muutosta niin ottaisin yhteyttä lääkäriin.

noissa lääkkeissä lääkkeen vaikutuksen (kunnollisen) alkamiseen menee kuukaus, jopa kaks. eli en vielä tällä kokeilulla olis lopettamassa.
annosnoston ajankohtaisuutta voit kyllä tiedustella lääkäriltä, kannattaisiko totutella vielä pienemmällä annoksella.

Ihan normaalilta vaikuttaa. Mulla oli ihan samantyyppisiä oireita lääkitystä aloittaessa, olin tosi väsynyt ja surkea ja ahdistunut aluksi, parin viikon päästä alkoi hiljalleen helpottaa. Ja sitten olo paranikin huomattavasti, lääkityksestä oli oikeasti hyötyä. Nyt olen kaksi vuotta popsinut, käynyt terapiassa ja hiljalleen purkamassa lääkitystä, ja elämä on ihan eri mallilla kuin ennen :) Tsemppiä :)
Eli yritä nyt jaksaa vielä pari viikkoa, ja muistaakseni ihan lääkepakkauksen ohjeissakin sanotaan, että aluksi olo voi pahentua. Jos sulle tulee itsetuhoisia ajatuksia, kerro heti jollekin ja ota yhteyttä lääkäriin. ja jos ei muutaman viikon sinnittelyn jälkeenkään helpota, nii nsitten tietysti lääkäriin ja lääke vaihtoon tai annostus uusiksi :)

siis tietty sitä, että sen lisääntyneen ahdistuksen pitäis mennä muutamassa viikossa ohi. Varsinainen täysi tehohan siitä lääkkeestä, eli se olon parantuminen verrattuna aikaan enne lääkkee aloitusta, voi kestää vielä kauemmin. Yksilöllistä sekin. Muistaakseni ns. täysi teho on ohjeiden mukaan vasta 3kk käytöstä.. kärsivällisyyttä! :)

Koita vaan jaksaa, tuo on niin tuttua ja normaalia. Mulla haettu oikeaa lääkitystä jo pitkään, nyt ollaan hyvässä- Mutta tosiaan nuo aloitukset ja lääkeen vaihdot on pieni muotoinen helvetti. Kestää kuukauden pari. Jos olet kovin tuskainen ja ahdistunut, kannattaa kysyä jos saisit jotain rauhoittavaa. Vain siis tuon aloitus vaiheen ylipääsyyn. Mulla diapam ollut aina tukena; otan silloin kun tuntuu että olo on sellainen että "tästä ei voi hengissä selvitä".

Tsemppiä

Otan lääkkeen aamulla.. Mitään kuvotusta ei onneksi ole tullut.

Mullekin lääkäri neuvoi ottamaan illalla, koska ne usein väsyttää.
Ja mä ajattelen näin jälkikäteen, että yksi syy olon "pahenemiseen" oli todellisuudentajun herääminen; mä tajusin, että voin huonosti. Ennen läkityksen aloittamista mä saation maata 20 tuntia/vrk horroksessa, en ollu ikinä hereillä, mutta en myöskään nukkunu koskaan. Ei paljon maailman meno kiinnostanu, eikä ollu tietoa siitä, mikä oma olo oli. Kun pikuhiljaa alkaa toipua, niin olo tosiaan tuntuu ensin pahemmata myös sen takia, että tajuaa tilansa pikkuhiljaa.

Mä joskus kokeilin, aloitettiin olevinaan puolikkaasta puolella annoksella ja nostettiin hitaasti. No, tuloksena oli täysin tyhjä pää ( eli mun tapauksessa ilmeisesti normalisoi adhd:n ns. normaalin ihmisen tasolle ajatuskemiassa) Mutta en sitten saanut mitään aikaiseksikaan.
Ja toinen seuraus oli keskenmeno. : /

Söin aikoinani Cipralexia ja olo oli koko sen ajan ihan sietämätön. Lääkäri ei olisi antanut lopettaa sen syöntiä, kuulemma Cipralex sopii ihan kaikille ja kenellekään ei tule siitä mitään sivuvaikutuksia. No, lopulta jätin sen pois omin lupineni, ja olo parani tosi nopeasti.

Tuosta lääkkeen ottoajasta, mulla psykiatri sanoi että lääke kannattaa ottaa aamuisin, sillä kun on myös olemassa piristävä vaikutus. Alkuun väsyttää mutta pidemmässä käytössä saattaa tulla unihäiriöitä. Mutta toki jokainen oman mieltymyksen mukaan. Oli vaan kovin hämmästynyt tk-lääkärin neuvosta ottaa iltaisin..
Mutta nuo kuvaamasi oireet ovat ihan normaaleita. tsemppiä vaan, kyllä se olo helpottaa!

Yhteistyössä