Miten kirkosta eroaminen vaikuttaa elämään?

• Viestiketjun aloittaja "Öööö"
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
[QUOTE="Vieras";22257091]Kirkolla ei vaan kohta enää ole resursseja siunata, vihkiä yms.. näitä kirkkoon kuulumattomia, että kyllähän sekin asia tulee muuttumaan. Maksulliseksi, jos ei muuta. Näähän on kuitenkin niitä asioita mistä kirkko voi vaatia isomman maksun vrk:n jäseneltä, kuten muistotilaisuuspaikka ja kappelin tai kirkon käyttö.[/QUOTE]
Ja ihan hyväkin, että voi vaatia. Jos joku kirkkoon kuulumaton haluaa kuitenkin hautajaisensa kirkossa ja/tai muita tilaisuuksia järjestää seurakunnan tiloissa, niin silloin on varmaan valmis niistä maksamaankin. Joutuuhan sitä maksamaan silloinkin, jos muistotilaisuuspaikka on jossain muualla kuin seurakunnan tiloissa.

Non compos mentis
[QUOTE="huom";22257126]Tiesithän, että siihen tarvitaan maanomistajan lupa. Eli ihan mihin vaan tai mistä vaan ei voi vainajan tuhkia ripotella. Jos omistaa maata, ei tämä ole ongelma. Kaupungeissa vain tietyissä paikoissa on sallitua.[/QUOTE]

Sitten on miltei sata hehtaaria valinnanvaraa äitini mailla. Kyllä se meikän tuhkille riittää.

Ei mun elämääni ole vaikuttanut mitenkään. Kummi olen siinä missä kirkkoon kuuluvakin, eipä kummilapsenikaan kirkkoon kuulu. Naimisiin menin ilman kirkkoa. Esikoinen oli kirkon iltapäiväkerhossa koulun jälken, ainoastaan koska se oli ainoa vaihtoehto, ja hinta oli sama kaikille.
Ja Vantaalla jaetaan kirkon lehti mainosten mukana, en jää edes siitä ilosta paitsi :p

vierasharmaileee
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22256499:
Mun tuhkat ripotellaan metsään.
Ei muuten ripotella, se kun on nykyään laitonta. Krematoriasta tuhka siirtyy hautaistoimistolle, ja sieltä paikalle jonne uurna haudataan. Ja uurankin saa haudata vain erikseen siihen tarkoitettuun maahan.

ärh
Hautaaminen on ihan törkeän kallista kirkkoon kuuluvallekin. Pitäis varmaan todellakin erota, en koe saavani seurakunnalta mitään. Luulisi edes että haudankaivuun olisi kirkollisvero kattanut!

"johanna"
Mitä sillä kirkollisverolla loppujen lopuksi saa? Hautajaisista joutuu maksamaan joka tapauksessa. Mitä siitä hyötyy että maksaa kirkollisveroa? Kirkossa saa jokainen käydä kuitenkin. Kirkollisen vihkimisen saa jos haluaa, mutta mitä muuta??
Kertokaa hyvä syy maksaa noin 400e/vuosi!

Non compos mentis
[QUOTE="johanna";22257257]Mitä sillä kirkollisverolla loppujen lopuksi saa? Hautajaisista joutuu maksamaan joka tapauksessa. Mitä siitä hyötyy että maksaa kirkollisveroa? Kirkossa saa jokainen käydä kuitenkin. Kirkollisen vihkimisen saa jos haluaa, mutta mitä muuta??
Kertokaa hyvä syy maksaa noin 400e/vuosi![/QUOTE]

Ylläpitävät kirkon omaisuutta ja työväkeä ainakin, osa mennee lähetystyöhön.

minmin
Ylläpitävät kirkon omaisuutta ja työväkeä ainakin, osa mennee lähetystyöhön.
OT, mutta mua huvittaa kristillinen lähetystyö, etenkin Afrikkaan. Siellä kun ihmiset ovat paljon uskonnollisempia kuin länsimaissa, josta sitä lähetystyötä viedään. Jotenkin nurinkurista. Ja eniten kasvavat uskontokunnat jotka eivät tee edes lähetystyötä, ja jäseniä menettävät lähetystyötä tekevät. Mä varmaan kääntyisin hinduksi jos se olisi mahdollista ;D

Non compos mentis
OT, mutta mua huvittaa kristillinen lähetystyö, etenkin Afrikkaan. Siellä kun ihmiset ovat paljon uskonnollisempia kuin länsimaissa, josta sitä lähetystyötä viedään. Jotenkin nurinkurista. Ja eniten kasvavat uskontokunnat jotka eivät tee edes lähetystyötä, ja jäseniä menettävät lähetystyötä tekevät. Mä varmaan kääntyisin hinduksi jos se olisi mahdollista ;D
Islaminuskoisillakin on omat "todistajansa", jotka kiertävät ovelta ovelle. Se lähetystyö on vaan hieman erilaista.

miettii ahkerasti
Mutta jos lapset on kastettu, eikö ne voi ihan hyvällä omalla tunnolla viedä seurakunnan kerhoihin/iltapäiväkerhoon? Itselläni ei sinänsä ole mitään syytä olla kuulumatta kirkkoon tai estää lapsia saamasta kristillistä kasvatusta, itse en vain halua olla tukemassa homovihaa ja herrakerhoja.

Mutta jos lapset on kastettu, eikö ne voi ihan hyvällä omalla tunnolla viedä seurakunnan kerhoihin/iltapäiväkerhoon? Itselläni ei sinänsä ole mitään syytä olla kuulumatta kirkkoon tai estää lapsia saamasta kristillistä kasvatusta, itse en vain halua olla tukemassa homovihaa ja herrakerhoja.
Voi viedä, jos tilaa on: joissain päin Suomea kirkkoon kuuluvien lapset on etusijalla. Vaikka saatkin varmasti vihamielisiä "senkin vapaamatkustaja!"- vastauksia täältä palstalta ;)

ärh
Mä koenn maksaneeni seurakunnalle miehen kanssa liian paljon tyhjästä. Lapset on kastettu ja kirkollinen vihkiminen suoritettu, mutta siinäpä se. Aika kalliiksi tuli... Kunhan tämä syntyvä lapsi on kastettu (ettei tää viimeinen jää kastamatta) niin harkitsen vakavasti kirkosta eramista. Kun se hautapaikkakin on jo hankittu, niin mitäpä sitä enää satkuja seurakunnalle makselemaan. Mistä mä maksaisin??

No jaa
No mulla vaikuttais niin että menis yhteisö jossa viihdyn, sen puutteista huolimatta. Tuomasmessut on etenkin tärkeitä. Vapaissa suunnissakin olen käynyt mutteivät ole mun paikka.
Sellaiselle jolle nämä asiat ei ole tärkeitä ei varmaan vaikuta mitenkään.

Keittiönoita
[QUOTE="Kökkö";22257479]Kannattaa tossa luontoon sirottelussa muistaa se, että siitä alueesta mihin sirotellaan tulee merkintä kauppakirjaan, mikä voi vaikuttaa tontin tai vastaavan arvoon.[/QUOTE]
Mä luulen, että kymmeniä vuosia aikaisemmin metsään laitetut tuhkat ei metsän hintaan paljoa vaikuttaisi ja jos vaikuttaisikin, niin ei se metsän arvo silti miinuksille mene...joten perintöä se on sekin metsä.

Voi olla, että tämä ihmisten joukkoeroaminen johtaa siihen, että rahat otetaan pois juuri esim. lapsi- ja nuorisotyöstä, jolloin voi hyvinkin olla mahdollista, että seurakunnan kerhoihin ei enää oteta seurakuntaan kuulumattomia lapsia tai maksu nousee paljon korkeammaksi.

"Kökkö"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22257522:
Mä luulen, että kymmeniä vuosia aikaisemmin metsään laitetut tuhkat ei metsän hintaan paljoa vaikuttaisi ja jos vaikuttaisikin, niin ei se metsän arvo silti miinuksille mene...joten perintöä se on sekin metsä.
No lähinnä varmaankin joku piha-alue, jota pidetään hautapaikkana.

"vieras"
Siis jos vanhemmat ei kuulu kirkkoon niin eikö lasta saa kastaa?Ja jos onkin eronnut kirkosta jossain kohtaa niin voihan sitä liittyä takasin sitten vanhoilla päivillään jos hautauskulut huolettaa.

Yhteistyössä