Reklamaatio isolla alennuksella saadusta tuotteesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aasiakas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aasiakas

Vieras
Onko kellään tietoa/kokemusta, miten liikkeen pitää korvata viallinen tuote, joka on saatu isolla alennuksella? Ostin kesäkuun aleista takin -70%. Takista hajosi muutaman viikon käytön jälkeen vetoketju. Valmistaja ei suostu korjaamaan, vastaavaa ei kuulemma ole antaa tilalle (mulle kelpaisi esim. erivärinenkin tms. eli ei tarvitsisi olla prikulleen sama takki mutta kuitenkin vastaavan tasoisen haluaisin). Suostuisivat toki korvaamaan hinnan, jolla olen takin saanut. MUTTA kun enhän minä sillä summalla saa vastaavaa tilalle. Eikö viallisen tuotteen tilalle pitäisi kuitenkin saada alkuperäistä VASTAAVA tuote?

Minusta sinulla on nyt aika kohtuuton vaatimus.
Ottaen siis huomioon, että olet saanut takin 70 % alennuksella ja nyt pitäisi saada uusi normaalihintainen vastaava tilalle.
Kaupalla on käsittääkseni täysi oikeus antaa rahat takaisin, jos korjaus ei onnistu tai ei kannata.

Minusta sinulla on nyt aika kohtuuton vaatimus.
Ottaen siis huomioon, että olet saanut takin 70 % alennuksella ja nyt pitäisi saada uusi normaalihintainen vastaava tilalle.
Kaupalla on käsittääkseni täysi oikeus antaa rahat takaisin, jos korjaus ei onnistu tai ei kannata.

Onko siis niin, että alennustuote saa olla ns. maanantaikappale ilman, että sitä joutuu korvaamaan? Että koska takin on saanut edullisesti, sen ei tarvitse olla toimiva? Kyllähän se mulle käy, JOS viasta ilmoitetaan mulle takin ostohetkellä. Nyt tuote myytiin virheettömänä.

Viallisen tuotteen tilalle saat vastaavan tuotteen tai rahasi takaisin. Vastaavaa tuotetta ei ole antaa tilalle, joten saat rahasi takaisin. En ymmärrä mitä valitat ja vaatimuksesi on todellakin kohtuuton.

Vielä kysyisin, että onko kellään TIETOA (mielipiteet ei mua niin kauheesti kiinnosta) miten tällaisessa tapauksessa pitää menetellä? Kuluttajavirastosta varmaan pitää lähteä asiasta kyselemään, siellä luulisi tietoa olevan.

Onko siis niin, että alennustuote saa olla ns. maanantaikappale ilman, että sitä joutuu korvaamaan? Että koska takin on saanut edullisesti, sen ei tarvitse olla toimiva? Kyllähän se mulle käy, JOS viasta ilmoitetaan mulle takin ostohetkellä. Nyt tuote myytiin virheettömänä.

Ilman että sitä joutuu korvaamaan...?
Ovathan he tarjonneet sinulle korvauksen, vai kuinka?

[QUOTE="vieras";22149058]Viallisen tuotteen tilalle saat vastaavan tuotteen tai rahasi takaisin. Vastaavaa tuotetta ei ole antaa tilalle, joten saat rahasi takaisin. En ymmärrä mitä valitat ja vaatimuksesi on todellakin kohtuuton.[/QUOTE]

näinpä

Oletko kysynyt takin myyneeltä liikkeeltä korvaavatko takin korjauksen? Usen tollaset vetoketju jutut on hyvin helppoa hoitaa ompelijalla. Myyjällä on vastuu, mutta uutta ei ole pakko tilalle antaa. Ja ovat jo luvanneet rahat takista palauttaa.

Eihän se saakaan olla viallinen mutta sen takia juuri saisit rahasi takaisin.
Ihmeellistä nihkeilyä kun kuitenkin suostuvat korvaamaan, olisit tyytyväinen..

Tottakai heidän pitää virheellinen tuote korvata jollain tavalla, sehän nyt on lähtökohta. Ei se ole mun mielestä mitenkään erityinen syy olla tyytyväinen, se on vähimmäisvaatimus. Mutta edelleen mä lähden siitä, että mun käsittääkseni virheellinen tuote pitää korvata alkuperäistä vastaavalla tuotteella.

Mutta ei taida täältä sitä tietoa löytyä, joten parempi kääntyä asiantuntijoiden puoleen.

Kiitti kuitenkin mielipiteistä ;)

Korvausvelvollisuus toki on, koska takki on myyty priimana. Mutta miksi ihmeessä haluat enemmän mitä olet maksanut? Ei myyjällä ole velvollisuutta hyvittää sulle vaikka sataa euroa jos tuote on maksanut 30.

www.kuluttajavirasto.fi sanoo
"Voiko alennusmyynnistä ostetun tuotteen vaihtaa tai palauttaa?

Alennuksella myytäviä tuotteita koskevat samat säännöt kuin normaalihintaisia tuotteita. Virheetöntä tuotetta ei voi vaihtaa, ellei liike ole antanut vaihto- tai palautusoikeutta.

Jos ostetussa alennusmyyntituotteessa on virhe, josta ei ole etukäteen kerrottu eikä virhettä voinut huomata tuotetta normaalisti tarkastaessa, liike on velvollinen hyvittämään virheen. Ensiksi voit vaatia tuotteen vaihtamista virheettömään tai virheen korjaamista. Jos se ei onnistu kohtuullisessa ajassa, voit vaatia hinnanalennusta. Jos virhe on niin merkittävä, ettei sitä voi hyvittää näillä keinoin, voit vaatia kaupan purkamista."

[QUOTE="Myyjä";22149074]Oletko kysynyt takin myyneeltä liikkeeltä korvaavatko takin korjauksen? Usen tollaset vetoketju jutut on hyvin helppoa hoitaa ompelijalla. Myyjällä on vastuu, mutta uutta ei ole pakko tilalle antaa. Ja ovat jo luvanneet rahat takista palauttaa.[/QUOTE]

Tässä on ilmeisesti ongelmana se, että takki on ns. vedenpitävä, eivätkä voi taata korjauksen vedenpitävyyttä. Alussa oli puhetta, että tulisivat vastaan korjauskustannuksissa, mutta lopulta eivät siihen suostuneet. Mä en suostunut nyt sitten ottamaan vielä korvausta vastaan, vaan yritän itse hankkia ompelijan, joka osaisi vetoketjun korjata.

Vielä kysyisin, että onko kellään TIETOA (mielipiteet ei mua niin kauheesti kiinnosta) miten tällaisessa tapauksessa pitää menetellä? Kuluttajavirastosta varmaan pitää lähteä asiasta kyselemään, siellä luulisi tietoa olevan.

Kuluttajansuojalaki toteaa seuraavaa:
18 § (5.1.1994/16)
Virheen oikaisu
Ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Tällainen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos siihen on este, jota hän ei voi voittaa, tai jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Tässä tulee erityisesti ottaa huomioon virheen merkitys ja tavaran arvo, jos se olisi sopimuksen mukainen, sekä se, voidaanko oikaisu suorittaa muulla tavalla aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa. (13.12.2001/1258)

Vaikka ostaja ei vaatisi virheen korjaamista tai virheetöntä tavaraa, myyjä saa omalla kustannuksellaan suorittaa tällaisen oikaisun, jos hän ostajan ilmoitettua virheestä viipymättä tarjoutuu tekemään sen. Ostaja saa kieltäytyä virheen oikaisusta, jos siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa, tavaran arvon alenemista tai vaaraa siitä, että ostajalle aiheutuvat kustannukset jäävät korvaamatta, taikka jos kieltäytymiseen on muu erityinen syy.

Myyjä ei saa vedota siihen, ettei hän ole saanut tilaisuutta 2 momentissa tarkoitettuun virheen oikaisuun, jos ostaja on korjauttanut virheen eikä olosuhteet huomioon ottaen voida kohtuudella edellyttää, että ostaja olisi jäänyt odottamaan oikaisua myyjän puolelta.

19 § (13.12.2001/1258)
Hinnanalennus ja kaupan purku
Jollei virheen korjaaminen tai virheettömän tavaran toimittaminen tule kysymykseen taikka jollei tällaista oikaisua suoriteta 18 §:ssä tarkoitetulla tavalla, ostaja saa:

1) vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta; tai

2) purkaa kaupan, paitsi jos virhe on vähäinen.

Olennainen kohta on tämä:
"Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos siihen on este, jota hän ei voi voittaa, tai jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia."

Mikä on muutama viikko? tuotteella nyt on joka tapauksessa 14vrk vaihto ja palautusoikeus (jos sitä ei ole erikseen kumottu).
Minusta sun periaate ei ole nyt oikea. Jos olet saanu tuotteen -70% ja saisit osto hinnan takaisin, ni miten voit vaatia että sinun pitäisi saada koko summa takaisin? onko sinulla kuitti tallella?

Sä olet väärässä ap. Et sä voi saada takaisin enempää, kuin olet maksanut. Sanoo kai tuon järkikin.

Jos katsoo lainkohtaa, niin tuossa tapauksessahan myyjälle koituisi kohtuuttomia kustannuksia = antaa sulle paljon kalliimpi takki, koska sä olet maksanut vain 30% alkuperäisen takin hinnasta ja vielä uudesta mallistosta.

Sä yrität nyt selvästi hyötyä tilanteesta. Voithan sä kysyä, mutta en usko, että muuta saat. Sulle on luvattu rahat takaisin, mutta sä haluat enemmän, kuin mitä olet maksanut??? Ei tuu menemään läpi. Tuotahan käyttäisivät ihmiset hyväkseen, jos se noin menisi. Kesäalesta takki ja "vahingossa" sitä sitten tuhoamaan - ja voilá, saat itsellesi uuden syystakin, uudesta mallistosta, -70%.

Siis mulle ykkösvaihtoehto olisi ollut viallisen takin korjaaminen. Olen tykännyt takista: mallista, väristä, laadusta (vetoketjua lukuunottamatta...). Mutta kun valmistajalla ei ole (enää) korjauspalvelua, eivät korjaa. Seuraavaksi paras vaihtoehto olisi ollut, että olisivat osallistuneet korjauskustannuksiin. Mutta siihen eivät siis suostu. Seuraavaksi paras vaihtoehto minulle olisi ollut, että olisin saanut vastaavan tuotteen alkuperäisen tilalle. Come on, kukaanko ei oikeasti ymmärrä sitä, että haluan saada vedenpitävän tuotteen sellaisen viallisen tuotteen tilalle, joka on vedenpitävä? Koska mikään näistä ei toteutunut, nyt yritän korjauttaa tuotteen omalla kustannuksellani, koska EDELLEEN se on minulle parempi vaihtoehto kuin se, että otan tuotteesta vastaan korvauksen, jolla en mitenkään saa vastaavantasoista tuotetta tilalle. En ole missään vaiheessa edes pyytänyt kauppaa korvaamaan minulle tuotteen hintaa ilman alennusta, mutta edelleen peräänkuulutan jonkinlaista vastaavuutta alkuperäiseen.

Toivon nyt joka tapauksessa löytäväni ompelijan, joka pystyy takin korjaamaan.

[QUOTE="Kaisa";22149222]tuotteella nyt on joka tapauksessa 14vrk vaihto ja palautusoikeus (jos sitä ei ole erikseen kumottu). [/QUOTE]
Höpsis! Vain postimyynnissä on näi.n Jos on ostanut liikeestä niin ei oe automaattisesti mitään palautusoikeutta. Kaupap voi hyvää hyvyyttään tarjota palautusoikeutta, jos haluaa.

Siis mulle ykkösvaihtoehto olisi ollut viallisen takin korjaaminen. Olen tykännyt takista: mallista, väristä, laadusta (vetoketjua lukuunottamatta...). Mutta kun valmistajalla ei ole (enää) korjauspalvelua, eivät korjaa. Seuraavaksi paras vaihtoehto olisi ollut, että olisivat osallistuneet korjauskustannuksiin. Mutta siihen eivät siis suostu. Seuraavaksi paras vaihtoehto minulle olisi ollut, että olisin saanut vastaavan tuotteen alkuperäisen tilalle. Come on, kukaanko ei oikeasti ymmärrä sitä, että haluan saada vedenpitävän tuotteen sellaisen viallisen tuotteen tilalle, joka on vedenpitävä? Koska mikään näistä ei toteutunut, nyt yritän korjauttaa tuotteen omalla kustannuksellani, koska EDELLEEN se on minulle parempi vaihtoehto kuin se, että otan tuotteesta vastaan korvauksen, jolla en mitenkään saa vastaavantasoista tuotetta tilalle. En ole missään vaiheessa edes pyytänyt kauppaa korvaamaan minulle tuotteen hintaa ilman alennusta, mutta edelleen peräänkuulutan jonkinlaista vastaavuutta alkuperäiseen.

Toivon nyt joka tapauksessa löytäväni ompelijan, joka pystyy takin korjaamaan.

Pojan mahtavan hyvästä takista meni vetskari rikki parin käytön jälkeen. Olin ostanut takin alesta. Olisin halunnut samanlaisen tilalle, ei ollut enää. Olisin halunnut vetskarin korjattavaksi, mutta liike kieltäytyi koska olisi liian kallista. Ainoa vaihtoehto oli ottaa rahat takaisin. Ottihan se päähän, ei siinä mitään. Ennemmin olisin ottanut uuden takin tilalle, koska se oli todella mieleinen ja hyvä takki. Missään vaiheessa ei tarjottu mahdollisuutta ottaa rekistä tilalle uusi täydellä hinnalla. Näin se vaan menee.

Toivottavasti löydät korjaajan vetskarille!

Yhteistyössä