Mistä johtuu että Suomessa on niin paljon ihmisiä joilta puuttuu käytöstavat?

• Viestiketjun aloittaja hm
  • Ensimmäinen viesti
hm
Suomalaiset ovat asuneet vasta vähän aikaa lähellä toisiaan. Sen vuoksi muita ei suvaita, eikä haluta muuttaa omaa käytöstä jotta toisilla olisi mukavaa. Kaikki suomalaiset pitävät itseään muita parempana. Muut ovat arvottomia. Joten ihan sama, mitä tekee muille. vain laki ja rahallinen menetys, ja rikkaille tarpeeksi iso, estää törkeä käytöstä.

"pöh"
Suomalaisilta puuttuu myös myötätunto. Jos jollain menee huonosti, tilannetta hyödynnetään ja lyödään lyötyä entisestään, ja ollaan vahingoniloisia. Toisen onnistumisistakaan ei osata iloita, vaan koetetaan etsiä virheitä ja päästä pätemään ja viisastelemaan, kun itse ollaan osaamattomia möllejä eikä siitä haluta jäädä kiinni.

Suzyanne
Siis täh, minne mun aloitus hävisi? Tuossahan on vain pelkkä otsikko ja ensimmäinen vastaus. :O

No kuitenkin, ihmettelin sitä että vaikka Suomi on niin pieni maa, niin mistähän johtuu että täällä tuntuu ettei ihmiset oikein ole sopeutuneet liikkumaan paikoissa missä on vähänkin enemmän ihmisiä, käyttäytymättä töykeästi. Tönitään ja tiuskitaan, eikä osata käyttää sanaa anteeksi.

Tuli vaan siitä mieleen, kun taas vaihteeksi tänään törmäsin kirppiksellä tällaiseen äkäpussiin, ajoi ostoskärryillä jaloilleni eikä pyytänyt anteeksi, tuhahti vaan kovaäänisesti ja mulkaisi pahasti, kun huomautin asiallisesti että hän ajoi päälleni. :( Ja samankaltaisia tilanteita tulee tosi usein.

"vieras"
todellakin juuri näin ja pahenee vaan... tulkaa ihmeessä katsomaan yläkoululaisia, jotka pänkkää vastaan joka asiasta, eivätkä tunne myötätuntoa ja kunnioitusta edes kavereitaan kohtaan :(

"kääk"
Se on vähän siitäkin kiinni mikä kellekin on huonoa käytöstä. Sulle toi on huonoa, mitäs jos ite olitkin toisen tiellä ja hän sanoi siitä sulle muttet kuullut eli käyttäydyit itse huonosti?

Olen itsekin miettinyt tätä asiaa. Kaikista eniten ihmetyttää, ettei ihmiset osaa kiittää tai pyytää anteeksi. Tänäänkin pidin useammalle ihmiselle ovia auki, eikä yksikään sanonut kiitos.

Toinen asia, mikä mua ihmetyttää on se, kun tullaan naapurin tms kanssa porraskäytävässä vastakkain, niin vaikka sanoisin hei (ihan tarpeeksi kuuluvalla äänellä), niin toinen menee seinänvierustaa pitkin ja katsoo lattiaan/kattoon. On pitänyt monesti kysyä, että pelkääkö tämä vastaantulija ihmisiä/minua :whistle:

Viimeksi muokattu:
"vieras"
No mulle ei ainakaan lapsuudenkodissa mitään käytöskasvatusta koskaan annettu. Nyt omien lapsien kanssa pyrin tekemään asiat toisin. Minusta moni tilanne on vain helpompi kohdata, jos on sellainen käyttäytymisen kartta päässä. Et miten menetellään jos pitää esitellä joku ja miten kätellään yms. Just tässä illalla juttelin kolmevuotiaan kanssa, miten menetellään jos vaikka vahingossa (tai tuhmuuksissaan) rikkoo jonkun toisen leikit. Sanoin, että pyydetään anteeksi ja sitten voi sanoa, että voisinko auttaa kokoamaan tämän legoleikin takaisin. Minusta tuo opettaa lapsia sekä toimimaan kavereiden kanssa että huomaamaan sen, että omat virheet ja tyhmyydetkään ei ole aina peruuttamattomia.

Mutta siis alkuperäiseen kysymykseen en tiedä vastausta. Veikkaan myöhäistä puustaputoamisajankohtaa pääsyyksi.

"niin"
Olen itsekin miettinyt tätä asiaa. Kaikista eniten ihmetyttää, ettei ihmiset osaa kiittää tai pyytää anteeksi. Tänäänkin pidin useammalle ihmiselle ovia auki, eikä yksikään sanonut kiitos.

Toinen asia, mikä mua ihmetyttää on se, kun tullaan naapurin tms kanssa porraskäytävässä vastakkain, niin vaikka sanoisin hei (ihan tarpeeksi kuuluvalla äänellä), niin toinen menee seinänvierustaa pitkin ja katsoo lattiaan/kattoon. On pitänyt monesti kysyä, että pelkääkö tämä vastaantulija ihmisiä/minua :whistle:
varon itse ainakin tästä lähin pitämästä toisille äideille ovea auki. jäi niin pahat traumat, kun kerran neuvolassa pidin vauvan äidille kaukaloineen ovea auki, ja katsoi minua kuin kakkaa ja meni sisään sanomatta mitää, minulla itselläni mukana taapero ja leikki-ikäinen, eli tekmistä itselänikin ihan tarpeeksi.

mutta kiittämisestä. usein monet opiskelijat opinahjossani jotka kulkevat edelläni, kulkevat niin että siitä pääsee samalla oven avauksella, eli työntävät vielä perässä tulevalle ovea auki. Mietin että pitäisikö kiittää, mutta tyhmältä tuntuisi huutaa selälle. Joten menen vaan perässä sanomatta mitään... He siis eivät avaa ovea pienesti, että vain iste pääsevät kulkemaan vaan työntävät sitä vielä auki takanaan, kun ovat menneet itse, että toinenkin pääsee. Kohteliasta, kun ovet ovat raskaita.

tervehtimisestä. On vaikea tietää, tervehtiikö ihmistä jonka kanssa ei ole ksokaan puhunut mutta jota näkee joskus.

v
Arvatkaa vaan, onko tämä asia korostunut sen jälkeen kun on asunut ulkomailla ja tulee takaisin Suomeen? Tulee aina suomalaisista paha mieli kun on tottunut kohteliaisiin ihmisiin.

kaiken sosiaalisen kanssakäymisen perusta, toisen ihmisen kunnoitus, on unohtunut. Vanhemmat ei enää tiedä miten lapsi kasvatetaan kunnioittamaan muita ja muiden omaisuutta. Itseasiassa mitä enemmän näen nuoria vanhempia, jotka ovat siis saman sukupolven vanhempia kuin itse olen, sitä lujemmin uskon että ihmiset ei edes tiedä että lapsia pitää kasvattaa.

Takaisin vanha hyvä yhteisöllisyys, kunnioitus, kasvatus, huolenpito ja lähimmäisenrakkaus.

"Jep"
[QUOTE="kääk";22216420]Se on vähän siitäkin kiinni mikä kellekin on huonoa käytöstä. Sulle toi on huonoa, mitäs jos ite olitkin toisen tiellä ja hän sanoi siitä sulle muttet kuullut eli käyttäydyit itse huonosti?[/QUOTE]

Mitä horiset? Mitä huonoa käytöstä se on jos vahingossa on tiellä eikä kuule kun huomautetaan? Sekö oikeuttaa ajamaan päälle?

Pahvi, silloin sanotaan kovemmalla äänellä että anteeksi, voitko väistää, eikä todellakaan töötätä kenenkään kylkeen.

Suzyanne
[QUOTE="Jep";22216980]Mitä horiset? Mitä huonoa käytöstä se on jos vahingossa on tiellä eikä kuule kun huomautetaan? Sekö oikeuttaa ajamaan päälle?

Pahvi, silloin sanotaan kovemmalla äänellä että anteeksi, voitko väistää, eikä todellakaan töötätä kenenkään kylkeen.[/QUOTE]

Nimenomaan. Tai sitten tämä "kääk" on juuri niitä joiden mielestä voi ajaa toisen päälle, jos ei tämä tajua itse väistyä. :xmas:

Tämä nainen ei tosiaankaan sanonut mitään, ei mulla kuulossa vikaa ole. Jysäytti vaan kärryllä jaloilleni. : /

Suzyanne
Arvatkaa vaan, onko tämä asia korostunut sen jälkeen kun on asunut ulkomailla ja tulee takaisin Suomeen? Tulee aina suomalaisista paha mieli kun on tottunut kohteliaisiin ihmisiin.
Huh, osaan kuvitella kulttuurishokkisi. Itse jnk. verran Euroopan suurimmissa kaupungeissa pyörineenä huomasin se että missään muualla ihmiset ei käyttäydy yhtä töykeästi ja itsekkäästi muita kohtaan kuin Suomessa. Ero on huima.

Huh, osaan kuvitella kulttuurishokkisi. Itse jnk. verran Euroopan suurimmissa kaupungeissa pyörineenä huomasin se että missään muualla ihmiset ei käyttäydy yhtä töykeästi ja itsekkäästi muita kohtaan kuin Suomessa. Ero on huima.
Niin totta. Paitsi ehka Pariisissa :D , tosin siellakin tervehditaan kohteliaasti esim. kaupassa, kahvilassa ym. Bonjour Madame, Merci Madame, Au revoir Madame.
Ja ENglanti se vasta kohtelias paikka onkin, ma aina sanonkin, etta taalla toistellaan sorry niin usein, etta esim. jos ma astun jo nkun varpaille, niin se varpaille astuttukin sanoo sorry :) .Ja kouluissa saannot on varsin tiukkoja, esim. opettajaa puhutellaan Mrs SMith jne. Ei ikina etunimella. Edes ma en tieda mika mun tyttaren opettajan etunimi on. Tosin kyllahan tannekin mahtuu dickheads, joilla tavat hukassa, mutta paasaantoisesti sen verran hyvin kayttaydytaan, etta kylla kohtaa kulttuurishokki Suomen lomilla.

marumete
"Itseasiassa mitä enemmän näen nuoria vanhempia, jotka ovat siis saman sukupolven vanhempia kuin itse olen, sitä lujemmin uskon että ihmiset ei edes tiedä että lapsia pitää kasvattaa."

Ihanko totta? Minä olen parikymppinen äiti ja olen huomannut että parasta käytöstä tulee samanikäisiltä tai jopa nuoremmilta. Toisena ovat "mummoäidit", huonoiten käyttäytyvät kolmekymppiset. Näen tätä päivittäin työssäni (myyjä) ja tuntuu typerältä ettei normaalisti pukeutunut, muutenkin ns. normaali kolmekymppinen äiti ole kykenevä vastaamaan tervehdykseen (vaikka minut huomaakin ja jopa katsoo silmiin), pitämään lapsensa tarpeeksi kurissa ettei tämä söisin kaupan tuotteita ennen maksamista jne.

Joku tuossa kirjoitti oven auki pitämisestä muille. Se on ehkä helpoin ja hienovaraisin tapa olla peruskohtelias muita kohtaan ja erittäin arkipäivää etenkin nuorille ihmisille. Vanhemmille miehille tapa näyttää olevan tuntematon...;)

Minusta on kamalaa mennä vaikkapa syömään kun miehet istuvat ulkovaatteet päällä, lätsät päässä. Äiditkään eivät opasta poikiaan ottamaan hattua pois päästä sisätiloista, ainoastaan vanhat miehet tuntuvat osaavan tämän. Hirvittää muutenkin miten päiväkodin porteilla sanottu "huomenta" saa osan vanhemmista kiemurtelemaan! Osa vanhemmista on alkanut tervehtimään takaisin vasta kun osallistuin vanhempainyhdistyksen kokoukseen...ihme touhua. Naapurini onneksi tervehtivät, mutta nämä ovatkin omistusasuntoja...vuokrakasarmeissa nuorempana eläneenä en muista yhdenkään naapurini tervehtivän. Valittivat toisistaan minkä ehtivät.

Tämän olen minäkin huomannut... kummaa käytöstä

Yhteistyössä