Olenko naivi? Haluaisin lapseni päivähoitoon, jossa ei ole ainoastaan täysin suomalaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Olenko jotenkin naivi, kun minusta tekisi ihan hyvää, jos lapseni oppisi tuntemaan kulttuuriselta ja kielelliseltä taustaltaan myös muita kuin suomalaisia? Laittaisin hänet siis mielelläni päiväkotiin, jossa on monikulttuurisia lapsia, kunhan lapset eivät ole klikkiytyneet kulttuurin mukaan ja hoitajat osaavat hallita useamman kulttuurin tuomat haasteet? Olen mm. harkinnut puoliksi venäläistä päiväkotia. Ei minusta olisi yhtään hullumpi juttu, jos lapsi oppisi "vahingossa" vähän toista kieltäkin.

Tavallisessa päiväkodissa jossa on maahanmuuttaja lapsia... puhutuun yleensä vain suomea.
Jos tahdot että oppii kieliä, niin suosittelen kielikylpypäiväkotia.

valitettavan usein vaan ulkomaalaisista ei saa pitkäaikaisia ystäviä edes lapset. heillä on se kulttuuri niin erilainen! vai kuinka monella on ns. mamu lapsen kaverina?

Mutta vaikeampi varmasti on löytää päivähoitoa, jossa olisi vain supisuomalaisia.

Esikoululaiseni käy koulun eskaria. Viereisessä rakennuksessa toimii myös venäjänkielinen päiväkoti. Lapset ovat erittäin tasapainoisia, päiväkoti, esikoulu, peruskoulu ja lukio samassa kompleksissa. Useimmat saavuttavat erittäin hyvän venäjän kielen taidon lukioon mennessä. Kun tyttö vaihtoi tavallisesta päiväkodista tuonne venäläiseen kouluun, loppuivat myös täit ja kihomadot yms. varoitukset, joita päiväkodissa tuntui olevan alituiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Tavallisessa päiväkodissa jossa on maahanmuuttaja lapsia... puhutuun yleensä vain suomea.
Jos tahdot että oppii kieliä, niin suosittelen kielikylpypäiväkotia.

Tiedän. Tässä on oikeastaan hassu tilanne sinänsä, että jos laittaa lapsensa vieraskieliseen päiväkotiin, siellä on pääasiassa vain suomalaisia. Taas tavallisessa suomalaisessa päiväkodissa, jossa puhutaan vain suomea, on taas muitakin. Puoliksi venäläisestä en ole varma, mutta siellä oletan olevan myös venäläisiä, mutten tiedä onko venäjä se kieli, jonka haluan lapseni oppivan. Toisaalta Suomi tulee aina olemaan Venäjän vieressä ja venäjän kielen ja kulttuurin osaajille tulee varmasti olemaan tarvetta.

Kielikylpypäiväkodit ja vieraskieliset eivät tule kysymykseen vielä, sillä täällä niihin otetaan vain yli kolmivuotiaita.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Esikoululaiseni käy koulun eskaria. Viereisessä rakennuksessa toimii myös venäjänkielinen päiväkoti. Lapset ovat erittäin tasapainoisia, päiväkoti, esikoulu, peruskoulu ja lukio samassa kompleksissa. Useimmat saavuttavat erittäin hyvän venäjän kielen taidon lukioon mennessä. Kun tyttö vaihtoi tavallisesta päiväkodista tuonne venäläiseen kouluun, loppuivat myös täit ja kihomadot yms. varoitukset, joita päiväkodissa tuntui olevan alituiseen.

Millä paikkakunnalla asut?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
valitettavan usein vaan ulkomaalaisista ei saa pitkäaikaisia ystäviä edes lapset. heillä on se kulttuuri niin erilainen! vai kuinka monella on ns. mamu lapsen kaverina?

Mutta vaikeampi varmasti on löytää päivähoitoa, jossa olisi vain supisuomalaisia.

Heidän kulttuuri?!? Siis kenen?? :D
Lapsieni kaverit ovat melkein kaikki, jos ei kokonaan niin puoliksi muuta kuin suomalaisia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Helsinki

Tämä on hyvin totta, eri kulttuureista olevat klikkiytyvät herkästi olemaan keskenään. Samaa tapahtuu myös aikuisten joukossa. Oma lapseni on vielä niin pieni, ettei ole omaa kokemusta, mutta toisaalta lähellä olevalla leikkikentällä näyttää leikkivän useinkin porukka noin 4-8-vuotiaita, joilla vaikuttaa olevan hyvinkin erilainen tausta. Ehkä asiaa auttaa se, ettei ilmeisesti ole mitään yhtä kulttuurista ryhmää niin paljoa, että voisivat eristäytyä olemaan vain keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja X:

Heidän kulttuuri?!? Siis kenen?? :D
Lapsieni kaverit ovat melkein kaikki, jos ei kokonaan niin puoliksi muuta kuin suomalaisia. :)

Mulla on puolimamu jopa omana lapsena! Mitä se suomalainen kulttuuri pitää sisällään, ei vaikuta palstan mukaan kovin harmoniselta ainakaan? Lasteni kavereissa on ihmisiä erilaisista lähtökohdista, eri maista ja vaikka mitä.

Helsinki

Ok, olen itse Tampereelta. Kiva kuulla kokemuksia, mulla on ollut ennakkoluulo venäläistä päiväkotia kohtaan, mutta tarkemmin ajatellen en pysty erittelemään mistä se edes johtuu.

Tämä on hyvin totta, eri kulttuureista olevat klikkiytyvät herkästi olemaan keskenään. Samaa tapahtuu myös aikuisten joukossa. Oma lapseni on vielä niin pieni, ettei ole omaa kokemusta, mutta toisaalta lähellä olevalla leikkikentällä näyttää leikkivän useinkin porukka noin 4-8-vuotiaita, joilla vaikuttaa olevan hyvinkin erilainen tausta. Ehkä asiaa auttaa se, ettei ilmeisesti ole mitään yhtä kulttuurista ryhmää niin paljoa, että voisivat eristäytyä olemaan vain keskenään.

Mulla on aivan erialisnen kokemus asiasta. Asutaan kerrostaloalueella jossa asuu paljon mamuja, naapureina on esim. sudanilaisia, somaleita, myanmarilaisia, kosovon albaaneja, thaimaalainen nainen jolla suomalainen mies, namibialaisia, venäläisiä, mulla on myös afrikkalainen mamu-mies (kristitty, en viitsi sanoa mistä maasta koska kyseisen maan kansalaisia ei paljon suomessa ole)...
Kaikkien lapset leikkivät pihalla keskenään ja suomalaisten kanssa, paitsi somali-lapset ovat vaan keskenään tai haastavat riitaa muiden kanssa, vain heidän kulttuurinsa näyttäisi olevan liian erilainen.

Ok, olen itse Tampereelta. Kiva kuulla kokemuksia, mulla on ollut ennakkoluulo venäläistä päiväkotia kohtaan, mutta tarkemmin ajatellen en pysty erittelemään mistä se edes johtuu.

Mä olen tyytyväinen siihen, miten lapsestani on huolehdittu ja siihen, mitä hän on oppinut. Käytöstavat eivät olleet järin kamalat tuonne mennessäkään, mutta eskarista lähtiessä täytyy oma ope käydä hyvästelemässä kädestä pitäen ja katsoen silmiin samalla yms. Joka ainoa kerta!

Johdonmukaisuus siis pelaa. Hygieniasta pidetään erinomaisesti huolta. Lapsi on enemmän kuin tyytyväinen koulun ruokiin. Jaksavat käysdä paljon retkillä ja järjestävät paljon toimintaa. Koulussa on myös ilmaisia ja maksullisia iltapäivätoimintoja koululaisille. Piirustuskerhosta shakkikerhoon, kilpatanssista koripalloon. Tavallaan koulu on erittäin yhteisöllinen, koska yhteistä toimintaa on kesälomallakin jne.

Lapset ovat suvaitsevaisia ja varsinkin eskareista jo huomaa miten kotona suhtaudutaan maahanmuuttajiin.

Alle 3v. on tärkeää oppia vain se oma äidinkieli. Suomessa ja muissakin maissa on paljon kielipuolia lapsia jotka eivät osaa omaa äidinkieltään eivätkä sitä maankieltä missä asuvat. Vielä pahempaa on kun huonoa suomea puhuvat vanhemmat puhuvat lapsilleen suomea.

Alle 3v. voi hyvin olla ihan tavallisessa ryhmässä ja kun alkaa täyttämään 3 niin keväisin on ilmoituksia kielikylpypäiväkodeista.

Jos vanhemmat ovat suvaitsevaisia niin lapsestakin kasvaa suvaitsevainen.

Sen verran vaan yhdestä venäläisestä päiväkodista että heillä juotettiin ruualla... sekamehua kun se on edullisempaa kuin maito ... ja monessa muussakin asiassa olisi ollut paljon paljon parantamisen varaa. Suosittelen kaupungin ylläpitämiä kielikylpypäiväkoteja.
Ja varmasti on paljon hyviäkin yksityisiä, mutta aika hurjia juttuja olen yksityisistä kuullut.

Meidän lapset oli ennen kunnallisessa päiväkodissa, alue oli monikulttuurinen, ja se näkyi myös tuossa hoitopaikassa. Olin ennen avoimempi just monikulttuurisuutta kohtaan, nyt en enää niinkään. Ongelmaksi siellä muodostui se, että näillä maahanmuuttajataustaisilla perheillä oli valtavasti kiellettyjä juttuja, eli ei saanut syödä sitä eikä tätä, eikä askarrella niitä eikä näitä, eikä saanut tehdä retkeä sinne eikä tänne jne., joten päiväkoti jousti heidän mielensä mukaan ja nämä kielletyt jutut oli sitten kiellettyjä kaikilta lapsilta. Nyt kun muutettiin laitoinkin sitten lapseni yksityiseen kristilliseen päiväkotiin, jossa on toki maahanmuuttajataustaisiakin lapsia, mutta joista nuo kiellot puuttuvat.

Meillä eivät muksut ole olleet päivähoidossa, mutta olen kovasti ilahtunut kun koulun alkaessa luokilleen on tullut rikas etninen variaatio.

Meillä on täällä lähellä se Suomen pakolaiskeskuksista, johon sijoitetaan ilman vanhempia maahan tulleet lapset ja nuoret joten useimmilla luokilla on lapsia 4-6 eri maiden taustoilla. Monen lapsen kokemuksella pidän ihanteena noin 20-25% ulkomaalaistaustaisuutta per luokka.

Eli et mielestäni ole naivi vaan toiveesi on fiksu.
Toivottavasti onnistuu.

Viimeksi muokattu:
Meidän lapset oli ennen kunnallisessa päiväkodissa, alue oli monikulttuurinen, ja se näkyi myös tuossa hoitopaikassa. Olin ennen avoimempi just monikulttuurisuutta kohtaan, nyt en enää niinkään. Ongelmaksi siellä muodostui se, että näillä maahanmuuttajataustaisilla perheillä oli valtavasti kiellettyjä juttuja, eli ei saanut syödä sitä eikä tätä, eikä askarrella niitä eikä näitä, eikä saanut tehdä retkeä sinne eikä tänne jne., joten päiväkoti jousti heidän mielensä mukaan ja nämä kielletyt jutut oli sitten kiellettyjä kaikilta lapsilta. Nyt kun muutettiin laitoinkin sitten lapseni yksityiseen kristilliseen päiväkotiin, jossa on toki maahanmuuttajataustaisiakin lapsia, mutta joista nuo kiellot puuttuvat.

Jos päiväkodissa "kielletään kaikilta" tietyt asiat, niin silloin kyllä päiväkodin johdossa mättää ja aika pahasti, pula kunnon työntekijöistä?
Lapseni ei ole "täysin" suomalainen ja päiväkodin moni muukin lapsi on joko maahanmuuttajaperheestä tai puoliksi ulkomaalainen, joten lasten suhteen monia eri "sääntöjä" ja toivomuksia, mutta eipä tuo ole ollut ongelma! Hyvin hoitajat tietävät, kuka syö mitäkin ja kuka ei lähde kirkkoon yms. Enemmän nämä asiat näyttävät vanhempia häiritsevän, lapset eivät välitä, kaveri on kaveri!
Tuomitset varmasti allergiset lapsetkin kun onhan se kauheaa kun "ei saa syödä sitä eikä tätä" ja oma lapsesi joutui näkemään sen!

Pointti oli se, tuomitse se joka tekee väärin kaikkia kohtaan, sinukaan asiassasi se ei ollut se "pelottava" mamu, vaan päiväkodin johto/henkilöstö.

Yhteistyössä