Oletteko joskus kokeneet ikään kuin näkyjä hereilläolon ja unen välissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
lapsena koin monesti unihalvauksen. kuulin kokoajan voimistuvan jyskyttävän äänen joka sattui lopulta korviin ja samalla "tipuin" jostain korkealta. se ahdistus oli ihan hirveää! onneksi vuosikausiin ei ole tätä tapahtunut.

Hyi, minkälaisia tarinoita! Voisin kuvitella, että äitini kokia jotain samantyyppisiä. Hän usein puhui unissaan outoja ja sekoitti valveen ja unen tapahtumia. Viimeisinä elinvuosinaan hän sanoi usein kokeneensa todella toden tuntuisesti, että minä tulen koulusta pikkutyttönä, heitän repun lattialle ja menen syömään. Hän siis kuuli ja näki kaiken selvästi. Yhä uudelleen. Itse ajattelin vain jonkinlaisen varhaisdementian iskeneen tai jotain...

pelkää ei kannata ainakaan. ja hengitys on tärkeää. se lähtee pallean seudusta ja sillä pystyy energioita säätelemään. jos on taipumusta unessa olemaan "tuplaunissa" tms, kehoitan laittamaan herätyskellon soimaan. tämä auttaa energioiden tuomista "oikeaan" suuntaan ja palauttaa kehon nopeasti "hollilleen". pahinta ehkä on että energiat jäävät välilä vajaiksi eli kaikkeen missä ollaan tekemisissä unimaailman ja valveillaolon rajoilla olisi tärkeää myös maadoittaa itsensä ja pyytää AINA suojelusta. Energiavajaus tulee hyvin helposti. Vajaus ilmenee unen jälkeen ärtyneisyytenä, heikkona olona, päänsärkynä yms.

En nyt puhu siis unesta, vaan sellasesta kun on jo hereillä, mutta näkee/kuulee ympärillä olevia esim ihmisiä hetken.

Älkää pitäkö hulluna:D

Joskus kun olen juuri menossa nukkumaan säpsähdän, avaan silmät ja näen käden joka lyö kasvoihin ja se SATTUU. :O
Kamalaa, mutta ei voi mitään.
Ja joskus herätessä näen hetken ympärilläni ihmisiä tai ihmisen. Hetken katsottuani se/ne katoaa, eli ilmeisesti herään sillä hetkellä kunnolla.

Miksi tällasta unen ja valveen välivaihetta kutsutaan? Ja mistä moinen johtuu?

Lapsena tuo oli pahempi, nyt harvemmin...onneksi.. Pelottavia. :(

Usein otan 10-15min 'torkut' ennen töihin lähtöä. En nuku vaan torkahdan tai horroksessa mutta filminauha kulkee koko ajan ja kuulen ääniä ja saatan hörähtää niihin. Samoin on kun en saa unta illalla, etenkin täytenäkuuna.

unihalvaus tuttua. nukahtaessa se on monesti sitä, että tipahtaa tai kuulee jonkun omituisen henkilön äänen, ihan vain yhden sanan, ja heti säpsähtää hereille. päiväunilla se on monesti pitempikestosta ( tai ainakin tuntuu sille. alkaa monesti sillä, että kuulee jonkun tulevan luokse, näkee jonkun epämääräisen hamon vierellä, yrittää liikkua ja huutaa apua, mutta ei pysty liikkumaan eikä tuottamaan ääntä. todella ahdistavia.:eek:
luin jostain, että selällään nukkuessa näitä halvauksia tulee useimmin. olenkin nyt asetellut itseäni päiväunille mahalleen/kyljelleen ja laitan herätyskellon soimaan bvartin päähän. monesti ne halvaukset on tulleet pitkiksi venähtäneissä päikkäreissä...

Mulla oli kerran myös niin, että en pystynyt liikkumaan vaikka olin hereillä, enkä avaamaan silmiäni ja tuntui kuin joku hahmo olisi ollut jalkojen luona ja katsellut minua. Kammottavaa. Luin netistä, että liittyy usein selällään nukkumiseen ja tuon jälkeen ei ole juuri selällään huvittanut nukkua. Unihalvaus.

Hyi, minkälaisia tarinoita! Voisin kuvitella, että äitini kokia jotain samantyyppisiä. Hän usein puhui unissaan outoja ja sekoitti valveen ja unen tapahtumia. Viimeisinä elinvuosinaan hän sanoi usein kokeneensa todella toden tuntuisesti, että minä tulen koulusta pikkutyttönä, heitän repun lattialle ja menen syömään. Hän siis kuuli ja näki kaiken selvästi. Yhä uudelleen. Itse ajattelin vain jonkinlaisen varhaisdementian iskeneen tai jotain...

Joskus multa menee todellisuus ja uni sekaisin. En ole esim ihan varma kaikista elämän tapahtumista, onko ne unta vai ollu totta. Enkä saa koskaan tietää, enpä ole tätä ennen kertonut muille ja viitsinyt kyselläkkään onko totta vai ei... Varmaan kattois vähän kummissaan jos kysyisin :D

Mulla oli kerran myös niin, että en pystynyt liikkumaan vaikka olin hereillä, enkä avaamaan silmiäni ja tuntui kuin joku hahmo olisi ollut jalkojen luona ja katsellut minua. Kammottavaa. Luin netistä, että liittyy usein selällään nukkumiseen ja tuon jälkeen ei ole juuri selällään huvittanut nukkua. Unihalvaus.

Ihan tosi?! En osaa nukkua muuta kuin selällään. Yleensä meritähtiasennossa :D Olen tilaa vievä unikaveri..

Unihalvauksia on mullaki. Pari yötä sitte oikein urakalla, parinkymmenen luokkaa. Tavallaan olin hereillä, puoleksi unessa, en pystyny liikkuun ja yritin kiljua miehelle että minun exä on meän makkarissa. Uuestaan ja uuestaan, aina sama juttu, joko tipahin takas syvään uneen välillä tai heräsin sen verran enemmän että pääsi tuosta tilasta pois. Silti väsytti niin siinä "herätessä" ettei jaksanu varvasta heilauttaa, vaikka pelotti nukahtaa uuestaan. Unihalvauksen aikana tunsin että exä paino minua sänkyyn ja löi monta kertaa, huusi ja kirosi, aamulla ko pääsin sängystä ylös ja menin peilin etteen olin ihan varma että naama on sinimusta. Itkeny ainaki olin, silmistä näki. Harmi että mies oli nukkunu niin sikeästi, pelkästään minun itku ois riittäny siihen että se ois haalinu minut kainaloon ja tilanne ois lauennu.
Tuskinpa se surkeaan vikinään herrää, mut minun painajaisiin kyllä koska sillon potkin ja peuhaan sängyssä siihen malliin että jos joku vielä nukkuis niin hengetön taitais olla :D

Kamalusta! Mutta oikeesti on hyvä että menneisyyden ahdistavia tapahtumia tulee käsiteltyä noin unissa.

selällään tulee pahimmat. kerran oli yksi nainen ja se nukku mun selän takana. sitten se puhui. en muista enää mitä. yksi kerta sitten joku piti mun käsii paikoillaan ja en saanu ottesta irti. monasti oon nukahtanu ja sitte tajuun et nyt lennellään ikkunoiden läpi.

Mun kaverille kävi kerran niin että se oli unissaan ollut kirjahyllyn luona, siis poissa sängystä, mutta kuitenkin nukkumassa. Eli keho oli paikoillaan sängyssä...oli vielä leijunut ilmassa, jos muistan oikein.
Näin kertoi mulle; erikoinen kokemus.
Ja itse asiassa muistan että olen kerran havahtunut unesta ja muistin juuri olleeni ikkunan luona..
kuitenkin nukkuvana ja paikallani.

Yhteistyössä