Lastenvaatteista

Olen ollut ymmärtävinäni, että lasten vaatteet (osto ja ompelu) on osalle täällä yksi harrastuksista ja silloin ymmärrän niiden vaatiman ajan ja "vaivan" (siis henkisen satsauksen).

Mutta miten muut?
Kuinka paljon mielestänne kiinnitätte aikaa ja voimavaroja lasten pukeutumiseen?
Olenko omituinen kun minulle riittää kun on mukavaa, siistiä ja mielyttävän näköistä enkä oikeastaan enää sen jälkeen asiaa ylipäätään ajattele?
Minulla ei esim. ole aavistustakaan mitä merkkiä meillä suositaan vai suositaanko mitään. Jo siinä on mielestäni ihan kyllin päänvaivaa kun pysyttelee ajantasalla siitä, mitä pitää milloinkin hankkia. (Tällä viikolla esim. jossain vaiheessa pitää jonkun käydä ostamassa nippu pikkupoikien boksereita ja sukkia sekä mielellään lisää hanskoja - ne kun likaantuvat pihalla hetkessä ja tuppaavat hukkumaan ja unohtumaan milloin minnekin.)

Mutku se ei oo niin helppoa löytää aina lähikaupan hyllyltä sitä mukavaa ja miellyttävää lastenvaatetta :) Mutta ehkä sitten olen vain nirso... Mutta asiaan käytetty aika, ehkä sitten kuvittelet että siihen menee tunteja viikossa. Kun ostaa netistä, niin vähemmällähän vaivalla sen tekee "perusteellisesti", mikä menee kaupungille menoon ja kaupoissa ramppaamiseen (esim jos haluaa olla ostoksesta kuin ostoksesta hintatietoinen).

En voi sanoa suosivani jotain tiettyä merkkiä, kun kovin monella merkillä on kivaa ja uusia tulee. Kuka edes pystyy ostamaan lapselle vaatteet pitäytyen johonkin tiettyyn (tai edes pariin) merkkiin? Mutta joo, tiedän merkit.

Mä varmaan kyllä suhtaudun mihin tahansa investointiin samalla intensiteetillä, en vain lastenvaatteisiin.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
mä en tee ite lapseni vaatteita mutta olen tosi kiinnostunut hänen pukemisesta ja vaatettamisesta ja yritän ostaa aina toisiinsa väreiltään sopivia vaatteita jotta niitä on helppo yhdistellä.
Esim tänään päiväkotiin laitoimme sävysävyyn harmaan neuleen, vaaleat lasten farkut ja vaalean sinisen paidan. En olisi tuohon yhdistelmään laittanut esim ruskeaa paitaa. Puen hänelle aina toisiinsa sointuvat värit. Poika on nyt 5v. Toivon että myös vanhempana hän on itse kiinnostunut vaatteistaan ja niiden yhteensopivuudesta.

Mua ei merkit kiinnosta. Lapsista kaksi on niin isoja, että hoitavat useasti itse vaateostoksensa tai pyytävät minun tekemään jotain tiettyä. Nuorimman pukee yleensä isi. Itse ostan lapsilleni hyvin harvoin mitään, jos nyt sattuu vastaan jokin kiva kangas tai joku kiva muu juttu niin sitten. Keskimmäiselle lapselle ostin tuossa alku syksystä kirpparilta Robert-hatun kun kierrettiin paikkoja yhden palstalaisen kanssa :)

Ego
Ite en tee vaatteita. Lapselle ostelen sävy sävyyn mallaavia vaatteita. Tyttöä kiva pukea kouluun kun ei tule riitakaan koskaan kun yhdessä teemme ostokset eli kaikki miellyttää. Tyttä kai periny mun värisilmän kun pitää hänenkin mielestä sopia värit toisiinsa.
Vaatteiden merkillä ei ole väliä. Kirpparilla käyn joskus kattelemassa jotain.

Ulkovaatteissa ja kengissä panostan laatuun, joka tarkoittaa sitä, että yleensä ne on sitten niitä merkkivaatteita.

Tykkään pukea lapset kauniisti sävy sävyyn, siisteihin ja mukaviin vaatteisiin, mutta sisävaatteissa mua ei merkit kiinnosta. Olen ostanut ihan Tarjoustalon ja halpahallien vaatteita sekä joskus harvoin jonkun merkkivaatteen, joka on kovasti miellyttänyt silmää.

km
meille tärkeää on suosia kotimaista tuotantoa niin pitkälle kuin mahdollista, tai eurooppalaista jos suomalaista ei saa. Toinen tärkeä asia on, että pyritään suosimaan öko-text-standardin mukaisia tai luomutuotannolla tehtyä. Kolmas on hyvä laatu, emme ala laittaa rahaa huonolaatuiseen vaatteeseen. Tällaisia vaatteita harvemmin saa ihan lähimarketin hyllyltä, joten ollaan jouduttu tekemään aika paljon työtä sen eteen, että on löydetty sellaisia merkkejä jotka täyttää meidän kriteerit. Netistä lähinnä tilailen suomalaisten pienyrittäjien itse tekemiä vaatteita, ja sitten on muutama vaatemerkki jotka on eurooppalaisia. Ulkovaatteiden ja kenkien osalta on hieman vaikeuksia löytää sopivia, niissä ollaan tingitty ja kiinassakin tehtyä on ostettu kunhan laatu on hyvä.

"vieras"
meille tärkeää on suosia kotimaista tuotantoa niin pitkälle kuin mahdollista, tai eurooppalaista jos suomalaista ei saa. Toinen tärkeä asia on, että pyritään suosimaan öko-text-standardin mukaisia tai luomutuotannolla tehtyä. Kolmas on hyvä laatu, emme ala laittaa rahaa huonolaatuiseen vaatteeseen. Tällaisia vaatteita harvemmin saa ihan lähimarketin hyllyltä, joten ollaan jouduttu tekemään aika paljon työtä sen eteen, että on löydetty sellaisia merkkejä jotka täyttää meidän kriteerit. Netistä lähinnä tilailen suomalaisten pienyrittäjien itse tekemiä vaatteita, ja sitten on muutama vaatemerkki jotka on eurooppalaisia. Ulkovaatteiden ja kenkien osalta on hieman vaikeuksia löytää sopivia, niissä ollaan tingitty ja kiinassakin tehtyä on ostettu kunhan laatu on hyvä.
Mistä sä oot näitä vaatteita löytänyt? Itsekin arvostan noita kriteerejä, mutta en vaan ole ehtiny pahemmin asiaan paneutua..

----
No kun en halua pukea poikaani mihinkään örkki tms. vaatteisiin niin vaatii vähän panostusta jotta löytää kivoja, "lapsekkaita" / värikkäitä vaatteita pojalle. Sitten kun poika itse vaatii jotain tiettyä pukeutumista niin toki kuuntelen myös hänen mielipidettä. Mutta siihen asti kun minä päätän niin meille ei tule yhtäkään örkki/pääkallo/hirviö/supersankari-vaatetta. Ja ei ole aina ihan helppoa löytää sellaista vaatetta :) niin ja yritän ostaa laatua, jotta menee seuraavallekin!

mä ostan vaatteita kun niitä tarvitaan ja toivon sillä hetkellä löytäväni sitten miellyttäviä ja sen hetkisen tarpeen täyttäviä vaatteita.

Asumme pohjoisimmassa Suomessa ja täältä on melkein 500km paikkaan jossa on enemmän kauppoja ja valinnanvaraa, jos haluaa itse paikan päällä hypistellä vaatteita. Yritän kaupunkireissuilla ostaa varastoon isompia vaatteita jos joku kiva osuu kohdalle, muuten sitten nettishoppailua.

Nyt kävi vaan niin että viime viikolla tilasin tytölle vaatteita... tilasin kokoa 92 ja mietin että se on varmasti hyvä, kun ihan vasta oon ostanut sitä kokoa ja ne oli reiluja. No nyt sitten yhtäkkiä tajusin että ne vaatteet mitkä on käymässä pieneksi, on just niitä 92 kokoisia reiluja, jotka on ostettu ihan vasta... huhtikuussa :D

hups :D aika menee niin äkkiä... taitaa mennä vaihtoon kaikki mitä sieltä joskus postilaatikkoon tipahtaa...

"vieras"
En tee mitään vaatteita itse. Lapsille hankin toimivia, laadukkaita ja kauniita vaatteita ja tarvikkeita. Merkeistä en tiedä mitään, eikä edes kiinnosta. Kysyn myyjältä haalarin ominaisuuksista ja jos kuulostaa hyvältä, niin ostan.

[QUOTE="vieras";22226788]Mistä sä oot näitä vaatteita löytänyt? Itsekin arvostan noita kriteerejä, mutta en vaan ole ehtiny pahemmin asiaan paneutua..[/QUOTE]

Ulkovaatteissa asusteita saa suomalaisina esim Rasavil:n hanskat (viimeisin tieto nyt syksyltä), Kivat, ruskovilla, Kimperi. Takkeja ja sun muita urheilullisempaa ei saa kotimaisena. Lähin maa on viro jossa tekee Lenne, Travelle (remut) ja osin Rasavil (mutta esim Rico-haalarit tehdään Kiinassa). Kaikki muut ovatkin vissiin Kiinakamaa...

Suomalaisia vaatemerkkejä ei oo kyllä montaa mun tiedossa (vinkit otetaan vastaan): Marimekon raitapaidat (monet muut Portugalissa), Aarrekids, Muru, Myllymuksut, sukkavalmistajat nyt tuli mieleen. Euroopassa on vahtelevasti teettäneet useammat merkit, mutta mm Mayoral, Metsola, Meandi esim. Luomua löytyy mm Kameliontilta, Nosh Organicisilta, Shampoodlelta, Katvigilta, Green cottonilta, yksittäin ihan Lindexiltä ja henkkamaukalta. Pitäisi varmaan kirjoittaa joskus nää ylös kun on katsonut vaatteiden lappuja tarkemmin...

Muoks. duns ja Geggamoja ovat luomua

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä