Onko tosiaan perheitä joilla tulot alle 2500? ja asuntolainaa yli 100 000??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Naw2012:
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
On. :) Perheessä ei kyl oo vielä lapsia kuluttamassa, mutta hyvin pärjätään ja pärjätään kyllä sittenkin kun on lapsia.

Onko sulla mitään käsitystä siitä, paljonko menot muuttuvat kun on lapsia? Pieni vauva ei paljoa kuluta mutta vähän myöhemmin niihin vaatteisiin ja suksiin, luistimiin jne menee aika iso rahasumma vaikka yrittäisi ostaa kaiken käytettynä.

Nimimerkillä kahden lapsen äiti ja iso asuntolaina.

Toki tulee menoja enemmän, mutta niin tulee myös tuloja. Menot riippuu siitä miten paljo niihi laittaa. ;) Eli menot tulojen mukaan, ja muutenki kyllä luotan siihe että pärjätään.

Muita tuloja lapset ei tuo ku lapsilisän ja voin kertoa että se ei todellakaan riitä kaikkeen mitä lapsi kuukaudessa tarttee. Pikkuvauvalla/taaperolla ei vielä niin kulu, mutta kun kouluikä alkaa lähestyä niin kyllä tulee menoreikiä...

No mä tarkotinki tuota pikkulapsiaikaa, tuleehan sillon muitaki tukia ku vaan lapsilisä.
Kovin pitkälle en halua suunnitellakaan erityisemmin mitään, ku ei koskaan voi tietää. :)

Anteeksi haluatko täsmentää mitä muita tukia tulee kuin vain lapsilisä pikkulapsiaikana? Jos tarkoitat lapsen kotihoidontukea tms niin useimmat ihmiset saavat kuitenkin enemmän palkkaa kuin tuon kotihoidon tuen verran. Silloin kun oltiin vain kahden aikuisen talous, meillä jäi kuukaudessa huomattava summa säästöön. Nyt kun on lapsia niin samalla tavalla ei voi säästää, kun kasvuikäiset tarvitsevat uusia (vaikka sitten käytettynä ostettuja) vaatteita ja kenkiä vähintään 2krt vuodessa koko vaatevaraston verran.
peesi tälle

:wave:

Meillä on, mutta tämä on vain väliaikaista. Siis lainanottohetkellä oli jo sellainen tilanne ja nyt edelleen ( reilu ½ vuotta lainanoton jälkeen ) mutta mä opiskelen ja tämän alhaisemmiksi ei tulot vaan kertakaikkiaan voi mennä. Ei kyllä pärjätä kovinkaan hyvin näin. Meillä lainanmaksuun menee 770?/kk.

Anteeksi haluatko täsmentää mitä muita tukia tulee kuin vain lapsilisä pikkulapsiaikana? Jos tarkoitat lapsen kotihoidontukea tms niin useimmat ihmiset saavat kuitenkin enemmän palkkaa kuin tuon kotihoidon tuen verran. Silloin kun oltiin vain kahden aikuisen talous, meillä jäi kuukaudessa huomattava summa säästöön. Nyt kun on lapsia niin samalla tavalla ei voi säästää, kun kasvuikäiset tarvitsevat uusia (vaikka sitten käytettynä ostettuja) vaatteita ja kenkiä vähintään 2krt vuodessa koko vaatevaraston verran.

Juu tarkoitin näitä äp-raha, kotihoidontukia ja onko vielä jotain... Meidän kohalla ne kasvattaa tuloja. :)

saako lainaa n.2400 tuloilla, mietimme omatakausta ja lainan määrä n. 120 000. Perhettä on ja opintolainaa + 10000 säästöt.

Onko kukaan saanut lainaa näillä ehdoilla viime aikoina, epäilyttää kovasti...vaikka kiva ois sais!

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Onhan monilla 4000 euron tuloilla 200 000 euroa lainaa. Eli siihen nähden pitäisi teidänkin pärjätä.

No esim. meillä näin. ja kaksi lasta, kaksi autoa, kaksi koiraa ja matkustellaan...lainaa lyhennetään ihan mukavasti silti.

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Onhan monilla 4000 euron tuloilla 200 000 euroa lainaa. Eli siihen nähden pitäisi teidänkin pärjätä.

Sitäpä juuri olen laskeskellut, mutta olisi toki käteen jäävän rahan osuus pienempi.

Meillä oli lainanottohetkellä 4 v sitten nettotulot 3150 e/kk ja otettiin lainaa 195 000 e. Silloin tosin marginaalit olivat vielä pienet. Meillä 0,4 %.

Tulot vielä tippuivat roimasti, kun jäin äitiysvapaalle ja hoitovapaalle pariksi vuodeksi. Sitten mies oli muutaman kuukauden työttömänä ja minä tein osa-aikaista työtä. Nyt nettotulomme ovat n. 3600 e/kk ja lisäksi lainamenot ovat pienentyneet laskeneen koron ansiosta huimasti, joten leveästi eletään tällä hetkellä.

tällä hetkellä toinen meistä on kotihoidontuella joten tulot ovat pudonneet runsaasti normaalista kahden palkan taloudesta. alle 3000 eurossa varmasti mennään...

asuntolainaa on yli 130 000 mutta olemme nyt kotihoidontukiajaksi pidentäneet laina-aikaa joten maksamme vain puolet aikaisemmasta lainanlyhennyssummasta.

ihan ok olemme pärjänneet. säästöön ei tosin jää yhtään mitään :D

nettotulot lapsilisineen kaikkineen n. 2600? ja 2+3 henkilöä, yksi auto ja pärjätään hyvin. Tosin näen paljon vaivaa laittamalla aina meille tarpeettoman huutikseen jne.

Meillä on tällä hetkellä nettotulot alle 2500?/kk ja lainaa yli 130 teur.
Mä en ole missään vaiheessa ymmärtänyt, että miten meillä riittää rahat, kun asumiskustannuksetkin on päälle tonnin lyhennyksen ja vastikkeen kanssa. Ei meillä kuitenkaan missään vaiheessa mitään hätää ole ollut ja lainahan oli toki mitoitettu niin, että mä menen aikanaan hoitovapaan/-vapaiden jälkeen takaisin töihin. Muutettiin sitten kuitenkin suunnitelmia ja parin viikon päästä meillä ei ole lainaa enää senttiäkään, myydään kämppä ja lähdetään etelään :D

Mäkin tässä mietin / tai me mietimme lainan ottoa

Hiljaiseen myyntiin on juuri tullut talo josta olen haaveillut KAUAN, ihan täydellinen, rakastan sitä. Hevostallipihassa ja kaikki mitä ikinä tulen tarvitsemaan :) .. tilanne vaan tällä hetkellä aika paha, eli minä olen äitiyslomalla, mies työtön, nettotulot about sen 2400e/kk. Yksi auto, pian kaksi lasta..

Lainaa joutuisimme luultavasti hakemaan lähemmäs 150t, tokikin luultavimmin mies nyt jossain vaiheessa pääsee takaisin työelämään ja mulla on ura perheyrityksessä odottamassa.

Tällä hetkellä maksamme vuokraa n. 570e/kk + vesi ja sähkö. Eli tällä varmaan lyhentäisimme jo omaa tupaakin..

mukava lukea kokemuksia, että muutkin pärjää, että ehkä mekin siis voisimme tosissamme miettiä lainan hakemista. Siis vaikka mies on työtön ja minä äitiyslomalla, varmasti saisimme lainaa koska pankkiirit ihan tuttuja ja takaajia löytyy kyllä..

Meillä oli tulot 1½ vuotta noin 2500e (nettona) kun mies oli lomautettuna ja lainaa on 140000e. Ihan hyvin pärjättiin. Tottakai laina-aika oli pitkä eikä laina siten hurjia määriä lyhentynyt kuukaudessa, mutta aina jotain kuitenkin. Saatiin kyllä säästöönkin sen verran, että kahdesti oltiin tuona aikana 2vko matkallakin (Euroopassa). Nyt mies on taas töissä ja tulot huomattavasti paremmat. En tiedä ottaisinko tuollaista lainaa, jos olisi pysyvästi noin pienet tulot, mutta käytäntö ainakin meillä näytti, että pärjäsi hyvin vaikka olisi luullut, että tiukkaa tekisi...

En ikinä lähtisi riskeeraamaan perhe-elämää ottamalla noin pienillä tuloilla tuollaisia lainoja. Ihan tarpeetonta riskeeraamista - mitä jos jokin meneekin erilailla kun on suunniteltu? Älkää ottako niitä liian suuria lainoja ja sitten maksatte niitä loppu elämän, ei kannata.

Mut eikös semmosilla tuloilla n. 2500 €/netto tarvitse kuitenkin aika hyvät takaajat? oma asunto ois ihan kiva kun nytkin vuokra on 680€ ja huoneitakin sais olla yks enemmän :headwall:

Mulla nettotulot on alle 2000 euroa kuussa ja lainaa on n. 115000 euroa, jota lyhennän tällä hetkellä 540 euroa kuussa. Laina kuitenkin lyhenee joka kuukausi vähän, että sitten kun korot alkavat nousta, niin tuota lainaakin on vähemmän mitä nyt ja yritys on, että tekisin joskus ylimääräisiä lyhennyksiä.
Mutta tosiasia on se, että jos olisi lähtenyt uutta taloa ostamaan, niin tuskin tuota lainaa mulle olisi myönnetty, mutta mun tapauksessa oli niin, että lunastin miehen puolikkaan tästä talosta ja siihen pankki suostui.

Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm;22215319:
Mut eikös semmosilla tuloilla n. 2500 €/netto tarvitse kuitenkin aika hyvät takaajat? oma asunto ois ihan kiva kun nytkin vuokra on 680€ ja huoneitakin sais olla yks enemmän :headwall:

Mulla ei ole henkilötakausta kuin muutaman kymppitonnin verran, jonka veljeni takasi, muuten on talo panttina ja sitten joku pankin takaus.

Mies tienaa 2200 kuussa, mä oon kotihoidontuella ja lainaa jäljellä 64000. Lyhennetään 650e kuussa. Tosin ollaan kohta muuttamassa isompaan ja lainan määrä kasvaa. Hyvin pärjätään, kun osaa käyttää sitä rahaa :xmas:

Nettotulot aikalailla 2300?, lainaa 120 000?, lyhennys 400?/kk, joten hyvin pärjätään :) Autoja on 2, lapsia 2, matkustellaan kerran vuodessa johonkin euroopan maahan, ostetaan eineksiä ja syödä ulkona useita kertoja kuussa.

Netto 4000, lainan lyhennys 1200, lainaa 80 tonnia ja kuukaudessa jää säästöön tonni, pari kuussa riippuen laskuista. Ei matkustella. Syödään hyvin, ei eineksiä. Tehdään ruoka itse. Kaksi lasta. Yksi auto. Tehdään ruoka itse. Kerätään marjat ja sienet. Kaikki paremmin kuin hyvin.

Yhteistyössä