Eihän mikroon saa laittaa lusikkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elora dana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei mitään metallia saa mikroon laittaa. nimimerkki* munakellon mikroon pentuna tunkenut

Paitsi että nykyisiin vehkeisiin saa kunhan pitää huolen ettei metalli kosketa mikron seiniä.

Tai me ollaan ainakin ihan huolettomasti lämmitetty (tai siis mies on, minä olen vähän ollut huolissanikin :D ) maksalaatikoita sun muita mikrossa siinä folio vuoassa eikä mitään ole käynyt.

Meillä siis on merkki mikrossa jos on kuva lasissa jossa on nestettä, toisessa on lusikka ja toisessa ei. Se jossa ei ole lusikkaa on rasti päällä. En ole koskaan kuullut että sinne saisi laittaa lusikan.

Kyllä niihin uusiin taitaa saada laittaa, mutta kuten itsekin kirjoitit, tuo taitaa tarkoittaa juomalasia. Eli lasi ei kestä kuumuutta ilman lusikkaa. Posliinimuki kyllä kestää.

Onkohan tässä sukupolvikysymys :) Me 80-luvun alkupuolen muistavat olemme mikron ilmestyttyä kotiin oppineet, että metallia ei saa laittaa. Nuoremmat eivät tästä ole kuulleetkaan?

ystävä tässä taannoin kertoi ihmetelleensä sinistä valokaarta mikrossa. Meinasi jo romuksi todeta, mutta siivotessaan mikroa löysi pienen folipalan tarttuneena seinään. Eli ei ainakaan hänen mikronsa kestä metallia. (Eikä kyllä meidänkään)

Mulle (vm- 90) on aina opetettu ettei todellakaan mitään lusikoita mikroon.
Mies kyllä kerran laitto, ja ei tapahtunu mitään.
Itte taas laitoin toiseen mikroon foliovuoan, ja kipinäthän sieltä lens.
Mikrokohtaista?

jos lämmittää pelkkää nestettä niin nykymikroihin neuvotaan laittamaan lusikka sinne.

Mikrohan lämmittää vain nestettä ja jos se neste lämpiää liian nopeasti niin voi "räjähtää" tai ainakin reippaasti kiehua yli. Lusikka kupissa estää tämän, siirtämällä lämpöä itsensä kautta mikron sisällä olevaan ilmaan.

Ylex muuten testasi aihetta joskus ja sai veden jossain määrin räjähtämään mikrossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ärvee;22151365:
No kyllä tämä vm '91 naisenalku on pentuna ainakin kokeillut laittaa "kullatut" (eli siis jotain teräsjuttua) lautaset mikroon.. Kivasti rätis ja äiti tykkäs...

No kultaus on vähän eri asia kun metalli. Kullattuja astioita ei laiteta mikroon, metallisia voi laittaa kunhan huolehtii ettei ne osu seinään.

ystävä tässä taannoin kertoi ihmetelleensä sinistä valokaarta mikrossa. Meinasi jo romuksi todeta, mutta siivotessaan mikroa löysi pienen folipalan tarttuneena seinään. Eli ei ainakaan hänen mikronsa kestä metallia. (Eikä kyllä meidänkään)

Avainsana ei tässä ole suinkaan folio mikrossa vaan folio mikron seinässä.

Eli metallia voi laittaa mikroon huoletta kunhan pitää huolen ettei se osu mikron seinään, seinään osuessaan metalli tekee valokaaren.

Mulle (vm- 90) on aina opetettu ettei todellakaan mitään lusikoita mikroon.
Mies kyllä kerran laitto, ja ei tapahtunu mitään.
Itte taas laitoin toiseen mikroon foliovuoan, ja kipinäthän sieltä lens.
Mikrokohtaista?

Mitä sulla oli sielä vuoassa? Ja oliko vuoka keskellä mikroa (eli ei seinässä kiinni)?

mä olen onnistunut saamaan bataatin kipinöimään mikrossa ja lämmitin ihan keraamisella lautasella. kaveri on onnistunut saamaan bataatin palamaan mikrossa eikä muuten lämmittänyt edes kauaa kun baatatti parka iski liekkiä.

Mitenhän uusi mikron pitäisi olla? Ei meidänkään mikroon saa laittaa mitään metallista. Muutaman vuoden vanha kapistus on, 5 vuotta tai jotain.

Minä taas olen kerran mennyt sulattamaan jäädytettyä mehupurkkia mikrossa. Ei tullut mieleenkään, että tölkin sisäseinät on metallia. Kipinät oli kovat!

[QUOTE="henni";22151767]riippuu mikrosta. mulla ollut sellainen mikro mihin sai laittaa lusikan, ihan ohjeissa luki!![/QUOTE] toki sai laittaa myös haarukan ja veitsenkin.

Mä sulatin joku päivä suklaata pari vuotta vanhassa mikrossa, ja siellä suklaan seasssa oli vahingossa foliota ihan pieni, ehkä 1*2cm pala. Suklaa oli posliinisessa kulhossa, folio kulhon pohjalla ja päällä levyllinen suklaata.
Komeesti oli koko mikro täynnä liekkiä sisältä n. 10 sekunnin sulatuksen jälkeen, ja kulho musta reunoista, kun liekit nousi sieltä. Että en nyt ihan kaikkiin uusiinkaan mikroihin sitä laittais, vaikkei seinää koskiskaan...

Yhteistyössä