Kenelle valitan? (lasten satujumpasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
4-6 vuotiaiden satujumpassa alkaa olla aika villi meininki. Kakarat karkaavat kesken tunnin salista ulos, tekevät mitä tahtovat ja kerjäävät ohjaajan huomiota tempuillaan. Ohjaaja yrittää varmasti kaikkensa, mutta kun ryhmässä on 10-15 lasta kerralla, niin onhan se varmasti haasteellista. Omalle lapselleni olen antanut tarkat toiminta ohjeet, ja ainakin ohjaajan mukaan hän toimiikin kuten pitää. Nyt muutamat lapset valittavat kerhon loputtua huoltajilleen että kerhossa ei ole kivaa kun kaikki eivät tottele ja ohjaaja viestittää samaa. Kysymyksessä pn kansalaisopiston piiri/kerho.

Oma lapsi on joutunut lopettaa harrastuksensa (lasetn tanssi) juuri tuon takia. Ei jaksanut sitä villiä menoa, ja toisaalta ei jaksanut myöskään sitä, että opettaja joutui olla koko ajan vihainen ja väsynyt. Ei harrastuksen sellaista pitäisi olla, että joutuu kuulla opettajan väsyneitä kieltoja ja puhetta.

Miksi ihmiset tuotte lapsia harrastuksiin, jos hän ei pysty olla osa ryhmää, vaan haluaa koko ajan olla tähti? Mistä näitä narsisteja sikiää nykyään niin paljon, että ei voi olla yksi ryhmästä, vaan ranttaliksi laitetaan, jos ei koko ajan valokeila ole omassa pärstässä? Pienten kanssa ei tarvitse koko ajan jutella tai tehdä jotain, vaan hän voi olla ihan itsekseen, kiinnosti tai ei, itketti tai ei. Siitä vaan siivoamaan ja lapsi pinna sänkyyn.

Itse lupasin lapsen lopettaa harrastuksen, ja pyysin loput sen lukukauden rahoista takaisin. Annoin palautetta.

Oma lapsi on joutunut lopettaa harrastuksensa (lasetn tanssi) juuri tuon takia. Ei jaksanut sitä villiä menoa, ja toisaalta ei jaksanut myöskään sitä, että opettaja joutui olla koko ajan vihainen ja väsynyt. Ei harrastuksen sellaista pitäisi olla, että joutuu kuulla opettajan väsyneitä kieltoja ja puhetta.

Miksi ihmiset tuotte lapsia harrastuksiin, jos hän ei pysty olla osa ryhmää, vaan haluaa koko ajan olla tähti? Mistä näitä narsisteja sikiää nykyään niin paljon, että ei voi olla yksi ryhmästä, vaan ranttaliksi laitetaan, jos ei koko ajan valokeila ole omassa pärstässä? Pienten kanssa ei tarvitse koko ajan jutella tai tehdä jotain, vaan hän voi olla ihan itsekseen, kiinnosti tai ei, itketti tai ei. Siitä vaan siivoamaan ja lapsi pinna sänkyyn.

Itse lupasin lapsen lopettaa harrastuksen, ja pyysin loput sen lukukauden rahoista takaisin. Annoin palautetta.

mä en nyt ymmärrä miten kommunikointi lapsen kanssa tekee lapsesta narsistisen? Todellakaan ole koskaan lykännyt vaan pinnasänkyyn tai sänkyyn vaan ottanut mukaan toimintaan tai tehnyt siivousjuttuja lapsen nukkuessa. Mun mielestä lapsi tarvitsee kommunikointia vanhempien kanssa enemmän kuin mitään muuuta ja vielä halauksia ja suukkoja päälle. Narsistinen luonteenpiirre ei suinkaan synny tuosta vaan juuri siitä yksin jättämisestä.

[QUOTE="äiti";22274562]mä en nyt ymmärrä miten kommunikointi lapsen kanssa tekee lapsesta narsistisen? Todellakaan ole koskaan lykännyt vaan pinnasänkyyn tai sänkyyn vaan ottanut mukaan toimintaan tai tehnyt siivousjuttuja lapsen nukkuessa. Mun mielestä lapsi tarvitsee kommunikointia vanhempien kanssa enemmän kuin mitään muuuta ja vielä halauksia ja suukkoja päälle. Narsistinen luonteenpiirre ei suinkaan synny tuosta vaan juuri siitä yksin jättämisestä.[/QUOTE]

Outoa. Omassa lapsuudessa narsisteja ei ollut, ja lasten kanssa oltiin pienenä paljon vähemmän. Pystyttiin tehdä kotityöt lasten kanssa. nykyään joka toisella on joku häiriö, joka estää sen, että lapsi pystyisi kuunnella vuorostaan muita tai antaa toiselle vuoro tai olla vaan ja istua paikoillaan. Omassa lapsuudessa kaikki lapset pystyivät istua hiljaa kun käskettiin, päiväkodissa.

Kyllä minusta se syy on vaan se, että lapset on opetettu siihen, että on keskipisteenä ja heitä viihdytetään koko ajan.

Keskustele ensin ohjaajan kanssa. Itse ohjaajana arvostan suoraa palautetta ja keskustelua. Mutta myöskin kannattaisi keskustella ylempien tahojen kanssa, jotta saisivat tietoon millainen tilanne on ja ohjaajalle saataisiin apulainen tunnille. Ryhmän koko ei välttämättä aina ratkaise näitä asioita, jos joukkoon mahtuu yksikin hurjempi tapaus, voi se käytös tarttua helposti muihinkin lapsiin. Omasta kokemuksesta tiedän, että ryhmät voivat olla kovin erilaisia, välillä on helppo ohjata kerralla 18 lasta, kun taas toisessa ryhmässä 10 on jo liikaa. Se on kyllä harmillista, että joukkoon mahtuu aina näitä lapsia, jotka ovat tottuneet saamaan tahtonsa kaikessa läpi ja koko ryhmän toiminta kärsii tästä.

Outoa. Omassa lapsuudessa narsisteja ei ollut, ja lasten kanssa oltiin pienenä paljon vähemmän. Pystyttiin tehdä kotityöt lasten kanssa. nykyään joka toisella on joku häiriö, joka estää sen, että lapsi pystyisi kuunnella vuorostaan muita tai antaa toiselle vuoro tai olla vaan ja istua paikoillaan. Omassa lapsuudessa kaikki lapset pystyivät istua hiljaa kun käskettiin, päiväkodissa.

Kyllä minusta se syy on vaan se, että lapset on opetettu siihen, että on keskipisteenä ja heitä viihdytetään koko ajan.

niitä narsisteja on ollut aina, anteeksi vaan. Nykyajan kulttuuri tuo enemmän esille näitä narsisteja, kun ei ole yhteisöllisyyttä vaan minä minä minä. Kaikki silti ole narsisteja, osa minäkeskeisiä, nämä asiat erikseen.

Lapsi ei pysty kuuntelemaan, jos häntä EI kuunnella. Lapsi keskeyttää toisen lapsen/aikuisen, jos hänetkin keskeytetään. Eli vanhempien malli näkyy lapsissa. Onko tullut mieleen, että oma lapsesi olisikin ollut se häirikkö, joka ei saanut tarpeeksi huomita satutunnilla ja lopetetti kesken, jos kun huomio hänestä kiinnittyi johonkuhun muuhun....

Eihän se, että lasta ei pidetä keskipisteenä tarkoita sitä, että lapselle ei kommunikoitaisi. Voihan lasta ottaa mukaan kodin hommiin, se on eri asia kuin viihdyttäminen. Elämä ei voi pyöriä vain lapsen tahdon mukaan.

[QUOTE="taas";22274647]niitä narsisteja on ollut aina, anteeksi vaan. Nykyajan kulttuuri tuo enemmän esille näitä narsisteja, kun ei ole yhteisöllisyyttä vaan minä minä minä. Kaikki silti ole narsisteja, osa minäkeskeisiä, nämä asiat erikseen.

Lapsi ei pysty kuuntelemaan, jos häntä EI kuunnella. Lapsi keskeyttää toisen lapsen/aikuisen, jos hänetkin keskeytetään. Eli vanhempien malli näkyy lapsissa. Onko tullut mieleen, että oma lapsesi olisikin ollut se häirikkö, joka ei saanut tarpeeksi huomita satutunnilla ja lopetetti kesken, jos kun huomio hänestä kiinnittyi johonkuhun muuhun....[/QUOTE]

kun ei kotona kukaan kuuntele ja keskeyttää puheen

Eihän se, että lasta ei pidetä keskipisteenä tarkoita sitä, että lapselle ei kommunikoitaisi. Voihan lasta ottaa mukaan kodin hommiin, se on eri asia kuin viihdyttäminen. Elämä ei voi pyöriä vain lapsen tahdon mukaan.

minä ainakin pidän omaa lastani keskipisteenä meidän perheessä. Mun mielestä ei ole oikein, että lapset vauvoista lähtien totutetaan täysin vanhempien elämään eli huomioida lasta lainkaan. Sanotaan vaan ,että istu siinä rattaissa hiljaa. Kun ap tuossa ilmoitti, että ennen on lapset istuneet hiljaa paikoillaan. Varmaan joo kun ei ole ollut lupa sanoa mitään.

Käykää googlettaan mistä se narsismi syntyy, niin enemmän on syytä siinä etteä sitä lasta ei tosiaankaan pidetä keskipisteenä vaan pikemminkin jätetään heitteille henkisesti (ja fyysisesti).

[QUOTE="taas";22274647]niitä narsisteja on ollut aina, anteeksi vaan. Nykyajan kulttuuri tuo enemmän esille näitä narsisteja, kun ei ole yhteisöllisyyttä vaan minä minä minä. Kaikki silti ole narsisteja, osa minäkeskeisiä, nämä asiat erikseen.

Lapsi ei pysty kuuntelemaan, jos häntä EI kuunnella. Lapsi keskeyttää toisen lapsen/aikuisen, jos hänetkin keskeytetään. Eli vanhempien malli näkyy lapsissa. Onko tullut mieleen, että oma lapsesi olisikin ollut se häirikkö, joka ei saanut tarpeeksi huomita satutunnilla ja lopetetti kesken, jos kun huomio hänestä kiinnittyi johonkuhun muuhun....[/QUOTE]

no kai nyt sen verran tunteja seurasin (ikkunan takaa) ja opettajan kanssa juttelin, että tiedän, että omani noudattaa ohjeita ja keskittyy ja haluaa oppia, kun taas jotkut haluavat itse säveltää aivan kaiken ja haluavat muiden tekevän kuten he haluavat.

No yks syy on oikeesti se, että kun lapsi on se maailman napa kotona, ei ymmärrä ettei ole joka paikassa ole yksin ja saa kaikkea. Nykyajan lapset eivät osaa odottaa, tän kaikki-heti- mulle-tänne-nyt kulttuurin takia. Toisia ei osata ottaa yhtään huomioon, koska vanhemmat eivät opeta sitä. Liian moni tasoittaa lapsen tietä, ettei tulisi pettymyksiä, ei kielletä, lapselle annetaan kaikki mitä hän haluaa, neuvotellaan liikaa asioista, lapselle annetaan liikaa päätösvaltaa asioihin...

Surullista, että sitten se osa lapsista joka on opetettu käyttäytymään, joutuu kärsimään...

[QUOTE="äiti";22274681]minä ainakin pidän omaa lastani keskipisteenä meidän perheessä. Mun mielestä ei ole oikein, että lapset vauvoista lähtien totutetaan täysin vanhempien elämään eli huomioida lasta lainkaan. Sanotaan vaan ,että istu siinä rattaissa hiljaa. Kun ap tuossa ilmoitti, että ennen on lapset istuneet hiljaa paikoillaan. Varmaan joo kun ei ole ollut lupa sanoa mitään.

Käykää googlettaan mistä se narsismi syntyy, niin enemmän on syytä siinä etteä sitä lasta ei tosiaankaan pidetä keskipisteenä vaan pikemminkin jätetään heitteille henkisesti (ja fyysisesti).[/QUOTE]

En tarkoittanut sitä, että lapsi jätetään heitteille ja lasta ei kuunnella. Meillä ainakin tuo lapsi on koko ajan mun kanssa hääräämässä ja olen valmiina kuuntelemaan mitä hänellä on kerrottavana. Mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö voisi laittaa ruokaa, käydä kaupassa ja että toimisin vain lapsen tahdon mukaan. Kerhoissa näkee näitä lapsia, jotka selkeästi eivät ole tottuneet minkäänlaisiin pettymyksiin. Ehkä hain jonkinlaista välimuotoa teidän kummankin kommentoinnista.

Mun lapsi on aikalailla keskipiste kotona. Mutta, hän pärjää vallan esim sielä jumpassa. Ei häiriköi ja osaa istuakin +kuunnella ohjeita. Kotona hän on just silleen aina roikkunu puntissa jne enkä oo pannu sinne pinnikseen itkemään. Mutta ehkäpä hän on saanu tarpeeksi sitä kotona kun ei terrorisoi muualla. Jospa noi häiriköt onkin niitä jotka kerjää aikusen huomiota muualta.

jep aika kurja tilanne, pitäisi olla apuohjaaja tai pienempi ryhmä ja sellaiset taidot joilla lapsiryhmää ohjataan, joka onkin aika vaativaa. Ja tuosta narsisti jutusta, kohtuus on varmasti parasta ja lapsen tarpeisiin on kyllä vastattava, sen ikäinen kuin pinnasängyssä on, ei todellakaan sovi jättää yksin sinne huutelemaan, on aivan moraalitonta kehottaa tälläiseen.

No yks syy on oikeesti se, että kun lapsi on se maailman napa kotona, ei ymmärrä ettei ole joka paikassa ole yksin ja saa kaikkea. Nykyajan lapset eivät osaa odottaa, tän kaikki-heti- mulle-tänne-nyt kulttuurin takia. Toisia ei osata ottaa yhtään huomioon, koska vanhemmat eivät opeta sitä. Liian moni tasoittaa lapsen tietä, ettei tulisi pettymyksiä, ei kielletä, lapselle annetaan kaikki mitä hän haluaa, neuvotellaan liikaa asioista, lapselle annetaan liikaa päätösvaltaa asioihin...

Surullista, että sitten se osa lapsista joka on opetettu käyttäytymään, joutuu kärsimään...[/QUOTE]

Tuohon viimeiseen lauseeseen on pakko sanoa, että juuri näin. Tosi surullista! Ohjaajalle voi olla toisinaan tosi hankalia nämä tilanteet, kun ketään ei ihan pienin perustein voi oikein ajaa toiminnasta poiskaan. Onneksi osa vanhemmista hoksaa tämän, että heidän lapsensa pitää vielä jäädä kotiin kasvamaan, jos ei ryhmässä toiminta kerta kaikkiaan onnistu.

Toisekseen, näiden päihdeäitien tai heitteille jättäjien lapset harvemmin käyvät muskareissa tai lasten harrastuksissa.

Joten kkyllä ne yleensä ovat näitä hemmoteltuja, jotka siellä koheltavat oman mielensä mukaan, kun on totuttu määräämään se reitti, mitä kuljetaan, on totuttu, että koko suku kuuntelee juuri kun minä puhun, on totuttu, että saa mitä haluaa. On totuttu, että äiti viihdyttää ainokaista koko päivän, eikä ehdi edes tiskata koko päivänä, kun Nikopetteri on niin seuranhaluinen.

Outoa. Mun tytto on 5 vuotias ja kay aika monessakin harrastuksessa ja on todellakin juuri tuollaisessa riehaantuvassa iassa, MUTTA yhdessakaan harrastuksessa ei ole ollut ongelmia. Taalla opettajilla on auktoriteettia, lapsia komennetaan ja tiettya kaytosta odotetaan. Toisaalta lapsia myos kehutaan ja kannustetaan aivan erilailla kuin Suomessa. Koulussa opettajia puhutellaan Mrs Smith, ei ikina etunimella. Ainoa paikka missa ma olen kokenut villit lapset ongelmana on ollut Suomikoulu (joka toinen viikko parin tunnin pituinen "koulu"), jossa opettaja ei jostain syysta tunnu saavan ryhmaa kutriin.

niin hei, oma valtio niille jotka osaavat aina hienosti käyttäytyä ja sitten sellaiset joko ei-kasvatetut tai muuten vaan lyhytjänteiset hiemankaan adhd:t sun muut voivat muuttaa jonnekin kauas tai pysyä ainakin kotona, eivätkä harrastaa ainakaan mitään satujumppaa tai muuta..?

Alkuperäinen kirjoittaja öh;22274792:
niin hei, oma valtio niille jotka osaavat aina hienosti käyttäytyä ja sitten sellaiset joko ei-kasvatetut tai muuten vaan lyhytjänteiset hiemankaan adhd:t sun muut voivat muuttaa jonnekin kauas tai pysyä ainakin kotona, eivätkä harrastaa ainakaan mitään satujumppaa tai muuta..?

No ei tässä ollut siitä kyse, että kukaan osaisi aina hienosti käyttäytyä, vaan siitä, että jos puoli ryhmää on minä minä minä määrään mitä tällä tehdään ja minä en halua tehdä tuota ja minä olen eka ja minä tässä juoksen kun en jaksa taaskaan kuunnella, eikä tartte muidenkaan kuunnella kun minäkään en jaksa kuunnella, ja samalla kaadan nurin pari muuta, kun on niin kiva juosta tässä tätä ja huutaa kun kaikuukin vähän. ja tätä samaa on sitten joka kerta, mutta pitäähän sitä saada totutella toimimaan ryhmässä ja pitää kaikki suvaita. joo. Mutta minun ei tarvitse ottaa huomioon ketään, kun minulla on nyt vaan oikeus olla tällainen.

Yhteistyössä