Tiedättekö että me ollaan niin väliinputoajia/ köyhiä ettei tosikaan? (Ihana tää meidän yhteiskunta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhämys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jep";22192021]mitä tukia saa töissäkäyvä perhe? jossa edes yksi on töissä, ei saa yhtään mitään kuten ei saa ap.
kyllähän sinkku saa paremmin rahaa, jos ei ole töissä. heti tulee rahaa ovista ja ikkunoista, sen sijaan perheellinen ei saa senttiäkään, kun sen työssäkäyvän pitää elättää se ja maksaa lisäksi veroa sen sinkun ja eläkeläisten elättämiseen.[/QUOTE]

Eihän nyt perheellistä ja sinkkua voi verrata. Tässä kuuluu verrata joko työtöntä yh-äitiä ja työtöntä sinkkua tai vaihtoehtoisesti perhettä jossa toinen vanhempi on työtön sekä lapsetonta pariskuntaa joista toinen on työtön.

Ihan yhtälailla se lapsettoman pariskunnan työssä käyvä puoliso saa elättää työtöntä kumppaniaan, itseasiassa huomattavasti helpommin sillä lapsiperheellä tulee tulorajat vastaan niin että alkaa tukia tippua.

Mitä taas tulee siihen työttömään yh-äitiin niin kyllä hän varmasti saa enemmän tukia kuin työtön sinkku. Lasten takia hänelle korvataan isompi asunto ja kuukaudessa pitää jäädä enemmän rahaa käyttöön.

Muuten niille perheellisille maksetaan kyllä lapsilisiä, vanhempainpäivärahoja ja kotihoidontukea, korvausta ajalta jonka ovat kotona hoitamassa sairaita lapsia. Lisäksi kun laskee kuinka paljon kuluu yhteiskunnalta rahaa näiden lasten terveydenhuoltoon, ja koulutukseen niin kyllä siinä on euro poikineen sellaisia tukia mitä se lapseton pariskunta ei saa, silloinkin kun on kysymys ihan työssäkäyvistä ihmisistä. Veroja se sinkku tai lapseton pariskunta maksaa kyllä tuloistaan ihan yhtälailla kuin ne työssäkäyvät lastenvanhemmatkin eli kyllä se pikemmin menee siihen että se sinkku saa elättää siinä lapsiperheellisiä, varsinkin kun aika monissa perheissä lasten takia tulee taukoa vanhempien työssäkäynnille.

[QUOTE="vieras";22199410]Eihän nyt perheellistä ja sinkkua voi verrata. Tässä kuuluu verrata joko työtöntä yh-äitiä ja työtöntä sinkkua tai vaihtoehtoisesti perhettä jossa toinen vanhempi on työtön sekä lapsetonta pariskuntaa joista toinen on työtön.

Ihan yhtälailla se lapsettoman pariskunnan työssä käyvä puoliso saa elättää työtöntä kumppaniaan, itseasiassa huomattavasti helpommin sillä lapsiperheellä tulee tulorajat vastaan niin että alkaa tukia tippua.

Mitä taas tulee siihen työttömään yh-äitiin niin kyllä hän varmasti saa enemmän tukia kuin työtön sinkku. Lasten takia hänelle korvataan isompi asunto ja kuukaudessa pitää jäädä enemmän rahaa käyttöön.

Muuten niille perheellisille maksetaan kyllä lapsilisiä, vanhempainpäivärahoja ja kotihoidontukea, korvausta ajalta jonka ovat kotona hoitamassa sairaita lapsia. Lisäksi kun laskee kuinka paljon kuluu yhteiskunnalta rahaa näiden lasten terveydenhuoltoon, ja koulutukseen niin kyllä siinä on euro poikineen sellaisia tukia mitä se lapseton pariskunta ei saa, silloinkin kun on kysymys ihan työssäkäyvistä ihmisistä. Veroja se sinkku tai lapseton pariskunta maksaa kyllä tuloistaan ihan yhtälailla kuin ne työssäkäyvät lastenvanhemmatkin eli kyllä se pikemmin menee siihen että se sinkku saa elättää siinä lapsiperheellisiä, varsinkin kun aika monissa perheissä lasten takia tulee taukoa vanhempien työssäkäynnille.[/QUOTE]

lässynlässynlää. tilastojen mukaan lapsiperheet maksavat eniten veroa. ja elättävät kaikki muut ryhmät. sinkut makaavat keskimäärin enemmän kotona kuin lapsiperheet. mieti sitä.

lässynlässynlää. tilastojen mukaan lapsiperheet maksavat eniten veroa. ja elättävät kaikki muut ryhmät. sinkut makaavat keskimäärin enemmän kotona kuin lapsiperheet. mieti sitä.

Vaikea uskoa sellaisia tilastoja. Työelämästä syrjäytyneitä löytyy molemmista ryhmistä mutta niistä normaalisti työssäkäyvistä ja asiansa itsehoitavista perheistä tai pariskunnista kyllä ne lapsiperheelliset tuppaavat enemmän olemaan kotona. Kaikissa mun tuntemissa perheissä kyllä jompikumpi vanhemmista on vähintään sen 9kk/lapsi kotona, monissa paljon kauemminkin. Yhtään perhettä en tiedä joka olisi lapsilisistä kieltäytynyt ja valtaosa kyllä hyödyntää tota ilmaista terveydenhuoltoa ja koulua sekä päivähoitoa josta maksaa vain murto-osan itse.

Muutenkaan et voi mitenkään verrata sinkkua perheelliseen vaan siihen yh-äitiin. Lapsiperheellistä vertaat siihen lapsettomaan pariskuntaan, kyllä ne lapset suo paljon paremmat mahdollisuudet jäädä tukien varaan loikoilemaan.

vai meinasitko että lapsiperheelliset maksaa veroja niistä tuista joita saavat enemmän kuin lapsettomat? Voi tietty olla että niitä tukia tippuu niin paljon enemmän että niistä lopulta kertyy verojakin enemmän mitä tukia saamattomilla lapsettomilla pariskunnilla. Mut jos puhutaan ihan palkkatyöstä maksetuista veroista niin kyllä lapseton työssäkäyvä pariskunta varmasti tekee enemmän työtunteja mitä se parsikunta jolla on pieniä lapsia. Se lapsia omaava työssä käyvä pariskunta saa myös enemmän erilaisia tukia kuin työssäkäyvä lapseton pariskunta.

sosiaalija terveysministeriö: (linkki yllä ja siitä katkelma)

Enemmistö suomalaisista asuu omistusasunnoissa. Sen hankinta osuu usein samaan ajankohtaan perheen perustamisen ja elättämisen kanssa. Lisäksi lapsiperheet ovat nettomaksajia, sillä julkinen valta verottaa nuoria talouksia enemmän kuin jakaa heille tulonsiirtoja. Tähän elinvaiheeseen liittyvien kulutus-, säästämis- ja veronmaksutarpeiden vuoksi kotitalouden kulutus kulutusyksikköä kohti pienenee: julkisista tulonsiirroista huolimatta kulutusta ei täysin onnistuta tasoittamaan elinkaarella, vaikka käytettävissä olevat tulot yli kaksinkertaistuvat nuorempiin ja vanhustalouksiin verrattuna.

lisäksi tuossa sosiaali ja terveysministeriön linkissä kerrotaan, että ihmiset ajattelevat, että ovat itse maksaneet eläkkeensä, vaikka oikeasti verorahoin työssäkäyvät maksavat eläkkeet. vain viidesosa eläkkeistä on olemassa ja säästössä, loput maksavat kulloinkin työssäolevat verorahoin.

toinen juttu, että nykyvanhukset eivät jätä todennäköisesti perintöjä kuten edelliset sukupolvet, vaan kuluttavat itse rahat. tällaista on huomattu usa:ssa ja suomi perinteisesti on matkinut kaikkea, mitä Amerikka tekee.

[QUOTE="vieras";22199501]vai meinasitko että lapsiperheelliset maksaa veroja niistä tuista joita saavat enemmän kuin lapsettomat? Voi tietty olla että niitä tukia tippuu niin paljon enemmän että niistä lopulta kertyy verojakin enemmän mitä tukia saamattomilla lapsettomilla pariskunnilla. Mut jos puhutaan ihan palkkatyöstä maksetuista veroista niin kyllä lapseton työssäkäyvä pariskunta varmasti tekee enemmän työtunteja mitä se parsikunta jolla on pieniä lapsia. Se lapsia omaava työssä käyvä pariskunta saa myös enemmän erilaisia tukia kuin työssäkäyvä lapseton pariskunta.[/QUOTE]

ei kun meinasin, että påikkulapsiperheetkin suomessa käyvät keskimäärin enemmän töissä kuin sinkut. lapsiperheet suomessa elättävät kaikki muut ryhmät, eläkeläiset, sinkut jne.

Mäkään en mainitsisi lapsilisiä, kouluja ja terveydenhuoltoa lapsiperheiden tukiin vaan tukiin, joita me kaikki perhelliste tai sinkut olemme lapsina saaneet.

Kotihoidontuki kuuluu kyllä, mutta niin neurettavan isona tukena sekin, että ihan huvittaa.

http://pre20031103.stm.fi/suomi/tao/julkaisut/suunta/luku4.htm

Ei oi kyllä mulle mitään valaissut, kaavioista ei saanut mitään selvää eikä tekstistäkään irronnut mitään. Siis en löytänyt mitään listaa niistä tuosta mitä lapseton työssäkäyvä sinkku saa verrattuna työssäkäyvään yh-äitiin. Tai mitä se työtön sinkku saa verrattuna työttömään yh-äitiin.

Sen koommin kuin sitäkään mitä tukia työssäkäyvälle lapsettomalle pariskunnalle maksetaan mutta työsskäyvä lapsiperhe taas jää ilman. Tai edes mitä se lapseton pariskunta työttömänä saa verrattuna työttömään lapsiperheeseen.

Noi jutut jos voisit mulle linkittää joltain asialliselta taholta niin katsotaan sitten.

lapsiperheet käyvät työssä ja hoitavat lapsensa ja elättävät muun suomen.

lapsettomat taloudet makaavat perse homeessa ja valittavat kun ovat niin yksinäisiä ,ja kun eivät saa lapsilisää. unohtavat mainita että he saavat keskimäärin 1500 euroa eläketta tai muita sossun tukia.

ei kun meinasin, että påikkulapsiperheetkin suomessa käyvät keskimäärin enemmän töissä kuin sinkut. lapsiperheet suomessa elättävät kaikki muut ryhmät, eläkeläiset, sinkut jne.

Yllättävää mutta tosiaan näin ne tilastot väittävät. Ja edelleen ihmettelen mitä ihmeen tukia lapsiperheet saa muuta kuin kotihoidontuen, joka on muutama satalappunen kuukaudessa? Lapsille on toki järjestetty yhtä sun toista, mutta kuten aiemmin sanoin, niin ihan samoin me kaikki olemme ne lapsina saaneet.

[QUOTE="vieras";22199545]Ei oi kyllä mulle mitään valaissut, kaavioista ei saanut mitään selvää eikä tekstistäkään irronnut mitään. Siis en löytänyt mitään listaa niistä tuosta mitä lapseton työssäkäyvä sinkku saa verrattuna työssäkäyvään yh-äitiin. Tai mitä se työtön sinkku saa verrattuna työttömään yh-äitiin.

Sen koommin kuin sitäkään mitä tukia työssäkäyvälle lapsettomalle pariskunnalle maksetaan mutta työsskäyvä lapsiperhe taas jää ilman. Tai edes mitä se lapseton pariskunta työttömänä saa verrattuna työttömään lapsiperheeseen.

Noi jutut jos voisit mulle linkittää joltain asialliselta taholta niin katsotaan sitten.[/QUOTE]

tuo linkkin on sosiaali ja terveysministeriön julkaisu. samaa on julkaissut mm. stakes. sen mukaan lapsiperheet maksavat eniten veroa. lapsiperheeet , myöspikkulapsiperheet maksavat enemmän veroa kuin saavat tulonsiirtoa. tämä on historiallisesti ensimmäinen tilanne, että näin on, että vanhustalouksiin ja sinkkutalouksiin syydetään rahaa mutta lapsiin ei.

suomessa keskimäärin lapsettomat parit ja sinkut makoilevat enemmän ja valittavat yksinäisyyttä kun eivät viitsi tehdä mitään muuta kuin vaatia ilmaisuuksia kotiin, lapsiperheiden pitäisi ilmeisesti näille tehdä kaikki kun tuntuu että kadehditan sitä lasten perushoitoakin.

suomessa lapsiperheet elättävät ja muut makaavat perse homeessa.

[QUOTE="vieras";22199545]Ei oi kyllä mulle mitään valaissut, kaavioista ei saanut mitään selvää eikä tekstistäkään irronnut mitään. Siis en löytänyt mitään listaa niistä tuosta mitä lapseton työssäkäyvä sinkku saa verrattuna työssäkäyvään yh-äitiin. Tai mitä se työtön sinkku saa verrattuna työttömään yh-äitiin.

Noi jutut jos voisit mulle linkittää joltain asialliselta taholta niin katsotaan sitten.[/QUOTE]

Mä ainakaan en ole väittänyt lapsettoman pariskunnan saavan mitään tukia sen enempää kuin lapsellisen pariskunnan. Sen sijaan olen väittänyt yksin elävän jäävän mielummin yksin asumaan ja saamaan tukija, kuin että asuisi kimpassa tai vaikka perustaisi perheen.

Multa jäi huomaamatta sekin kohta jossa sanottiin että lapsiperhe tekee enemmän työtunteja kuin lapseton pariskunta. En edes ymmärrä miten se on mahdollista, kun usein se toinen vanhemmista on ainakin osan noista pikkulapsivuosista kotona enkä usko kaikkien näiden puolisoiden sentään tekevän yli 200% työaikaa.

Silti mä uskon että sen lapsiperheen eteen menee enemmän verorahoja kuin lapsettomien, silloinkin kun on kysymys ihan työsskäyvistä pariskunnista jotka ei saa mitään ylimääräisiä tukia. Kyllä ne lasten koulutukset, päivähoidot ja terveydenhuollot maksavat melkoisesti. Siihen päälle maksetaan korvausta noista kotona vietetyistä vuosista ja lapsilisät päälle.

Kertokaa mulle ihmeessä mitä ne tuet on mitä normaali työssäkäyvä sinkku tai pariskunta yhetiskunnalta saa? Mitä ilman se vastaavassa tilanteessa oleva yh/lapsiperhe jää.

tuo linkkin on sosiaali ja terveysministeriön julkaisu. samaa on julkaissut mm. stakes. sen mukaan lapsiperheet maksavat eniten veroa. lapsiperheeet , myöspikkulapsiperheet maksavat enemmän veroa kuin saavat tulonsiirtoa. tämä on historiallisesti ensimmäinen tilanne, että näin on, että vanhustalouksiin ja sinkkutalouksiin syydetään rahaa mutta lapsiin ei.

suomessa keskimäärin lapsettomat parit ja sinkut makoilevat enemmän ja valittavat yksinäisyyttä kun eivät viitsi tehdä mitään muuta kuin vaatia ilmaisuuksia kotiin, lapsiperheiden pitäisi ilmeisesti näille tehdä kaikki kun tuntuu että kadehditan sitä lasten perushoitoakin.

suomessa lapsiperheet elättävät ja muut makaavat perse homeessa.

No kerro mulle nyt ihan konkreettisesti mitä ne tuet on mitä noille lapsettomille syydetään. Mä olen yhä vakaasti sitä mieltä että samassa tilanteessa oleva lapsen omaava yh tai pariskunta saa kyllä yhteiskunnalta vähintään saman tuen mitä se lapsetonkin.

Sitäkään mä en tiedä miten tohon on laskettu se kuinka ihminen vapaa-aikansa viettää, sohvalla maaten vain kotitöitä tehden ja minkä verran valittaa tiloannettaan. Enemmän mä kyllä olen noita valituksia tukien pienuudesta kuullut lapsiperheellisiltä kuin lapsettomilta.

[QUOTE="vieras";22199572]
Kertokaa mulle ihmeessä mitä ne tuet on mitä normaali työssäkäyvä sinkku tai pariskunta yhetiskunnalta saa? Mitä ilman se vastaavassa tilanteessa oleva yh/lapsiperhe jää.[/QUOTE]

Jos sinkku tai yh tekee marketissa pienellä palkalla osa-aikaista duunia, hän saa asumistuen. Parisuhteessa oleva lapsellinen tai lapseton ei saa, jos puoliso on töissä. Tällöin parisuhteessa elävän lapsellisen ei kannata lähteä osa-aika työtä tekemään, koska hoitomaksut nostavat menot niin korkeiksi, että välttämättä ei ole edes varaa mennä töihin.

[QUOTE="vieras";22199586]No kerro mulle nyt ihan konkreettisesti mitä ne tuet on mitä noille lapsettomille syydetään. Mä olen yhä vakaasti sitä mieltä että samassa tilanteessa oleva lapsen omaava yh tai pariskunta saa kyllä yhteiskunnalta vähintään saman tuen mitä se lapsetonkin.

Sitäkään mä en tiedä miten tohon on laskettu se kuinka ihminen vapaa-aikansa viettää, sohvalla maaten vain kotitöitä tehden ja minkä verran valittaa tiloannettaan. Enemmän mä kyllä olen noita valituksia tukien pienuudesta kuullut lapsiperheellisiltä kuin lapsettomilta.[/QUOTE]

oikeasti. oletko lukutaidoton? et osannut lukea linkkiä ja nyt et ymmärtänyt kun suoraan lainasin sieltä ja selitin sen.
lapsiperheet käyvät töissä. lapsettomat eivät. lapsettomille pareille ja sinkuille syydetään siis enemmän eläkkeitä, työttömyyskorvauksia, toimeentulotukia ym. rahoja. mistä minä tiedän.

linkissä kerrotaan vain se, että lapsiperheet maksavat enemmän veroa, jopa pikkulapsiperheet, kuin saavat tulonsiirtoja. ja lapsettomat taloudet taas eivät maksa niin paljon veroa kuin lapsiperheet vaan elävät lapsiperheiden maksamilla verorahoilla.

Mä ainakaan en ole väittänyt lapsettoman pariskunnan saavan mitään tukia sen enempää kuin lapsellisen pariskunnan. Sen sijaan olen väittänyt yksin elävän jäävän mielummin yksin asumaan ja saamaan tukija, kuin että asuisi kimpassa tai vaikka perustaisi perheen.

Mun mielestä sillä sinkulla on ihan täysi oikeus asua yksin, ei kukaan ole velvollinen perustamaan perhettä tai muuttamaan kimppa-asuntoon.

En mä kyllä tiedä sellaisia yh-äitejäkään jotka oikeasti pistävät kimpsut ja kampsut yhteen perustaakseen asuinmuodon missä pärjäävät ilman tukia tai ainakin vähemmillä tuilla. Ikävä kyllä tunnen lapsiperheitä joissa vanhemmat eroavat paperilla ja näin rouva kuittaa enemmän tukia yksinhuoltajana kun ukko muuttaa kirjansa muualle.

[QUOTE="vieras";22199600]Mun mielestä sillä sinkulla on ihan täysi oikeus asua yksin, ei kukaan ole velvollinen perustamaan perhettä tai muuttamaan kimppa-asuntoon.

.[/QUOTE]

On oikeus kyllä, mutta turhan usein se oikeus on kallis yhteiskunnalle. Ja myös syrjäytymisvaarakin on suurempi, kun asutaan yksin.

oikeasti. oletko lukutaidoton? et osannut lukea linkkiä ja nyt et ymmärtänyt kun suoraan lainasin sieltä ja selitin sen.
lapsiperheet käyvät töissä. lapsettomat eivät. lapsettomille pareille ja sinkuille syydetään siis enemmän eläkkeitä, työttömyyskorvauksia, toimeentulotukia ym. rahoja. mistä minä tiedän.

linkissä kerrotaan vain se, että lapsiperheet maksavat enemmän veroa, jopa pikkulapsiperheet, kuin saavat tulonsiirtoja. ja lapsettomat taloudet taas eivät maksa niin paljon veroa kuin lapsiperheet vaan elävät lapsiperheiden maksamilla verorahoilla.

Joo, olen lukutaidoton kun en löytänyt mitään selitystä tuosta sille mitä nämä tuet oikeasti ovat mitä lapsettomille syydetään.

Mä en vaan tajua mitä ihmeen tukia työssäkäyvä sinkku saa verrattuna työssäkäyvään yh-äitiin, eli millä lailla se työssäkäyvä yh elättää tätä sinkkua. Tai sitten samat jutut kun on kysymys pariskunnista. Mutta ilmeisesti sullakaan ei ole mitään vastausta tuohon eli jää selittämättä kokonaan mistä tuossa on kysymys.

Mun järkeen ei toi homma mahdu ennen kuin saan siitä ihan konkreettiset esimerkit. Sitä mieltä toki olen että työssäkäyvät elättävät työttömiä, riippumatta siitä onko nämä työttömät perheellisiä tai ei.

[QUOTE="vieras";22199600]Mun mielestä sillä sinkulla on ihan täysi oikeus asua yksin, ei kukaan ole velvollinen perustamaan perhettä tai muuttamaan kimppa-asuntoon.

En mä kyllä tiedä sellaisia yh-äitejäkään jotka oikeasti pistävät kimpsut ja kampsut yhteen perustaakseen asuinmuodon missä pärjäävät ilman tukia tai ainakin vähemmillä tuilla. Ikävä kyllä tunnen lapsiperheitä joissa vanhemmat eroavat paperilla ja näin rouva kuittaa enemmän tukia yksinhuoltajana kun ukko muuttaa kirjansa muualle.[/QUOTE]

mä alan kyllä vähitellen hyväksyä tuon ihan selviytymiskeinona. kun oikeasti suomessa verotus kohtelee jokaista erikseen, eikä välitä vaikka samalla palkalla pitäisi syödä 5 henkeä, mutta sitten sosiaalituet ovat perhekohtaisia. se on väärin. eli paperilla perheellä on 4000 euroa käytössä 5 hengen tuloiksi, vaikka käytännössä verotus syö tuosta 1500. eli oikeasti on rahaa 2500 euroa, jolla elättää perhe, maksaa asuntolainat jne.

sitten nämä sossun tuillla eläjät kehuvat, miten vähällä tulevat toimeen, kun saavat "vaan" 2200 rahaa, ja nämä "rikkaat" työssäkäyvät saavat 4000. huh

samoin jakstaan pauhata satasen lapsilisistä, että rikkailta pois ja pitäisi olla tarveharkintainen. eli tarkoitus poistaa juuri näiltä keskituloisilta jotka elättävät suomessa työttömät, eläkeläiset, kaikki.

mutta eläkettä maksetaan rikkaille ja miljonääreille, vaikka samalla tavalla se on verorahoin maksettu etuus. ei kukaan ole itse tienannutmitään 1500 euron eläkkeitä työsäoloaikanaan ihan höpöä edes ajatella niin.

[QUOTE="vieras";22199617]Joo, olen lukutaidoton kun en löytänyt mitään selitystä tuosta sille mitä nämä tuet oikeasti ovat mitä lapsettomille syydetään.

Mä en vaan tajua mitä ihmeen tukia työssäkäyvä sinkku saa verrattuna työssäkäyvään yh-äitiin, eli millä lailla se työssäkäyvä yh elättää tätä sinkkua. Tai sitten samat jutut kun on kysymys pariskunnista. Mutta ilmeisesti sullakaan ei ole mitään vastausta tuohon eli jää selittämättä kokonaan mistä tuossa on kysymys.

Mun järkeen ei toi homma mahdu ennen kuin saan siitä ihan konkreettiset esimerkit. Sitä mieltä toki olen että työssäkäyvät elättävät työttömiä, riippumatta siitä onko nämä työttömät perheellisiä tai ei.[/QUOTE]

enkä selittänyt jo moneen kertaan mistä ero syntyy? lapsiperheet käyvät keskimäärin enemmän töissä. siksi maksavat enemmän veroa. lapsettomilla ilmeisesti rahaa muutenkin, niin ei tarvitse käydä.