Atoopikot/atoopikkojen äidit,kysymyksiä?

• Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti
"äitee"
Onko teillä myös kasvoissa ihottumaa?
Kuuluuko kasvojen pienten verisuonien (hiussuonien) punoittaminen ihon läpi atopiaan??Etenkin tuulellä/kylmällä ilmalla jne..?
Astma?
Ruoka-allergiaa?
Onko verikokeissa poikkeavaa?

Kasvoissa oli ihottumaa aluksi mutta ei enää nykyään. Nykyisin tulee lähinnä taipeisiin, ranteisiin ja kämmenselkään sekä pieniä läikkiä selkään ja vatsaan.
Tuohon verisuonijuttuun en osaa sanoa mitään, en ainakaan ole tytöllä tuollaista huomannut.
Astma on todettu mutta ei tarvitse lääkitystä.
Ruoka-allergioita ei ole.
Verikokeissa ei poikkeavaa.

Olen itse atoopikko.

-kasvoissa on ihottumaa, suihkun jälkeen tuntuu taivaalliselta kuivata kasvot froteepyyhkeellä hinkaten (mikä ei tietenkään kannata). Silmäluomet ovat pahimmat, niihin auttaa vain Elidel/Protopic.

- kaipa tuo kasvojen punoittaminen on yksilöllistä, en tiedä liittyykö erityisesti atopiaan

- astma löytyy, lievänä

- ruoka-aineallergioita: nykyään kala. Lapsena suklaa teki mahtavan taiveihottuman. Lisäksi peruna, sitrushedelmät ja paprika saavat kädet kutiamaan, joten niitä käsittelen hanskat käsissä.

- en tiedä löytyilö verikokeista mitään kun aikoinaan astmaa tutkittiin

Mulla ainakin kasvoissa on juurikin se pahin ihottuma, valitettavasti.

Kuulostaa enemmän couperosa-iholta näin äkkiseltään tuo verisuonten punoittaminen. En kyllä osaa sanoa. Itsellä en ole tällaista havainnut, iho kyllä muuten punottaa ihan tolkuttomasti.

Astmatutkimuksissa en ole käynyt, mutta en ihmettelisi jos sekin olisi paukahtanut.

Ruoka-aineallergioita mulla itsellä on aika paljon. Usein atoopikoilla on, kannattaa käydä kokeissa jos yhtään epäilee. Hillitsee oireita, kun löytyy allergia.

Verikokeista en osaa sanoa.

Mulla (ja lapsillani) liittyy ohueeseen ihoon tuo verisuonten näkyminen. Itselläni on myös couperosaa.
Lapsillani on poskissa ja raajoissa kuivin iho. Saa kyllä rasvata taas huolella nyt kun ilmat kylmenivät : /

meidän 1-vuotiaalla atooppinen ihottuma ja mulla. mulla lisäks tulehtuneet kädet,joista käynyt ihotauti-polilla. lääkärin mielestä meidän ei kannata mennä ruoka-aine-allergioita tutkiin koska on niin selvää atooppista.
mulla on epäilty rasitus astmaa,mut en ole käynyt kokeissa,vaik lähetteen joskus sainkin 11vuotta sitten.

meillä lapsella taipeissa ja mahassa ja kaulassa ja niskassa ihottumat. kesällä ei ollu oikeestaan mitään..mut taas se alko.
poskiin tulee joskus välillä tutista ihottumaa,mikä lähtee pois helposti.

Nimierkki harmahtuneena
Meidän atoopikko tytöllä ihottuma löytyy jaloista, pakaroista ja selässä ja mahassa välillä vain pieniä kuivia läikkiä. Lääkäri epäili että vaihtuu vielä monta kertaa nuo ihottumapaikat. Lapsen isällä on myös atooppinen iho, nykyään ei ole enää missään muualla hänellä tuo ihottuma kuin silmien ympärillä... Talvella saattaa vuotaa ihan verta nuo silmän ympärykset mun miehellä, se on inhottavaa! Itselläni ei luojan kiitos ole atooppista ihottumaa, muuten vain hemmetin kuivaihoinen olen..
Meidän lapsella ei ole mitään muita allergioita, eikä hänellä myöskään kuulla verisuonet läpi. Voithan mennä käymään lääkärissä lapsen kanssa ja kysyä mikä siinä on ja mikä auttaisi.

maissihiiri
Poskissa lapsella lähinnä kuivaa ihoa näin syys/talviaikaan, ei varsinaista ihottumaa. Jaloissa ihottumalänttejä, jotka pahenevat esim. siitepölyaikaan ja silloin kun lämmitysaika alkaa. Nykyään onneksi sen verran lievänä, että pärjätään ilman kortisonia, meillä Miniderm käytössä joka sopii tosi hyvin.
Ollut ruoka-aine allergioita ja astmaa, silloin kun ruokavalio ei vielä ollut kunnossa niin posket olivat aivan rikki, kortisonia kului kauheat määrät yms.

vierailija
Onko teillä myös kasvoissa ihottumaa?
Kuuluuko kasvojen pienten verisuonien (hiussuonien) punoittaminen ihon läpi atopiaan??Etenkin tuulellä/kylmällä ilmalla jne..?
Astma?
Ruoka-allergiaa?
Onko verikokeissa poikkeavaa?
Sehän on niin, että on tunnetut ihosairaudet lokeroidaan omiin laatikoihinsa. Atopia ei ole oikea laatikoitu sairaus.

Atopia-laatikkoon syydetään kaikki määrittämättömät ihosairaudet ja -oireet. Eli reilumpaa olisi, jos lääkäri sanoisi, että iho-oireesi syy/aiheuttaja on tuntematon.

Iho voi oireilla sen takia, että se vain on herkempi, kuin normaaleilla (enemistöllä) ihmisistä.

Esim ulkomailla käsiin sormien väleihin ilmestyviä kutiavia rakkuloita kutsutaan nimellä "dyshidrotic finger eczema". Web-hakukoneella: dyshidrotic finger eczema
Suomessa saat ihotautilääkäreiltä hyvin erilaisia diagnooseja. Jotenkin täällä vain ollaan kuin jossain takapajulassa, jossa lukeneet ihmiset eivät usein jatkokouluttaudu, eivätkä kehitä itseään alalle valmistumisen jälkeen.

Yhteistyössä