Rahat lopussa, ideoita???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahaton äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi pitää mennä ottamaan iso laina ja just ostaa se isoin talo? Asioita kannattaisi miettiä eteenpäinkin. Me olemme 6 henkinen perhe, olen ollut aina kotiäitinä koska se oli oma valintani. Meillä 4 lasta ja viidennen LA kesäkuulla. Elämme vain minun tuilla ja miehen palkalla omassa kerrostaloasunnossa pk-seudulla. Meillä jää hyvin vielä säästöönkin joka kk.

Puhelinmyyntiin ja kuppikauppiaaksi en ryhtyisi, mutta tässä muutama idea, jolla voi tienata:
- Tukiopettaja: Jos olet hyvä jossain kouluaineessa, voisit tarjota tukiopetusta lähistön lapsille. Moni lapsi opettelee ja tekee läksyjä mielummin jonkun muun kuin oman vanhemman kanssa. Ja moni vanhempi on valmis maksamaan siitä vähäsen.
- Käsitöitä myyntiin: Tai oletko hyvä käsitöissä? Niitä tekemällä ja myymällä voisi tienata jonkin pennin.
- Lapset malleiksi: Ilmoita lapsesi mainostoimiston listoille. Jos hyvin käy ja he pääsevät kuvauksiin, niin niistäkin tienaa.
- Lastenvahti: Ehtisitkö omien lapsiesi lomassa vahtia myös toisten lapsia?
- Tallennustyöt: Monia tallennustöitä voi tehdä myös kotona omaan tahtiin. Palkkakin on varmempi kuin puhelinmyynnissä.
- Tai sitten ihan kaupan kassalle: Siellä tarvitaan paljon ilta- ja viikonloppuduunareita. Varsinkin henliöstövuokrausfirman kautta voit valita itse työvuorosi.

[QUOTE="Vierailija";22264951]Hakemus ja lääkärinlausunto mutta myös oma lisäselvitys. Siis lapsella diabetes ja markka aikaan saimme 990mk ja 177e siihen asti kunnes lapsi täytti 18v.[/QUOTE]

Eikös tuo Kelan rtuus pääty kun lapsi täyttää 16v?

Tämä nyt ei varsinaisesti ole tienesti, mutta jos tykkäät lapsista (muistakin kun omista) niin esim. voisit joko hoitaa toisten lapsia tai sitten alkaa vaikka tukiperheeksi. Tukiperheess ä saa lapsesta noin 30-50e/vuorokausi, ei siis kovin paljon, mutta jos lapsia on vaikka kaksi ja he ovat teillä pe-su niin jää siitä sentään jotain. Näin ollen itse voi olla kotona ja lapset saavat leikkiseuraa.
Tokihan lasten ylläpito maksaa, mutta jää siitä vähän ylimääräistäkin.

Mitä ovat tallennustyöt?
Lasten hoitamista olen miettinyt ja pienimuotoisesti se olisi hyvinkin kätevä vaihtoehto.
"kotiäippä": Hienosti pärjäätte, onnitteluni. Meidän talo ja kohtalaisen suuri laina on otettu jo kauan ennen lapsia. Ei sitä silloin hoksannut miettiä näin pitkälle. Kun elämässä ei kaikki mene niin kuin suunnittelee esim. miehen tulojen suhteen. Mutta tykkäämme tästä talosta ja taas korostan: PÄRJÄÄMME KYLLÄ NÄILLÄ TULOILLA. Siis juuri ja juuri, mutta kuitenkin =) Tämäkin on oma valinta, sillä toki voisimme myydä talomme ja muuttaa johonkin edullisempaan. Tai laittaa vaan lapset kylmästi hoitoon ja toivoa että keskimmäisen hoito saadaan järjestettyä hyvin jne. Näitä emme kuitenkaan aijo tehdä, vaan elämme edelleenn "kalliissa" talossamme lasten saadessa olla kotona. Näin on hyvä, mutta pieni lisätulo vaan ei olisi pahitteeksi =)

Selvitän kelan ja työkkärin kanssa asiat huomenna ja ainakin kotihoidontuen lisäosaa näyttäisi olevan tulossa tänne talouteen!

Kiitos kaikille kovasti!

Oon kosmetiikka firmassa Oriflamessa mukana. Rekrytoin siskoni keväällä. Hän on kotona 3 pienen pojan kanssa ja myy paljon tuotteita kerhoissa, leikkikentillä ja ym. Nyt hänellä on varaa olla kotona lasten kanssa ja pääkin kestää kun pääsee välillä aikuisten pariin ilman lapsia . ota yhteyttä jos kiinnostaa. hanna_h_a@hotmail.com

Alkuperäinen kirjoittaja Rahaton äiskä;22264866:
Nyt mennään vähän asian viereen. Kysyin vinkkejä rahatilanteen parantamiseen, en lapsen hoitamiseen. On vaan nyt niin että lääkärinkin suositus on se, että lapsi saisi vielä muutaman vuoden kotona viettää. Se ei ole määräys, vaan suositus ja olemme samaa mieltä asiasta. Ja kaikille tämä ratkaisu on helpomsi joten ei siitä sen enempää.
Oletteko kokeilleet lehtimyyntiä puhelimitse tai juuri jotain tupperwara-tapaista hommaa? Niissä työajat voisivat olla sopivat.

Jos haluat vinkkejä rahatilanteen parantamiseen, niin antamillasi tiedoilla:
- sinulla olisi suuremmat tulot kuin miehelläsi: vuoron vaihto, äiti töihin ja isä kotiin lapsia hoitamaan (joo, kerrot, että miestä ei olla luotu siihen, mutta usko pois, ei ole kaikkia äitejäkään)
- lainan lyhennystä vähän pienemmäksi siihen saakka kunnes käytte molemmat töissä

Opiskelu ei ole (lyhyellä aikavälillä) mikään rahan hankkimiskeino, sillä siihen sinulla menee voimia, joita tarvitset erityistarpeisen lapsen kanssa. Opiskelu (jos tutkintoon tähtäävää) todennäköisesti parantaa sun palkkatuloja, kun palaat töihin.

Työttömyyskorvauksella opiskeluun vaaditaan mm. se, että opiskelu on päätoimista.

Päätopimiseksi opiskeluksi lasketaan esim. kun minä korotan monimuoto-opiskeluna opistotasoisen tutkinnon amk tasoiseksi eli restonomi. Minä saan ansiosidonnaisen päivärahan ja kulukorvauksen 180e. Meillä on 3 kontaktipäivää kuuussa ja muuten etänä. Aika minkä tuon rahan saa on 24 kk.

työttömyyskorvauksella opiskelu vaatii sen, että olet työtön tai vaarassa jäädä työttömäksi ja toisekseen et ole saanut opiskella ainakaan viimeisen vuoden aikana/lähiaikoina.

EI sitä vammaistukea ihan mihin tahansa saa. Kelalla on tarkat kriteerit ja lainsäädäntöä on noudatettava. Ei sieltä "runoilemalla" mitään saa. Mikä on muuten sellainen sairaus joka estää lapsen hoitoon menon?

Meillä se oli esim immunosupressiivinen lääkehoito, eli korkea infektioalttius. Lääkärin lausunto oli, ja tän vuoksi mm. vammaistukihakemuksessa katsotaan että minulla oli lapsen sairaudesta aiheutuvaa ansiomenetystä (en voinut mennä töihin, koska lapsi piti hoitaa kotona).

Oon kosmetiikka firmassa Oriflamessa mukana. Rekrytoin siskoni keväällä. Hän on kotona 3 pienen pojan kanssa ja myy paljon tuotteita kerhoissa, leikkikentillä ja ym. Nyt hänellä on varaa olla kotona lasten kanssa ja pääkin kestää kun pääsee välillä aikuisten pariin ilman lapsia . ota yhteyttä jos kiinnostaa. hanna_h_a@hotmail.com

Voisitteko ystävällisesti lukea palstan säännöt, vai missä vippaa kun mainostetaan jotain idioottimaista fuulaa meikkifirmaa ihan röyhkeästi?

Yhteistyössä