Pieni raivopää päiväunille, miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yainaba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Yainaba

Aktiivinen jäsen
11.05.2005
2 743
0
36
Herralla ikää 2v 4kk. Päiväunet tarvitsee vielä koska ilman niitä on vihainen illan ja nukahtaa puoli kuuden maissa sohvalle. ( testattu useamman kerran)
Päiväunille nukahtaa hyvin jos se sänkyyn meno tapahtuu heti välittömästi syönnin jälkeen. Mutta jos tulee pienikin viive, on seurauksena armoton raivari. Ei millään halua enää päiväunille jos se ei ole tapahtunut just niin niinkuin yleensä.
Jaksaa raivota tunninkin. Pysyy omassa sängyssään mutta huutaa ja itkee ja viskoo kaiken sängystä lattialle. Välillä pyytää pissalle ja saa käydäkin. Yrittää sitten pyydellä koko ajan pissalle sen jälkeen että ei tarviis nukkua.

Muutaman kerran on mennyt raivotessa niin pitkään ettei enää kannata edes yrittää nukuttaa. Silloin on sovittu että kun rauhottuu ja makaa hetken nätisti sängyllä, pääsee pois. On kokeiltu kaikki tv: nanny-ohjelmista saadut vinkit ja ollaan järjestelmällisiä tuon pojan kanssa. Kaikki mitä on kokeiltu, on toimineet muihin lapsiimme. Tähän poikaan vaan ei tunnu tehoavan mikään. Pahalta tuntuu katsoa pojan raivoamista kun selvästi hän ei itsekään hallitse tilannetta. Perheneuvolan työntekijä on tulossa kotiin katsomaan pojan kanssa päivätoimia, pojalla on ilmeisesti adhd, mutta oisko mitään vinkkejä ja kokelemisen arvosia temppuja ennen sitä?

No mä luovutin, samanikäinen tyttö. En jaksa sitä taistelua kaksi kertaa päivässä. Mielummin sitten aikaisemmin nukkumaan ilman mitään nukutusta.

Paljon tekemistä vaan illalle, ettei pääse nukahtamaan itsekseen sohvalle. Kyllä se rytmi siitä löytyy pian.

Meillä meni samanikäisen kanssa päikkäreille meno ihan painajaiseksi. Ei millään, ei sitten millään. Lopulta päätin, että olkoon nukkumatta. Meilläkin ensimmäiset pari viikkoa piti keksiä illansuulle tekemistä, jotta poika pysyi hereillä. Kannattaa mennä ulkoilemaan, siellä tuskin nukahtaa. sitten sisälle tulon jälkeen heti iltapala, iltapesut ja muut rutiinit ja lapsi sänkyyn. Nukkumaanmenoa voikin sitten tietysti aikaistaa kun lapsi on väsynyt. Todennäköisesti lapsi alkaa yöllä nukkumaan hieman pidempään ja pienen totuttelun jälkeen alkaa hereilläpysyminen sujua.

Meillä tuo päikkärien poisjättö oli väliaikainen vaihe. Nyt taas 2v 8kk iässä nukutaan nekin.

Onko siis vaikeaa viedä heti syönnin jälkeen? :) Jos se mitenkään onnistuisi niin toteuttaisin sitä, eli veisin silloin kun nukahtaa helpoiten. Meillä on nyt vähän samanlaista: käydään ensin ulkona, siitä heti syömään ja sen jälkeen nukkumaan - jos venyy liikaa ei enää nukahda ja huutoa tulee.

Tässä iässä, oma kuopukseni siis myös, on sitä uhmaa yms. jolloin aika monesta asiasta tulee hankalampaa. En kyllä jättäis unia pois vielä, kuten itsekin ajattelit.

No mä luovutin, samanikäinen tyttö. En jaksa sitä taistelua kaksi kertaa päivässä. Mielummin sitten aikaisemmin nukkumaan ilman mitään nukutusta.

Paljon tekemistä vaan illalle, ettei pääse nukahtamaan itsekseen sohvalle. Kyllä se rytmi siitä löytyy pian.

Tuo tuntuu kyllä tosi julmalta: milloin itse menet nukkumaan? Olisko kiva sinnitellä yliväsyneenä hereillä vielä monta tuntia sen jälkeen?

Ei kai kotihoidossa olevaa kannata tuossa iässä väkisin nukuttaa. Kun rytmi saa olla yksilöllinen, pienellä vaivannäöllä elämä sujuu niin kuin teillä näyttää sujuvan. Ja jonkun ajan päästä unet on historiaa. Ei kaikki edes tarvitse niitä noin kolmevuotiaana.

Mä olen kokeillut pitää poikaa hereilläkin vaikka millä konsteilla sitten illalla. On nukahtanut ruokapöytään, kylpyammeeseen, saunaan, hiakkalaatikolle, leikkimökkiin...no autoon on turha viedäkään kun nukkuu sinne muutenkin vaikka ois just nukkunut.
Sitten kun tuo poika nukahtaa niin se nukkuu vaikka mihin vaikka mitä tehtäis. : /

Ja mun on mahdotonta ton vauvan kanssa kävelyttää poikaa teitä pitkin ( saattaa saada siinäkin raivarit jos on väsynyt ja jäädä makaamaan) iltasin klo 17-19. Säässä kuin säässä. : /

Meillä loppui päiväunet 2 v 9 kk ikäisenä. Koska ei vain nukahtanu päiväunille, vaikka makasi rauhallisesti yli tunnin sängyssä. Itse piti maata vieressä. Jos nukahti päiväunille, iltaunille nukahtaminen kesti 2 tuntia, vaikka maattiin molemmat hiljaa sängyssä. Illalla nukahti vasta klo 23 aikaan, jos oli nukkunu päiväunet. Päättelin tuosta, että eipä ole järkeä hakea unta päivällä ja illlalla tuntitolkulla. Niinpä nukkuu nyt 12-13 tuntia hyvin yöllä ja menee illalla jo klo 18:15 sänkyyn ja nukahtaa klo 18:30. On kotihoidossa ja päivän lepohetki on esim. kirja tai rauhallinen lastenohjelma

Onko siis vaikeaa viedä heti syönnin jälkeen? :) Jos se mitenkään onnistuisi niin toteuttaisin sitä, eli veisin silloin kun nukahtaa helpoiten. .

Siihen pyritään ja silloin onnistuu hyvin, Mutta tön pojan pään sekoittaa jo niinkin pieni asia kuin puhelimen soiminen. Mulle tuli tänään puhelu joka oli pakko ottaa vastaan, oli tärkeä asia ja siinä menin noin 10 minuuttia. Poika ehti livahtaa ruokapöydästä ( lähti heti kun huomas mun puhuvan puhelimessa) ja meni katsomaan telkkaria. Mies oli just kerennyt lähteä töihin, ois muuten laittanut. Menin heti puhelun jälkeen hakemaan poikaa sänkyyn niin raivari oli valmis.

[QUOTE="vieras";22229607]Meillä loppui päiväunet 2 v 9 kk ikäisenä. Koska ei vain nukahtanu päiväunille, vaikka makasi rauhallisesti yli tunnin sängyssä. Itse piti maata vieressä. Jos nukahti päiväunille, iltaunille nukahtaminen kesti 2 tuntia, vaikka maattiin molemmat hiljaa sängyssä. Illalla nukahti vasta klo 23 aikaan, jos oli nukkunu päiväunet. Päättelin tuosta, että eipä ole järkeä hakea unta päivällä ja illlalla tuntitolkulla. Niinpä nukkuu nyt 12-13 tuntia hyvin yöllä ja menee illalla jo klo 18:15 sänkyyn ja nukahtaa klo 18:30. On kotihoidossa ja päivän lepohetki on esim. kirja tai rauhallinen lastenohjelma[/QUOTE]

Meidän jätkä normaalisti nukkuu päiväunia ½-1½ tuntia. Yöunille menee klo 20 ja nukahtaa heti. Ei mitään ongelmaa illalla nukkumaanmenossa. Ja herää aamulla viimeistään klo 7

osaako ite siis laittaa telkkarin päälle vai miksi se on päällä? Veikkaisin, et adhd-lapsi voi saada liikaa virikettä just telkkarista ja muusta hälystä, joka sit laukaisee sen levottomuuden ja tulee raivarit unen sijaan. ja ehkä reagoi myös herkästi äidin huomion siirtymiseen muuhun, kuten siihen puheluun tai ja vauvaan.

Ei ollu tarkoitus tuomita tällä mitenkään! Voimia, me taistellaan täällä kanssa joka päivä samanikäisen pojan kanssa päiväunille menon kanssa tai hän taistelee unta vastaan, mutta ilmiselvästi vielä tarvitsee päikkärit. Meillä on hyvät yöunet päikkäreistä huolimatta ja illalla ei nukahtamisvaikeuksia, mut päiväuniaikaan uhma nostaa päätään.

Kauanko tätä on jatkunut? Meillä oli tuossa iässä kuukausi, pari järjetöntä tappelua unien kanssa. Ilman unia raivosi ja nukahteli tosiaan mihin sattuu, kerran jopa naamalleen makaroonilautasen päälle. Sitten luovutin, ja illat oli kyllä vaikeita, mutta kävi nukkumaan 19-20 välissä. Jonkin aikaa nukutin väkisin, pidin sen pari tuntia pintani raivoavaa lasta vastaan.
Nukkui yöllä sitten ja usein joka kolmas päivä päikkärit. Nyt taas 2v 8kk, nukkuu joka toinen päivä ilman tappelua, sen sijaan lepo pitää viettää päivittäin. Eikä kyllä nytkään aina riittäisi, mutten ala enää tappelemaan. Tänään nukahti rattaisiin..

Entä jos päiväunet voisi nukkua myöhemmin?

mä kans lisään vielä, et meil on auttanu et päiväunille menoa on siirretty suosiolla myöhemmäksi. ei verota öitä siis, vaikka nukkuukin vasta reilusti iltapäivällä.

Kun päiväunet jätetään pois, yleensä jossain vaiheessa iltapäivää on tosiaan sellainen unelias hetki, varsinkin jos on toiminnan puutetta, mutta useimmiten se menee ohi, jos keksitään touhuja. Ei siis välttämättä käy niin, että lapsi on koko loppuillan väsynyt. Kannattaa kokeilla.

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
Kotona

[QUOTE="äksä";22229734]Kauanko tätä on jatkunut?

Entä jos päiväunet voisi nukkua myöhemmin?[/QUOTE]
Tätä on ollut puolisen vuotta. Aina silloin kun ei pääse just oikeen kaavan mukaan päiväunille.
Sais mun puolesta nukkuakin vaikka vähämn myöhemmin, mutta jos yritänkin niin on raivari päällä. Nukkuu siis heti syönnin jälkeen ( syötiinpä sitten lounas mihin aikaan tahansa välillä 10-12) kunhan pääsee heti sänkyyn syötyään ja käytyään vessassa. Mutta pienikin poikkeama ja tervemenoa päiväunet. On käyty autoilemassa jokunen kerta iltapäivällä ja nukahtaa kun pääsee autoon. ( joskus otin mukaan kun hain tyttöä hoidosta, matkaa puoli kilometriä ja poika nuhati ennenkuin oltiin päiväkodin pihassa)

Kun mä keksisin jonkun konstin millä ton pään sais käännettyä siinä vaiheessa kun se alottaa sen raivoamisen. Kaikkeen muuhun raivoamiseen auttaa tyyli: " tehdään ensin tämä ja sitten saat.....jotakin mieleistä"
Mies oli kokeillut opettaa pojalle "halitaan kiukku pois"-systeemiä ja sillä saadaan rauhottuman, mutta vaan just siks aikaa kunnes kuulee että ne päiväunet tarviis silti nukkua.

[QUOTE="hmm";22229733]osaako ite siis laittaa telkkarin päälle vai miksi se on päällä? Veikkaisin, et adhd-lapsi voi saada liikaa virikettä just telkkarista ja muusta hälystä, joka sit laukaisee sen levottomuuden ja tulee raivarit unen sijaan. ja ehkä reagoi myös herkästi äidin huomion siirtymiseen muuhun, kuten siihen puheluun tai ja vauvaan.

Ei ollu tarkoitus tuomita tällä mitenkään! Voimia, me taistellaan täällä kanssa joka päivä samanikäisen pojan kanssa päiväunille menon kanssa tai hän taistelee unta vastaan, mutta ilmiselvästi vielä tarvitsee päikkärit. Meillä on hyvät yöunet päikkäreistä huolimatta ja illalla ei nukahtamisvaikeuksia, mut päiväuniaikaan uhma nostaa päätään.[/QUOTE]

Tää osaa laittaa telkkarin itse päälle. Laitettiin kaukosäätimet piiloon päiväseltään niin keksi että saa ne laitteet päälle sieltä itse laitteestakin. Ja osaa jo tarkistaa jos johto on irti seinästä ( se tehos vähän aikaa kun kuvitteli että telkkari ei vaan toimi, mutta sitten joku keksi näyttää senkin johdon sijainnin)
Mä en muuten edes tiedä mitä tää poika ei kykenis kotona tekemään. Ja tosiaan, mitään ei voi piilottaa kaappien ylähyllyille...on sen verran monesti ne sieltäkin hakenut. :|

Yhteistyössä