Suomi ja ihmisten tasapäistäminen, mielipiteitä kiitos :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Rico"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22189755:
Mutta tarkoitus ei ollutkaan, että mussukasta tulisi uusi Dali. Jos mussukasta uusi Dali halutaan, sitten vanhemmat raottavat taas kukkaronnyörejään.

Tätä en muuten mä ainakaan ole ollenkaan ajanut takaa. Mä en toivo koululaitoksesta mitään supernerojen hautomoa, joka kasvattaisi mun lapsesta uuden Einsteinin.

Mun päällimmäisin huoli oman lapsen suhteen on se, että tällä menolla sillä tulee vielä olemaan vaikeuksia koulussa. Tämä on todettu monissa varhaiskasvatuskeskusteluissakin: jaksaakseen keskittyä poika tarvitsee paljon haastetta ja mielekästä hommaa. Poika vaan on sellainen. Sillä on valtava tiedonhalu ja mieletön into uppoutua mielenkiintoisiin ja haastaviin juttuihin. Ja sitten taas heittää helposti lekkeriksi, jos homma on "ihan lällyä", kuten poika itse noista A-kirjain -harjoituksista totesi.

Ei mulla ainakaan ole mitään keinoa (eikä ehkä haluakaan) kitkeä lapsesta pois sitä luontaista oppimisen intoa mikä sillä on, jos se vaan suunnataan oikein. Mutta suurin pelko siis onkin, että jos se ei pääse sitä oikein suuntaamaan, niin sillä ei tule olemaan helppoa koulussa.

Se on melko helppoa leimata sellainen lapsi ongelmatapaukseksi, vaikka kyseessä ei oikeasti ole mikään kasvatuksellinen ongelma sinänsä, tai minkäänlainen käytöshäiriö.

[QUOTE="Rico";22189805]Vaan meidän aivoissa jotka toimivat eri tavalla sekä tyttöjen huomattavasti nopeammasta kehityksestä. Tässä nyt yksi esimerkki biologiasta:

"Testosteroni on sukupuolihormoni, jota erittyy sekä miehillä että naisilla. Miesten tuottamat määrät ovat huomattavasti suuremmat, naiset tuottavat noin kymmenesosan miesten tavallisesta määrästä"[/QUOTE]

No mä en olisi ainakaan tyttöjen koulussa pärjännyt, tasollisesti enkä psyykkisesti. Mun mielestä tollanen ehdotus on sairas. En vieläkään saanut siihen vastausta, että onko sulla omia lapsia? Onko siitä aika kauan, kun olit itse lapsi?

Tätä en muuten mä ainakaan ole ollenkaan ajanut takaa. Mä en toivo koululaitoksesta mitään supernerojen hautomoa, joka kasvattaisi mun lapsesta uuden Einsteinin.

Mun päällimmäisin huoli oman lapsen suhteen on se, että tällä menolla sillä tulee vielä olemaan vaikeuksia koulussa. Tämä on todettu monissa varhaiskasvatuskeskusteluissakin: jaksaakseen keskittyä poika tarvitsee paljon haastetta ja mielekästä hommaa. Poika vaan on sellainen. Sillä on valtava tiedonhalu ja mieletön into uppoutua mielenkiintoisiin ja haastaviin juttuihin. Ja sitten taas heittää helposti lekkeriksi, jos homma on "ihan lällyä", kuten poika itse noista A-kirjain -harjoituksista totesi.

Ei mulla ainakaan ole mitään keinoa (eikä ehkä haluakaan) kitkeä lapsesta pois sitä luontaista oppimisen intoa mikä sillä on, jos se vaan suunnataan oikein. Mutta suurin pelko siis onkin, että jos se ei pääse sitä oikein suuntaamaan, niin sillä ei tule olemaan helppoa koulussa.

Se on melko helppoa leimata sellainen lapsi ongelmatapaukseksi, vaikka kyseessä ei oikeasti ole mikään kasvatuksellinen ongelma sinänsä, tai minkäänlainen käytöshäiriö.

Opettajan kanssa kannattaa puhua asiasta, kun on vanhempainvartti. Monilla opettajilla on lisätehtäviä niitä lapsia varten, jotka jo osaavat opeteltavana olevan asian. Mun kuopus täytti heti ekana päivänä syksyllä englannin tunnilla kirjasta kaikki tehtävät ja sen jälkeen alkoi katsella ikkunasta ulos ja haaveilla omia juttujaan. Opettajalla oli tällaisia oppilaita varten vaativampia tehtäviä monisteina.

[QUOTE="vieras";22189642]Mutta miten koulutus olisi ylipäätän mahdollista ilman sitä kamalaa muottia? Siis vaikka se peruskoulu, jossa on opettaja ja luokallinen oppilaita. Olisiko parempi, ettei nämä kaltaisesi vastarannan kiiskit kävisi koulua?[/QUOTE]

Juuri noin yhteiskunta pyrkii toimimaan, eli työntämään erilaiset syrjään, elleivät suostu tasapäistymään. Mielelläni olisin kyllä ollut käymättä lapsena koulua, se ei vain onnistunut koulupakon takia, vaikka muutamat parhaansa yrittivätkin koulunkäyntini estämiseksi. Näin jälkikäteen ajatellen koulusta oli tietenkin hyötyä, eikä minua saatu pakotettua muiden kaltaiseksi yrityksistä huolimatta. Pyrkimys ihmisten tasapäistämiseen ei kuitenkaan ole mielestäni hyväksyttävää. Pidän erilaisuutta rikkautena ja voimavarana yhteiskunnallekin.

Paljolti on vain järjestelykysymys ja asennekysymys, otetaanko yksilöllisyys huomioon opetuksessa. Tarvittaisiin tietysti myös asennemuutosta ja opettajien kouluttamista uuteen opetustapaan.

Kysymys on tietysti myös rahasta jos halutaan lisätä oppilaiden valinnanmahdollisuuksia. Itse kohdistaisin enemmän varoja opetukseen ja vähentäsin kuluja esim. elintasopakolaisten tukemisesta, turhan byrokratian ylläpitämisestä ja poliitikkojen palkkioista.

[QUOTE="leo";22189734]En ole ottanut lainkaan kantaa siihen, syrjiikö opetus poikia. Sen olen sanonut, että pojista ja tytöistä yritetään pakottaa samanlaisia. Sukupuolesta johtuvia eroja ei oteta huomioon.

Esimerkkejä omasta mielestäni typeristä säännöistä ja laeista:

- Pakkoruotsi
- Kauppojen aukiolon rajoitukset
- Monet yksityisyrittäjyyttä rajoittavat lait, kuten vaatimus taksiluvasta
- Autojen jokavuotinen katsastuspakko, jolla tuetaan kartellisoitunutta katsastustoimintaa
- Autojen ja moottoripyörien rakentelun rajoittaminen turhalla byrokratialla ja älyttömillä vaatimuksilla
- Verottajan mielivalta
- Ihmisten pakottaminen täysin turhaan ja mielenkiinnottomaan koulutukseen
- Ihmisen pakottaminen tekemään töitä sairaanakin, koska Kelan lääkärin mielestä hän ei olekaan sairas, vaikka kolme muuta lääkäriä päästäsi henkilön sairauseläkkeelle
- Vanhojen ihmisten pakottaminen rakentamaan jätevedenpuhdistamot pikkuiseen mökkiinsä, joka sijaitsee 500 kilometrin päässä Itämerestä
- En hyväksy sellaisia lakeja, jotka mahdollistavat kunnille asunnottomuuden ylläpitämisen
- Asevelvollisuus. Kannatan palkka-armeijaa

Yhteiskunnassa on valtava määrä erilaisia sääntöjä, joilla rajoitetaan ihmisen elämää tarpeettomasti. Turhaa byrokratiaakin on aivan liikaa. Taitaa olla satoja asioita, joita haluaisin yhteiskunnassa muuttaa.[/QUOTE]

Miten ne sukupuolten erot sitten pitäisi ottaa huomioon? Miten se sukupuoli liittyy siihen oppimiseen yhtään sen enemmän kuin muut yksilölliset erot?

Ja noista mainitsemistasi säännöistä kyllä heti keksin useimpiin ihan järkeenkäyvät selitykset. Muutamaa en kyllä edes ymmärtänyt (verottajan mielivalta, asunnottomuuden ylläpitäminen). Joo, byrokratia on kyllä tietyissä kohdissa aika älytöntä eikä kaikki mene ymmärrykseen, mutta jos ajatellaan esimerkiksi tuota että pakotetaan vanhoja ihmisiä rakentamaan jätevesipuhdistamot mökkiinsä, niin jos yksille vanhoille ihmisille annetaan vapaus tuossa asiassa, niin kuinka moni muu olisi vaatimassa samaa oikeutta ja koko ajatus (ympäristönsuojelu) vesittyisi siinä kohdassa. Ja ketään ei varmasti pakoteta yhtään mihinkään. Sen mökin voi myydä ja koulutukseen ei ole pakko mennä, silloin vain menettää sen etuisuuden (joka on sen tyhmän yhteiskunnan antama).

Näiden esimerkkiesi osalta on muuten jännä miettiä ajatusmaailmaa, joka näiden takana on. Säännöt ovat tyhmiä, mutta silti halutaan ajaa autolla valtion rakentamilla teillä ja nostaa työttömyysetuuksia.

No sun mielestä se ois jotenkin vai terveellistä että tytöt ja pojat on vaan keskenään? Ompa kivaa sitten, olla joukossa erilainen, kun se erilaisuus oikein tuplasti korostuisi siinä homogeenisessä joukossa.

Tyttökoulujen tytöt säilyy viattomina ja koskemattomina.. sekakoulussa teinipoikien jutut turmelee heidän herkät sielut :xmas:

Ei vaan, täysin outo ajatus että tytöillä ja pojilla olisi edes eri opetussuunnitelmat. Jos perusopetusta pitää jakaa useammalle tasolle niin jako sitten yksilötasolla jokaisen lapsen kehitysasteen ja kiinnostuskohteiden mukaan.

Minusta turhaa hifistelyä kun kyse pelkästä perusopetuksesta.

Suosittelen tutustumaan suomalaisten koulujen suhteellisen laajaan valikoimaan. Siinä missä useimmille on tarpeeksi haastetta ja aivan riittävästi tekemistä siinä lähikoulussa + harrasteita löytyy koulun ulkopuoleltakin, voi joku kaivata enemmän.

Esikoiselleni kaksi vuotta tavallisella luokalla olivat tarpeeksi ja hän omasta halustaan siirtyi pääsykokeiden kautta erityispainotteiselle luokalle. Eilen kolmasluokkalaisella oli kotitehtävänä kirjoittaa vapaamittainen runo luonnosta, viime kuussa hän teki tutkimusraportin pihasauniosta ja huomenna hän esittelee luokalle torosauruksen uudelleennimeämisen triceratopsiksi. Koulussa on lukuisia kerhoja ja hän on liittynyt jo kolmeen niistä: kuvataide, luonto sekä kuoro.

Kuopustani taas ei tunnu haittaavan, että hänellä on viisi viikkotuntia enemmän kuin ekalla yleensä + koulun kerhot siihen päälle. Hän nauttii keräämästään kielitaidosta ja pitää myös siitä, että hänen koulunsa on hyvin fyysinen sekä osallistuva.

[QUOTE="leo";22189865]Juuri noin yhteiskunta pyrkii toimimaan, eli työntämään erilaiset syrjään, elleivät suostu tasapäistymään. Mielelläni olisin kyllä ollut käymättä lapsena koulua, se ei vain onnistunut koulupakon takia, vaikka muutamat parhaansa yrittivätkin koulunkäyntini estämiseksi. Näin jälkikäteen ajatellen koulusta oli tietenkin hyötyä, eikä minua saatu pakotettua muiden kaltaiseksi yrityksistä huolimatta. Pyrkimys ihmisten tasapäistämiseen ei kuitenkaan ole mielestäni hyväksyttävää. Pidän erilaisuutta rikkautena ja voimavarana yhteiskunnallekin.

Paljolti on vain järjestelykysymys ja asennekysymys, otetaanko yksilöllisyys huomioon opetuksessa. Tarvittaisiin tietysti myös asennemuutosta ja opettajien kouluttamista uuteen opetustapaan.

Kysymys on tietysti myös rahasta jos halutaan lisätä oppilaiden valinnanmahdollisuuksia. Itse kohdistaisin enemmän varoja opetukseen ja vähentäsin kuluja esim. elintasopakolaisten tukemisesta, turhan byrokratian ylläpitämisestä ja poliitikkojen palkkioista.[/QUOTE]
Miten se, että sinulle opetetaan ja sinun opetetaan oppivan samat asiat kuin toisille, pakottaa sinut samanlaiseksi kuin muut? Koulussa ei määritellä mikä sinusta tulee isona, missä saat asua ja kenen kanssa, mitä asioita harrastat, mistä ruoasta tai musiikista pidät, millaisiin vaatteisiin pukeudut jne? Tätä en ymmärrä?

Ja minä en ollut työntämässä ketään syrjään vaan kysyin, mitä pitäisi tehdä jos joku ei siihen "muottiin" sitten halua? Minä en nyt vain edes ymmärrä mikä se muotti sitten on, jos itsekin kuitenkin olet sitä mieltä että koulusta oli hyötyä?

1) Opettajien sukupuolijakauma. 69.9% luokanopettajista on naisia. Pojat tarvitsevat miehiä roolimalleiksi, eivätkä samaistu naisopettajiin. Sukupuolijakaumaa voi parantaa sukupuolikiintiöillä, vaikka en niitä henkilökohtaisesti kannata. Naisopettajat saattavat myös alitajuntaisesti tai tietoisesti syrjiä poikia arvostelussa.

2) Epätasa-arvoinen arvostelu. Korkeammat kouluarvosanat saa kiltteydellä, hyvällä käyttäytymisellä, auktoriteetin kunnioittamisella ja mukautumalla harmaaseen massaan. Kyseiset tytöille yleiset luonteenpiirteet eivät liity oppimiseen, mutta niillä saa silti korkeammat arvosanat. Arvostelua pitää kehittää neutraalimpaan suuntaan, jossa tarkastellaan oikeaa asioiden oppimista.

3) Pojat ovat parempia kuin tytöt liikunnassa, joka nähdään tasa-arvo-ongelmana. Sen takia arvosteluasteikko on sovitettu poikia syrjiväksi. Tytöiltä vaaditaan huonommat suoritukset saman arvosanan saamiseen. Arvostelu pitää muuttaa sukupuolineutraaliksi, jolloin pojat saisivat keskimäärin 1-2 numeroa korkeamman arvosanan liikunnasta. Tämä nostattaa hieman keskiarvoa ja siten helpottaa poikien pääsyä toivomaansa jatko-opiskelupaikkaan.

4) Tytöt kehittyvät nopeammin kuin pojat, mutta varhainen koulumenestys määrää vahvasti tulevaisuuden opiskelumahdollisuudet. Jos biologinen ero tukee tyttöjä, yhteiskunta hyväksyy eron tyttöjen eduksi. Mutta jos ero haittaa tyttöjä, heille annetaan helpotusta (kuten liikunnan arvostelukriteereistä huomataan).

5) Ammattioppilaitoksissa valinta opiskelupaikasta tehdään koulumenestyksen perusteella, vaikka pitäisi painottaa tarvittavia käden taitoja. Maalarilinjoilla korkean keskiarvon omaava tyttö menee käsistään taitavan pojan ohitse. Tytöt vielä yleensä jatkavat ammattikorkeakouluun, ja paikan menettänyt poika on saattanut tässä vaiheessa jo syrjäytyä työelämästä.

http://horsmalahti.puheenvuoro.uusisuomi.fi/46594-poikien-koulumenestys-vakava-tasa-arvo-ongelma

Suosittelen tutustumaan suomalaisten koulujen suhteellisen laajaan valikoimaan. Siinä missä useimmille on tarpeeksi haastetta ja aivan riittävästi tekemistä siinä lähikoulussa + harrasteita löytyy koulun ulkopuoleltakin, voi joku kaivata enemmän.

Esikoiselleni kaksi vuotta tavallisella luokalla olivat tarpeeksi ja hän omasta halustaan siirtyi pääsykokeiden kautta erityispainotteiselle luokalle. Eilen kolmasluokkalaisella oli kotitehtävänä kirjoittaa vapaamittainen runo luonnosta, viime kuussa hän teki tutkimusraportin pihasauniosta ja huomenna hän esittelee luokalle torosauruksen uudelleennimeämisen triceratopsiksi. Koulussa on lukuisia kerhoja ja hän on liittynyt jo kolmeen niistä: kuvataide, luonto sekä kuoro.

Kuopustani taas ei tunnu haittaavan, että hänellä on viisi viikkotuntia enemmän kuin ekalla yleensä + koulun kerhot siihen päälle. Hän nauttii keräämästään kielitaidosta ja pitää myös siitä, että hänen koulunsa on hyvin fyysinen sekä osallistuva.

Taidatte asua vähän isommassa kunnassa/kaupungissa? Itse kasvoin ja turhauduin maalaiskunnan koulussa, jossa ei kyllä tarjottu yhtään mitään ylimääräistä, ja jossa touhu oli muutenkin melko konservatiivista. En usko että ongelmana olisi sinänsä ollut oppilaiden vähyys, koska koulussa oli kyllä paljon oppilaita, muistaakseni ala-asteellakin kuitenkin yli 200 oppilasta plus kunnan muutamalla muulla ala-asteella yhteensä vielä ehkä toiset 200 oppilasta.

Nyt asumme kaupungissa, ja toivonkin kovasti, että meininki olisi kaupungissa vähän toisenlaista kuin oli 90-luvulla maalla. Mulla ei tosiaan ole kovin kultaisia muistoja koulusta, siksi varmaan pelkäänkin hyvin paljon itseäni muistuttavan poikani tulevaa koulutaivalta kohtuuttoman paljon. :/

[QUOTE="Rico";22189746]Mutta et näe mitään eroja tytöissä ja pojissa noin yleisesti.[/QUOTE]

No tottakai näen, mutta miten se liittyy tähän, kun niissä tytöissä ja pojissakin on yksilöllisiä eroja? Mitäs niille eroille sitten tehdään? Ja jos joku poika olisi enemmän siihen tyttöjen kaavaan sopiva, niin laitetaanko hänet sitten sinne tyttöjen kouluun vai?

Taidatte asua vähän isommassa kunnassa/kaupungissa? Itse kasvoin ja turhauduin maalaiskunnan koulussa, jossa ei kyllä tarjottu yhtään mitään ylimääräistä, ja jossa touhu oli muutenkin melko konservatiivista. En usko että ongelmana olisi sinänsä ollut oppilaiden vähyys, koska koulussa oli kyllä paljon oppilaita, muistaakseni ala-asteellakin kuitenkin yli 200 oppilasta plus kunnan muutamalla muulla ala-asteella yhteensä vielä ehkä toiset 200 oppilasta.

Nyt asumme kaupungissa, ja toivonkin kovasti, että meininki olisi kaupungissa vähän toisenlaista kuin oli 90-luvulla maalla. Mulla ei tosiaan ole kovin kultaisia muistoja koulusta, siksi varmaan pelkäänkin hyvin paljon itseäni muistuttavan poikani tulevaa koulutaivalta kohtuuttoman paljon. :/

Itse olin myös sellainen erilainen lapsi ja kehityin todella myöhään ihan muihin poikiin jopa verrattuna, pärjäsin ihan ok. Mutta koko koululaitos tuntui lähinnä masentavalta helvetiltä missä olisi pitänyt olla kuin kaikki muut ja tästä piti opettajat sekä muut oppilaat huolen. Minulla menikin iso osa aikaa tapellessa muiden kanssa ihan fyysisesti koulun pihalla.

[QUOTE="Rico";22189968]Itse olin myös sellainen erilainen lapsi ja kehityin todella myöhään ihan muihin poikiin jopa verrattuna, pärjäsin ihan ok. Mutta koko koululaitos tuntui lähinnä masentavalta helvetiltä missä olisi pitänyt olla kuin kaikki muut ja tästä piti opettajat sekä muut oppilaat huolen. Minulla menikin iso osa aikaa tapellessa muiden kanssa ihan fyysisesti koulun pihalla.[/QUOTE]

Eli sun mielestä sun kaltaisia poikia pitää auttaa, mutta samankaltaisia tyttöjä ei? Kaikki tytöt ja pojat samaan. Jee. Oli oikeesti tosi huono idea.

Asumme Helsingissä, joo. Arvotan lasteni tulevaisuutta/opintoja enemmän kuin esim. halpaa asumista tms. Itse olen pienen paikkakunnan kasvatteja ja koulu ei hirveästi avittanut missään. Pienessä koulussa mahdollisuudet ovat erittäin rajalliset. On tietysti aina mahdollista, että perhe pystyy valitsemaan asuinpaikkansa niin hienosti, että lapsilla on mahdollisuus olla mukana vaikka perheyrityksessä tai suuren suvun opetettavana tai vaikka kasvaa maatilan lukuisten töiden mukana. Itselläni ei ollut vaihtoehtona tarjota näitä lapsilleni. Ajatus on kytemässä, että yläasteikäiset nappaisin mukaani jonnekin kauas.

[QUOTE="vieras";22189964]No tottakai näen, mutta miten se liittyy tähän, kun niissä tytöissä ja pojissakin on yksilöllisiä eroja? Mitäs niille eroille sitten tehdään? Ja jos joku poika olisi enemmän siihen tyttöjen kaavaan sopiva, niin laitetaanko hänet sitten sinne tyttöjen kouluun vai?[/QUOTE]

Onko sinulla parempia ehdotuksia jos ei haluta ottaa huomioon eroavaisuuksia mitenkään, luulisi tämän kiinnostavan niitä vanhempia jolla on poikalapsia edes.

[QUOTE="Rico";22189931]

3) Pojat ovat parempia kuin tytöt liikunnassa, joka nähdään tasa-arvo-ongelmana. Sen takia arvosteluasteikko on sovitettu poikia syrjiväksi. Tytöiltä vaaditaan huonommat suoritukset saman arvosanan saamiseen. Arvostelu pitää muuttaa sukupuolineutraaliksi, jolloin pojat saisivat keskimäärin 1-2 numeroa korkeamman arvosanan liikunnasta. Tämä nostattaa hieman keskiarvoa ja siten helpottaa poikien pääsyä toivomaansa jatko-opiskelupaikkaan.

[/QUOTE]

Tyttöjen ja poikien liikuntatuntien sisällöt oli ainakin vielä vuosituhannen vaihteessa hyvin toisistaan poikkeavat. Itse sain jossain vaiheessa huonon numeron liikunnasta, koska boikotoin aerobiciä ja vaadin pääsyä poikien liikuntatunnille tyttöjen aerobic-tuntien ajaksi. En päässyt vaan oli bicattava, koska olen tyttö. Koin hyvin epäreiluksi sen, että meidän piti pyörittää pyllyä peilin edessä musiikin tahdissa, kun poikien ei tarvinnut.

Eli ei meitä ainakaan arvosteltu edes samanlaisten lajien kriteereillä.

Olisinkin hyvin onnellinen, jos arvostelukriteerit liikunnassa olisivat täysin samat. Tulisipahan samat lajit tytöille ja pojille, pääsis pojatkin vähän biccaamaan. :D Ja arvostelu tietty Gaussin käyrän mukaan, eikä poikien fyysisten kykyjen mukaan.

[QUOTE="Rico";22189984]Onko sinulla parempia ehdotuksia jos ei haluta ottaa huomioon eroavaisuuksia mitenkään, luulisi tämän kiinnostavan niitä vanhempia jolla on poikalapsia edes.[/QUOTE]

Ei mua ainakaan kiinnosta. Mun poika on kiltti, eikä sillä ole auktoriteettiongelmia. Se on nytkin tyttöjen käsitöissä, koska halusi itse mennä. Se saa jo riittävästi apuja, joita se tarvii, koska sillä on add, niinkuin mullakin ilmeisesti, eikä siksi, että se on poika.

Asumme Helsingissä, joo. Arvotan lasteni tulevaisuutta/opintoja enemmän kuin esim. halpaa asumista tms. Itse olen pienen paikkakunnan kasvatteja ja koulu ei hirveästi avittanut missään. Pienessä koulussa mahdollisuudet ovat erittäin rajalliset. On tietysti aina mahdollista, että perhe pystyy valitsemaan asuinpaikkansa niin hienosti, että lapsilla on mahdollisuus olla mukana vaikka perheyrityksessä tai suuren suvun opetettavana tai vaikka kasvaa maatilan lukuisten töiden mukana. Itselläni ei ollut vaihtoehtona tarjota näitä lapsilleni. Ajatus on kytemässä, että yläasteikäiset nappaisin mukaani jonnekin kauas.
Varmaan just osittain omien kokemusteni perusteella olen minäkin asettunut nuoruuteni jälkeen tänne kaupunkiin, enkä voisi kuvitellakaan raahaavani lapsiani maalle asumaan. Äitinikin tajusi tämän minun peruskoulu-urani jälkeen ja vei perheen takaisin kaupunkiin pikkusisarusteni aloitellessa koulutietään.

Meilläkään ei ollut paljon vaihtoehtoja mihinkään koulun ulkopuoliseen touhuun, tosin kavereiden kanssa keksittiin sitten itse kaikenlaista. Kehittyipähän mielikuvitus siinä sivussa. Salibandy oli oikeastaan ainoa koulun ulkopuolinen harrastusmahdollisuus meillä päin, toinen olisi ollut jalkapallo. No, tulihan musta sitten ainakin hyvä salibandyn pelaaja paremman tekemisen puutteessa, sitä kun tuli sitten nuorena pelattua PALJON, kun ei muutakaan ollut tarjolla. :D

[QUOTE="Rico";22188900]Kiltit tytöt rulettaa ja kaiken ulkoa opettelevat ja pojat jotka ovat eri mieltä ja kyseenalaistavat saavat tuntea sen nahoissaan ja arvosanoissaan.
Mainitsin jo myöhemmästä kehityksestä.[/QUOTE]

Mun mielestä nykyisessä koulussa myös kyseenalaistaminen ja eri mieltä oleminen on sallittua ja jopa toivottavaa. Itse opettajana olen hyvin tyytyväinen, jos joku kyseenalaistaa asioita, silloin syntyy todellisia opetuskeskusteluja ja asiaoita voidaan tutkia yhdessä!

[QUOTE="ope";22190040]Mun mielestä nykyisessä koulussa myös kyseenalaistaminen ja eri mieltä oleminen on sallittua ja jopa toivottavaa. Itse opettajana olen hyvin tyytyväinen, jos joku kyseenalaistaa asioita, silloin syntyy todellisia opetuskeskusteluja ja asiaoita voidaan tutkia yhdessä![/QUOTE]

Hieno juttu, itse muistan noista peruskouluajoista ne hyvät opettajat joiden tunneille meni aina mielellään :)