Rakennushuumaa ja kysymyksiä

  • Viestiketjun aloittaja "tiuhti"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Totta varmaan tämäkin. Meillä on vielä edessä se, että haluaisimme siirtää talon tulevaa paikkaa 200m siitä mihin se on kaavoitettu. Voi tulla melkoinen taistelu kun kyseessä järvenrantaa ja sitä taistelua ei pakolla voita. Ihan ok olisi sekin missä se nyt on, mutta se toinen paikka olisi kauempana isommasta tiestä ja vähän korkeammalla.
Tuskin tarvii edes taistella. Jos kaavassa on määrätty rakennuspaikka rannassa, niin edes poikkeusluvalla sitä ei saa siirrettyä lähemmäs rantaa tai edes sivusuunnassa mihinkään, koska vastassa on ympäristökeskus ja laki. Rantakaavojen suhteen ollaan todella tarkkana.
 
[QUOTE="vieras";22267088]Tuskin tarvii edes taistella. Jos kaavassa on määrätty rakennuspaikka rannassa, niin edes poikkeusluvalla sitä ei saa siirrettyä lähemmäs rantaa tai edes sivusuunnassa mihinkään, koska vastassa on ympäristökeskus ja laki. Rantakaavojen suhteen ollaan todella tarkkana.[/QUOTE]

Voi olla. :( Kyllä me silti yritetään sitä poikkeuslupaa ja sivusuunnassa siirtoa, mutta olen itsekin yrittänyt etukäteen varautua juuri tuohon kielteiseen päätökseen.
 
Me ollaan tekemässä jukkataloa. Malli on kylläkin omatalolta. Samaa pohjaratkaisua kannattaa kysyä siis eri talovalmistajilta. Vaikka niissä lukee, ettei saa kopioida, niin jatkuvasti sitä tapahtuu! Kannattaa pyytää tarjous myös mahdollisimman samantasoisena pakettina. Sillä tavalla hintaa voi vasta verrata. Ja kannattaa kertoa talomyyjälle se, että kysytte samaa pohjaa muiltakin. Suosittelen talopaketin ottamista, varsinkin jos haluat säästää hermoja. Olen töissä rautakaupassa ja olen kuullut useamman kappaletavarasta rakentaneen rakentajan sanoneen, että jos sais päättää uudelleen, niin ottaisi talopaketin, ainakin seinäelementit.
Kuulostaa kyllä järkevältä, koska eihän kukaan halua maksaa enempää kuin on pakko. Varsinkin kun voin kuvitella että eroja voi olla aika merkittäviä hinnassa? Meillä mies on niin kova tinkijä, että välillä ihan hävettää olla vieressä, mutta kai se ominaisuus voi tuon kokoisessa projektissa olla eduksikin.
 
"vieras"
Voi olla. :( Kyllä me silti yritetään sitä poikkeuslupaa ja sivusuunnassa siirtoa, mutta olen itsekin yrittänyt etukäteen varautua juuri tuohon kielteiseen päätökseen.
Yrittää toki kannattaa aina, mutta kun itse teen noita työkseni, niin ajattelin varoittaa, että todennäköisesti kaavassa ei ole "tilaa" siirtää yhtään, hyvä jos rakennusmokamarginaaleja.
 
[QUOTE="vieras";22267193]Yrittää toki kannattaa aina, mutta kun itse teen noita työkseni, niin ajattelin varoittaa, että todennäköisesti kaavassa ei ole "tilaa" siirtää yhtään, hyvä jos rakennusmokamarginaaleja.[/QUOTE]

Kiitos kommentista. :) Tavan talliaisen on näitä aina välillä vähän vaikea ymmärtää "kun eihän siitä edes näe ketään" vaikka tavallaan tiedän että siinä yritetään ainakin säästää järven maisema-arvoa ja ei haluta täyteen tikattuja rantoja ja siitä johdannaisia ongelmia. ;)
 

Yhteistyössä