Lapsettomuushoitojen Kela korvauksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raha

Vieras
En tiedä onko joku jo kysynyt, mutta kiinnostaisi tietää miten Kela korvaa lapsettomuushoitoja. Kelan sivuilta en löydä aiheeseen vastausta. Olen käsittänyt että Kela korvaa 3 hoitokertaa ja että onnistunut raskaus "tiputtaa" hoitokerrat nollille. Onko näin? Entä mitä kaikkia tuohon 3 hoitokertaan luetaan? Esim. joutuuko kolmen epäonnistuneen inseminaation jälkeen, joiden hinnasta Kela korvannut osan, maksamaan IVF:ät itse? Entä onko Kelan korvaama määrä aina vakio vai voiko se vaihdella. Yhden lapsettomuusklinikan sivuilta löysin tiedon, että korvaa noin 40%, miten Kelan korvausprosentti määräytyy?

En tiedä onko joku jo kysynyt, mutta kiinnostaisi tietää miten Kela korvaa lapsettomuushoitoja. Kelan sivuilta en löydä aiheeseen vastausta. Olen käsittänyt että Kela korvaa 3 hoitokertaa ja että onnistunut raskaus "tiputtaa" hoitokerrat nollille. Onko näin? Entä mitä kaikkia tuohon 3 hoitokertaan luetaan? Esim. joutuuko kolmen epäonnistuneen inseminaation jälkeen, joiden hinnasta Kela korvannut osan, maksamaan IVF:ät itse? Entä onko Kelan korvaama määrä aina vakio vai voiko se vaihdella. Yhden lapsettomuusklinikan sivuilta löysin tiedon, että korvaa noin 40%, miten Kelan korvausprosentti määräytyy?

Lisään vielä, että samaisen klinikan sivuilla mainitaan "korvauksiin oikeutettu" millä perusteilla korvauksiin on oikeutettu tai ei ole oikeutettu?

Hei "raha"!

Kiitos kysymyksestäsi, ja pahoittelen, että pääsen vastaamaan vasta nyt.

Kela korvaa 3 IVF hoitoa, riippumatta siitä montako inseminaatiota on aiemmin tehty ja tosiaankin onnistunut raskaus, joka on päättynyt keskenmenoon (ei biokemiallinen) tai tietenkin synnytykseen, "tiputtaa" hoitokerrat jälleen nollille. Suoraan en valitettavasti sinulle osaa sanoa Kelan korvausprosenttia, sen Kela määrittelee itse riippuen tutkimuksista ja hoidoista yms. mutta ehkä n. kolmanneksen hoitokustannuksista. Felicitas-klinikan kotisivuilta ainakin pääset suoraan näkemään mitä hoidot maksavat Kelan korvauksen jälkeen (omavastuuhinta).
Kelan korvausoikeuteen vaikuttaa hoitokertojen lisäksi esim. ikä, sterilisaation jälkitila tms asiat. ja tietenkin se, oletko ylipäätään oikeutettu Kelan korvauksiin (esim. ulkomailla asuminen).

Onko homma sitten siinä, ellei ole superrikas, että kolmen epäonnistuneen IVF:n jälkeen saa alkaa asennoitumaan siihen ettei lapsia tule saamaan koskaan, koska ei ole rahaa maksaa hoitoja? Mistäänkö ei enää saa mitään korvauksia, ei lääkkeistäkään?

Hei vielä!

Valitettavasti tämä on Kelan määrittelemä korvauskäytäntö eli kolmen IVF:n jälkeen ei ole suoraan oikeutettu korvauksiin. Lääkäri voi toki yrittää kirjoittaa hoitoja puoltavan lausunnon Kelaan, mutta varmaan ei tämänkään jälkeen ole, että saat korvauksia ja nämä pitää yrittää aina hakea jälkikäteen. Harmittavaa!
Onko teillä mahdollisuutta päästä julkiselle puolelle hoitoon? Riippumatta siitä oletteko olleet yksityisellä hoidossa, pitäisi teidän vielä päästä julkiselle puolelle hoitoon.

Yhteistyössä