G: Pitäisikö hoitolapsen (2v6kk) nukkua hoidossa pvunet?

• Viestiketjun aloittaja "Pph"
  • Ensimmäinen viesti
"Pph"
Niin, vanhemmat ovat älynneet, että pääsevät helpommalla kun saavat lapsensa aikaisemmin yöunille ja jää omaa aikaa. Jättäneet siis päiväunet pois (1vkon ajan). Nyt lapsi tulossa hoitoon takaisin, jätänkö suosiolla leikkimään vai onko päiväunet teidän mielestänne vielä tarpeelliset? Kyseessä aika villi lapsi, jolloin minun mielestäni olisi hyvä levätä ainakin se 30min sängyssä vaikkei nukkuisikaan. Lapsi herää aamulla 8.00.

Sehän riippuu ihan lapsesta.

Oma 2v7kk tarvitsee vielä päiväunet. Muuten riehuu koko iltapäivän, nukahtelee sohvannurkkaan 17 kieppeissä ym.

Kummilapseni jätti päikkärit kotona pois 2-vuotiaana. Hoidossa nukkui unet melkein 5-vuotiaaksi.

Kotona ei 2v 9kk nuku päiväunia mutta aivan varmasti nukkuu hoitoon mennessään. En näe tässä ongelmaa, sillä kotona en voi nukkumaan pakottaa. Lepää kyllä päivällä yhden satu cd:n verran =)

minusta...
kyllä pitäisi, vaikka sitten lyhyetkin. Aika moni vanhempi kyllä kritisoi perhepäivähoitajia, jotka kuulemma mukavuudenhalussaan? antavat lasten nukkua liian pitkiä päikkäreitä. Joku 2-3h on kyllä liikaa

toinen pph
Ehdottomasti pienet päikkärit! Kysy tarvittaessa neuvoa päivähoidon ohjaajalta jos vanhempien kanssa ette pääse yhteisymmärykseen. Onko sinulla muitakin päiväunia nukkuvia hoitolapsia?

hup
Pienet päikkärit varmasti hoidossa paikallaan. Kotona tuonikäinen voi toki pärjätä ilman uniakin.

Itse olen työssäkäyvänä äitinä sanonut aina, että lapset saavat nukkua hoidossa niin kauan kuin haluavat. Jos eivät nukkuisi hoidossa, niin olisi pakko laittaa todella aikaisin nukkumaan ja yhteinen iltamme jäisi kovin lyhyeksi. Eli itsekkäistä syistä haluan lasten nukkuvan pitkät päikkärit.

Monesti hoitopäivä on lapselle "rankempi" kuin kotipäivä. Eli vaikkei kotona nukkuiskaan päikkäreitä, niin hoidossa saattaa nukkua sen vaikuttamatta yöuniin. Näin ainakin meillä, lapset nukkui vielä 5-vuotiaana hoidossa ollessaan pienet päikkärit, vaikkei kotona välttämättä nukkuneetkaan. Ja vaikkei nukahtaisikaan, niin kyllä se lepohetki ja huilaaminen on tarpeen silti.

Voittehan sopia esim. että lapsi huilailee sen puolisen tuntia silloin kun muutkin, ja saa vaikka sitten nousta leikkimään rauhallisia leikkejä.

asenne kohdillaan?
ai että on ihan vanhemmat keksinyt että pääsee helpommalla kun ei nuku päivällä....

vaihda ammattia, oot aika paskalla asenteella! oikein mukavaa haukkua vanhempia selän takana.

"Pph"
[QUOTE="Jep";22193881]just ton takia meidän lapsista kukaan ei mene ikinä perhepäivähoitajalle, ne on vain selän takana juoruavaia arvostelevia ämmiä[/QUOTE]

No ne kyllä sano ihan ite mulle suoraan et pääsevät helpommalla kun laittavat aikaseen nukkumaan...

myös pph
[QUOTE="Jep";22193881]just ton takia meidän lapsista kukaan ei mene ikinä perhepäivähoitajalle, ne on vain selän takana juoruavaia arvostelevia ämmiä[/QUOTE]

Olipas kurja lukea mielipiteesi. Minun mielipiteeni on se, että jos lapsesi tulisi minulle hoitoon, niin et sinä, eikä myöskään lapsesi enää muualle haluasikaan :) Näin käy aina!

Ja TAAS yleistetään!!!:stick:

"vieras"
meillä 2v5kk ja 4v2kk lapset osapäivähoidossa 12pv/kk, kotona nukkuvat erittäin harvoin päiväunia ja hyvin jaksavat touhuilla illankin ilman kiukkua. Pk:ssa molemmat nukkuvat 1-2,5h unia ja isommalla kyllä vaikuttaa pidemmät nukkumiset iltanukahtamiseen, siltikin olen sitä mieltä, että hoitopaikassa (oli se sit pph tai pk) rytmi on ihan toisenlainen kun kotona ja kyllä lapsi sen lepohetkensä tarvitsee!

kyllähän eskareissakin on päiväsatu aika,mun laps nukkuu ne aina mutta kyllä se lepo on tärkeetä viellä eskari iässsäkin vaikka ei nukkuis.sit ku ajattelee tommosta taaperoa viellä... :O
mut kai ne vanhemmat sit tietää mukas parhaiten...

"vieras"
Meillä jäi päiväunet pois 2 v 9 kk ikäisenä, koska päiväunille nukahtaminen kesti tunnin ja sitä myöten yöunille nukahtaminen kesti 2 tuntia. Nukahti vasta klo 23 illalla. Kulutin päivästä aikaani siis 3 tuntia makaamalla lapsen luona.

Sit jätettiin päiväunet pois ja johan elämä helpottui kaikilla. Lapsi lepää päivän aikana selailemalla kirjaa tai katsomalla rauhallista lastenohjelmaa.

Illalla nukahtaa viereeni 10 minsassa. Nukkuu 12-13 h yöunet.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22195118]Meillä jäi päiväunet pois 2 v 9 kk ikäisenä, koska päiväunille nukahtaminen kesti tunnin ja sitä myöten yöunille nukahtaminen kesti 2 tuntia. Nukahti vasta klo 23 illalla. Kulutin päivästä aikaani siis 3 tuntia makaamalla lapsen luona.

Sit jätettiin päiväunet pois ja johan elämä helpottui kaikilla. Lapsi lepää päivän aikana selailemalla kirjaa tai katsomalla rauhallista lastenohjelmaa.

Illalla nukahtaa viereeni 10 minsassa. Nukkuu 12-13 h yöunet.[/QUOTE]

Lisäys ja on siis edelleen kotihoidossa ja on nyt 3.5 vuotias.

Yhteistyössä