En ymmärrä kotiäitejä jotka eivät pidä kotejaan edes suht siistinä.

  • Viestiketjun aloittaja kotiäitiminäki
  • Ensimmäinen viesti
Me lähdetään aamusta ulkoilemaan, tulla kotiin ja syödään -> päikkäreille. Kun lapsi on päikkäreillä mä teen päivällisen valmiiksi. Kun muksu herää päikkäreiltä syö välipalaa ja lähdetään takaisin ulos.

Me tykätään viettää aikaa ulkona.
Aamupalan jälkeen keittiö siistiksi ja ennen ulosmenoa lelut paikoilleen. Sama välipalan jälkeen ennen ulosmenoa. Ei vie aikaa yhteensä kuin sen vartin verran.
 
Kyllä koska teemme aamiaista, muksu saattaa aamupalan jälkeen hetken leikkiä kun mä katson vaatteet ja tarvikkeet ulosmenoa varten. Samaten kun herää niin leikkii ja touhuaa kunnes välipala on pöydässä.

Ja kyllä lattioille aina muruja, hiekkaa ym. kulkeutuu ja pölyäkin tulee ihan itsekseen.
sinäpä se hyvän mallin annat.kaikki jätetään hujanhajan :/
 
Kyllä meillä suht siistiä on, mutta mä haluaisin elää ennemmin täysin tiptop olosuhteissa joten mä ikäänkuin koko ajan kärsin tästä tilanteesta. Mä en viihdy kotona ellei siellä ole supersiistiä : /

Mutta mä en kykene siivoamaan ja puunaamaan siinä määrin mitä haluaisin. Vauva on nyt siinä iässä että huutaa ihan raivona jos hänet laskee sylistä alas, eikä sitä jaksa kuunnella hullukaan. Lisäksi taapero sotkee nopeammin kuin minä ehdin siivoamaan. Toki pyykit ja tiskit ja sensemmoset on hoidossa, mutta rojuja on joka puolella. Kun illalla siivoaa, on aamulla jo kaaos.

Ah sitä aikaa yhden lapsen äitinä...imuroin ja pesin lattiat joka ilta, tiskipöytä kiilsi puhtautta jne. Eipä ole enää mielenkiintoa alkaa siivoamaan kun lapset on unilla...mä ennemmin kaadun sänkyyn ja nukun :D
 
Samaa oon ihmetellyt, monesti!

Tottahan tavaroita (leluja) voi olla leikkiaikaan hujan hajan, mutta ne on kerätty viidessä minuutissa. Ylläpitosiivous sillain, että koti pysyy perussiistinä, ei kuitenkaan ihan mahdottomia vaadi.

Mut mä itsekin kokoajan sotken ja aina en ehdi heti perään siivoamaan jälkiäni, kun lapsilla on tarpeita, joten sitä sotkua tulee jatkuvasti enemmän kuin ehdin siivoamaan. Siis sotkua itseltäni, lapsiltani sekä mieheltä. Jos emme tekisi mitään ei sotkuakaan tule ja aikaa olisi siivoamiselle, mutta itse monesti mielummin alan väsäämään jotain, vaikka pitäisi siivota, siivoominen on tylsäää..
 
"Mindy81"
Meilläkin siivotaan lähinnä iltaisin. Eilenkin lapsi 4,5v halusi imuroida ennen nukkumaan käymistä :) Likaista meilläkään ei ikinä ole ollut, ja nykyään minä sotken enemmän kuin lapsi, kirja-ja lehtipinot pöydillä ovat ihan omilta jäljiltäni...
 
lemontia
Teilläkö ei saa koskaan jäädä lapsen leikki kesken? Siis vaikka vaivalla rakennettu maja tai autorata tms? Sellainen ei saa jäädä odottamaan seuraavaan päivään? Entäs kun vauva oli joku alle 2v? Tai alle 1v? Saiko pitää leluja lattialla, puuhamattoa? Ilmeisesti teillä oli sitten joku "leikkiaika" eli 10min millon lapsi sai olla lattialla lelujen kanssa ja sitten ne kerättiin pois ja lapsi laitettiin...?? Päiväunien ajaksi keräsitte ne laatikkoon ja kun lapsi heräsi otitte taas esille?
 
"vieras"
Mun elämän tarkoitus ei ole siivota ja miettiä siisteyttä ;). On paljon helpompi sietää sotkua kuin siivoamista :D! Niinhän se menee, että idiootit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen :D!

T: 4 alle kouluikäisen lapsen äiti ja 3 ison koiran omistaja.
 
maissihiiri
Huh, onneksi en ole enää kotiäiti niin saan ihan rauhassa olla täällä sotkun keskellä kahden lapsen, koiranpennun ja miehen kanssa :D

Eiköhän se ole jokaisen oma asia kuinka siistiä tai sotkuista on, jos omalla porukalla ollaan kotona. Toki jos vieraita tulee niin onhan se ihan kohteliasta siistiä paikat kuntoon.
 
nyt todellakin nimetön vieras
No mä voin tehdä paljastuksen: meillä on sotkuista. Ollut viimeiset pari kuukautta. Muruja joka puolella, villakoirat juoksee nurkissa, lelut on kaikkialla muualla paitsi lasten huoneessa joka on niiden oikea osoite. Imuroitu viimeksi elokuussa. Kuulostaa kauhealta ja on juurikin sitä. Periaatteessa oma moka että kämppä pääsi tähän kuntoon, kaikki alkoi siitä kun sairastuttiin koko perhe kerralla eikä kellään ollut oikeasti voimia tehdä mitään. Sen jälkeen ei ole vain kiinnostanut.
Siivousapua en kehtaa pyytää, pakko tehdä vähitellen pois. :(

Päivät menee siihen, että paimennan kahta taaperoa joista toinen on kunnon tapaus, jota ei voi jättää hetkeksikään yksin. Illalla kun saan heidät nukkumaan, olen itsekin jo niin väsynyt että kaadun mieluummin suoraan sänkyyn kuin rupean siivoamaan.
 
Siis mua! Meillä on aina sotkuista ja silti musta tuntuu, että siivoan jatkuvasti....tosin enää en ole kotona päivät pitkät, mutta ei meillä sen sotkuisempaa ole kuitenkaan.

Oma analyysini asiasta on se, että mulla on todella huono organisointikyky ja siivoamisen suhteen lyhyt pinna. Tehokkain olen silloin kun saan siivota aivan yksin, silloin syntyy tulostakin.
 
"vieras"
Meillä on 6 lasta ja mies todella paljon töissä. Aina vaan ei jaksa kulkea aamusta iltaan ympäri taloa ja siivota. Lapset ei todellakaan muista aina laittaa tavaroita paikoilleen. Ja toisaalta jos kolmekin lasta leikkii pari tuntia aktiivisesti voi kaaos olla melkoinen.
Ruoan laitto ja pyykinpesu vie oman aikansa. Ja jos on yhtään mitään menoa päivällä niin sen huomaa. Ja jos on viikkoja että on useampana päivänä menoja niin se näkyy heti.
Ja se että jos haluan itselleni yhtään omaa aikaa niin se on aina pois siivouksesta.

Jotain kertoo sekin että mun jääkaapin ovessa lukee:
siisti talo - hukattu elämä

Ja toinen mikä luki pitkään jääkaapin ovessa on että talon siivoaminen missä asuu pieniä lapsia on kuin pihatien kolaaminen lumisateella.

Kaverin kanssa tästä tänään puhuttiin ja kaveri sanoi ettei osaa olla yhtään paikoillaan kotona. Jos lukee kirjaa koko ajan pyörii mielessä että ku se ja se on tekemättä. Ite taas jos luen kirjaa niin uppoudun kyllä siihen täysin enkä muista ympäristöä.
Monesti on melkoinen kaaos ja silti saatan askarrella tai tehdä käsitöitä. jos odottaisin hetkeä että kaikki olisi siistiä ja paikoillaan niin en tekisi ikinä mitään muuta kuin siivoaisin.

En minä tästä sotkusta nauti. Mielelläni asuisin siistissä kodissa mutta jostain on pakko välillä luistaa ja se on valitettavasti siivous..
 

Yhteistyössä