päiväunille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nukahtaminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nukahtaminen

Vieras
Kuinka teillä muilla vauvat N.10kk nukahtavat päiväunille? Nukahtavatko itse vai nukutatteko?

Meillä nyt pojan 10kk kanssa ollut seuraavanlainen ""ongelma"" jonkin aikaa:
Poika nukkuu 2 päiväunet. Aamupäiväunille nukahtaa melko nopeasti (tai no joskus voi mennä tuntikin), mutta toisille päikkäreille nukahtaminen kestää vähintäänkin tunnin, joskun puolitoistakin. Poika on tottunut nukahtamaan yksin aikansa puuhattuaan sängyssä. Illalla menee ehkä 15min. kun nukahtaa yöunille, mutta en tajua miten päivisin kestää niin kauan! Vaikka ekoilla päikkäreillä on nukkunut vain vajaan tunnin (niinkuin tänäänkin 10.30-11.20) ei iltapäivällä uni meinaa tulla (äsken nukahti 15.30, mikä on aika myöhään nukkua päikkäreitä!) Jos yrität paijata tms. poika vaan yltyy ""riehumaan"" ja nauramaan joten oon antanut väsähtää sängyssä ja sitte jossain vaiheessa paijaamalla rauhotellu uneen kun näyttää siltä. Mutta kun siihen menee niin kauan!
Virikkeitä saa ja koko ajan puuhaa hereillä ollessaan joten luulis että nukuttais. mut ei kun sängyssä päristään, pyöritään ym. Onhan se tietty hyvä ettei itke, mutta kyl se vähä stressaavaa on kun päivässä n. 2h pitää yrittää saada lapsi nukahtamaan...
Ja yksillä päikkäreillä ei vielä jaksa. Vai onkohan tää sitä että on vähitellen siirtymässä yksiin ja nyt hakee uutta rytmiä... En tiedä!

Meillä poika siirty yksiin päikkäreihin 10kk tosin ilta unille piti laittaa jo kuuden jälkeen ja vähän venyttää ""ekoja päikkäreitä"" mutta hyvin se kuitenkin suju. Ite oli niin väsyny koko ajan että yhet pitemmät nokoset sai itekkin otettua ja jakso sitten taas illalla touhuta paremmin. Ja ne illan muutamat tunnit rauhassa, kun paapero oli jo nukkumassa oli luxusta. :) Voimia ja jaksamista sinne ja kyllä se parhain ratkasu sieltä löytyy :)

Oho!Just tost asiasta ajattelin kirjottaa, meill' on ihan sama juttu ja poika kohta 11 kk. Sori mulla ei jostain syyst nyt toimi noi kaikki kirjaimet n'ppiksest. Poika on ihan kuitti,mutta jatkaa vaan riehumista ja melkeiin nukahtaa mut siit taas alkaa pomppia, ei kait vaan malta nukahtaa...eilen oli ihan mahotonta nukku vaan yhdet alle tunnin unet ja sit koko yokin oli levoton...ei jaksa yksil unilla kun nukkuu max 1,5 tuntia kerrallaan ja joskus vaan sen vajaan tunnin.

Joo minä tässä nyt olen kokeillu kaikkia kikkoja viime päivien aikana. Eilen yritin että nukkuis yhet unet. Venytin ne ekat unet vasta 11.30. Eli syötiin eka ja sit nukkumaan. Poika oli aamul jo heränny puol seiskan aikaa ja arvaa vain kuin väsynyt oli ruokailun aikaan. Syömisestä ei meinannu tulla mitää, itki vaan väsymystään. Nukahti sitte nopeesti ruuan jälkeen ja nukku 2 1/2 h putkeen, mikä on aika saavutus! Eli oli tosi väsyn. Eikä päivän aikana enää nukkunu lisää vaik illal käytii kävelyl et ois ottan nokoset. Mut ei toikaan järjestely tuntun hyvältä, koska poika ei selvästikään jaksa valvoa tonne 11 asti jos on herän 7. Tänää heräs taas puol seittämän ja laitoin nukkumaan 9.30 ja IHME KYLLÄ nukahti tosi nopee! (silitin kyl koko ajan). Sit 45min. pääst niiku vähä herättelin ettei vetäsis puoltatoisttuntii. Ja nyt taas nukkuu. Nukahti autoon yhden jälkee ja sain siirrettyä sänkyyn nukkumaan.

Eli oon tullu siihen tuloksee että kahdet unet kuitenki tarvii. Ehkä sit vähä rajotan niit ekoi unii vaik puoleetuntii tai vähä yli. Jos se vaik toimis...

alkuperäiselle kysyjälle kommentoin ainoastaan tuosta toisten päikkäreitten kellon ajasta. Meidänkin lapset nukahti toiset päikkärit vasta vähän ennen neljää ja nukkuivat reilun tunnin (10kk ikäisinä). Silti aloittivat yöunet jo kahdeksan kieppeillä ja nukkuivat aamuun saakka 12 tuntia.

Meidän poika menee yöunille jo 19 aikaan. Ja syö ruuan puolviiden aikaa ja puuron sitte puol seiskan aikaa. Et jos toi iltaruuan syöminen venyy yli viiden ei iltapuuro oikein maistu.. Mutta eiköhän tämä tästä =)

Yhteistyössä