Kenellä asuntolainaa 200 000€ tai enemmän, paljonko tulot ja menot

Onko täällä kenelläkään asuntolainaa 200 000€ tai enemmän? Meillä on haaveissa talo ja mietitään onko siihen varaa. Miten teillä menee tulot ja menot? Toivon vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
Paljonko teillä on tulot (netto vai brutto)
Paljonko lyhennätte lainaa kuukaudessa?
Minkä kokoinen perhe teillä on?
Paljonko menee rahaa ruokakauppaan ja muihin pakollisiin arkiostoksiin?
Paljonko menee rahaa vakuutuksiin?
Montako autoa perheellänne on käytössä?
Koetteko elävänne kädestä suuhun vai taloudellisen elämänlaadun hyväksi?

Meillä on tällä hetkellä vain yksi lapsi, mutta toinen toiveissa. Mies on töissä ja minä vielä työttömänä, mutta yritän päästä johonkin töihin. Oletetut bruttotulot minun työllistymiseni jälkeen olisivat vähintään 4000€ ja lainaa haluaisimme lyhentää noin 1000€/kk. Riittääköhän loput tulot muihin kuluihin niin, että pahan päivän varallekin hieman säästyisi? Perheemme tarvitsee jossain vaiheessa toisen auton, josta tulee lisää kuluja.
 
"vieras"
Onko täällä kenelläkään asuntolainaa 200 000€ tai enemmän? Meillä on haaveissa talo ja mietitään onko siihen varaa. Miten teillä menee tulot ja menot? Toivon vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
Paljonko teillä on tulot (netto vai brutto)
Paljonko lyhennätte lainaa kuukaudessa?
Minkä kokoinen perhe teillä on?
Paljonko menee rahaa ruokakauppaan ja muihin pakollisiin arkiostoksiin?
Paljonko menee rahaa vakuutuksiin?
Montako autoa perheellänne on käytössä?
Koetteko elävänne kädestä suuhun vai taloudellisen elämänlaadun hyväksi?

Meillä on tällä hetkellä vain yksi lapsi, mutta toinen toiveissa. Mies on töissä ja minä vielä työttömänä, mutta yritän päästä johonkin töihin. Oletetut bruttotulot minun työllistymiseni jälkeen olisivat vähintään 4000€ ja lainaa haluaisimme lyhentää noin 1000€/kk. Riittääköhän loput tulot muihin kuluihin niin, että pahan päivän varallekin hieman säästyisi? Perheemme tarvitsee jossain vaiheessa toisen auton, josta tulee lisää kuluja.
No kyllä tuolla 4000e. brutto pärjää hyvin. Meillä bruttotulot kohta 3000e. ja lainaa 215000e. 2aik. + 3lasta. nyt olen vielä hetken äippälomalla.... tällähetkellä ON tiukkaa mutta toivonmukaan kohta helpottaa... juu ja autoja 1kpl.
 
"pippuri"
Me ollaan mietitty ihan samaa. Tekis mieli rakentaa ihka oma talo,mutta lainaa pitäis ottaa n.200000€. Tällä hetkellä teen lyhennettyä työviikkoa ja bruttotulot n. 4700€ yhteensä. Suurinpiirtein 1000€/kk lyhennystä ollaan mekin ajateltu.Meneeköhän liian tiukille...?
 
"jaa"
Meillä bruttotulot n. 7000€/kk, lainaa maksetaan 2000€/kk ja lainaa on n. 170000€. Halutaan eroon lainasta mah. nopeasti :) Neljä ihmistä on perheessä. Ruokakauppaan menee n. 400€/kk, vakuutuksiin n. 2000€/vuosi ja autoja on kaksi.
 
Meillä kanssa mä teen lyhennettyä viikkoa tällä hetkellä ja bruttotulot yhteensä n. 5000-5400 euroa. Lainaa otettiin 245 000 vuonna 2007 ja jäljellä on nyt 217 000. Asutaan pk-seudulla siis. Kyllä mä luulen että te pärjäisitte ihan ok, kun mekin, vaikka me lyhennetään 1500 euroa /kk koska halutaan eroon lainasta 13 vuodessa, eli ennen kuin täytetään 40 vuotta. Mäkin haaveilen omakotitalosta, mutta täällä ei tolla 200 000 saa kun hyvä jos edes tontin..
Mutta siis rohkeesti vaan pankkiin neuvottelemaan! Ei siinä mitään häviä että käy juttelemassa :)

Niin siis tämä viesti oli osoitettu "pippurille" mutten näemmä osannut lainata hänen tekstiä tohon :ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
Ollaan ajateltu laina-ajaksi 25 vuotta. Kummallakaan ei ennestään ole lainaa ja miehellä on vakituinen työpaikka. Minä luultavasti joudun tyytymään pätkätyöhön, mutta huomioidaanhan nuissa laskelmissa myös tulevat mahdolliset äitiyslomat ja hoitovapaat. Olen tosin päättänyt, että tilanteen salliessa tekisin hoitovapaalla keikkoja, joista saisin lisäansioita. Emme ole kovin tuhlaavaisia vaan mies enemmänkin nuuka ja minä ostan suurimman osan vaatteista käytettynä ja loput alenusmyynneistä. Ruokaan panostamme, mutta mielestäni emme kuluta siihenkään kovin paljoa. Ruokakauppaan menee keskimäärin 400€/kk ja siihen sisältyy myös alkoholit, hygieniatuotteet ja satunnaiset herkut.

Miltä kuulostaa?
 
o.o.o.o.
valitettavasti pankki ei ota huomioon että minkä verran te käytätte sanomanne mukaan ruokaan tms vaan niillä tiukat normit jotka ne joutuu laskemaan kuluiksi per henkilö
 
Ehkä kaikki osaa kertoa vaan sen oman tilanteensa johon vaikuttaa kuitenkin moni asia kuten asuinpaikka, elintavat yms. Kun me haettiin eka laina v.2005 ni eipä kyselty takaajia eikä edes työtodistuksia jne. Ajat on muuttunut ja nykyään pankin on tarkempia. Sinne vaan juttelemaan macy gray pankkiin, siellä osaavat ammattilaiset laskea kaiken niin että pitäs pärjätä :)
 
[QUOTE="Nina";22122496]hommaa ensin se kunnon työpaikka, ei muuten toivoakaan saada tommoista lainaa. Ja aika hyvät takaajat oltava.[/QUOTE]

Mikä on kunnon työpaikka? Olen matalapalkka-alalla ja työllisyystilanne on tällä suunnalla heikko, joten otan mielelläni vastaan muutakin mielekästä työtä. Kokopäivätyö kuitenkin olisi kyseessä.

Tiedän perheen, jossa yhden yhmisen tuloilla maksetaan vastaavan kokoista lainaa ja lapsia on enemmän kuin meillä, joten ihan mahdoton tuo tilanne ei ole. Heillä kuitenkaan ei käsittääkseni jää pahan päivän varalle säästöön vaan kaikki ns. ylimääräinen menee harvemmin tupsahtaviin laskuihin ja ehkä joskus johonkin pieneen hemmotteluun. Nälkää he eivät kuitenkaan näe ja lapset on hyvin puettuja. Heidän tulojansa en tosin tarkkaan tiedä, mutta selviytyvät kuitenkin.
 
Ehkä kaikki osaa kertoa vaan sen oman tilanteensa johon vaikuttaa kuitenkin moni asia kuten asuinpaikka, elintavat yms. Kun me haettiin eka laina v.2005 ni eipä kyselty takaajia eikä edes työtodistuksia jne. Ajat on muuttunut ja nykyään pankin on tarkempia. Sinne vaan juttelemaan macy gray pankkiin, siellä osaavat ammattilaiset laskea kaiken niin että pitäs pärjätä :)
Kiitos tästä asiallisesta vastauksesta! :flower: Ilmeisesti joitakin kateellisia harmittaa, jos itsellä ei ole vara tuon kokoista lainaa takaisin maksaa ja sitten tulevat piikittelemään. Kokemuksia tässä juuri kaipasin enkä niinkään pankin normeja, jotka varmasti aikanaan tutuksi tulevat. Sijainnilla on hyvinkin paljon merkitystä myös pankkien käytäntöjen osalta. Täälläkin tiedän eri pankeissa olevan ihan erilainen suhtautuminen asioihin eli todellakin riippuu hyvinkin monesta asiasta saako lainaa vai ei.

Voisihan sitä käydä keskustelemassa laina-asioista alustavasti. Tarjousta talosta tehdään vasta minun työllistyttyäni, kun ei me olla vielä edes käyty katsomassa taloja. Täytyy ottaa ensin perusteellisesti selvää kaikista asiaan liittyvistä seikoista ja sitten vasta edettävä näytöissä käymisen vaiheeseen. Tälläisissä asioissa ei kannata hätäillä. :)
 
juuh
Kiitos tästä asiallisesta vastauksesta! :flower: Ilmeisesti joitakin kateellisia harmittaa, jos itsellä ei ole vara tuon kokoista lainaa takaisin maksaa ja sitten tulevat piikittelemään. Kokemuksia tässä juuri kaipasin enkä niinkään pankin normeja, jotka varmasti aikanaan tutuksi tulevat.
Toisten ihmisten kokemuksilla ei loppujen lopuksi ole mitään merkitystä, vain teidän omalla tilanteellanne. Teidän täytyy itse laskea paljonko palkasta jää käteen, paljonko on muut kulut ja paljonko teillä on varaa maksaa lainaa takaisin. Niiden pohjalta sitten mietitte sopivan lainasumman.
Ylimielinen asenne omaan takaisinmaksukykyyn ei ole kovin hyvä lähtökohta!
 
Ylimielinen asenne omaan takaisinmaksukykyyn ei ole kovin hyvä lähtökohta!
Enhän minä ole tässä ylimielinen ollutkaan. Olemme alustavia laskelmia tehneet eli miettineet mihin tulojen pitää riittää lainaerien lisäksi ja vaikuttaa lupaavalta. Muitten kokemuksista on hyötyä vaikka luvut eivät täsmäisikään. Toisen kokemukset auttavat hahmottamaan asiaa selkeämmin ja ehkä huomioimaan sellaisia asioita, joita vielä ei ole tultu ajatelleeksi mutta olisi hyvä miettiä ennen pankkiin menoa. Ei kannata vähätellä toisten kokemuksista saatavaa hyötyä. :)
 
"vieras"
Brutto 4000 ja 200t laina ei kuulosta ihan realistiselta. Netto 4000 antaisi jo vähän liikkumavaraa, mutta en silloinkaan lähtisi ottamaan kuin 150t paikkeilla. Erityisesti näin jos omaa rahoitusta ei ole reilusti mukana, siis tulee valtaosin velaksi.

Ainoa oikea tapa sopivan lainan määrään on laskea, minkä suuruinen laina on järkevä ja vasta sen jälken kysellä pankista. Pankki ei ole hyväntekeväisyyslaitos vaan voittoa tuottava yritys.

Nettotuloista asumiseen, kaikkiin kuluihin, kun kuluu 30-40%, asiat on hyvällä mallilla. Kun ollaan puolessa tai yli, ollaan äkkiä pulassa kun jotain sattuu. Ja velan maksuaikaa ei yli 20-25 vuotta, nythän korot todella alhaalla.
 
[QUOTE="vieras";22123046]Nettotuloista asumiseen, kaikkiin kuluihin, kun kuluu 30-40%, asiat on hyvällä mallilla. Kun ollaan puolessa tai yli, ollaan äkkiä pulassa kun jotain sattuu. Ja velan maksuaikaa ei yli 20-25 vuotta, nythän korot todella alhaalla.[/QUOTE]

Tuo asumiseen kuluvien menojen prosenttuaalinen osuus kokonaistuloihin nähden oli hyödyllinen luku. Kiitos! :flower: Lyhennyssummaa laskiessamme huomioimme tuon korkojen alhaisuuden ja laskimme erien suuruuden käyttämällä korkeampaa prosenttia. Katsoimme siis pankin laskurilla paljonko tulee kuukausittainen lyhennyserä olemaan tuolle tarvitsemallemme summalle 25 vuoden laina-ajalla koron ollessa tämän hetkistä jonkin verran korkeampi. Summa oli sitä luokkaa minkä verran haluamme kuukaudessa lainaa lyhentää ja arvioimme tämän hetkisten tietojen pohjalta realistiseksi toteuttaa. Vielä tarvitsee laskea jääkö rahaa myös säästöön pahan päivän varalle, sillä emme alua elää kädestä suuhun seuraavaa 25 vuotta. Mikäli tulot ei sitten riitäkään, niin lainasummaa on pakko saada pienemmäksi. Säästöjä on, mutta ei kovin merkittävästi.
 

Yhteistyössä