Ja miksi ihmeessä muka en saisi tulla esim joulukirkkoon tai kauneimpiin joululauluihin vaikka olenkin eronnut kirkosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä kirkko on aina avoinna kaikille, jonkun lainaus tuhlaajapojasta oli oikein osuva. Toisaalta se että jokainen maksaisi osuutensa kirkollisveroina takaisin kirkolta paljon enemmänkin kuin vain joulukirkon ja häät ja hautajaiset - mutta luultavasti vain niiden omatunto tässä asiassa toimii, jotka edelleen kuuluvat kirkkoona. Ja harmi kyllä jos tiukalle menee niin kirkkoon kuuluvat maksavat tämän laskun, perhekerhot, yh-illat ym. on kovin helppoja paikkoja vähentää kuluja :(

Tämä keskustelu kuvaa hyvin sitä, miten paljon nämä kirkkoon kuuluvat tekopyhät tietävät oman pyhän kirjansa sisällöstä! :D Eivät paljoakaan... (Vinkki: Matt. 11:25-30)

Rahaa Raamatun välistä en vielä ole löytänyt eikä sitä taivaastakaan ole satanut, vai meinaatko että kirkon jäsenten kuuluukin maksaa veroina toisten joskus parempituloisten palveluista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22272506:
Moni maksaa kirkollisveroa eikä käytä itse kirkon palveluita. Mä makselin kirkollisveroa miltei neljännesvuosisadan ja edelleen joudun yrittäjänä rahoittamaan kirkon toimintaa, joten mun kirkolle maksamillani rahoilla aika moni kirkkoon kuulumaton voi käydä joulukirkossa :) Ainakin ap:lle annan luvan käydä kirkossa mun piikkiiini.

Saman valtuutuksen annan. Muutaman kerran olen joulukirkossa käynyt, lisäksi maksetuissa konserteissa. Kirkolle olen maksanut 25 vuotta etukäteen tilaisuuksista joissa en ole käynyt.
Kuka kieltää minua menemästä kuuntelemaan kauneimpia joululauluja? Jos näin kävisi niin pitäisikö minun vaatia käyttämättömiä talletuksiani takaisin?

Ei missään kai kielletä, mutta onhan se vähän kuin jos kävisi katsomassa leffan maksamatta lippua. Raamatussa taidetaan sanoa jotain lähimmäisen omaisuuden himoitsemisesta.

Ei missään kai kielletä, mutta onhan se vähän kuin jos kävisi katsomassa leffan maksamatta lippua. Raamatussa taidetaan sanoa jotain lähimmäisen omaisuuden himoitsemisesta.

:D Miin tyypillistä (kritittyä) ajattelua. Mikä olikaan se juttu, tulkaa minun tyköni? Kohdelkaa lähimmäistänne niin kuin toivoisitte itseänne kohdeltavan ja monta muuta pätkää. Voi tietty olla että Jeesuksen tilaisuuksiin oli pääsymaksu?

[QUOTE="vieras";22275931]:D Miin tyypillistä (kritittyä) ajattelua. Mikä olikaan se juttu, tulkaa minun tyköni? Kohdelkaa lähimmäistänne niin kuin toivoisitte itseänne kohdeltavan ja monta muuta pätkää. Voi tietty olla että Jeesuksen tilaisuuksiin oli pääsymaksu?[/QUOTE]

Riippuu aivan siitä mitkä asiat katsotaan kuuluvan lähimmäisen rakkauteen, mitkä palveluiksi jotka muuten kuuluisivat yhteiskunnalle.

[QUOTE="vieras";22275931]:D Miin tyypillistä (kritittyä) ajattelua. Mikä olikaan se juttu, tulkaa minun tyköni? Kohdelkaa lähimmäistänne niin kuin toivoisitte itseänne kohdeltavan ja monta muuta pätkää. Voi tietty olla että Jeesuksen tilaisuuksiin oli pääsymaksu?[/QUOTE]

En minä katso olevani kristitty, mutta jokaisen pitäisi silti jaksamisensa mukaan ns. kantaa kortensa kekoon niitten asioitten osalta, joissa on mukana.

Mielenkiintoinen aloitus.

Itse olen sitä mieltä, että on hieman kaksinaismoralista olla kuulumatta kirkkoon ja silti käydä kirkossa. Itse olen miettinyt kirkosta eroamista, mutta sitten kokisin moraalisesti vääräksi käydä kirkon päiväkerhoissa ja juuri esim. joulukirkossa. Häät ja hautajaiset (mikäli siis on vieraana niissä) on luonnollista käydä, sillä nehän ovat sen "merkkihenkilön" juhlat, jotka vain pidetään osittain kirkossa.

Ainakin itse kun erosin kirkosta, niin tuli kotiin sellainen kirje jossa erikseen sanottiin, että kirkko on avoin kaikille, vaikka en siihen enää kuulukaan. Jumalanpalveluksiin saa osallistua. Ehtoollisesta siinä muistaakseni luki, että se on vain kirkon jäsenille.

Alkuperäinen kirjoittaja höps;22276033:
Ainakin itse kun erosin kirkosta, niin tuli kotiin sellainen kirje jossa erikseen sanottiin, että kirkko on avoin kaikille, vaikka en siihen enää kuulukaan. Jumalanpalveluksiin saa osallistua. Ehtoollisesta siinä muistaakseni luki, että se on vain kirkon jäsenille.

Kyse onkin vain omasta moraalista...

Tämä keskustelu kuvaa hyvin sitä, miten paljon nämä kirkkoon kuuluvat tekopyhät tietävät oman pyhän kirjansa sisällöstä! :D Eivät paljoakaan... (Vinkki: Matt. 11:25-30)

kuuluun kyllä kirkkoon, mutta en koe itseäni sen perusteella pyhemmäksi tai pahemmaksi. Enkä ainakaan tietoisesti luokittele ketään kirkkoon kuulumisen/ siihen kuulumattomuuden /uskonnollisen vakaumuksensa tai uskonnottoman katsomuksensa mukaisesti pahaksi tai pyhäksi. Tekopyhäksi en myöskään itseäni miellä (joskinhan se on vain minun näkemykseni:saint:)
Eikö juuri tuossa Raamatun kohdassa ole se, tulkaa minun tyköni.. jota jo aiemmassa vastauksessani "siteerasin". Minusta se käsittää kattamaan kaikki ihmiset, jotka haluavat tulla. Riippumatta taustasta, varalllisuudesta, seksuaalisesta suuntauksesta jne.

[QUOTE="minä";22275980]Mielenkiintoinen aloitus.

Itse olen sitä mieltä, että on hieman kaksinaismoralista olla kuulumatta kirkkoon ja silti käydä kirkossa. Itse olen miettinyt kirkosta eroamista, mutta sitten kokisin moraalisesti vääräksi käydä kirkon päiväkerhoissa ja juuri esim. joulukirkossa. Häät ja hautajaiset (mikäli siis on vieraana niissä) on luonnollista käydä, sillä nehän ovat sen "merkkihenkilön" juhlat, jotka vain pidetään osittain kirkossa.[/QUOTE]

Voi hyvät hyssykät. Sä olet kuitenkin maksanut vuosia ja sitten kun eroaisit et voisi käydä? Mitä sä olet maksanut?

Mä kuulun kirkkoon ja mieskin kuuluu, mutta me ei oikeastaan käytetä kirkon palveluita. Eli kyllä mä ainakin valtuutan meidän puolesta ja meidän maksamilla, aika isoillakin rahoilla, oikeuden käydä kirkossa niillekkin, jotka eivät kirkkoon kuulu mutta haluavat käydä esim. joululauluja kuuntelemassa.

Tervetuloa!

Ja muille rahasta vinkujille sanoisin, lakatkaa jauhamasta p***aa ja omimasta kirkkoa. Ahneus on kaiketi kuolemansynti?

Alkuperäinen kirjoittaja höps;22276060:
Kirkko lähettää siis moraalittomia kirjeitä :D

No jos sinun moraalisi sen noin näkee. ;)

Itse näen kirkon kirjeen enemmänkin anteeksiantona ja tervetulotoivotuksena takaisin, mikäli siltä tuntuu. Mutta kuten jo sanoin, jokainen toimii tässä asiassa moraalinsa mukaan, kun selvä "oikeaa tai väärää" ei ole.

[QUOTE="vieras";22276073]Voi hyvät hyssykät. Sä olet kuitenkin maksanut vuosia ja sitten kun eroaisit et voisi käydä? Mitä sä olet maksanut?

Mä kuulun kirkkoon ja mieskin kuuluu, mutta me ei oikeastaan käytetä kirkon palveluita. Eli kyllä mä ainakin valtuutan meidän puolesta ja meidän maksamilla, aika isoillakin rahoilla, oikeuden käydä kirkossa niillekkin, jotka eivät kirkkoon kuulu mutta haluavat käydä esim. joululauluja kuuntelemassa.

Tervetuloa!

Ja muille rahasta vinkujille sanoisin, lakatkaa jauhamasta p***aa ja omimasta kirkkoa. Ahneus on kaiketi kuolemansynti?[/QUOTE]

Eiköhän se ahneus ole enemmänkin niiden palveluja maksutta käyttävillä??? Sama asia, kun maksukykyinen lopettaisi verojen maksun yhteiskunnalle, mutta silti käyttäisi palveluta. Eikö esimerkiksi Tellervo Koivisto aikoinaan kritisoinut huippu-urheilijoita, jotka muuttavat esim. Sveitsiin jottei tarvitse maksaa veroja Suomeen, vaikka Suomi on heidät alunperin asemaansa saattanut.

Minä en näe keskustelussa ahneutta, vaan sen realiteetin että kirkolla on nyt vähemmän rahaa käytettävissä kuin ennen ja uskoisin että tulevaisuudessa vielä vähemmän. Tuskinpa kirkkoon kuuluvien määrä nousussa on.

P.s. niitä säästövinkkejä ei edelleenkään ole tullut ketjussa esille kirkkoon kuulumattomilta.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="minä";22276043]Kyse onkin vain omasta moraalista...[/QUOTE]

Kannattaako tarkistaa asennetta? Ne jotka maksavat eivät käsittääkseni maksa omiakseen jotain, jos ihan alkulähteille mennään. Vaan antavat kirkolle mahdollisuuden toimia, ihan omasta halustaan ja jakaa (sanaa) kaikille, vaikka sille kurjimmalle pakanallekkin joka ei koskaan tule maksamaan senttiäkään mutta joka syystä tai toisesta kirkkoon tulee. Näin mä toivon sitä rahaani käytettävän. Ei suinkaan järjestettävän suljettuja kekkereitä omalle piirille.

Rahaa Raamatun välistä en vielä ole löytänyt eikä sitä taivaastakaan ole satanut, vai meinaatko että kirkon jäsenten kuuluukin maksaa veroina toisten joskus parempituloisten palveluista.

Juuri näin. Ihan sama, mitä siinä pyhässä kirjassa lukee, silloin, kun itse halutaan toimia päin vastoin. Mutta auta armias, jos siinä pyhässä kirjassa lukee jotain sellaista, mikä pönkittää omaa näkökantaa, niin eikö silloin luetakin hyvin tarkasti (=kuin piru raamattua). :D Oikein pyhä ajattelutapa! :D

[QUOTE="vieras";22276140]Kannattaako tarkistaa asennetta? Ne jotka maksavat eivät käsittääkseni maksa omiakseen jotain, jos ihan alkulähteille mennään. Vaan antavat kirkolle mahdollisuuden toimia, ihan omasta halustaan ja jakaa (sanaa) kaikille, vaikka sille kurjimmalle pakanallekkin joka ei koskaan tule maksamaan senttiäkään mutta joka syystä tai toisesta kirkkoon tulee. Näin mä toivon sitä rahaani käytettävän. Ei suinkaan järjestettävän suljettuja kekkereitä omalle piirille.[/QUOTE]

Osasitpas hyvin muotoilla! :) :flower:

Yhteistyössä