Ihanasti lapsi tietää jo tyttöjen ja poikien värit

• Viestiketjun aloittaja "yellow"
  • Ensimmäinen viesti
2,5-vuotiaan äiti
Niin meilläkin....
Onko teillä lapsella muita eri sukupuolta olevia sisaruksia? Meillä on ja siitä ovat tämän varmasti "oppineetkin", että "tytöt käyttää vaaleanpunaista ja pojat sinistä..." :(

öö mulle jäi epäselväksi, että onko se siis hyvä asia?

mun mielestä mitään tyttöjen ja poikien värejä ei ole olemassakaan eli jos sun lapsi jotain jaottelee niin on oppinut sen sinulta.

Viimeksi muokattu:
Meillä ei oo tyttöjen ja poikien värejä.

Kumma et suomessa noi ns. tyttövärit ja poikavärit poikkea aika paljon muiden maiden tyttö- ja poikaväreistä. Jossain aasian maassa on tapana pukea poikavauvaa vaaleanpunaiseen ja tyttöä keltaiseen.

Saraldo
Mä taas yritän kovasti opettaa lapselleni, ettei ole olemassa tyttöjen ja poikien värejä, tai tyttöjen ja poikien leluja. On vaan värejä ja leluja. Mutta että aika usein pojat tykkäävät näistä leluista enemmän kuin näistä tai että tytöt usein tykkäävät näistä väresitä enemmän kuin noista.

yhden poijaan äiti
Aika monesti ne pojat joutuvat luopumaan muista kuin "poikaväreistä", koska kaverit alkavat kiusaamaan. Tulee kyllä mieleen, että mitä idiootteja siellä muiden poikien kodeissa oikein lapsiaan kasvattaa, kun ei värejäkään saa käyttää...

yhden poijjaan äiti
[QUOTE="yellow";22206877]Ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa vaan normaalia kasvatusta[/QUOTE]

Normaalia??? No ei tod.! Toi on ahdasta ja rajoittunutta toimintaa. Yhdellä sanalla sanoen TYPERÄÄ.

Alkuperäinen kirjoittaja yhden poijaan äiti;22206888:
Aika monesti ne pojat joutuvat luopumaan muista kuin "poikaväreistä", koska kaverit alkavat kiusaamaan. Tulee kyllä mieleen, että mitä idiootteja siellä muiden poikien kodeissa oikein lapsiaan kasvattaa, kun ei värejäkään saa käyttää...
mun poika ei ole luopunut. on 10-vuotias. aiemmin kiusattiin vaaleanpunaisesta paidasta, ei enää, muutkin pitävät nyt.

"vieras"
Jaa, mä just kysyin 2,5-vuotiaalta tytöltäni kumman värisen villahaalarin haluut päälle (sattui olemaan sininen ja punainen tarjolla) ja valitsi oitis sinisen. Hänellä kyllä on muutenkin paljon enemmän sinisiä ja vihreitä vaatteita kun punaisia tai varsinkaan vaaleanpunaisia... en aio opettaa hänelle koskaan tyttöjen ja poikien värejä ja jos oppii jostain muualta niin aion korjata tuon erheen :D

[QUOTE="yellow";22206877]Ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa vaan normaalia kasvatusta[/QUOTE]

millä tavalla normaalia kasvatusta? etkös sä ole opettanut lapsellesi omia rajoittuneita näkemyksiäsi nyt? mä olen antanut aina lasten valita itse. poika sai myös pitää mekkoa, kun tahtoi.

sain myös itse tehdä niin lapsena. mun lempiväri oli tummansininen. olen yhdessä luokkakuvassa ainoa, jolla ei ole punasävyistä mekkoja päällä vaan tummansiniset samettihousut ja tummansininen paita.

"yellow"
Alkuperäinen kirjoittaja yhden poijjaan äiti;22206898:
Normaalia??? No ei tod.! Toi on ahdasta ja rajoittunutta toimintaa. Yhdellä sanalla sanoen TYPERÄÄ.
Sinulle näyttää olevan ahdasta tämä asia kun alat huutamaan järkeviä kasvatusmetedioita T Y P E R Ä K S I.

Meillä pojista tulee miehiä, ei mitään vellihousuja

ja tytöistä naisia, ei mitään femakkoja jotka eivät siedä miehiä

[QUOTE="yellow";22206902]hö, mikään porvoo juttu ole kuin tuo on täyttä totta.
Meillä kasvatetaan lapset!
tytöt on tyttöjä ja pojat poikia mutta kummatkin yhtä arvokkaita ja tärkeitä.[/QUOTE]

tytöt on tyttöjä ja pojat poikia, ei se pukeutuminen siihen mitään vaikuta. anna niiden valita itse, anna niiden itse ajatella, älä syötä omia käsityksiäsi.

Saraldo
Siinä sen näkee, että lasten asenteet ja ennakkoluulot on lähtöisin kotoa tai lähipiiristä. Esim. meillä on pirun vaikeaa pitää lapsen asenteet maahanmuuttajia kohtaan neutraalina, kun kodin ulkopuolinen lähipiiri on täynnä rasisteja.

[QUOTE="yellow";22206935]Sinulle näyttää olevan ahdasta tämä asia kun alat huutamaan järkeviä kasvatusmetedioita T Y P E R Ä K S I.

ja tytöistä naisia, ei mitään femakkoja jotka eivät siedä miehiä[/QUOTE]

nojoo, turha jatkaa keskustelua. sulla on hieman enemmänkin rajoittuneita käsityksiä kuin pelkät värit vaatteissa. muistathan että teet tuollaisella lapsillesi karhunpalveluksen, toi on nykyään aika harvinaista ja lapsesi jäävät ahtaine lokeroituine juttuineen helposti vähemmistöön.

........
Ihan ymmärrettävää, koska aloittajan kaltaista ahdasmielistä ajattelua nyt kuitenkin esiintyy varsin runsaasti. On todellakin ihanaa, kun jo 3-vuotiaalle opetetaan, mitä värejä saa tyttönä käyttää ja mitä ei, ja että kaikki siitä poikkeava on epänormaalia.

nii
[QUOTE="yellow";22206935]Sinulle näyttää olevan ahdasta tämä asia kun alat huutamaan järkeviä kasvatusmetedioita T Y P E R Ä K S I.

ja tytöistä naisia, ei mitään femakkoja jotka eivät siedä miehiä[/QUOTE]

Meillä pojista ja tytöistä tulee sellaisia aikuisia, miehiä ja naisia, jotka tietävät sukupuolensa ja itsensä ihan ilman värikoodejakin. He myös uskovat siihen, että sukupuoli on sisäinen asia, se ei muutu vaikka päälleen pukisi mitä :)

"löpö"
Mä en näe minkäänlaista perustetta yleensäkkäänottaen sille, että pitäs oikein erikseen mainita lapselle että "ei oo olemassa tyttöjen värejä tai poikien värejä..."

minen oo ainakaan kuuna päivänä ees maininnut moista.

[QUOTE="vieras";22206901]Jaa, mä just kysyin 2,5-vuotiaalta tytöltäni kumman värisen villahaalarin haluut päälle (sattui olemaan sininen ja punainen tarjolla) ja valitsi oitis sinisen. Hänellä kyllä on muutenkin paljon enemmän sinisiä ja vihreitä vaatteita kun punaisia tai varsinkaan vaaleanpunaisia... en aio opettaa hänelle koskaan tyttöjen ja poikien värejä ja jos oppii jostain muualta niin aion korjata tuon erheen :D[/QUOTE]

Kysyit kumman värisen haluaa...ei sit halunnut kumman väristä vaan sinisen :kieh: oli pakko

Yhteistyössä