Ja miksi ihmeessä muka en saisi tulla esim joulukirkkoon tai kauneimpiin joululauluihin vaikka olenkin eronnut kirkosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jaha

Vieras
Koskeeko häitä ja hautajaisia myös? :D Olen eronnut 4 vuotta sitten, en tämän kohun seurauksena. Uskon Jumalaan, mutta en kirkkoon. Ihanaa käydä fiilistelemässä joulun aikaan kirkossa, se vaan tuo sen joulun tunnelman. Lapsiakin, noita meidän pakanoita, käytän joskus lasten kirkonmenoissa. Ja ihan sen vuoksi, että kuulevat näistä asioista (puhutaan kyllä kotonakin) ja näkevät asioiden eri puolet. Osaavat sitten valita haluavatko isompana itse liittyä kirkkoon.

jaa, se ei vaan käy, kun et maksa jäsenmaksua ; )

Mehän voidaan maksaa vaikka kertakorvaus ovella :laugh: Kirkko voisi laskea paljonko kirkollisverosta pitää maksaa kertakäynnistä kirkossa niin siirrän sen niiden tilille :D Joo, mutta kirkon puolestahan sinne saa tulla. Mutta joitakin kirkkoon kuuluvia näyttää suunnattomasti ahdistavan, että kirkosta eronneetkin tulevat sinne hengittämään samaa ilmaa.

en ole kyllä kuullut ettei kirkkoon saisi mennä jos ei kuulu kirkkoon.
Tottakai saa mennä. Onhan kirkkoihn vapaa pääsy muutenkin.

Tottakai saat mennä häihin ja hautajaisiin, kirkko on vapaa tila, sinne on KAIKILLA oikeus tulle, vaika sinne takapenkille istumaan. vaikka ei oliskaan sukulainen.
ja nykyöönhän haudataan ihan kirkkomaahan vaika ei kuuluiskaan kirkkoon.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="salla";22272425]jos sä et halua olla kirkon jäsen, miksi haluat käydä kirkon jäsenilleen järjestämissä tilaisuuksissa?[/QUOTE]

eihän se kirkko ole mikään jäsenilleent arkoitettu tila. KIRKKO on avoin KAIKILLE, uskontoon katsomatta. Tsunamikatastrofin aikana Rovaniemen kirjossa kävi myös esim intialaiia, jotke eivät kuuluneet ev-lut kirkkoon.

En todellakaan ilkeäisi mennä. Juuri sen takia monet kuuluu kirkkoon, että voi hyvällä omatunnolla käyttää niitä palveluja, koska myös rahoittaa niitä. Siivellä eläjiä kyllä riittää.

et usko kirkkoon, mutta et voi olla joulua ilman kirkkoa ja haluat käydä siellä fiilistelemässä. taidat kuitenkin hiukan "uskoa" kirkkoon. ja mitä se tarkottaa ettet usko kirkkoon?

Tästä huomaa kuinka leveällä ovat kirkon ovet. Me kirkkoon kuuluvat ja kirkollisveromme maksavat annamme teille luikureille mahdollisuuden palata jumalan ja kirkon huomaan aina, kun tunnette sen tarpeelliseksi. Me maksamme ja ylläpidämme kirkkoja ja muita kirkon palveluja kuten kerhoja ja nuoriso- sekä päihdetyötä myös teille, jotka haluatte ottaa vain hyödyn ja option palata kirkkon huomaan silloin kun haluatte.

Mikäänhän ei estä menemästä.
tosin en myöskään ymmärrrä, miksi sitä kirkollisveroa ei sitten voi maksaa, jos kerran palvelut
kelpaavat ja tekevät sinut onnelliseksi.

Minusta olisi kyllä hyvä, jos kirkkoon tai seurakunnan tiloihin ei saisi mennä muita kuin kirkkoon kuuluvia. Miettikääpä itse, jos anoppi ei kuuluisi kirkoon? Voisi järjestää kaikki kissanristiäiset seurakunnan tiloissa ja ovella seisoisi kappalainen käännyttämässä väärällä jäsenkortilla olevia pois :D Myöskin juhlien kutsuvieraslistat yksinkertaistuisivat, kun listalta tippuisi automaattisesti pois kirkkoon kuulumattomat.

[QUOTE="vieras";22272477]Tästä huomaa kuinka leveällä ovat kirkon ovet. Me kirkkoon kuuluvat ja kirkollisveromme maksavat annamme teille luikureille mahdollisuuden palata jumalan ja kirkon huomaan aina, kun tunnette sen tarpeelliseksi. Me maksamme ja ylläpidämme kirkkoja ja muita kirkon palveluja kuten kerhoja ja nuoriso- sekä päihdetyötä myös teille, jotka haluatte ottaa vain hyödyn ja option palata kirkkon huomaan silloin kun haluatte.[/QUOTE]

Haluatko jonkun mitalin arvokkaasta työstäsi?

[QUOTE="vieras";22272477]Tästä huomaa kuinka leveällä ovat kirkon ovet. Me kirkkoon kuuluvat ja kirkollisveromme maksavat annamme teille luikureille mahdollisuuden palata jumalan ja kirkon huomaan aina, kun tunnette sen tarpeelliseksi. Me maksamme ja ylläpidämme kirkkoja ja muita kirkon palveluja kuten kerhoja ja nuoriso- sekä päihdetyötä myös teille, jotka haluatte ottaa vain hyödyn ja option palata kirkkon huomaan silloin kun haluatte.[/QUOTE]
Moni maksaa kirkollisveroa eikä käytä itse kirkon palveluita. Mä makselin kirkollisveroa miltei neljännesvuosisadan ja edelleen joudun yrittäjänä rahoittamaan kirkon toimintaa, joten mun kirkolle maksamillani rahoilla aika moni kirkkoon kuulumaton voi käydä joulukirkossa :) Ainakin ap:lle annan luvan käydä kirkossa mun piikkiiini.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22272479:
Minusta olisi kyllä hyvä, jos kirkkoon tai seurakunnan tiloihin ei saisi mennä muita kuin kirkkoon kuuluvia. Miettikääpä itse, jos anoppi ei kuuluisi kirkoon? Voisi järjestää kaikki kissanristiäiset seurakunnan tiloissa ja ovella seisoisi kappalainen käännyttämässä väärällä jäsenkortilla olevia pois :D Myöskin juhlien kutsuvieraslistat yksinkertaistuisivat, kun listalta tippuisi automaattisesti pois kirkkoon kuulumattomat.

Tietenkin perhejuhlaan pitää saada mennä, mutta entäs kun antaa toisten kustantaa joululaulut, kerhot, leirit ja ite vain lähtee "fiilistelemään". Itseä hävettäis!

Peesi. Ja aina huonojen aikojen tullen on hyvä käydä verottamassa kirkon resursseja muilta.

[QUOTE="vieras";22272457]Tottahan toki saa mennä. Niin itsekin teen. En vaan halua rahoittaa seurakuntaa.[/QUOTE]

Tätä tyyppiä ei voi ainakaan rehellisyyden puutteesta syyttää. Ite en kehtais tunnustaa edes nimettömänä.

[QUOTE="Tiina";22272544]Tätä tyyppiä ei voi ainakaan rehellisyyden puutteesta syyttää. Ite en kehtais tunnustaa edes nimettömänä.[/QUOTE]

Kyseessä ei ole mikään tunnustus.

Yhteistyössä