Herkkujen tuputtaminen vauvalle, ei ymmärrä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Harmaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Harmaa"

Vieras
Mikä ihme siinä on että isovanhempien pitää jatkuvasti tuputtaa vauvalle kaikkea hänelle sopimatonta ruokaa?
En uskalla jättää hetkeksikään valvomatta kun pelkään että suuhun sujahtaa salaa jotain, pullasta meetvurstiin, kaikkea on yritetty.. Naureskellaan vain kun kerron joka kerta että vauvalle ei suolaa tai sokeria jne jne.
Lapsella kaiken lisäksi allergia, ja monta ruoka-ainetta vielä kokeilematta, joten haluan tietää mitä hän syö.
Olin ajatellut että lapselle ei herkkuja tarvitse antaa vielä pitkään aikaan kun ei niitä ymmärrä pyytää, mutta eiköhän nämä pullantuoksuiset isovanhemmat onnistu senkin suunnitelman romuttamaan, katsoivat ihan hölmistyneinä kun kerroin :D
Ei kai se auta kuin jatkaa jankkaamista.. HUOH!

Meillä ihan sama juttu miehen vanhempien puolelta :mad: Ei mitään kunnioitusta meitä, lapsen vanhempia, kohtaan! Ei viittis kuitenkaan joka kerta naputtaa, kun ne työntää sen suuhun pullaa ym. Ja juottaa limua!

Tiedän myös sellaisen tapauksen, jossa äiti on vauvasta saakka tuputtanut lapselleen herkkuja. Kiinteitä kun aloiteltiin niin tokihan piti kaikki kermavaahdot ja täytekakut maistella :/ Mikäköhän pulla tästä lapsesta kasvaa. Että joo, ei ne aina ole palkät isovanhemmat, jotka tekee tuota, mutta on vissiin aika yleistä.

Minä aion ensi kesävä viedä mummolaan lootan PIENIÄ tikkujäätelöitä. Pöllöt kun ostavat sinne isoja tuutteja ja syöttävät niitä pienille lapsille. En ollut meidän lapselle edes maistattanut vielä jäätelöä kun mummi jo kertoi antaneensä hänelle jäätelötötterön! Sama homma kuopuksen kanssa, että mansikoita menivät jo syöttämään pienelle, vaikka en halunnut niitä ennen 1v ikää antaa (ovat kovin allergisoivia ja meillä on taipumusta allergiaan).

Joo meillä on kans tuttava jolla on vauva ja saa herkkuja. Vauva on alkanut saamaan herkkuja (karkkeja, jäätelöä, keksiä, mehua, limsaa) heti kun alotti kiinteät eli 3kk ikäisenä. Makkaraa tietenkin sai kesällä ollessaan 6kk, eikä mitään pieniä määriä vaan kokonaisen makkaran. Äiti on itse kymmeniä kiloja ylipainoinen, mitähän mahtaa lapsi painaa muutaman vuoden kuluttua. Hänen äitinsä on samanlainen, ei voi ymmärtää miksi lapsi ei saisi karkkia, "menee lapsuus pilalle" hänen sanoja lainatakseni.. En silti jaksa ymmärtää miksi niitä herkkuja pitää syöttää reilusti alle 1v:lle.

Minä olen kauhulla seurannut anoppilassa, kun miehen veljen lapselle tungettiin jo alle puolivuotiaana jäätelöä, karkkia, makkaraa ja milloin mitäkin suuhun. Ja tuttipulloon kaadettiin pillimehua.
Vaikka vanhemmat olivat paikalla, niin eivätpä ikinä sanoneet mitään, eli varmaankin kotona sama meininki.
Kunhan meidän vauva syntyy, niin vahdin kyllä haukkana ettei se ensimmäinen kiinteä ruoka ole todellakaan mitään täytekakkua!!!

En ole lihava, päinvastoin :D tosin nämä isovanhemmat (myönnettäköön, että tietenkin miehen vanhemmat) ovat koko ajan taivastelleet kun poika on niin iso ja niin pullea, että voisi tietysti sitä käyttää pienenä piikkinä.
Totta on että suositukset ovat minun ja mieheni lapsuudessa olleet erilaiset ja kuulostavat nykyäidin korvaan hurjilta, ja ihan varmasti aion pitää omista periaatteistani kiinni, mutta jotenkin tuntuu vaan hölmöltä toistaa samoja asioita kerta toisensa jälkeen.
Tuo allergia-asia on se mikä minuakin eniten vaivaa, ja pelottaa kun näyttää siltä että ei siitä välitetä ollenkaan.

Kiitos vastauksista! Vertaistuki on vaan välillä tarpeen :)

Meillä on ihan sama juttu. Isovanhemmat (molemman puolen) yrittävät antaa 9kk:lle mm. keksejä, mehua, voita leivän päälle ym.ym.
Raivostuttavaa!

Miksi leivän päälle ei saisi laittaa voita? Siistimpi toki tuonikäisen syödä ilman, mutta kyllä meillä ihan neuvolassa suositeltiin levitettä leivälle jo alle vuodenikäisenä.

Minä olen siinä mielessä luovuttanut tuon asian suhteen, etten jaksa enää paasata mummolassa. Sen sijaan yritän vaihtaa herkkuja terveellisempiin. Karkin sijasta hedelmää, keksin sijasta kiisseliä. Jäätelöä paketista mieluummin kuin tuutista. Omatekoista pullaa tai piirakkaa en pidä pahana asiana, toki sekin riippuu leipojasta, mutta mieluummin sitä kuin jotain vanukasta. Mummolassa saa ollakin hieman eri säännöt kuin kotona, mutta koitan järkevöittää herkkujen syöntiä.

[QUOTE="vieras";22141485]Miksi leivän päälle ei saisi laittaa voita? Siistimpi toki tuonikäisen syödä ilman, mutta kyllä meillä ihan neuvolassa suositeltiin levitettä leivälle jo alle vuodenikäisenä.
[/QUOTE]

Ei mun mielestä tarvitse mitään suolaista voita hölvätä 9kk leivälle.

Mua pelottaa jo valmiiks mun anoppi..:| Vauva ois kohtapuoliin tulossa ja oon ihan varma et anopista tulee just semmonen pullamummo. Oon sivusta kattellut kun anoppi tunkee miehen veljen dobermannille pöydästä kinkkua suuhun ja samassa tilanteessa ihmettelee ääneen että "kyllä tuo on mahdoton kun kerjää kokoajan!" ARGH. Mistäköhän kerjääminen mahtais johtua? Ei sillä et nyt vertaisin koiraa meidän vauvaan mutta kertoo vähän jotain anopista..:D

Olen törmännyt siihen, että lapselle (siis alle vuoden ikäiselle) annetaan pullaa, ranskalaisia, suklaakeksejä, sipsejä... mitä vain, ihan siksi ettei se jäisi mistään paitsi ja kun muutkin saa. Jotenkin ontto perustelu.

Ja olen törmännyt myös siihen että olen nipo kun haluan lapselleni mahdollisimman terveellisen ja lisäaineettoman alun elämäänsä.

Mua pelottaa jo valmiiks mun anoppi..:| Vauva ois kohtapuoliin tulossa ja oon ihan varma et anopista tulee just semmonen pullamummo. Oon sivusta kattellut kun anoppi tunkee miehen veljen dobermannille pöydästä kinkkua suuhun ja samassa tilanteessa ihmettelee ääneen että "kyllä tuo on mahdoton kun kerjää kokoajan!" ARGH. Mistäköhän kerjääminen mahtais johtua? Ei sillä et nyt vertaisin koiraa meidän vauvaan mutta kertoo vähän jotain anopista..:D

Hah :D Kuulostaa just siltä, että todennäköisesti vauvan synnyttyä se viimeinenkin ruuvi anopilta tipahtaa :D

Meillä isovanhemmat (ja mun isovanhemmat) olisivat kans koko ajan tuputtamassa pojalle mitä millonki. Poitsu tais olla 3kk ku ekan kerran ois pitäny antaa mm. mansikkaa, jäätelöä ja suklaakakkua. Oon joutunu myös selittämään montamonta kertaa, miksi meillä aloitettiin kiinteätkin vasta 6kk iässä.

Mä oon pysyny tiukkana tässä kiintet + herkut -asiassa, tarkoituksella. Mulle on aivan selkeää, et missään nimessä ei alle vuoden ikäiselle herkkuja. Mielelläni suojelisin lasta "karkkimaalta" mahdollisimman pitkään ja opettaisin sit pikkuhiljaa järkevästi syömään niitä herkkuja. En silti tunne olevani mitenkään erityisen nipo, meillä vaan on aivan selkeää, et alle vuoden ikäiselle ei kuulu kermavaahdot, jäätelöt ja karkit jne. Eihän maitotuotteita edes suositella alle vuoden ikäiselle, kuten ei myöskään suolaa.. :)

[QUOTE="Tiiti";22141684]Meillä isovanhemmat (ja mun isovanhemmat) olisivat kans koko ajan tuputtamassa pojalle mitä millonki. Poitsu tais olla 3kk ku ekan kerran ois pitäny antaa mm. mansikkaa, jäätelöä ja suklaakakkua. Oon joutunu myös selittämään montamonta kertaa, miksi meillä aloitettiin kiinteätkin vasta 6kk iässä.

Mä oon pysyny tiukkana tässä kiintet + herkut -asiassa, tarkoituksella. Mulle on aivan selkeää, et missään nimessä ei alle vuoden ikäiselle herkkuja. Mielelläni suojelisin lasta "karkkimaalta" mahdollisimman pitkään ja opettaisin sit pikkuhiljaa järkevästi syömään niitä herkkuja. En silti tunne olevani mitenkään erityisen nipo, meillä vaan on aivan selkeää, et alle vuoden ikäiselle ei kuulu kermavaahdot, jäätelöt ja karkit jne. Eihän maitotuotteita edes suositella alle vuoden ikäiselle, kuten ei myöskään suolaa.. :)[/QUOTE]

Se kanssa herätti ihmetystä että ekana kiinteänä annoin perunaa :o Kun banaaniahan se olla pitää! Huvitti se kiertely ja kaartelu kun monta kertaa kysyttiin että sitä banaania sitten vissiin ensiksi maistetaan, eikös se banaanilla aloiteta, banaania banaania.. mikä siinä banaanissa nyt on niin ihmeellistä?

Onneksi meillä isovanhemmat uskovat mitä heille sanotaan. Olen esim. tarkka siitä, että meidän 2v:lle ei anneta herkkuja, poikkeuksena jäätelö joskus.

En minä ainakaan veisi lastani hoitoon sellaiselle ihmiselle, johon en voisi luottaa. Ja herkkujen syöttäminen salaa veisi kyllä sen luottamuksen hyvin nopeasti. Jos he eivät osaa noudattaa niitä sääntöjä jotka olen heille kertonut niin ei myöskään tarvitse odottaa lasta sinne hoitoon.

Eivätkö he tajua, että jos he menettävät luottamuksesi, vauvakaan ei enää heillä vieraile? Tämä pitäisi jotenkin saada selväksi. Lapseni isovanhemmat tietävät ja ovat tämän takia varuillaan ja kysyvät aina mitä saa antaa. Kerrankin nolostuivat ja menivät ihan jäihin, kun sanoin, että ei koko ajan rusinoita, lähinnä aterian yhteydessä vain, etteivät hampaat kärsi. Lapsen isomummu, joka on kova komentamaan ja arvostelemaan, ymmärtää, että minä olen se joka sanoo mitä lapselle saa antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitsa;22141722:
Onneksi meillä isovanhemmat uskovat mitä heille sanotaan. Olen esim. tarkka siitä, että meidän 2v:lle ei anneta herkkuja, poikkeuksena jäätelö joskus.

En minä ainakaan veisi lastani hoitoon sellaiselle ihmiselle, johon en voisi luottaa. Ja herkkujen syöttäminen salaa veisi kyllä sen luottamuksen hyvin nopeasti. Jos he eivät osaa noudattaa niitä sääntöjä jotka olen heille kertonut niin ei myöskään tarvitse odottaa lasta sinne hoitoon.

Joo ei ole hoitoon mennytkään, juuri tämän takia kun ei voi luottaa mitä siellä puuhataan. Harmittaa toisaalta isovanhempien puolesta kun eivät tajua, mut toisaalta oma moka..

[QUOTE="Harmaa";22141296]Mikä ihme siinä on että isovanhempien pitää jatkuvasti tuputtaa vauvalle kaikkea hänelle sopimatonta ruokaa? ... Naureskellaan vain kun kerron joka kerta että vauvalle ei suolaa tai sokeria jne jne. .... HUOH![/QUOTE]

MItä sitä kiertelemään. Sanotaan suoraan niinkuin asia on: Suuri osa isovanhemmista on kypsymättömiä ihmisiä. Vaikka ikää olisikin kertynyt, voi sielu jäädä sivistymättä. Osa on varmasti tavallaan keiroituneita vieläpä, ja pitävät tuota vain valtapelinä. Ja teitenkin jonkun nuoremman tahdon kunnioittaminen olisi vain tappion tunnustamista. Valtapeli voi saada sellaistakin sisältöä, että yritetään kalastella ja ostaa namupaloilla pikkulapsen suosioita. Tai vieläpä niinkin, että oikein allviivaten sanotaan äitisi ei kyllä ikinä, mutta minultapa saat aina. Olen minä vain niin mukavampi!

MItä sitä kiertelemään. Sanotaan suoraan niinkuin asia on: Suuri osa isovanhemmista on kypsymättömiä ihmisiä. Vaikka ikää olisikin kertynyt, voi sielu jäädä sivistymättä. Osa on varmasti tavallaan keiroituneita vieläpä, ja pitävät tuota vain valtapelinä. Ja teitenkin jonkun nuoremman tahdon kunnioittaminen olisi vain tappion tunnustamista. Valtapeli voi saada sellaistakin sisältöä, että yritetään kalastella ja ostaa namupaloilla pikkulapsen suosioita. Tai vieläpä niinkin, että oikein allviivaten sanotaan äitisi ei kyllä ikinä, mutta minultapa saat aina. Olen minä vain niin mukavampi!

Tätä olen myös miettinyt että jotain sillä yrittävät "ostaa".
Ja tosiaan se naureskelu, tietävät mielestään paremmin?

Yhteistyössä