Kuuluvatko lestadiolaiset luterilaiseen kirkkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Brierhip
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ainakin käyvät siellä(kin) omien seurojensa lisäksi. Olisivatko kuitenkin ns. ev eli evankelisia mutta ei evankelisluterilaisia = evl. Tää oli kyllä aika lailla arvaus.

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Ainakin käyvät siellä(kin) omien seurojensa lisäksi. Olisivatko kuitenkin ns. ev eli evankelisia mutta ei evankelisluterilaisia = evl. Tää oli kyllä aika lailla arvaus.

Lisäkysymys: :D Jos oletetaan että on niin kuin vastasit niin mitä eroa on evankelisilla ja evankelisluterilaisilla? :ashamed:

Mun tietämät lestadiolaiset kuuluvat tavalliseen kirkkoon. Heillä vaan on usein omat Jumalanpalvelukset ja esim. konfirmaatiot, joissa puhutaan hieman erilaiseen sävyyn uskonasioista. Ja se sävy liittyy pääosin uskonvahvistukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Mun tietämät lestadiolaiset kuuluvat tavalliseen kirkkoon. Heillä vaan on usein omat Jumalanpalvelukset ja esim. konfirmaatiot, joissa puhutaan hieman erilaiseen sävyyn uskonasioista. Ja se sävy liittyy pääosin uskonvahvistukseen.

Öö.. mikä on tavallinen kirkko. Siis ev.lut ilmeisesti tarkoitat, mä olen luullut myös että heillä on omat seurakuntansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Odelia:
Alkuperäinen kirjoittaja koppis:

Lisäkysymys: :D Jos oletetaan että on niin kuin vastasit niin mitä eroa on evankelisilla ja evankelisluterilaisilla? :ashamed:

En mä osaa kyllä hyvin vastata, mutta oon vaan nähnyt joittenkin lestadiolaisten lyhentävän uskontokuntansa virallisiin papruihin ev. ja ainakin itse laitan aina evl. Oisko sitten niin, että niitä Lutherin opetuksia ei pidettäis niin tärkeinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Odelia:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:

Öö.. mikä on tavallinen kirkko. Siis ev.lut ilmeisesti tarkoitat, mä olen luullut myös että heillä on omat seurakuntansa.

Jep, tarkoitan ev.lut. kirkkoa. Ja heillä on keskusjärjestö, jota varmaan tarkoitat tuolla omalla seurakunnalla. http://www.srk.fi/

oon vaan nähnyt joittenkin lestadiolaisten lyhentävän uskontokuntansa virallisiin papruihin ev. ja ainakin itse laitan aina evl. Oisko sitten niin, että niitä Lutherin opetuksia ei pidettäis niin tärkeinä.

Tuo voi olla sinänsä sattuma että lestadiolainen laittais ev. koska he on "virallisesti" luterilaisia. Mutta Itsekkin ovat pohtineet sitä että ovatko sitä todella, oikeasti:

Olemmeko luterilaisia?

Koska heidän opetus poikkeaa paljon Lutherin Kristinopista.

Yhteistyössä