Olenko kummajainen kun kovin ihmettelen tätä kihlajaislahja toivomusta ja koko kihlajaisia?

  • Viestiketjun aloittaja "Sanni"
  • Ensimmäinen viesti
"Sanni"
Serkku 20v meni kihloihin 18v tyttöystävänsä kans. Ovat seurustelleet n. 3 vuotta, kummatkin ensimmäisiä toisilleen. No mikäs siinä en väitä että suhde ei kestäisi mutta...

Nyt serkun vanhemmat järjestävät avoparille kihlajaisjuhlat. Juhlat on isot, paikalle kutsuttu koko iso suku, molempien kaverit jne. Kutsussa kutsujina avomiehen vanhemmat ja lahjatoiveena rahaa. Tää rahalahja mua nyt jotenkin häiritsee, en osaa kertoa miksi. Häälahjana se ei herätä mitään tunteita, mutta kihlalahjana..
Muutenkin aika outoa että tapausta juhlitaan näin sankoin joukoin.
 
An
Kaikki tavallaan. Toisille isojen kihlajaisten järjestäminen on luonnollista, toiset taas karsastavat täysin moisia. Itse voi päättää, osallistuuko vai ei :)
Minä tulkitsisin niin, että kun järjestäjinä ovat pariskunnan vanhemmat, ovat he ajatelleet, että nuorella parilla on aina tarvetta rahalle. Ei siis omiin korviini kalskahda mitenkään ahneelta, vaan käytännölliseltä: ei tarvitse sitten vanhempien olla omia kukkaronnyörejään niin tiuhaan avaamassa ;)
 
"hmm"
Ymmärrän PIENIMUOTOISET kihlajaisjuhlat (tosin itse juhlisin kahdestaan miehen kanssa), mutta en ymmärrä lahjatoiveita ollenkaan :O Jos joku haluaa muistaa, niin muistaa valitsemallaan tavalla.
 
No,
jos haluaa järjestää isot juhlat,niin ihhan hyvä syy tuo minusta on...ei sen lahjarahan varmaan tarvii olla niin kovin suuri kuitenkaan,jotain rippilahjaan verrattavaa enemminkin kuin häälahjaan.
 
Miehen puolen suku on tavannut järjestää isojakin kihlajaisia ja mä olen vähän ihmetellyt niitä. Mies kovasti väittää että se on karajalsiat perinnettä, mutta ei meillä päin ole moisia koskaan tavattu juhlia vaikka meidän isovanhemmista yhdet (ne ketkä karjalasta nyt ovat) on saman lätäkön rannalta lähtöisin. tavataanko pohjanmaalla juhlia isostikin kihlajaisia yleensä??

Ja mä olin aikoinaan vähän pihalla kun me saatiin miehen sukulaisilta kihlajais lahjoja kun olivat kuulleet miehen vanhemmilta että ollaan menty kihloihin eikä todellakaan pidetty minkäänlaisia juhlia.
 
"Vieras"
En tajua, en. Vanhemmat ja sisarukset voisin kutsua kihlajaiskahveille ja kaverit ehkä vapaamuotoisemmin bilettämään asian kunniaksi, mutta kokisin kyllä noloksi ja kummalliseksi, jos vanhemmat olisivat alkaneet jotain kihlajaisjuhlia järkkäämään koko suvulle...

Kukin tietysti tyylillään, mutta minusta tuossa nyt mennään vähän liiallisuuksiin. Kai siellä on sitten kunnon tarjoilut ja ohjelmaa ja kaikkea, jos kerran noin isosti juhlitaan..?
 
"vieras"
joo, ei suomessa tunnu kauheen "normaalilta" en mä tienny että kihloja sen kummemmin juhlitaan. meillä ollut joskus joidenkin sukulaisten kihlajaisia kahvikakun merkeissä, muttei mitään isoja juhlia ja lajhoja.
tuntuu kiltämättä hiukan ahneelta!?
 
No onpas se sitten kauheeta. :D Minusta tässä elämässä saa juhlia, jos tuntuu, että juhlaan on aihetta. On törkeää alkaa arvostelemaan toisia siitä, että ei pitäisi juhlia niin ja näin. Sitä ei sitten itse osallistu, jos menee heti hernepelto kärsään toisten onnesta mutta anna toisten pitää juhlansa. Mitäs sanot, jos ne vuoden päästä juhlii isolla porukalla ekaa kihlajaispäivää? :D :D
 
[QUOTE="vieras";22288208]Etelä-Pohjanmaalla on tapana jo kihlajaisia juhlia kunnolla, häät onkin sitten muutaman sadan hengen. Onko jompikumpi kotoisin Etelä-Pohjanmaalta?[/QUOTE]

Samaa meinasin kysyä :D
 
oot sekaisin
[QUOTE="pöh";22288167]hassua, älytöntä! :D En osallistus enkä lahjoja ostas, kihlaus ei merkkaa mitään, ei ole mitenkään sitova juttu[/QUOTE]

Et siis tiedä mitä kihlaus tarkoittaa. Annas kun kerron: kihlaus on avioliittolupaus.
 
"Sanni"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti Narniasta;22288231:
No onpas se sitten kauheeta. :D Minusta tässä elämässä saa juhlia, jos tuntuu, että juhlaan on aihetta. On törkeää alkaa arvostelemaan toisia siitä, että ei pitäisi juhlia niin ja näin. Sitä ei sitten itse osallistu, jos menee heti hernepelto kärsään toisten onnesta mutta anna toisten pitää juhlansa. Mitäs sanot, jos ne vuoden päästä juhlii isolla porukalla ekaa kihlajaispäivää? :D :D
En arvostele enkä vedä herneitä nenuun! Pohdin asiaa ja avauduin siitä tänne just sen takia etten tiedä onko tämä kovinkin yleistä kun en ennen ole vastaavaan törmännyt. Ja jos vuoden päästä juhlivat, olemme miehen kanssa ekat kutsutut =)
 
"vieras"
Eli mä voin siis hyvillä mielin torpata miehen väitteet ja edelleen jääräpäisesti olla sitä mieltä että tuo on pohjalainen tapa :D
Sanoisin kyllä ennemminkin Etelä-Pohjalainen kuin Pohjalainen. Kaverini piti täällä isot juhlat ja miehen vanhemmat oli mukana, ei ne sitten siellä Hesassa mitään juhlia miehen suvulle pitäneet, ei se siellä ole tapana.
 

Yhteistyössä