mitä tehdä?ero ja lapsen tapaamiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vakkari harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vakkari harmaana"

Vieras
tilanne ons iis tämä.
Minullaja exällä 3vuotias lapsi.Minulla yksinhuoltajuus,olemme pari vuottas sitten eronneet,lv ei tuolloin edes ehdottanut yhetishuoltoa,emme tulleet toimeen ollenkaan.sitten palasimme yhteen.
Nyt on kuitenkin tapahtunut paljon epruuttamatonta ja suhde on lopullisesti ohi.

kaikki alkoi siis pari viikkoa sitten kun ilmoitin miehelle että en jaksa enää.
tästä alkoi show.mies VAATI viikko-viikko tapaamisia ja päätti itsenäisesti että järjestely alkaa "hetinyt" ja hän käy hakemassa lapsen päivähoidosta ja "ilmoitan kuulumisia sitten tekstiviestillä" ja että kutsu lastenvalvojalle tulee postissa.
sain tästä käsityksen että hän aikoo viedä lapsen minulta,soitin lastensuojeluun ja päiväkotiin ilmoitin ettei lasta saa antaa kenellekkään muulle kun minulle.

Tämnä siis tapahtui ma tai ti.

keskiviikkona menin hakemaan lasta hoidosta aijemmin kun yleensä,lähdimme pojan kanssa kotia kohti ja miehen isovanhemmat kaahaavat siihen ja rupeavat mesoamaan että mitä minä haen sitä lasta että minun pitäisi olla töissä jne.
ex-anoppi avasi auton takaoven ja oli laittamassa lasta sinne kun sanoin että lapsi ei lähde heidän mukaansa vaan kotiin.
(en tiedä mitä ex oli kotonaan puhunut kun sain sen käsityksen että MINÄ vien heiltä lapsenlapsen)
ex-anoppi piti teatraalisen esityksen,nojaili autoon ja liikennemerkkiin ja itki oikeen äänekkäästi,ja tätähän lapsi sitten hätääntyi..anoppi huuteli vaan että "kiitos XX,kiitos" ja oieken esiintyi siinä lapselle sekä minulle.
sain syyttelyryöpyn niskaani ex apeltani ja käräjillä uhkailun koska minä olen uhannut viedä lapsen hänen pojaltaan.
aivan uskomatonta.

jos minulla on yksinhuoltajuus niin silloinhan MINÄ olen lapsen ainoa huoltaja?
ex on nyt sitämieltä että joko minä suotun siihen viikkosysteemiin tai hän vie asian käräjille.
samoin sanoi että jos en poista hakukieltoa päiväkodista niin hän suuttuu kovasti.
mielestäni suojelen lastamme sekä itseäni.
sanoi myöskin että joko viikkotapaamiset tai sitten jokapäivä tapaaminen,hakee päiväkodista tuo minulle illalla.haluaa olla lapsen kanssa jokapäivä.

haluan että lapsellani on isä ja isovanhemmat,mutta ihan kun minun pitäisi nyt luopua lapsesta kokonaan vaan koska hän haluaa..tai suostua viikkosysteemiin koska HÄN haluaa.
ex asuu vanhempiensa kanssa kaksiossa ja on sanonut ettei hällä varaa omaan asuntoon eikä aijo sellaista hankkia.

ehdotin jokatoinen viikonloppu + 2arkipäivää (sillä viikolla kun ei viikonlopputapaamista ole)
ei suostu tähän koska silloin minulla on enemmän aikaa lapsen kanssa kun hänellä (ihan kun tämä olisi jokin kilpailu)
ex tekee myös 3työtä eli päivätyön lisäksi tekee iltatöitä 3päivänä viikosta eli lapsi olisi mummonsa kanssa enemmän kun isänsä..ja TIEDÄN että mummo hoítaisi lapsemme eikä isänsä,se on nähty tässä vuosien varrella.

en tiedä mitä teen,vai lähdetäänkö sinne oikeuteen kattelemaan?
ex myös uhkailee että oikeudessa hän näyttää jonkun videon jossa pahoinpieteln lastani :o
tuollaista ei todellakaan ole tapahtunut!!
hakukielto en aijo poistaa ennenkun lopettaa uhakilut yms.

ksoka on nähty miten mies kiristää minua esim rahlla (meillä yhetistä velkaa jonka aikoo jättää maksamatta jos ei saa haluamaansa läpi.

poika oli isänsä/mummonsa kanssa pe parituntia ja meis kysyi että jos voi viedä pojan uimaan tänään,suostuin tottaki koskoa kysyi eikä vaan tapaansa mukaan ilmoittanut,kokoajan utelee että mitä olen tapaamisten suhteen päättänyt..

(olen täällä aiejmmin kirjoittanut kun mieheni on tehnyt mun nimissä velkaa ja jättänyt ne pystyyn jne)

valakaa muhun uskoa että asiat järjestyy!!

*herjaa että tämä on spämmi!!??*

Usko pois, kyllä asiat järjestyvät (jos et asu Nurmijärvellä, terveisiä vaan Artolle...no, huono vitsi...). Musta sun ei kannata (eikä tarvitse!) suostua mihinkään järjestelyyn mitä et koe aidosti lapselle (ja itsellesikään) hyväksi. Vallankäyttö uhkailemalla, pakottamalla jne. on muutenkin väärin ja se kannattaa tuoda esille mahdollisissa sopimusneuvotteluissa! Ja kyseessä on lapsen etu, ei se kumpi on lapsen kanssa enemmän ymv., lapsi kun ei ole niinkuin muu kodinirtaimisto jonka voi erotessa jakaa "puoliksi"...korosta kokoajan, että et vie lasta isältä (ja siis isovanhemmilta), on ajateltava mikä on LAPSELLE paras ratkaisu (itse en kannata viikko-viikko -systeemiä). Puhu samat asiat selviksi myös isovanhemmille. Niin ja puhu em. välikohtauksesta, ei tuollaista lapsen läsnäollessa, herranjumala sentään!

Kauhean rankkaa lapselle. Ja varmasti teillekin, mutta nyt tuota lasta pitäis suojella kaikelta vastaavalta kauhulta mitä on jo joutunut kokemaan. Lapsi on vielä pieni, enkä tiedä ymmärtääkö erojanne ja yhteen paluitanne, mutta myös tuollainen tilanne on aika raskas lapselle. Joka tapauksessa lapsi ON teidän yhteinen, ja kummallakin vanhemmalla on lähtökohtaisesti samat oikeudet lapseen, ja vaikka usein lapsi "määrätäänkin" äidille, niin silti vanhemmilla on yleensä yhteshuoltajuus.

Koska olette nyt niin kuin uudelleen eronneet, niin voisitko ihan ensin itse varata ajan lastenvalvojalle jossa tekisitte ihan laillisen sopimuksen tapaamisista? Ihan vain lapsen parhaaksi teidän täytyisi pystyä sopimaan jokin kompromissi, tehän ehkä kuitenkin haluatte että lapsella olisi edelleenkin turvallinen ja hyvä lapsuus? Ulkopuolinen sovittelija voi hieman rauhoittaa tilannetta, mikäli näin ei käy niin voi voi, siinä sitten pilaatte omanne ja lapsenne tulevaisuuden sekä hänen ainutkertaisen mahdollisuutensa onnelliseen lapsuuteen! Muista myös että kompromississa kumpikin antaa myöten ja vain ja ainoastaan lapsen parhaan pitäisi vaikuttaa teidän päätöksiinne.

noniin,nyt viesti näyttää päässen palstalle asti.
kun yritin sitä lähettää niin tuli vaan ilmoitus spämmistä.

olen yrittänyt ehdotella exälle tapaamisvaihtoehtoja,hän on ehdoton tuon viikkosysteemin kanssa.
isovanhemmat eivät ymmärrä tehneensä mitään väärää koska minä olen valehtelija,ja "ei ihem ettei lapsi halua lapsensa luokse,nähtiinhän se silloin päiväkodilla"

Tottakai lapsi haluaa mummille kun siellä passataan ja voi olla kun elopellossa!!
sekavaa tästä tekee lapselle myös se että isän luona puhutaan eri kieltä kun kotona..
haluaisin luottaa lapsen isään ja sopia viikkotapaamiset JOS hällä olis edes oma koti ja olisin varma että hän itse hoitaa laspemme tuon viikon aikana..äitinsä kun änkee joka väliin ja lapsen isä antaa äitinsä hoitaa kun itse pääsee näin helpommalla.

jo suhteemme aikan aina sama lauklu "no viedään x mun äidille niin lähdetään tekemään jotain kivaa"

[QUOTE="Lumi";22256092]Kauhean rankkaa lapselle. Ja varmasti teillekin, mutta nyt tuota lasta pitäis suojella kaikelta vastaavalta kauhulta mitä on jo joutunut kokemaan. Lapsi on vielä pieni, enkä tiedä ymmärtääkö erojanne ja yhteen paluitanne, mutta myös tuollainen tilanne on aika raskas lapselle. Joka tapauksessa lapsi ON teidän yhteinen, ja kummallakin vanhemmalla on lähtökohtaisesti samat oikeudet lapseen, ja vaikka usein lapsi "määrätäänkin" äidille, niin silti vanhemmilla on yleensä yhteshuoltajuus.[/QUOTE]

siis vaikka alkujaankin onlen laillisesti yksinhuoltaja niin silti on yhetishuolto?en ymmärtänyt

siis vaikka alkujaankin onlen laillisesti yksinhuoltaja niin silti on yhetishuolto?en ymmärtänyt

Ai, sori, jäi tuo pitkässä kirjoituksessasi jotenkin huomiotta. Eiköös se sitten ole voimassa, ja lapsen isälle tulee tapaamisoikeudet, ja asia siltä kohdin onneksi kohdallasi jo hoidettu. En tiedä psytyykö miehesi hakemaan yksinhuoltajuudelle purkua, mutta kovin tuntuu kaivavan omaa kuoppaansa kiristyksillään ym. Kirjoituksesi perusteella oma mielipiteeni on, että lapsen pitäisi olla pää asiassa, ja pysyvästi sinulla, ja mies tapaa lasta esim. joka toinen viikonloppu, tms. Aika sekopäistä sakkia nuo miehen vanhemmat...

Aluksi haluan toivottaa voimia sulle!

Sie olet yksinhuoltaja. Paperilla on määritelty huoltomuoto ja se ei vaihdu yhteishuolloksi ellet allekirjoita uutta sopimusta huollon muutoksesta! Ja suosittelen pitämään tuon yksinhuoltajuuden, jos isä on noin vaikea ettei hänen kanssaan pysty asioista keskustelemaan. On lapsen etu, että hänen asioistaan ei tapella. Voihan sitä silti kysyä toisen vanhemman mielipidettä asioihin ja miettiä sitäkin kantaa. Ja vaikka on yksinhuoltajuus, se ei estä lapsen isää tapaamasta lasta ja olemasta yhteydessä lapseensa. Lapsen isä vain ei päätä lasta koskevissa asioissa.

Nykyään on paljon huonoja kokemuksia viikko-viikko systeemistä, ettei sitä lastenvalvojat edes suosittele. Myöskään oikeudessa sitä ei nuijita. Tuon saa vain suostumalla ja tekemällä sopimuksen. Näin asianajajani kertoi kun oma yksinhuoltajuus juttuni oli oikeudessa.

Nuihin laina asioihin en osaa sanoa mitään. Mutta voit soittaa asianajajalle ja kysellä apua häneltä. Neuvoo ilmaiseksi puhelimessa, ainakin minua kun pohdin huoltoa.

Varaa aika lastenvalvojalle ja tehkää sopimus, jossa sie olet lähivanhempi. Toki isä voi viedä asian oikeuteen ja hakea vuoroviikkoa tai lähihuoltajuutta, mutta sen onnistuminen olisi suoranainen ihme!

Älä alistu lapsen isän uhkailuihin mutta älä myöskään estä lapsen ja isän yhteydenpitoa. Siksi sopimus kannattaa tehdä kirjallisena.

Voimia!

Sie olet yksinhuoltaja. Paperilla on määritelty huoltomuoto ja se ei vaihdu yhteishuolloksi ellet allekirjoita uutta sopimusta huollon muutoksesta!

Näin olisi JOS ap ei olisi palannut takaisin avoliittoon exänsä kanssa. Vakiintunut uusi elämä yhdessä voidaan katsoa oikeudessa ihan hyvin yhteiseksi sopimukseksi purkaa yksinhuoltajuus ja näin ollen uusi sopimus pitää laatia mahdollisimman pian nyt kun ero (taas) on tapahtunut. Jos isä ei halua lastenvalvojalla sopia asioista, menee tapaus käräjäoikeuden päätettäväksi jos äiti ei isän ehtoihin halua suostua. Prosessi on pitkä kun siihen liittyy sosiaalitoimen selvitykset elinoloista yms... mutta eipä vaihtoehtoja paljon ole jossei yhteistä säveltä lapsen tapaamisista löydy.

[QUOTE="Lumi";22256092]Kauhean rankkaa lapselle. Ja varmasti teillekin, mutta nyt tuota lasta pitäis suojella kaikelta vastaavalta kauhulta mitä on jo joutunut kokemaan. Lapsi on vielä pieni, enkä tiedä ymmärtääkö erojanne ja yhteen paluitanne, mutta myös tuollainen tilanne on aika raskas lapselle. Joka tapauksessa lapsi ON teidän yhteinen, ja kummallakin vanhemmalla on lähtökohtaisesti samat oikeudet lapseen, ja vaikka usein lapsi "määrätäänkin" äidille, niin silti vanhemmilla on yleensä yhteshuoltajuus.[/QUOTE]

no on tietenkin, mutta huom. taas että lasta kun ei voi pompotella miten vaan niin sillon aikuisten on joustettava omista haluistaan ja tarpeistaan!

Yhteistyössä